سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش فرهنگی - مذهبی

درباره ی مطلب روزنامه جمهوری اسلامی و استقبال مردم از ضریح عشق + تصاویر زیارت علما

سدیدنیوز: روزنامه جمهوری اسلامی به مدیر مسئولی یک روحانی به نام مسیح مهاجری روز سه شنبه 21 آذر ماه مطلبی را منتشر کرد و در آن از چند بعد به حرکت عظیم و باشکوه مردم در استقبال از ضریح جدید امام حسین (ع) تاخت.

سدید نیوز/

روزنامه جمهوری اسلامی به مدیر مسئولی یک روحانی به نام مسیح مهاجری روز سه شنبه 21 آذر ماه مطلبی را منتشر کرد و در آن از چند بعد به حرکت عظیم و باشکوه مردم در استقبال از ضریح جدید امام حسین (ع) تاخت.نکته ی درد آور تر اینکه علی رغم استقبال بسیار باشکوه و ماندگار مردم ولایی و متدین خوزستان و اهواز و خلق حماسه ی به یادماندنی ، مطلب فوق الذکر از طرف خبرنگار این روزنامه در اهواز نوشته و منتشر شده. خوزستانی که با وجود زندگی اقوام مختلف همواره سراسر شور و عشق به اهل بیت بوده و عشایر آن نیز در واقع مدافع حریم ولایت بوده اند و به همین دلیل همواره مورد طمع ناکام جریان های آمریکایی- سعودی وهابیت بوده.جای تعجب اینجاست حال که پس از عاشورای حسینی و پرشور مردم خوزستان که در کشور کم نظیر است ، عاشورای دومی توسط عاشقان اهل بیت رقم خورد چرا باید با این دستاورد عظیم و پر شور و شعور آن هم از سوی روزنامه ای که از بیت المال مسلمین ارتزاق می شود چنین برخوردی صورت بگیرد؟

در این روزنامه چند اشکال سطحی به استقبال مردم وارد شده که علی رغم بسیار واضح بودن پاسخ آن و با وجود اینکه قبلا توسط بسیاری از علما و بزرگان دینی در کشور و همچنین استان به طور مختصر به آن می پردازیم.

الف) گفته شده (ترافیک سنگیت حاصل از استقبال باعث معطلی مردم و ... شده است)

این سخن بسیار سطحی است. چرا که بالاخره هر تجمعی از مردم با محدودیت ترافیکی همراه می شود. مثلا نماز جمعه در هر هفته، مراسم های شب های قدر، دهه محرم و حتی مسابقات مهم فوتبال در جوار استادیوم ها موجب محدودیت ترافیکی می شود.آیا عقل سلیم می پذیرد که هرجا ترافیک و محدودیت ایجاد شد از تمام مصلحت های بزرگتر چشم بپوشانیم؟ یا به خاطر عدم ایجاد راه بندان مردم دست از مراسم و اعتقادات خود بردارند؟ چه اینکه در همه ی این مراسمات و برنامه ها شاهد آن هستیم با تدبیر ماموران انتظامی و راهنمایی و رانندگی مسیر های جایگزین تعیین می شود.لذا این حرف سطحی را نیازی به پاسخ نیست چرا که با پذیرفتن آن تقریبا باید در شهر نه مراسمی نه مسابقه ای و نه تجمعی صورت بگیرد!!

ب) گفته شده تعطیلی مردم با هدف استفاده از فضای معنوی با چه قانونی صورت گرفته؟

شاید نویسنده ی مطلب فراموش کرده در جمهوری اسلامی زندگی می کند. نظامی که با تقدیم هزاران شهید بنا شده، یکی از وظایف اصلی اش ایجاد فضای مناسب برای رشد و ارتقای معنوی مردم است. به همین دلیل است که ایام شهادت و ولادت تعطیل گردیده یا روزهای پس از شب قدر از ساعت 9 کار ادرات شروع می شود یا تعطیلات عید فطر افزایش می یابد.ضمن اینکه خود قانون، مراجع معینی را در استانداری مسئول تشخیص این موضوع نموده است. لذا باید ضمن تشکر از مسئولان مربوطه کهبا وظیفه شناسی و احترام به اعتقادات و احساسات پاک مردم یک روز را صرفا برای ادارات و مراکز آموزشی تعطیل نمودند، تشکر کرد.پ) مهمترین و شاید بتوان گفت بدترین بخش نوشته ی روزنامه ی جمهوری اسلامی آنجاست که با سوالات استفهامی و انکاری می پرسد آیا این مراسم ها مورد رضایت اباعبدالله الحسین است؟ و آیا اینگونه برنامه ها مورد تایید مراجع بزرگوار تقلید است؟

بسیار جای تعجب است که نویسنده و روزنامه نگار در این عصر اطلاعات و اینترنت به این اندازه بی اطلاع باشد. با یک جستجوی ساده و ابتدایی در اینترنت به راحتی می توان نظرات مراجع و علمای بزرگ را در خصوص تکریم و استقبال از ضریح جدید امام حسین(ع) دریافت.برای مثال حضرت علامه جوادی آملی بعنوان فقیه و مفسر بزرگ قرآن، علامه مصباح یزدی در قم به دیدن ضریح جدید رفتند و در کنارضریح دقایقی را خلوت کردند(عکس های زیر)






بازدید آیت الله مصباح یزدی از ضریح امام حسین(ع) در قم


یا آیت الله مکارم شیرازی به عنوان یکی از مراجع عالیقدر در این باره می گوید: کسانی که به کاروان "سفینةالنجاة" ضریح امام حسین(ع) خرده می گیرند، اشتباه می کنند،ایشان افزودند: برخی افراد از بردن ضریح امام حسین(ع) به شهر های مختلف ایراد می گیرند و می گویند چه فرقی بین طلا و نقره های ضریح و دیگر طلاها و نقره ها وجود دارد؛ باید به آنها بگوییم این بوسیدن مردم به خاطر انتساب به امام حسین (ع) است و خرافی نیست. (متن کامل)


البته علمای بزرگوار استان نیز به تفصیل در این باره سخن گفته اند و مبانی دینی تکریم ظریح ائمه را طرح کرده اند.

برای مثال آیت الله دکتر حیدری در گفتگو با سدیدنیوز می گوید: نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری استقبال مردم از ضریح جدید امام حسین(ع) را از باب تعظیم شعائر دانست و اظهار داشت: ضریح جدید اسباب ابراز محبت به امام حسین(ع) است. از آنجا که ضریح بعداً نصب خواهد شد قداست پیدا می کند با اینکه هنوز نصب نشده است.

وی افزود: به عنوان مثال قرآن در باب تعظیم شعائر می فرماید گوسفندی که قرار است در روز دهم ذی الحجه در راه خدا ذبح گردد و گردنبندی که به آن متصل است از شعائر ا... (نشانه های خدا) می باشد. زمانی که این گردنبند یعنی نخی که به گردن گوسفند بسته شده است قداست دارد با اینکه هنوز گوسفند در راه خدا ذبح نشده معلوم است این ضریحی که بر قبر مبارک امام حسین(ع) نصب خواهد شود ارزشش کمتر از گردنبند گوسفند نیست. چون این ضریح بر قبر انسانی که ذبیح ا... و ثارا... است نصب خواهد شد قداست خود را پیشاپیش می گیرد. بنابراین مردم وقتی احترام می گذارند این طبق آیه قرآن است.

دکتر حیدری با بیان اینکه استقبال پرشور مردم خوزستان حاکی از ریشه دار و پایدار بودن تشیع مردم است افزود: ماهیت، هویت و جوهره مردم، ولایت و ولایتمداری و محبت به امام حسین(ع) است. بنابراین هر حرف و حدیثی که منافی این موضوعات درباره مردم گفته می شود بی اساس است.وی تصریح کرد: همانطور که مردم در 9 دی با قیام خود به نام امام حسین(ع) طومار فتنه 88 را در هم پیچیدند با استقبال پرشور مردم از ضریح جدید امام حسین(ع) طومار فتنه وهابیت را در هم پیچیده و آنان را به زباله دان تاریخ فرستادند. (متن کامل).

حجت الاسلام حاجتی نیز به عنوان متفکر و اندیشمند و مدیر حوزه های علمیه خوزستان در گفتگو با سدیدنیوز می گوید: مردم ما به خاطر اینکه این ضریح مقدس، یک نشان از مولایشان حضرت سیدالشهدا(ع) می باشد به آن تبرک می جویند.وی افزود: این شور حالی که در ملت ایران مشاهده می کنیم به خاطر این است که مردم ما چیزی را مشایعت می کنند که هدیه آنها به امام حسین (ع) می باشد و قرار است برای همیشه در جوار حضرت سیدالشهدا(ع) باقی بماند.امام جمعه موقت اهواز با بیان این اینکه مردم ما کاری به ضریح ندارند اضافه کرد: ملت بزرگ ایران به خاطر این که این ضریح باعث شده یاد حسین(ع) در دل هایشان زنده شود و عرض ارادتی به مولایشان کنند آن را احترام می گذارند.

وی با اشاره به این نکته که این نشانه بیشتر مردم ما را یاد سرور و سالار شهیدان انداخته است خاطرنشان ساخت: عقلانیت مردم ما این را اقتضا می کند که وقتی نشانه ای از اربابشان می بینند یاد آن حضرت می افتند.حاجتی ادامه داد: وقتی مردم ما یاد مولایشان حضرت اباعبدالله (ع) می افتند به آن حضرت ادب و احترام می کنند که این نشان از بلوغ عقلانیت مردم ما می باشد که همه به آن افتخار می کنیم. (متن کامل)

در پایان اشاره می شود که آنچه گفته شد برای روشنگری بوده و به نظر می رسد مسئولان روزنامه جمهوری اسلامی هرچه سریعتر باید از مردم به خاطر توهینی که به فهم و درک آنان شده عذرخواهی کنند و اگر خدای ناکرده عواملی دراین میان هستند که از این گونه مطالب اهداف دیگری دارند با آنان برخورد شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد