سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش اجتماعی از اهواز

سبزی کاری در حاشیه کارون و مشکلات کشاورزان 

کوی شهید محسن مقدم در منطقه 5 اهواز مزارع زیادی برای کشت سبزیجات دارد در بین هیاهوی زندگی شهری و سر و صدای ماشین ها و لوازم برقی که شاید کمتر کسی به آن توجه کرده است. در این مزارع عموما سبزیجات فصل های مختلف کشت می شود و سبزی کاران با علاقه زیاد درصدد رفع نیاز شهروندان هستند.

کوی شهید محسن مقدم در منطقه 5 اهواز مزارع زیادی برای کشت سبزیجات دارد در بین هیاهوی زندگی شهری و سر و صدای ماشین ها و لوازم برقی که شاید کمتر کسی به آن توجه کرده است. در این مزارع عموما سبزیجات فصل های مختلف کشت می شود و سبزی کاران با علاقه زیاد درصدد رفع نیاز شهروندان هستند.


محصولات تولید شده در این باغات به بازارهای اهواز فرستاده می شود تا اهوازی ها بتوانند هر روز طعم سبزی های تازه را بر سر سفره های خود بچشند.
وجود مزارع کشت سبزیجات مختلف باعث اشتغال تعداد زیادی از جوانان جویای کار اهواز و منطقه شده است که هم اکنون در حال کار در باغات سبزی هستند.وقتی به مزارع کشت سبزی می رسیم، با تعداد نسبتا زیادی از همشهریان مواجه می شویم که مشغول کار هستند تا بتوانند روزی حلال بدست آورند.

قدم زدن در بین کرت های سبزی روح و روان انسان را تازه می کند و برای دقایقی هر چند کوتاه انسان را از استرس ها و دردسرهای زندگی شهری دور می سازد.
استقبال گرم سبزی کاران ما را بر آن داشت تا دقایقی مهمان آنان شویم و از فضای دلنشین آن منطقه لذت ببریم و پای صحبت ها و درد دل هایشان بنشینیم.. 


  سبزی با قیمت 3 برابر در دست مشتری

مهدی مقدمی جوان 27 ساله اهوازی که برای کشت سبزی زمینی را اجاره کرده می گوید: حدود 12 سال است که در این زمین مشغول کار هستم و باغبانی می کنم.
وی می افزاید: در فصل تابستان فقط سبزی خوردنی در اینجا می کاریم ولی در فصل زمستان علاوه بر آن سبزی خورشتی و آشی نیز در این زمین ها کاشته می شود.
مقدمی با بیان اینکه سالیانه حدود 8 میلیون ریال بابت اجاره زمین پرداخت می کنیم اضافه کرد: برخی از سبزی ها مانند شاهی را به قیمت 400 تومان می فروشیم ولی تا به دست مصرف کننده برسد حدود 1500 تومان قیمت می خورد که از 3 برابر قیمت هم بیشتر است.

وی با ابراز ناراحتی از دست به دست شدن سبزی ها می گوید: نمی توانیم سبزی ها را مستقیم به دست فروشندگان برسانیم زیرا وقت زیادی از ما می گیرد.
این جوان سبزی کار می افزاید: اگر مستقیم و بدون واسطه سبزی ها به دست فروشندگان برسند مردم با قیمت کمتری سبزی ها را تهیه می کنند.

این جوان اهوازی، باغبانی را در عین شیرینی، دارای زحمات زیادی دانست و گفت: نه استراحت و نه تفریح داریم و شبانه روز باید کار کنیم تا بتوانیم لقمه نان حلال به دست آوریم.وی در ادامه به بیان برخی مشکلات سبزی کاران این منطقه می پردازد و بیان می کند: هر 6 ماه یکبار باید بین 15 میلیون تا 17 میلیون ریال بابت برداشت آب به سازمان آب و برق خوزستان پرداخت کنیم که مبلغ زیادی برای ما می باشد ولی برای ادامه کار ناچاریم آن را بپردازیم.
مقدمی مشکلات زیاد را را سد راه سبزی کاران می داند و می گوید: ما هم مجبوریم که به این کار مشغولیم زیرا با هزینه های زیادی که بر ما تحمیل می شود این کار آن چنان سودی برای ما ندارد.
او ادامه می دهد: چون کاری نیست که انجام دهیم بالاجبار در این مزرعه کار می کنیم و اگر کار دیگری باشد ان را انجام می دهیم.

بهای آب قسطی شود

چند کارگر در مزرعه در حال چیدن و بسته بندی سبزی ها هستند و زیر لب با هم شوخی می کنند و می خندند و گویی از کار خود لذت می برند
محسن شفیعی جوان 32 ساله دیگری نیز می گوید: حدود 20 سال در مزارع کشت سبزیجات در حال کار کردن هستیم.او ادامه می دهد: گرمای طاقت فرسای شهر اهواز در تابستان کار را برای ما خیلی دشوار می کند و از طرف دیگر نیز رفت و آمد گاومیش ها در کنار رود کارون، باعث می شود تا شن های کنار رودخانه جابه جا و از طریق باد به سمت ما پرتاب شوند.

وی پرداخت پول برداشت آب را خیلی زیاد می داند و می گوید: قبلا به صورت قسطی مبالغ را پرداخت می کردیم ولی الان باید همه را یکجا پرداخت کنیم که فشار زیادی به کشاورزان سبزیکار وارد می شود.این سبزیکار اهوازی، ندادن حواله برای خرید کود و سم را یکی دیگر از مشکلات سبزیکاران عنوان می کند و اظهار می دارد: در حال حاضر فقط به نخل داران حواله خرید این اقلام داده می شود.

شفیعی می گوید: برخی حواله های خرید کود و سموم شیمیایی را در بازار آزاد به کشاورزان می فروشند که هزینه های اضافی بر آنان تحمیل می کند.
به نظر می رسد این زمین ها اگر زیر کشت سبزی نرود به محل زباله و .. تبدیل می شود با همت جوانان و ساکنان منطقه تبدیل به باغ و مزرعه شده است مسئولان نیز شرایط را برای ادامه کار آنان فراهم سازند.
تقسیط هزینه برداشت آب از رودخانه کارون و اختصاص سهمیه کود و سم از جمله خدماتی است که مسئولین می توانند برای رونق بیشتر کشاورزی در این منطقه به کشاورزان ارائه دهند.

با توجه به سبز بودن مزارع در اکثر ماههای سال، این باغات می تواند به یکی از جاذبه های گردشگری و تفریحی اهواز تبدیل شود و مردم محصولات این کشاورزان را که سبزی تازه می باشد بدون واسطه خریداری کنند.کوی شهید محسن مقدم یا گاومیش آباد بخشی از شهرداری منطقه 5 محسوب می شود که بیشتر به یک روستا شبیه است تا منطقه ای در مرکز اهواز و در کنار رودخانه کارون.

به علت نگهداری تعداد زیادی گاومیش توسط ساکنان، این منطقه به گاومیش آباد معروف شد و پس از مدتی به کوی شهید محسن مقدم تغییر نام داد.
این منطقه در ضلع شرقی رودخانه کارون حدفاصل پل پنچم و پل فولاد قرار دارد.

گزارش حسین یزدی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد