سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک تحلیل اقتصادی

فارس گزارش می‌دهد

نارضایتی صنایع از واگذاری حفاری‌ جنوب به تهرانی‌ها

خبرگزاری فارس: صنایع، شرکت‌ها و سازندگان تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی خوزستان از واگذاری ساخت و تعمیر دکل‌های حفاری جنوب به تهرانی‌ها گله می‌کنند و خواستار تامین تجهیزات و قطعات مورد نیاز این صنعت از شرکت‌های بومی خوزستان هستند.

خبرگزاری فارس: نارضایتی صنایع از واگذاری حفاری‌ جنوب به تهرانی‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران از واگذاری ساخت یک دکل برای نخستین بار به یک شرکت خوزستانی خبر می‌دهد و می‌گوید:«80 تا 90 درصد قطعات ما در استان ساخته می‌شود»؛ این در حالی است که رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی خوزستان از حمایت نشدن صنایع و شرکت‌های بومی در استان گله می‌کند.

* تفاهمنامه‌ای که اجرا نشد

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی خوزستان از امضای تفاهمنامه‌ای در سال گذشته بین شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، استانداری خوزستان، شرکت شهرک‌های صنعتی و این انجمن مبنی بر ساخت قطعات یدکی انواع دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز مناطق نفت خیز جنوب خبر می‌دهد.

علی کرانی می‌افزاید: سال‌گذشته تفاهم‌نامه‌ای به ارزش ساخت و تامین 100 میلیارد تومان قطعه و تجهیزات برای مناطق نفت‌خیز جنوب منعقد و در قالب این تفاهم‌نامه مقرر شد که واحدهای عضو انجمن این قطعات را بسازند.

به گفته او؛ اگر چه تفاهم‌نامه به امضای استاندار، شهرک‌های صنعتی، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب رسید اما هنوز این تفاهم حتی به اندازه یک ریال اجرایی نشده است.

وی ادعا می‌کند در حال حاضر 0.1 درصد قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت و حفاری از خوزستان تامین می‌شود در حالی که قرار بود با امضای این تفاهم‌نامه این عدد به 10 درصد افزایش یابد.

* واگذاری حفاری‌ جنوب به تهرانی‌ها

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی خوزستان با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی، به عنوان پشتوانه این صنعت محسوب می‌شود، می‌گوید: وزیر نفت با ترک تشریفات، 14 دکل حفاری را به جهاد دانشگاهی تهران واگذار کرد که اگر این امر برای خوزستان محقق می‌شد شاهد شکوفایی و جهشی در ایجاد اشتغال این مرز و بوم بودیم.

کرانی با بیان اینکه خوزستان در ساخت دکل‌های حفاری صنایع توانمندی دارد، اظهار می‌کند: در ادامه این واگذاری، 46شرکت برای این کار به جهاد دانشگاهی تهران معرفی شدند که 90 درصد آنها خوزستانی بودند.

70درصد دکل‌های خشکی در خوزستان هستند این در حالی است که کرانی می‌گوید: با وجود توانمندی‌های استان در این زمینه، ساخت دکل به خوزستان واگذار نمی‌شود.

وی ادامه می‌دهد: اگر ساخت دکل‌های حفاری را به خوزستان واگذار نمی‌کنند، حداقل تعمیر آنها را به این استان واگذار کنند چرا که تعمیرات دکل‌ها دراستان در کنار جهاد دانشگاهی خوزستان تجربه خوبی خواهد شد.

* واگذاری ساخت یک دکل به خوزستان

با وجود اینکه رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی خوزستان بر واگذار نشدن ساخت و تعمیر دکل‌های حفاری به این استان اعتراض می‌کند، مدیرعامل شرکت‌ ملی حفاری ایران از واگذاری پروژه‌های خرید و سفارش کالا به سازندگان خوزستانی خبر می‌دهد.

حیدر بهمنی اظهار می‌کند: در صورت مراجعه به شهرک صنعتی اهواز، کمتر سازنده‌ای را می‌بینید که برای شرکت ملی حفاری کار نکرده و ما به ساخت قطعات توسط خوزستانی‌ها توجه داریم؛ همچنین اخیرا ساخت یک دکل برای اولین‌بار به یک شرکت خوزستانی واگذار شده و در حال حاضر 80 تا 90 درصد قطعات ما در استان ساخته می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: ماهانه بین 70 تا 80 میلیارد تومان در صنعت حفاری هزینه می‌‌شود که نزدیک به 40 میلیارد تومان آن مربوط به خرید قطعات است و بخش عمده این خرید‌ها در خوزستان است.

* نمایشگاه به جای دانشگاه

دهمین نمایشگاه صنعت حفاری ایران از فردا یکم دیماه در محل نمایشگاه بین‌المللی خوزستان آغاز به کار می‌کند. نمایشگاه تخصصی صنعت حفاری همه ساله اول دیماه در استان برگزار می‌شود که امسال برای نخستین بار، شرکت نمایشگاه بین‌المللی خوزستان مجری برگزاری آن شده است.

پیش از این رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی خوزستان، فضای نمایشگاه بین‌المللی استان را برای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی از جمله نمایشگاه صنعت حفاری بسیار ضعیف عنوان کرد.

کرانی اظهار می‌کند: فضای دانشگاه برای برگزاری نمایشگاه تخصصی صنعت حفاری ایران، به مراتب بهتر از فضای کنونی نمایشگاه بین‌المللی خوزستان است.

وی ضمن اظهار گله‌مندی از شرایط به وجود آمده در برگزاری این دوره از نمایشگاه می‌گوید: انجمن سازندگان تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی خوزستان به مشکلات و اوضاع این صنعت در استان اشراف دارد و با علم و آگاهی و نیز تجربه‌ای که در دوره‌های گذشته برگزاری این نمایشگاه کسب کرده، قطعا می‌تواند بهتر عمل کند.

کرانی با تاکید براینکه باید به انجمن‌ها فضای بیشتری داده شود، اضافه می‌کند: اگر بتوان برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی را حمایت کرد می‌توان به اهداف و خواسته‌های این حوزه رسید.

به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی خوزستان، نمایشگاه تخصصی بازدیدکنندگان خاص خود را دارد و باید به طور ویژه برگزار شود.

* تمایز دهمین دوره

به گفته مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران، دهمین نمایشگاه تخصصی صنعت حفاری کشور، متمایز از نمایشگاه‌های گذشته برگزار می‌شود.

بهمنی برگزاری این رویداد مهم صنعتی در محل نمایشگاه بین المللی خوزستان، وسعت فضای سرپوشیده و باز نمایشگاه (حدود 8 هزار متر مربع) و افزایش چشمگیر شمار شرکت‌ها به افزون بر 110 شرکت را از ویژگی‌های دهمین نمایشگاه تخصصی صنعت حفاری می‌داند.

وی ادامه می‌دهد: استقبال مراکز علمی و پژوهشی، دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و سازندگان داخلی و درج نام این نمایشگاه در تقویم نمایشگاه‌های کشور، از دیگر امتیازهای این نمایشگاه به شمار می‌آید، مهمتر از موارد پیش گفته، تنوع تولیدات داخلی در بخش ساخت تجهیزات و قطعات مورد استفاده صنعت نفت و به ویژه حفاری است که در این نمایشگاه عرضه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران همچنین از رونمایی از تعدادی تجهیزات راهبردی حفاری که دارای فناوری بالا و پیچیده هستند و به دست متخصصان توانمند ایرانی بومی سازی شده است، خبر می‌دهد.

....................................

گزارش: ایناس عبدالخانی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد