سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از باغملک

80 درصد جمعیت باغملک از اقوام مهاجرند
فرهنگی و هنری  11:36:52 1391/09/25

919-15480-5 کد خبر

به گفته مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی باغملک هم‌اکنون 80 درصد جمعیت باغملک را مهاجرانی که از 400 سال قبل وارد باغملک شده‌اند تشکیل می‌دهند.

یونس شفیعی به خبرنگار ایسنای خوزستان گفت: اقوام ساکن در باغملک اقوام مهاجری هستند که از چند قوم کرد، لر، ترک‌ و عرب‌ (که به آنها عرب‌های کمری می‌گویند) تشکیل شده‌اند. این چهار قوم طی 400 تا 500 سال گذشته به این شهرستان مهاجرت کردند.

وی ادامه داد: عمده جمعیت قوم باغملک کرد‌ها هستند که به سه دسته کرد، کردزنگنه و زنگنه تقسیم می‌شوند. این اقوام به دستور نادرشاه افشار برای سرکوبی بعضی از اقوامی که ادعای حکومت داخلی داشتند به این منطقه آمدند و به مرور زمان در باغملک ماندند.

این دوستدار میراث فرهنگی به سایر اقوام ساکن در باغملک نیز اشاره کرد و گفت: لرهای باغملک بختیاری‌های چهارلنگ و هفت‌لنگ هستند. البته قوم بختیاری هم اصالتا لر هستند. شاخه دیگری از لرها بهداروند هستند که به مرور زمان به آنها بهمئی‌ها گفته‌اند. بهمئی‌ها در کهگیلویه و بویراحمد زندگی می‌کنند و چند طایفه از آنها 200 سال قبل وارد باغملک شدند و در مناطق کوهستانی آن سکونت کردند.

شفیعی ادامه داد: ترک‌ها هم اصالتا ترک شاملو هستند و از منطقه خراسان وارد باغملک شدند. بیگدلی‌ها، عباسی‌ها یا لرکی‌ها و مرادی‌ها نزو جزو ترک‌های باغملک‌ هستند. از 100 سال قبل که عرب‌های هفتگل و رامهرمز به باغملک آمدند طوایف بشیری‌ و علی‌پور‌ را تشکیل دادند. عرب‌های مهاجر به باغملک به دلیل زندگی طولانی که در این سال‌ها با لرها و کردها داشتند آداب و رسوم آن را انجام می‌دهند و فقط زبان‌ خانوادگی‌شان عربی است. به همین دلیل به آنها عرب کمری می‌گویند.

این دوستدار میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: این اقوام مهاجر که از 400 سال قبل به باغملک آمدند 80 درصد جمعیت حال حاضر این شهرستان را تشکیل می‌دهند. 20 درصد مابقی جمعیت باغملک را هم ساکنان قبل از مهاجران که 2 دسته جانکی و ابوالعباس یا بوالعباس هستند تشکیل می‌دهند. قوم ابوالعباس در روستای بوالعباس زندگی می‌کردند و معمولا به نام "یوسف‌شهروی" مشهورند و شناخته می‌شوند. جانکی‌ها هم زیر مجموعه سروستانی‌ها هستند که در روستای "چیدن" زندگی می‌کردند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد