سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک افتخار و سربلندی برای خوزستانیها

کشف و ثبت جهانی ویروس P.P.V توسط دامپزشکان خوزستانی
اجتماعی  14:3:58 1391/09/22
919-21914-5 کد خبر
RSS :: پرینت

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: کشف ویروس پاراپاکس در گوساله گاومیش برای نخستین بار در جهان با تشخیص قطعی و آزمایشگاهی دامپزشکی خوزستان و دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران انجام و ثبت جهانی شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)‌ـ منطقه خوزستان ـ مصطفی کنارکوهی در نشست خبری که امروز(چهارشنبه، 22 آذرماه) برگزار شد، اظهار کرد: پس از آزمایش و بررسی نمونه‌های اولیه، مشخص شد که این ویروس نوع جدیدی است و در هیچ نقطه‌ای از دنیا گزارش نشده است.

وی افزود: نام ژن این بیماری بوفالوبی تو ال پاراپاکس است که بیماری پوستی در دام ایجاد می‌کند و بیماری عفونی و مشترک بین انسان و دام است.

کنارکوهی گفت: این بیماری در گوساله‌های جوان 2 هفته تا 2 ساله با علائم دانه‌های قرمز و ریز بر روی پوزه حیوان و محوطه‌های دهان بروز پیدا می‌کند. ویروس P.P.V ازخانواده آبله است که اگر به صورت ثانویه درمان نشود در انسان و دام شدیدا کشنده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان تصریح کرد: با توجه به شیوع بیماری B.P.S در بین گوساله‌های گاومیش، ویروس این بیماری در یکی از گاومیش‌داری‌های اهواز با نمونه‌برداری از ضایعات کشف و شناسایی شد.

وی افزود: شیوع این بیماری در گاومیش‌ها بیشتر است و تا 100 درصد نیز شیوع می‌یابد. بی‌اشتهایی زودگذر، کاهش وزن دام، تب تا 39.5 درجه و ایجاد دانه‌های گرد قهوه‌ای تیره بر پوزه و دهان دام از علائم آن است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: این بیماری بیشتر در فصل‌های سرد سال شیوع و 25 درصد کشندگی دارد. انتقال آن نیز از طریق تلقیح و ایجاد خراش بر پوست دام رخ می‌دهد.

وی ادامه داد:‌ ویروس کشف شده با تضعیف سیستم ایمنی بدن دام، شرایط را برای بروز بیماری‌های ثانویه از قبیل تب برفکی که شایع‌ترین بیماری در دام است، به وجود می‌آورد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد