سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از بهبهان

گردشگران «گل و گلاب» بهبهان را نابود می‌کنند؟
فرهنگی و هنری  11:2:29 1391/09/25

919-15380-5 کد خبر
 

مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی بهبهان می‌گوید: مسؤولان به قلعه‌های «گل و گلاب» بیش‌تر توجه کنند چراکه گردشگران دارند آنها را نابود می‌کنند.دولتی مختاران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان بیان کرد: دژهای معروف «گل و گلاب» از نظر گردشگری ارزش بسیار بالایی دارند. در گذشته قلعه "گل" مخصوص خان‌هایی بوده که در مواقع مختلف به آن پناه می‌بردند و قلعه "گلاب" به زن‌ها اختصاص داشته است.وی ادامه داد: دور تا دور این دژها و آثار پایین آن آثار فاخر تاریخی وجود دارد که بسیار اهمیت دارند. رودخانه زهره هم در سمت غرب و جنوب این منطقه قرار دارد؛ یعنی قلعه‌ها بر رودخانه زهره مشرف‌اند.

این دوستدار میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: قرار بود سدی بر روی این رودخانه احداث شود. ما از سازندگان خواسته بودیم هنگام ساخت آن مراقب این آثار باشند تا آسیبی به آنها وارد نشود ولی از روزی که تحقیقات در خصوص این سد شروع شد جاده‌ای خاکی درست کردند که تا دامنه این قله‌ها ادامه می‌یابد. احداث این جاده برای جذب گردشگر مناسب است و افراد به راحتی می‌توانند خود را به این آثار برسانند و از آنها بازدید کنند.

مختاران تصریح کرد: متاسفانه مشکلی که الان به وجود آمده این است که گردشگران در حفاظت این آثار آگاهی لازم را ندارند و به این آثار آسیب می‌زنند و گاهی دیده می‌شود سنگ‌های این قلعه‌ها را برمی‌‌دارند تا برای تفریح به رودخانه بیندازند. او افزود: اشکفت‌ها و چشمه‌های پایین این دو قلعه هم‌اکنون پر از آشغال و سنگ شده است. بنابراین میراث فرهنگی باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا با فرهنگ‌سازی و نصب تابلو مانع به وجود آمدن چنین آسیب‌هایی شود. اگر روی این منطقه سرمایه‌گذاری شود ـ چون کل منطقه علاوه بر این قلعه‌ها آثار تاریخی، زیارتی و سیاحتی فراوانی دارد ـ می‌تواند درآمدزایی بسیاری ایجاد کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد