سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از بهبهان

امام‌زاده پرجاذبه بهبهان
فرهنگی و هنری  12:6:5 1391/09/06

919-2080-5 کد خبر

مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی بهبهان به گردشگران پیشنهاد کرد از بقعه امام‌زاده "شیرعلی" هم دیدن کنند.

دولتی مختاران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان گفت: وقتی که در بهبهان بارندگی می‌شود تمام نقاط گردشگرپذیر آن آماده جذب گردشگر می‌شوند چراکه در دورتادور شهر علاوه بر وجود رودخانه‌های مهم و پرآب، تپه‌ها، ماهورها، آثار به ‌جا مانده‌ از تغییرات کوه‌ها و اشکفت‌های متعدد هم وجود دارند که پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر دارند.

وی ادامه داد: یکی از نقاط نزدیک و پرجاذبه بهبهان بقعه "شیرعلی" است. گفته می‌شود این بقعه که در 14 کلیومتری غرب بهبهان و در جاده قدیم بهبهان به اهواز قرار دارد محل دفن دو فرد به نام‌های "شیرکیا" و "علی‌کیا" است.

این دوستدار میراث فرهنگی، با بیان این که بقعه "شیرعلی" در نزدیکی روستاهای "باغ بُهو" و روستای "شیرعلی" قرار دارد، گفت: در 10 کیلومتری بقعه شیرعلی روستای "باغ بُهو" قرار دارد (بُهو به گویش محلی یعنی دشت). این منطقه در کتاب‌های قدیمی به نام "بغ بغان" به معنی جایگاه خدایان است و بعضی معتقدند که اسم بهبهان از آن گرفته شده است. از این روستا که عبور می‌کنیم از فاصله یک کیلومتری گنبد امامزاده شیرعلی به چشم می‌خورد. در این مسیر چشمه‌ها و دشت‌هایی دیده می‌شود که گل‌های آن‌ در اثر بارندگی در حال جوانه ‌زدن هستند.

مختاران بیان کرد: روستای دیگری که در نزدیکی این بقعه قرار دارد روستای شیرعلی است. این روستا در یک دره عمیق قرار دارد و در واقع شبیه دشت کوچکی است که اطراف آن برآمده و این روستا را به یک "تشت" شبیه کرده است. اطراف این روستا رودخانه‌ پرآبی قرار دارد که به مارون می‌ریزد و چشمه آب شیرینی دارد که آب مردم روستا و درخت‌های آن را تامین می‌کند. در اطراف روستا دژ طبیعی "هژیر" یا "هجیر" قرار دارد که قدمت آن به قدمت منطقه برمی‌گردد.

وی یادآور شد: در وسط این دژ چاه عمیقی وجود دارد که آثار کشیدن آب چاه با گاو دیده می‌شود. محلی‌های منطقه به این نوع کشیدن آب از چاه "گاچَه" می‌گویند. اطراف این دژ هم مانند روستایی که در آن قرار گرفته طبیعت بسیار زیبایی دارد و معمولا روزهای تعطیل خانواده‌های زیادی برای گردش از آن دیدن می‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد