سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از باغملک

مشکلات عدیده مردم روستای چلچلک/ 

حتی خانم دهیار هم
حاضر به سکونت در روستا نیست

این روستا حدود 2 هزار نفر جمعیت دارد و در صحنه ها و دوران های مختلف پایبندی خود به ارزش ها و آرمان های انقلاب را برای همگان به اثبات رسانده است و 10 شهید گلگون کفن شاهدی بر این ماجراست.

روستای چلچلک در حدود 10 کیلومتری شهر باغملک و در جاده منطقه خوش آب و هوای ابوالعباس و حضرت سلیمان(ع) قرار دارد.

این روستا حدود 2 هزار نفر جمعیت دارد و در صحنه ها و دوران های مختلف پایبندی خود به ارزش ها و آرمان های انقلاب را برای همگان به اثبات رسانده است و 10 شهید گلگون کفن شاهدی بر این ماجراست.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خدمات بسیار زیادی از طرف دولت و نظام مقدس جمهوری اسلامی صورت گرفته اما به خاطر عدم توجه مسئولین قبل از انقلاب این خدمات و خدمت رسانی ها نتوانست خلاهای موجود را پر نماید.

صفا، صمیمیت، خونگرمی، مهمان نوازی از خصلت های مردمان این روستا می باشد که از نزدیک آن را حس کردم.

به دعوت حجت الاسلام و المسلمین شیخ بهروز شهریاری به این روستا رفتم که ضمن رها شدن از دغدغه ها و مشغله های زندگی شهری از نزدیک مشکلات و معضلات این روستا را که به دفتر نشریه گزارش شده بود لمس کنم.

هوا مطبوع و بهاری بود که به روستای چلچلک رفتم به همراه امیرحسین و ابوالفضل شهریاری برادران دوقلو در روستا چرخی می زنیم تا با چند نفر از اهالی هم صحبت شویم.

وی مهمترین مشکل روستا را آب آشامیدنی منطقه عنوان کرد و گفت: آب روستا کاملا غیر بهداشتی و ناسالم است مخصوصا در زمان بارندگی ها کاملا گل می شود و این امر هم به این علت است که آب مستقیما به منبع وصل و بعد از آن به خانه ها منتقل می شود.

هوا مطبوع و بهاری بود که به روستای چلچلک رفتم به همراه امیرحسین و ابوالفضل شهریاری برادران دوقلو در روستا چرخی می زنیم تا با چند نفر از اهالی هم صحبت شویم.

اکثر اهالی روستا از یک طایفه و همگی خویشاوند هستند لذا نام خانوادگی آنها شهریاری می باشد.

طبیعت زیبای روستای چلچلک باغملک

بک محمد شهریاری، مدیر دبیرستان شهید طباطبایی چلچلک نیز مشکل اساسی روستا را آب آشامیدنی عنوان کرد و گفت: آب روستا واقعا آلوده است مخصوصا در تابستان که از سراسر کشور برای زیارت و گردش به این منطقه می آیند و مسافران به قدمگاه حضرت سلیمان(ع)، مناطق گردشگری رباط و مال آقا می روند، آب بیشتر آلوده می شود و همین آب رودخانه به طور کامل تصفیه نمی شود ، مجبوریم برای آشامیدن و دیگر کارها از آن استفاده کنیم.

وی افزود: استفاده از آب شرب تصفیه نشده باعث بروز بیماری های عفونی و بیمار شدن مردم می شود در حال حاضر در کل روستاهای دهستان ابوالعباس حدود 15 هزار نفر از این آب استفاده می کنند.

وی افزود: برای حل این مشکل توسط اداره آب و فاضلاب روستایی چاه زده شد ولی هنوز به بهره برداری نرسیده است.

وی یکی دیگر از مشکلات روستا را نیمه کاره بودن سیل بند عنوان کرد و اظهار داشت: زمان طولانی تکمیل شدن کار سیل بند، باعث بروز مشکلاتی برای خانوارهای اطراف آن شده است.

شهریاری اجرا نشدن طرح بهسازی در برخی خیابان ها را یکی دیگر از مشکلات روستای چلچلک بیان نمود و افزود: این کار باعث بروز تصادفات زیادی می شود که هم مردم ضرر می کنند و هم دولت.

این ساکن روستای چلچلک به بیان برخی دیگر از مشکلات روستا پرداخت و گفت: زباله های روستا اصلا جمع آوری نمی شوند و در چند نقطه در کنار روستا ریخته می شوند که این امر باعث مشکلات بهداشتی و جمع شدن حشرات موذی شده است.

یکی از بانوان ساکن روستای چلچلک نیز عدم گازکشی چند خیابان را یکی از مشکلات برخی اهالی دانست و گفت: در دی ماه سال 90 حفاری و لوله کشی کرده اند ولی هنوز علمک ها را نصب نکرده اند. حدود 100 بار برای حل این مشکل به شرکت گاز مراجعه کرده ایم ولی فایده ای نداشته است.

وی افزود: هنوز از کپسول های گاز مایع برای آشپزی و در زمستان هم برای گرم کردن خانه ها از نفت استفاده می کنیم.

علی شهریاری یکی دیگر از اهالی چلچلک نیز در خصوص مشکلات آب روستا گفت: برای تامین آب آشامیدنی روستا یگ چاه احداث کرده اند ولی هنوز اقدامی برای راه اندازی آن صورت نگرفته است.

حمید خلیلی نیز نبود مدارس کافی در روستا را یکی از مهمترین مشکلات چلچلک اعلام کرد و اظهار داشت: دو مدرسه وجود دارد که تمام پایه ها در آن درس می خوانند.

جوان 25 ساله ای که خود را حبیب زکوی معرفی می کند نیز به بیان مشکلات جوانان روستا پرداخت و تصریح کرد: برای ورزش جوانان جایی وجود ندارد با توجه به پتانسیل های خوبی که روستای چلچلک دارد، می طلبد که یک سالن ورزشی در این روستا ساخته شود.

وی افزود: اگر مکان ورزشی در روستا ساخته شود جوانانی که بیکار هستند به جای نشستن در خیابان به ورزش کردن می پرداختند.

آرش شهریاری نیز که جوان 19 ساله ای است یکی از مشکلات روستای چلچلک را عدم روشنایی معابر آن عنوان و اضافه کرد: با اینکه روستاها حدود 2 هزار نفر جمعیت دارد ولی هیچ گونه روشنایی در خیابان ها و کوچه هایش وجود ندارد و رفت و آمد روستاییان در شب با مشکل مواجه می شود.

صادق شهریاری از دیگر ساکنان روستای چلچلک نیز در خصوص مشکلات روستای چلچلک گفت: خیابان اصلی روستا عرض کمی دارد، حدود 10 سال است که کار نقشه برداری آن انجام شده و خانه ها هم عقب نشینی کرده اند ولی به دلیل ندادن پول، برخی خانه ها هنوز عقب نرفته اند و کار بر زمین مانده است.

این جوان چلچلکی افزود: برق برخی خیابان ها نیز ضعیف است و جوابگوی نیاز روستاییان نیست.

او ادامه داد: دکتر احمدی نژاد، رئیس جمهور محترم در سفر استانی خود به باغملک قول احداث سد در منطقه را داده بود ولی عملی نشد.

سعید پورقیصر یکی از دلایل کوچ روستاییان را نبود درمانگاه در روستا عنوان کرد و گفت: در منطقه ابوالعباس حدود 14 هزار نفر زندگی می کنند ولی حتی یک پزشک هم وجود ندارد.

وی افزود: منطقه ابوالعباس با این جمعیتی که دارد می تواند دارای شهرداری شود که از مسئولین می خواهیم این موضوع را پیگیری کنند.

این جوان چلچلکی یکی دیگر از مشکلات منطقه را، جاده های خراب و با قدمت بالا عنوان کرد.

ابراهیم شهریاری پیرمردی که 60 سال زندگی خود را در روستای چلچلک سپری کرده خشکسالی را یکی از مشکلات روستاییان دانست و گفت: زمین های زیادی وجود دارد ولی به خاطر خشکسالی های اخیر کشاورزی تعطیل شد و جوانان زیادی که در زمین ها مشغول به کار بودند بیکار شدند.

وی افزود: به علت خشکسالی دامداران نیز برای تهیه علوفه دام های خود در مضیقه هستند.

علی افراش نیز مشکل اصلی روستا را آب آشامیدنی دانست و گفت: آبی که برای آشامیدن در روستا استفاده می شود اصلا قابل آشامیدن نیست و باید چند روز در منبع نگهداری شود تا حدودی املاحش ته نشین شوند.

وی افزود: پس از چند روز که داخل منبع را می بینیم یک لایه زخیم از انواع رسوبات و املاح در ته آن جمع شده است که همین باعث بروز بیماری های عفونی و سنگ کلیه شده است.

برای اطلاع از وضعیت بهداشتی آب روستای چلچلک به سراغ دکتر علی فرجی، رئیس مرکز بهداشت باغملک رفتیم.

وی گفت: اینکه گزارشاتی مبنی بر آلودگی شدید آب چلچلک و منطقه ابوالعباس دریافت کرده ایم، آنچه وظیفه بهداشت است در کوتاه مدت وضعیت فعلی آب را در حد مطلوب نگه داریم.

او ادامه داد: با کلر زنی و انجام آزمایشات آب شناسی سعی شده در حد مطلوب سلامت آب حفظ شود.

دکتر علی تیموری کارشناس مسئول بهداشت محیط نیز در این خصوص گفت: آب روستاهای ابوالعباس از جمله چلچلک از لحاظ میکروبی مشکلی ندارد و مورد تایید ماست.

وی افزود: هر روز کلر زنی انجام می شود و حداقل به صورت روزانه از کل روستاهای منطقه کلر سنجی انجام می شود و تاکنون موردی در خصوص صفر بودن کلر آب گزارش نشده است.

این کارشناس بهداشت محیط ادامه داد: از لحاظ شیمیایی نیز تا زمانی که آزمایش گرفته ایم آب منطقه مشکلی نداشته است و اگر از لحاظ فیزیکی مشکلی داشته باشد باید اداره آب و فاضلاب روستایی پیگیری کند.

سید غلامرضا جعفری بخشدار مرکزی باغملک نیز در خصوص حل مشکلات روستای چلچک گفت: برای جمع آوری زباله به همکاری مردم نیاز داریم.

وی افزود: روشنایی روستا هم با استفاده از اعتبارات خود روستا تا پایان آبان ماه حل خواهد شد.

جعفری در خصوص حل مشکل آب آشامیدنی روستا نیز گفت: برای حل این مشکل چاهی حفر شده است و برای راه اندازی آن 2 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای در نظر گرفته شده است که اداره آب و فاضلاب روستایی منتظر ابلاغ اعتبارات است تا تجهیزات را خریداری و نصب نماید.

بخشدار مرکزی باغملک در خصوص بهسازی روستا نیز اظهار داشت: بیشتر کار بهسازی انجام شده و بخش کوچک باقی در برنامه های آتی بنیاد مسکن قرار دارد.

وی در بحث مشکل جاده نیز خاطر نشان کرد: اولویت دولت با روستاهایی است که جاده دسترسی ندارند که خوشبختانه چلچلک جاده مناسبی دارد.

این مقام مسئول در خصوص عدم حضور دهیار روستا نیز گفت: بر اساس قانون لازم نیست که دهیار در منطقه حضور داشته باشد و در ضمن شورای روستای هم از خانم دهیار رضایت کامل دارند.

اکنون سوال اساسی که مطرح می شود این است که در قبال اظهارات مسئولان این روستای پرجمعیت، مردم محروم روستای چلچلک تا چه زمانی باید از نبود امکانات اولیه زندگی رنج ببرند؟

جمع شدن زباله در روستا و کیفیت نامطلوب آب آشامیدنی روستا که سلامت روستا نشینان را به طور جدی تهدید می کند، مسائلی نیستند که بتوان به سادگی از کنار آن ها گذشت.

آیا خانم دهیار که در روستای تحت مسئولیت خود حضوری کم رنگ دارد، می تواند به مشکلات روستا رسیدگی و آن ها را رفع کند؟

نکته قابل توجه آنکه با موجود تمام این مشکلات، بخشدار مرکزی باغملک ادعا می کند شورای روستا از عملکرد دهیار(که حضورمناسبی در محل خدمتش ندارد) ابراز رضایت می کنند!

و سوال مهم تر آنکه در شرایط بغرنجی که روستاییان با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم می کنند و در برخی امکانات اولیه مانند آب و جمع آوری زباله ها دچار مشکل هستند چه ضرورتی دارد از یک خانم غیر ساکن در منطقه، آن هم جهت اجرای ماموریت های اجرایی از قبیل رسیدگی به مسائل عمرانی استفاده شود؟

به هر ترتیب آنچه مهم است و از سخنان مردم نیز بر می آید لزوم توجه مسئولان به مشکلات مردم و رسیدگی آنان تا حصول نتیجه مطلوب است، امیدواریم مسئولان و متولیان مربوطه در استان و همچنین در شهرستان باغملک به ویژه فرماندار این شهرستان هرچه زود تر تدبیری برای حل مشکلات مردم بیندیشند.

حسین یزدی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد