سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش اجتماعی

در بررسی های پایگاه اطلاع رسانی پلیس در خصوص "نزاع های خیابانی" عنوان شد:

قانون، بازدارنده درگیری های خیابانی نیست // خشونت، از پیامد های مصرف مواد مخدر صنعتی

گروه اجتماعی - این روز ها کما بیش در اخبار رسانه ها با آمار نزاع و درگیری خیابانی که ضررهای جانی برگشت ناپذیری را هم سبب شده ، روبرو می شویم و همچنین آمار و اطلاعات مراجع ذیصلاحی همچون دستگاه قضایی، پزشکی قانونی ، نیروی انتظامی و... زنگ خطری است که صدایش هر چه بلند تر به گوش می رسد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس، برخی خلاء های فرهنگی ، آسیب های اجتماعی ، مشکلات اقتصادی، عدم تربیت صحیح فرزندان در خانواده ها و مکان های آموزشی و... از جمله دلایل نزاع و درگیری ها است. از طرف دیگر آمار مصرف مواد مخدر در جامعه به ویژه در بین جوانان بالا رفته که پیامد های ناگوار بسیاری را در سطح جامعه در پی دارد، از جمله خطراتی که پس از مصرف مواد مخدر فرد و جامعه را تهدید می کند، اقدام به خشونت است که متاسفانه برخی از خشونت ها علاوه بر ضررهای مادی، صدمات جانی جبران ناپذیری را نیز در پی دارد.

طبق آمار ارائه شده توسط سازمان پزشکی قانونی کشور در 10 ساله اخیر بیش از 5 میلیون پرونده نزاع در مراجع مختلف تشکیل شده است و حدود 11 هزار نفر با سلاح سرد جان خود را از دست داده اند، که نشان از عمق فاجعه دارد.

مصرف مواد ، تفریح برخی از جوانان است

در این باره دکتر علیرضا درویش مدرس دانشگاه و عضو انجمن جرم شناسی ایران با اشاره به این که در گذشته جوانان به ورزش به خصوص ورزش های پهلوانی و زور خانه ای اهمیت زیادی می دادند و کمتر به سمت اعتیاد می رفتند، گفت: در حال حاضر اغلب جوانان عملا تفریحشان مواد مخدر و گاها قهوه خانه و سیگار است، و گاهی دست زدن به جرایم خشن و درگیری های خیابانی از نتایج بلا انکار مصرف مواد مخدر است. وی با بیان این که هنجار های اجتماعی تغییر کرده و میزان بیکاری در جامعه بالا رفته است، گفت: نهادینه نشدن فرهنگ گذشت در جامعه و جمع بندی این موضوعات و برخی دلایل دیگر سبب می شود که جوانان زودتر به عرصه نزاع کشیده شده و درگیر شوند و همچنین زودتر به سمت جرم سوق پیدا کنند. درویش خاطر نشان ساخت: جوانان برای دستیابی به خواسته هایشان و رسیدن به آرزوهایشان ممکن است حتی دست به جرم هم بزنند و این مسئله متاسفانه در جامعه امروزی کم کم رو به گسترش است. عضو انجمن جرم شناسی ایران در پاسخ به این که چرا مجازات ها باعث بازدارندگی از وقوع و تکرار جرم نمی شود، گفت: نیاز به تجدید نظر در برخی از قوانین احساس می شود و قوانینی نیز داریم که قدیمی ومتروکه هستند و عملا اجرا نمی شوند. وی افزود: در بسیاری از موارد نیز دیده می شود که ما قوانین خاصی داریم که خیلی ها از آن اطلاعی ندارند و یا خلاء قوانین داریم. (قانون مناسبی پیرامون موضوع درگیری های خیابانی نداریم و گاها مجری خوبی هم نداریم .)

خشونت، از پیامد های مصرف مواد مخدر صنعتی

دکتر فرید براتی سده معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور نیز در این خصوص با بیان این که باید اصلاح و تربیت از خانواده ها شروع شود، گفت: اگر در خانواده ای فردی به مواد مخدر اعتیاد داشته باشد ، امکان بیشتری دارد تا سایر اعضاء خانواده به خصوص فرزندان، هم درگیر مسئله اعتیاد شوند. وی با تاکید بر این که در کانون خانواده هایی که همواره تشنج وجود دارد ، برخی از فرزندان نیز علاوه بر منزل در بیرون از خانه نیز اقدام به خشونت و نزاع با دیگران می کنند، گفت :این گونه است که مشکلات خانواده به سطح جامعه کشیده می شود و همه ما از عواقبش با خبریم. براتی خاطر نشان ساخت:از پیامد های ناگوار مصرف مواد مخدر به ویژه مخدر صنعتی ، خشونت های خواسته و ناخواسته است.
به گفته وی پس از مصرف مواد مخدر صنعتی، فرد بسیار حساس، زود رنج و عصبی شده و با کوچکترین بهانه ای دست به اقدامات خشن زده و با دیگران دست به یقه می شود و برخی از آنها نیز در این میان از سلاح سرد"چاقو، قمه و..." استفاده می کنند و حوادث جبران ناپذیری رقم می خورد.
معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور متذکر شد: همواره پیشگیری مقدم بر درمان بوده است ، پس باید در این زمینه فرهنگ سازی مناسبی صورت گیرد و دستگاه های مرتبط و متولی از مراحل ابتدایی و زیر ساخت ها شروع کنند و کودکان آموزش های لازم را فرا گیرند تا در آینده در برابر این گونه آسیب ها واکسینه شده باشند. به گفته وی اگر سطح اشتغالزایی بالاتر برود،علاوه بر این که هر چه بیشتر از آمار بیکاران کاسته می شود ، از آمار سرقت ، اعتیاد، و گاها جرم و جنایت نیز کاسته می شود، زیرا که فقر و بیکاری خود یکی از عوامل سوق پیدا کردن به سمت آسیب های اجتماعی همچون جرم است.
مریم کریمی- پایگاه خبری پلیس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد