سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش انتقاد آمیز

مجتبی گهستونی: زمان مثل برق و باد می گذرد. تابستان که می رود پاییز و زمستان هم خبر خوشی به همراه نمی آورد. نه از طراوتی خبری هست و نه از جنب و جوشی. کاری به اوضاع و احوال زمانه ندارم اینجا سخن از اداره کل میراث فرهنگی خوزستان صنایع دستی و گردشگری خوزستان در میان است.

صنایع دستی که در خوزستان سالهاست که حال خوشی ندارد و با سکته دست و پنجه نرم می کند. جز عده ای صنعتگر، دهها هزار صنعتگر دیگر نه حمایتی می شوند و نه انگیزه ای به کار دارند. گردشگری هم به دست نااهلانش افتاده و نه تحرکی دارد و نه جنب و جوشی. کپی کاری هم اگر بلد بودند کار خوب از درون گردشگری می جوشید چه برسد به خلاقیت.نمونه اش هفته گردشگری است که انگار رنگ و خاکستر مرگ در استان پخش کرده بودند. راستی از بلاسری چه کسانی یا چه عواملی کارگروه گردشگری در استانداری تشکیل نمی شود؟ چرا از دهکده های گردشگری خبری نیست؟ استراتژی معاونت گردشگری برای رونق دادن به گردشگری خوزستان در پاییز، زمستان و بهار چیست؟

میراث فرهنگی خوزستان هم که ذلیل تر از همیشه همه را بی انگیزه کرده است. کمتر کسی برای اداره کل تره خرد نمی کند چه برسد به شهرستان ها. بیچاره آنها نه که برای پرداخت پپول آب و برق اداره شان و تامین بنزین موتور و ماشینشان باید التماس کنند. اخبار ناگواری می رسد که دیگر خسته شده ایم از بس که نوشتیم و گوش کسی بدهکار نبود. چه دستی و جریانی پشت پرده است پیدا کردن آن دست و جریان نامریی را به کارشناسان اهل فن می سپاریم.

در روزهای گذشته دوستان فراوانی به دنبال تحلیلی از وضعیت میراث فرهنگی خوزستان بودند. چه باید می گفتم. یا باید نا امیدشان می کردیم یا باید خبرهای کذب بدهیم. از هر کسی که در سازمان میراث فرهنگی خوزستان کار می کند سراغ خبری که دلخوش کننده باشد را می گیریم جز اینکه می گویند خبری نیست اما ما کار خودمان را می کنیم پیز دیگری نمی شنوی. وقتی ته تو قضیه را پی می گیری جز منیت چیز دیگری بیرون نمی آید. امروز سراسر اداره کل میراث فرهنگی فقط منیت و تملق موج می زند. بسیاری دور هم تاب می خورند و به هم نگاه می کنند. مردم و دوستداران میراث فرهنگی انتظار دارند که سطحی نگری از اداره کل میراث فرهنگی خوزستان صنایع دستی و گردشگری خوزستان فاصله بگیرد.

ظاهرا به برکت روابط عمومی اداره کل میراث خوزستان، موسوی رییس سازمان میراث فرهنگی کشور اوضاع و احوال میراث فرهنگی خوزستان را بسیار خوب و ایده آل می بیند که نه به خوزستان سفری می کند و نه اطهارنطری می نماید پس باید اعلام بکنیک که آقای حجازی استاندار خوزستان و نماینده عالی دولت در این باره مقصر است که توان تحرک بخشیدن به میراث فرهنگی خوزستان را ندارد.

اگر فرماندهی یگان میراث فرهنگی شما وقت کرد و همه آمار تخریب ها و تعرض ها را به درستی دریافت کرد و به شما ارایه داد آنوقت می توانید متوجه شوید که حال میراث فرهنگی چقدر وخیم است. به نطر شما از بس که از خیلی ها می شنویم که "تو را به خدا اسم اداره کل میراث فرهنگی خوزستان را پیش ما نیاورید که حالمان بد می شود" باید چه حسی پیدا کنیم؟

امروزه به برکت چه چیز و چه کسانی اوضاع درون اداری فشل شده است. آیا بی دلیل نیست که این اداره کل حتی توان برون خود را هم ندارد. نه بررسی شناسایی صورت می گیرد و نه تعیین حریم خاصی. مرمت هم که تکلیفش روشن است.

آقای پورفرخی اگر پیش وجدان خودتان فکر می کنید که دوره مدیریت شما بهترین دوره بوده سخت در اشتباه هستید بلکه دوره مدیریتی شما حتی از دوره مدیریتی تطهیری مقدم، قلی زاده پیربازاری و مینا علی زاده که تمام میراث فرهنگی خوزستان با 20 نفر و به مراتب با امکانات کم در یک خانه اجاره ای اداره می شد هم ضعیف تر و نحیف تر شده است.

آقای مدیر کل ما می دانیم که حوزه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری حوزه های وسیعی هستند اما این را هم خوب می دانیم که اگر از 400 نفر نیروی اداری و حفاظتی تحت امر شما به وری درست صورت می گرفت علی رغم همه دست خالی بودن ها که باز ارمغان خود شما است می توانستید 4 نفر موافق درست و حسابی که دستشان تو جیب شما نباشد داشته باشید.

اما کلام آخر این بخش را با مسئولیت خود می زنم اگر چه فکر می کنم می توان به شما از لحاظ سلامت مالی اطمینان کرد اما برای مراقبت از میراث فرهنگی خوزستان که تاریخ و تمدن ایران زمین به آن مدیون است امانت دار خوبی نبودید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد