سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش کارگری از مراکز صنعتی خوزستان

تبعیض میان کارگران رسمی و پیمانکاری در پتروشیمی/اعتراض ها همچنان ادامه دارد

ماهشهر امروز : کارگران پیمانکاری کارخانه‌های پتروشیمی ماهشهر مدت هاست که از وجود تبعیض میان آنان و کارگران رسمی اعلام نارضایتی می‌کنند و خواستار اجرای هر چه سریع‌تر مصوبهٔ هیئت دولت مبنی بر تغییر وضعیت قرارداد خود از پیمانکاری به رسمی هستند.

چندی پیش در سفر دکتر احمدی نژاد به ماهشهر و افتتاح چند پروژه پتروشیمی در منطقه ویژه ، برای چندمین بار به دستور رئیس دولت مبنی بر تبدیل قرارداد پیمانکاری کارگران پیمانی به قراردادی ، شعلهٔ امیدی در دل کارگران روشن شد تا بلکه تغییراتی در انعقاد قرارداد‌ها اتفاق بیافتد، موجی از شادی را در بین کارگران بوجود آورد .

دستور محمود احمدی‌نژاد مبنی بر تسریع در عقد قرارداد مستقیم و حذف پیمانکاران در راستای ساماندهی وضعیت کنونی پرسنل پیمانکار شاغل در وزارت نفت بوده که به گفتهٔ بسیاری از فعالان کارگری در چند سال اخیر حقوق قانونی آن‌ها دستخوش تغییرات منفعت جویانه پیمانکاران قرار گرفته است.در گزارشی که در ایلنا منتشر شد ، در چند هفتهٔ اخیر کارگران پتروشیمی کارگران منطقه ماهشهر اعتراضات متعددی را در رابطه با مشکلات خود از جمله حقوق، دستمزد و مزایا ترتیب داده‌اند.در ماه گذشته نیز یک فعال کارگری از «اعتراض صنفی ۳۰۰ کارگر کارخانه پتروشیمی فجر» خبر داد. کارگران کارخانه پتروشیمی فجر در اعتراض به عدم دریافت پاداش روز کارگر، عدم افزایش حقوق خود با توجه به قول‌های قبلی شرکت پیمانکاری رامپکو و مسائل ایمنی طی چند روز دست از کار کشیدند.

منوچهر یار احمدی از فعالان کارگری منطقه ویژه ماهشهر در گفتگو با ایلنا ضمن تاکید بر تبعیض میان کارگران این منطقه ، گفت: در روزهای گذشته در واحد‌های پتروشیمی فجر، بندر امام و شهید تند گویان اعتراضات صنفی پراکنده‌ای رخ داده که فعلا به دلیل تعمیرات اساسی (over haul) پایان یافته است. نمی‌خواستیم کارفرمایان فکر کنند می‌خواهیم از حجم بالای کاری که در این برهه (over haul) پیش می‌آید سوء استفاده می کنیم.لازم به ذکر است تعمیرات اساسی (over haul)، عملیاتی برای رساندن تجهیزات و قطعات به شرایط سلامت کامل است که در فاصله زمانی ۳ تا ۴ سال در تمام واحد‌های پتروشیمی اجرا می‌شود.

منو چهر یار احمدی در ادامه با تاکید بر پیگیری مشکلات کارگران منطقه ماهشهر تا رسیدن به نتیجهٔ مطلوب، اظهار داشت: ما وظیفه اجتماعی و اخلاقی داریم مشکلات کارگران پتروشیمی منطقه ماهشهر را پیگیری کنیم و از یک سری اهرم‌های فشار هم استفاده می کنیم و البته مصلحت‌هایی را هم در نظر می‌گیریم.

این فعال کارگری افزود: از زمان تغییر در راس مدیریت وزارت نفت، پاداش کارگران پیمانکاری از سالی ۲ بار به سالی یک بار کاهش یافته که تبعیضی آشکار است و آن را به دلیل مشکلات مالی عنوان می‌کنند.یار احمدی در پایان اظهار داشت: چرا بار مشکلات مالی باید بر روی دوش کارگران پیمانکاری قرار بگیرد؟ چرا مدیران برای مشکلات مالی هزینه‌ای نمی‌دهند؟ چرا نفرات رسمی سالی ۲ بار پاداش بگیرند و نفرات پیمانکار سالی یکبار؟ پاداش بهره وری وزارت نفت برای تمام کارگران است. با هر نوع استخدامی - از رسمی و پیمانکاری گرفته تا حجمی - که تا به امروز اختراع کرده‌اند تا از زیر تعهدات خودشان فرار کنند.

این گفته ها بخشی کوتاه از دغدغه های کارگران پیمانی پتروشیمی می باشد ، کارگرانی که فشار اصلی کار و صنعت را تحمل میکنند تا در این اوضاع گرانی و مشکلات اقتصادی نانی حلال برای خانواده خود فراهم کنند.حال باید به نظاره نشست که تا به کی این وضعیت نابسامان تبعیض در شرکت های منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر ادامه دارد و تا به کی کارگران زحمت کش این عرصه به زیر چرخ دنده های کار سخت و تبعیض دوام بیاورند ؟!!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد