سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

تاریخ جنگ تحمیلی


یادی از طولانی ترین هجوم هوایی به اندیمشک در سال 65
اجتماعی 12:24:15 1391/09/02

919-2314-5 کد خبر

روز سه شنبه، چهارم آذرماه سال 1365 در حالی که عقربه های ساعت کشان کشان خود را به ساعت 12 می رساندند و خورشید در وسط آسمان در حال خودنمایی بود، ارتش بعث عراق همانند همیشه به جبران شکست های میدان نبرد با 54 فروند هواپیما شهرستان اندیمشک در شمال خوزستان را به مدت یک ساعت و چهل و پنج دقیقه بمباران کرد و اوج قساوت و سنگدلی دشمن متجاوز را که نشان از خوی ددمنشی و زورگویی بوده را اثبات و مقاومت مردمی شهرستان اندیمشک را به منصه ظهور رساند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)_منطقه خوزستان، هجوم دشمن به شهرستان اندیمشک دارای ویژگی هایی بود که این حمله را از دیگر حملات دشمن در دوران دفاع مقدس متمایز می کند؛ در این حمله هوایی 54 فروند هواپیمای جنگی به اندیمشک هجوم آوردند و مدت زمان این هجوم هوایی نیز 1:45 بود. در این حمله هوایی نقاطی مانند میدان و ایستگاه راه آهن، پایگاه دوکوهه، پایگاه چهارم شکاری (حدفاصل اندیمشک و دزفول) و مناطق مسکونی و آموزشی از جمله اهداف دشمن بود.

آمار شهدای این حادثه در هاله ای از ابهام قرار دارد، چرا که بسیاری از شهدا جزء نیروهای نظامی حاضر در ایستگاه راه آهن بودند که پس از شهادت، پیکر مطهرشان به شهرستان محل سکونتشان منتقل شد؛ برخی عقیده دارند در این واقعه هولناک بیش از 200 نفر شهید و بیش از 500 نفر مجروح شدند. روزنامه جمهوری اسلامی ایران در روز پنجشنبه، ششم آذر از مراسم تشییع پیکر شهداء می نویسد و آمار شهدای این روز را 75 نفر اعلام می کند.

پیکر این شهداء در روز جمعه 7 آذرماه بر دوش مردم حمل و پس از طی مسیر چند خیابان جهت خاکسپاری به بهشت زهرا (س) اندیمشک تشییع شد. در این مراسم علاوه بر مردم شهرستان، برخی از مسئولان وقت مانند حجج اسلام غیوری و فاضل هرندی از سوی رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی، مهندس معیری و دکتر منافی از سوی هیأت دولت و نمایندگان مردم اندیمشک و دزفول در مجلس شورای اسلامی، استاندار خوزستان و ائمه جمعه خوزستان حضور داشتند.

در این مراسم حجت الاسلام فاضل هرندی، نماینده رئیس وقت مجلس شورای اسلامی طی سخنانی ضمن تقدیر از روحیه مقاوم مردم اندیمشک، شهادت مظلومانه جمع کثیری از مردم بیگناه این شهر در جریان حمله وحشیانه هواپیماهای ارتش مزدور عراق در روز سه شنبه را به بازماندگان شهدا و اهالی شهر تبریک و تسلیت گفت و در بخشی از سخنان خود خطاب به مردم تاکید کرد: "روحیه مقاوم و صبر انقلابی شما چنان قدرتی به جمهوری اسلامی بخشیده که امروز رئیس جمهور دولت استکباری آمریکا که خود را ابر قدرت جهان می داند با برخورد اصولی مسئولان جمهوری اسلامی دچار ورشکستگی سیاسی شده است."

وی در این سخنرانی خود اظهار امیدواری کرد که رزمندگان اسلام به زودی با ضربات کوبنده خود به ددمنشی های رژیم بعث عراق خاتمه دهند و در پایان مراسم نیز حاضران در حالی که شعار "جنگ جنگ تا پیروزی" و "رزمندگان اسلام، انتقام انتقام" سر می دادند، پیکرهای غرق به خون شهدای خود را به خاک سپردند.

بر اساس اسنادموجود، اسامی شهدای اندیمشکی بمباران سال 65 به شرح زیر است:

"مجتبی میردریکوند" (4 ساله)، "رضا قفلی" (13 ساله)، "فرامرز ظهرابی فر خلیلی" (5 ساله)، "کیومرث ظهرابی فر خلیلی" (7 ساله)، "علی ذلقی"، "فاطمه لک"، "محمد غیاثوند"، "فرهاد جادری، "نورعلی غلامزاده"، "جهانگیر زبردست"، "اسماعیل کریمی"، "جهانگیر ساتی"، "ابراهیم داریوش"، "صفر بیک وند"، "حسین لطفی بافنده"، "داریوش دریکوند"، "ابراهیم یوسف زاده باغبان"، "هوشنگ پاپی"، "یادگار رضاپور"، "عابدین عبدالی" (13 ساله)، "علی قاسم عبدلی" (8 ساله)، "صفرناصری شمندی"، "اقبال ناصری سمندی"، "نوشاد ناصری سمندی"، "محمدرضا مقدم"، "شهرام سگوند"، "پری داود"، "محمد همدانی"، "پری میرعالی"، "محمد لک"، "شهناز نیازی"، "اعظم ناصری سمندی"، "مرزبه ناصری سمندی"، "ستاره علی نقی زاده" (63 ساله)، "بک عالی سگوند"، "احسان تجار قلاوند"، "علی سفیرپور"، "خان پری میرکناری" (6 ساله)، "مهدی سرپرست" (2ساله)، "مجتبی سرپرست" (6 ساله)، "معصومه سرپرست" (4ساله)، "ایمان علی سرپرست"، "زری پاپی"، "فرامرز رضایی"، "سیدهاشم موسوی"، "جهانشیر میرزاوند"، "جواد میرزاوند"، "منصور سگوند هرمشی"، "مهین عیدی گماری" (مادر دو کودک)، "معصومه خلیلی"، "مجتبی خلیلی"، "عزت اله حسین زاده"، "احمد حسین زاده"، "احمد حسین زاده"، "رضا صادقی زاده"، "منوچهر سگوند"، "خدابخش فرج اله زاده"، "غلامعباس بیرانوند"، "بیژن پاپی فر" (15ساله)، "فیروز فرجی" (1 ساله)، "جاوید حقبده"، "ابراهیم قضائی"، "حلیمه صالحی سمندی"، "اسماعیل افتخاری"، "کرمعلی حکیم زاده"، "مهرعلی زاده"، "سهراب رحیمی"، "محمدرضا جبرئیلی"، "صغری حسن پور" (یازده ساله)، "فرهاد پور همدانی"، "محمدحسین توکلی نژاد"، "حداد نصرتی"، "علی حیدر قاسمی"، "بهزاد قلاوند"، "درویش عالی دریکوند".

به تلافی حملات هوایی عراق در 4 آذر، ایران در ساعت 3:45 یک فروند موشک به سوی مرکز اطلاعاتی رژیم عراق در بغداد شلیک کرد. همچنین اطلاعیه ای به این شرح از سوی کمیته تبلیغات جنگ استان خوزستان صادر شد:

"بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

بار دیگر دست امپریالیزم جهانی به سرکردگی آمریکای جهانخوار از آستین مزدوران خود فروخته حکام بغداد بیرون آمده و جمعی از هموطنان بی گناهمان را به جرم مقاومت در برابر ترفندها و توطئه های گوناگون آمریکای جنایتکار به خاک و خون کشیده شدند. حملات هوایی رژیم بعثی صهیونیستی عراق به مناطق مسکونی شهرهای مختلف ایران در طول جنگ تحمیلی نشان می دهد که آمریکا هر گاه در توطئه های خود علیه انقلاب اسلامی ایران با شکست مواجه شده عامل مزدور خود صدام تکریتی را به ارتکاب فجیح ترین جنایات ضد بشری تشویق نموده از سوی دیگر سکوت مجامع بین المللی و سازمان های به اصطلاح مدافع حقوق بشر در برابر این جنایات نشان می دهد که ملت نمی تواند به تبلیغات و ادعاهای کاذب این سازمانها که همسو با استکبار جهانی عمل می کنند امیدار باشد. کمیته تبلیغات جنگ خوزستان ضمن عرض تبریک و تسلیت به مناسبت شهادت این عزیزان و آرزوی صبر برای خانواده معظم آنان از همه رزمندگان کفر ستیز در اسلام درخواست می کند تا انتقام خون کودکان و زنان بی گناه شهرهای اهواز، اندیمشک، دزفول، سربندر را در مصافی مردانه در جبهه ها از جنایتکاران بعثی بگیرند و برای همیشه به این جنایات حکام بغداد خاتمه دهند."

سیدمرتضی موسوی، نماینده وقت مردم اندیمشک و شوش در مجلس شورای اسلامی نیز در رابطه با حملات وحشیانه رژیم بعثی صهیونیستی عراق به منطقه اندیمشک در سال 65، اطلاعیه ای خطاب به مردم این شهر به این مضمون منتشر کرد:

"حملات وحشیانه و ددمنشانه هواپیماهای رژیم کفر و صهیونیستی عراق اهدایی ابرقدرتهای شوروی و فرانسه و استفاده از بمب های پیمان ناتو و فرو ریختن آنها بر سر مردم مظلوم و ستم دیده شهرستان اندیمشک دلیل اتحاد شوم و پست و حقیر استکبار جهانی شرق و غرب برای نابودی ملت مسلمان و انقلابی ایران است. مردم مقاوم سلحشور شهرستان اندیمشک آیا می دانید چرا زنان و کودکان و فرزندان بی دفاع شما را مورد هجوم قرار می دهند؟! چون ابرقدرت ها می دانند که شیر مادران ما هستند که فرزندان خود را برای رفتن به جبهه و مبارزه مستمر با کفر جهانی آماده می کنند، چون ابرقدرت ها می دانند که کودکان ما بسیجیان آینده کشور اسلامی ما خواهند بود.

امیدواریم رزمندگان اسلام انتقام خون شهیدان ما را در اسرع وقت از صدامیان کافر گرفته و حکومت بعثی صهیونیستی عراق را سرنگون نمایند.

اینجانب ضمن محکوم نمودن این کشتار وحشیانه که با تائید مجامع بین المللی و سازمان ملل (به علت سکوت) انجام گرفته است، شهادت این عزیزان را به حضرت ولی عصر (عج) ارواحنا لمقدمه فدا و نایب بر حقش امام امت و بازماندگان شهدا تبریک و تسلیت عرض می کنم."

و اما اساسی ترین پرسشی که ذهن هر پژوهشگری را مشغول می کند این است که چرا اندیمشک باید مورد این هجوم طولانی و وحشیانه قرار گیرد؟ برخی موارد که می‌تواند سرچشمه این هجوم طولانی و بی‌سابقه باشد به شرح زیر است:

1) نابودی خط راه‌آهن که به عنوان حلقه اتصال جبهه‌های جنوب و میانی با مرکز کشور و ایستگاه راه آهن اندیمشک به عنوان نقطه ثقل این خط

2) نابودی مخازن نفت برای ضربه زدن به اقتصاد و ایجاد اختلال در تولید روزانه نفت و سوخت‌رسانی و قطع پشتیبانی امدادی خودروها و یا دست‌کم به تأخیر انداختن امر حمل و نقل به جبهه‌های جنوب.

3) قطع ارتباط زمینی جبهه‌های جنوب به ویژه در امر پشتیبانی با توجه به حلقه اتصال اندیمشک با سه استان خوزستان، لرستان و ایلام.

4) تهدید جدی پایگاه چهارم شکاری و یا دست‌کم سنجش میزان آمادگی این پایگاه مهم و حیاتی که در جاده دزفول ـ اندیمشک واقع شده و بر پایه تقسیمات کشوری جزء حوزه استحفاظی دزفول به شمار می‌رفته، اما با شهرستان اندیمشک نیز فاصله چندانی ندارد.

5) از بین بردن نیروهای رزمنده حاضر در شهرستان که همزمان به وسیله قطار از مرکز کشور عزیمت کرده و در ایستگاه‌ اندیمشک در حال خروج بودند.

6) نابودی معادن بزرگ شن و ماسه که سبب ایجاد جاده‌های مواصلاتی در جبهه‌های جنوب با بهره مندی از معادن غنی شده بود.

7) نابودی ایستگاه اصلی برق شمال خوزستان در راستای به چالش کشیدن ذخیره‌های انرژی و قطع برق منطقه وسیعی از شمال استان خوزستان.

8) از بین بردن پل‌های حیاتی و مهم تل زنگ (ریلی) بالا رود جنوبی (جاده ای) و قطع ارتباط پشتیبانی و نیروی انسانی مرکز کشور با جنوب.

9) از بین بردن نیروی انسانی و تدارکاتی پادگان‌ها و مراکز نظامی اطراف شهرستان اندیمشک که بالغ بر 20 پادگان و مرکز آموزشی و تدارکات بودند.

10) نابودی مراکز درمانی مانند بیمارستان شهید کلانتری اندیمشک که با همت مردم در دوران دفاع مقدس در محل شرکت ساخت تراورس بتونی راه‌آهن راه‌اندازی و محل تیمارداری مجروحان و زخمی‌های جنگ تحمیلی بوده و با زحمت شبانه‌روزی کادر پزشکی اعزامی و پرستاری مادران شهدا، منشأ خدمات بسیاری در این زمینه بود. همچنین آسیب رساندن جدی به بیمارستان شهید بهشتی که در منطقه راه آهن بود و پذیرای مجروحان می‌شد و نیز شبستان درمانی که در کنار جاده ترانزیت تهران ـ اندیمشک به منظور در امان بودن از حملات هوایی احداث شد.

اما مهمترین مسأله‌ای که شاید بتوان از هجوم طولانی هوایی به شهرستان اندیمشک از آن یاد کرد، شکستن مقاومت مردم این شهرستان و عقبه مهم تدارکات و نیروی انسانی این خطه بود، چرا که وجود گردان حمزه با جوانان نیک سیرت که در عملیات‌ مهم ضربه‌های جبران ناپذیری به ارتش عراق وارد ساخته بوده و مردمی که با تحمل بیش از 50 بار موشکباران و حملات هوایی، هنوز هم در حمایت امام و مولای خویش، تنور جبهه‌ها را گرم نگه داشته بودند.

مردمی که مقتدای پیر جماران درباره آنان فرمود: این اندیمشک است که مورد تجاوز واقع می‌شود، دنباله‌اش جنگ جنگ تا پیروزی می‌گوید؛ و به واقع شاید استدلال دشمن بعثی در شکستن حلقه اتصال و عقبه جبهه‌ها در هجوم به این دیار را استدلال درستی بتوان نامید و هرچند زخم‌های بی‌شماری در هجوم طولانی مدت چهارم آذر ماه سال 65 بر پیکر نحیف اندیمشک وارد آمد؛ اما حماسه سترگ پایداری آنان، اقتدا به حضرت زینب (س) را به زیبایی به تصویر کشید که "ما رایت الا جمیلا" و این زیبایی و شکوه ایثار را در طواف شهدای این بمباران که با حزن و اندوه اما با شکوه تشییع می‌کردند، زمزمه می‌کردند. شهدایی همچون فرمانده دلاور "عزت‌الله حسین زاده" که شرح مردانگی و دریادلی و حماسه آفرینی او در عملیات والفجر 8 وصف ناشدنی است.

یادداشت از عباس اسلامی پور

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد