سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار میراث و موزه های استان

پنج اثر معنوی خوزستان ثبت ملی شد
اهواز - خبرگزاری مهر: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: پنج اثر از میراث معنوی این استان همزمان با برگزاری همایش ثبت آیین های عاشورایی کشور در فهرست آثار ملی ثبت شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پرویز پور فرخی اظهار داشت: همایش ثبت آئینهای عاشورایی در تاریخ 21 و 22 آذرماه 91 در محمودآباد استان مازندران برگزار شد و استان خوزستان توانست پنج پرونده معنوی در ارتباط با آئینهای محرم را ارائه و به ثبت ملی رساند.

وی افزود: در این همایش از استان خوزستان، مراسم آئینی مشعل گردانی، سینه زنی سه سنگ، کولکی، نخل مقوم حسین و مراسم سه روزه (دفن شهدای کربلا) در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیدند.

پور فرخی عنوان کرد: در این همایش همچنین مراسم سه روزه(دفن شهدای کربلا) ثبت شده است که این آئین به مراسمی اطلاق می شود که دو روز پس از واقعه عاشورا در شهرستان شوشتر برگزار می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به نوع شیوه برگزاری این برنامه افزود: در این مراسم اجساد شهدا را که به مدت دو روز بر روی زمین باقی مانده اند به صـورت نمـادین دفن می کنند. تعدادی از بازیگران و شبیه خوانان هیئتها، لباسهایی با نقشهای متفاوت را بر تن کرده و با معرفی یک به یک شهدا با شبیه خوانی اجساد را از زمین بلند کرده و به شکل نمادین در محضر عزاداران شرکت کننده به خاک می سپارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد