سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار مشکلات شهری در خوزستان

دیروز باران بارید و شهر را آب گرفت، مثل گذشته؛ از سال‌ها پیش تا کنون چیزی تغییر نکرده و وضع به همان منوال گذشته‌های دور است. با این همه پیشرفت تکنولوژی و عصر ارتباطات شبکه و این حرف‌ها، در اهواز با هر بارندگی جزئی باید پاچه شلوار را بالا زد و عرض خیابان را رد شد. اگر درب فاضلاب را برای دفع آب را باز نگذاشته باشند، شانس عبور از خیابان بدون حادثه و افتادن در چاه فاضلاب بیشتر است!



می‌گویند اهواز کلان‌شهر است ولی نه وسعت شهر این را می‌گوید و نه پیشرفت آن. شهری که نه هسته مرکزی و نه گوشه و کنار آن از آبگرفتگی‌های پس ازباران در امان باشد چه کلان‌شهری است؟! مگر کلان‌شهر بودن فقط به نام است؟

از همه محله‌ها و منطقه‌های این شهر تنها یک منطقه کوچک، آن هم منطقه‌ای که شرکت نفت از آن حمایت می‌کند دارای شبکه دفع آب‌های سطحی است و بقیه محله‌ها و مناطق شهرداری فاقد آن هستند. شبکه دفع آب‌های سطحی هم نمی‌خواهیم، لایروبی فاضلاب که دیگر خواسته‌ای به‌جا، منطقی و معقول است که شهروندان باید داشته باشند. دلیل این آبگرفتگی‌ها چیزی جز این نیست که شبکه فاضلاب لایروبی نمی‌شود و رسوبات در آن به دلیل گذشت زمان و اهمال ‌در لایروبی، سخت شده است و هر چه بیشتر بگذرد لایروبی آن و اصلاح فرسودگی دشوارتر می‌شود؟

پیش از بارندگی اعلام می‌کنند که 100 درصد معابر اهواز لایروبی شدند و با به کارگیری نیروهای فضای سبز شهری در دفع آبگرفتگی در مواقع بارندگی، یقینا مشکلی پیش نخواهد آمد، ولی شهروندان اهوازی در مناطق کیان‌آباد، کمپلو، باغ شیخ، پاداد، چهارشیر، کوی فرهنگیان، هسته مرکزی شهر و نقاط بسیار دیگری متاسفانه شاهد این امدادرسانی‌ها نبودند و روز گذشته آبگرفتگی سنگینی را تجربه کردند.

البته قضیه به همین جا محدود نمی‌شود. دیگرشهرستان‌های خوزستان هم کمتر از اهواز مشکل نداشتند، و در این میان در سوسنگرد عمق معضل را می‌توان دید. دانش‌آموزان بسیاری سر کلاس‌های مدرسه غیبت داشتند که با نرفتن دانش‌آموزان مدارس به صورت غیررسمی تعطیل بود و کلاس‌ها تقریبا برگزار نشد زیرا اصلا در کوچه و خیابان‌ها راهی برای رفتن به مدرسه وجود نداشت. خیابان‌ها مملو از آب و آب باران و فاضلاب در خانه‌ها هم جاری بود و مردم با حلبی و پارچ و ظروف دیگر آب را از خانه به خیابان ریختند تا مبادا فاضلاب آلوده به درون خانه‌ راه یابد.

مسجدسلیمان هم شهر دیگری است که دیروز غرق آب شده بود و شهروندان مسجدسلیمانی با وجود شادی از رحمت الهی در خیابان‌های آب‌گرفته گیر افتادند. آب همه معابر را گرفته بود و کوچه‌های باریک این شهر تا نیم متر آبگرفتگی داشتند. شبکه فاضلاب مسجدسلیمان از گذشته های دور تا کنون اصلاح نشده و همان شبکه قدیمی هنوز باید از پس بارندگی‌ها بربیاید.

روز گذشته آبگرفتگی در بیشتر شهرهای خوزستان به چشم می‌خورد و متاسفانه بیشتر شهرها در کنار شادی و شکرگزاری از باران، به سختی می‌افتند و دردسرهای فاضلاب و آب‌های سطحی آلوده، شیرینی باران را به کام آنها تلخ می‌کند.

هواشناسی خوزستان می‌گوید که موج جدید بارندگی از جمعه آغاز می‌شود و با شنیدن این خبر شهروندان خوزستانی نمی‌دانند که باید خوشحال شوند یا اندوهگین. باشد که مسئولان با اقدام سریع برای لایروبی شبکه فاضلاب در دو سه روز باقی مانده، اهمال در لایروبی در ماه‌های گذشته را جبران کنند تا شهروندان خوزستانی کمتر به دردسر بیفتند.
مرجع / ایسنا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد