سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

نرخ رشد جمعیت در خوزستان رو به افزایش است
اجتماعی 18:49:27 1391/09/22

919-22814-5 کد خبر

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: جمعیت استان خوزستان از نظر جوانی و سالمندی در وضعیت خوبی قرار دارد و امید است برنامه‌ریزان در سطح استانداری و دستگاه‌ها برای داشتن جامعه‌ای سالم برنامه‌ریزی کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)‌ـ‌ منطقه خوزستان ـ مهرداد شریفی در همایش منطقه‌ای "رصد وضعیت زنان و خانواده‌" که امروز، چهارشنبه(22 آذرماه) در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، اظهار کرد:‌ زمانی فرد سالم به عنوان فردی که نقص عضو ندارد، تعریف می‌شد ولی اکنون تعاریف گسترده‌تر شده و سلامتی با رفاه کامل جسمی روانی، اجتماعی و بعد معنوی تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: شعار حوزه سلامت این است که" انسان سالم موجب توسعه پایدار می‌شود" و اگر بخواهیم روند توسعه تداوم داشته باشد، سلامتی بسیار حایز اهمیت است که در این راه، مادران مهم‌ترین نقش را در سلامتی ایفا می‌کنند. به دنبال سلامت مادران، سلامت فرزندان،‌سلامت کانون خانواده و در نهایت سلامت جامعه حاصل خواهد شد.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: در حال حاضر در هر دقیقه 150 نفر در دنیا متولد می‌شود و به عبارتی در یک شبانه روز 216 هزار نفر متولد می‌شوند. این نشان می‌دهد میزان نرخ رشد جمعیت در دنیا 2 الی 3 برابر میزان مرگ و میر است.

شریفی اظهار کرد: اگر به دوران گذشته بازگردیم در دوران شکار و خوراک کل جمعیت دنیا تنها 500 هزار نفر بوده و 1500 سال طول کشید تا جمعیت دنیا دو برابر شد. با این شرایط تا سال 2025 جمعیت دنیا بالغ بر 9 میلیارد نفر می شود.

وی افزود: بعد از قرن 15 تا 17 که انقلاب صنعتی رخ داد. انقلاب صنعتی سوغات‌هایی داشت؛ درصد شهرنشینی بالا رفت در کنار این وضعیت آموزش، تغذیه و وضعیت دارو و درمان بهتر شد. امروزه در دنیا تنها 45 سال طول می کشد که جمعیت دنیا دو برابر شود.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز خاطرنشان کرد: به ازای هر 10 تولد در کشورهای در حال رشد تنها یک تولد در کشورهای توسعه‌یافته ثبت می‌شود و صدسال طول می‌کشد تا جمعیت کشورهای توسعه یافته دو برابر شود. این در حالی است که در برخی کشورهای در حال توسعه فقط 15 سال طول می‌کشد تا جمعیت دو برابر شود. در ایران نیز که در سال 1285 شمسی جمعیت 10 میلیون نفر بود تا سال 1295 جمعیت یک میلیون نفر دیگر افزایش یافت.

وی افزود: رشد جمعیت در کشورمان به این ترتیب پیش رفت تا این‌که در سال 1335 که اولین سرشماری رسمی کشور انجام شد جمعیت به 19 میلیون رسیده بود. در این فاصله زمانی تا سال 1365 تغییر و تحولاتی در جمعیت مشاهده شد.

شریفی ادامه داد: اولین دوره تنظیم خانواده در سال 1346 آغاز شد و هیچ گونه پیشرفت نداشت و دلیل آن نداشتن پشتوانه مذهبی بوده است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با توجه به شرایط کشور، سن ازدواج کاهش یافت و تشویق برای افزایش جمعیت از سوی دولت، رهبران دینی و حوزه بهداشت درمان صورت گرفت.

وی افزود: در دهه 60 نرخ رشد جمعیت در کشور به 4 درصد رسید و بالاترین نرخ رشد جمعیت در دنیا بوده است. در آن زمان جامعه‌شناسان و مسئولان بهداشت و درمان اوضاع و احوال کشور را برای حضرت امام خمینی(ره) تشریح کردند و ایشان به شرط این‌که برنامه تنظیم خانواده سلامت مادران و خانواده را تهدید نکند با آن موافقت کردند.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: اگر 40 درصد جمعیتی زیر 15 سال باشد آن کشور جوان و اگر 20 درصد جمعیت کشوری بالای 60 باشد آن کشور سالمند است.

وی بیان کرد: با برنامه تنظیم خانواده در کشور از دهه 60، تا سال 1370 با احتساب این که هر مادر 6 یا 7 فرزند داشته باشد قرار بود تا سال 85 این عدد به 4 برسد اما متاسفانه آنقدر تبلیغات انجام شد و در این زمینه افراط به خرج داده شد که عدد 6 یا 7 به جای عدد 4، به عدد دو و در برخی استان‌های کشور به عدد کم‌تر از دو رسید و اینجا بود که مقام معظم رهبری زنگ خطر را در این زمینه اعلام کرد.

شریفی تصریح کرد: در آینده نیاز به جمعیت جوان داریم و جمعیت جوان موجب رشد و شکوفایی اقتصادی این مملکت خواهد شد. جمعیت جوان است که از آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دفاع خواهد کرد اما این هم براساس برنامه باید صورت بگیرد.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز عنوان کرد: انتظار است در حوزه بهداشت و درمان، اصحاب رسانه و دستگاه‌های اجرایی در این زمینه روشنگری شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر نرخ رشد جمعیتی کشور با نرخ فعلی 1.2 درصد ادامه پیدا کند، بی‌شک تا سال 1425 جمعیتی حدود 120 میلیون نفر خواهیم داشت و اگر متولدین دهه 60 شاخص مورد نظر را رعایت کنند در سال 1475 کشور بالغ بر 240 میلیون نفر جمعیت خواهد داشت. بنابراین در این موضوع نباید افراط و تفریط کرد و حد اعتدال را باید در امور خود رعایت کرد. رییس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: متاسفانه نرخ جمعیت استان‌های مرکزی و شمالی کشور در حال منفی ‌شدن است ولی در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، خوزستان، ‌آذربایجان شرقی و غربی و خراسان نرخ رشد جمعیت در حال افزایش است. برای ایجاد تعادل باید استان‌های دارای نرخ رشد کم آموزش ببینند و شرایط برای آن‌ها فراهم شود تا نرخ رشد جمعیت در آن‌ها افزایش یابد و در استان‌هایی که نرخ رشد جمعیت از حد متعارف در حال بالا رفتن است، تعادل ایجاد شود.

وی یادآور شد: استان خوزستان استانی با قومیت‌های مختلف است و فرهنگ‌های مختلفی دارد. سطح سواد و میزان اشتغال در باروری بسیار نقش دارد و رفاه اجتماعی نیز در باروری تاثیرگذار است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد