سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار وگزارشات سیاسی و اقتصادی و تحلیل

 

به مناسبت دوم آذر ماه؛ سالگرد درگذشت حسین گل گلاب

در شهریور ۱۳۲۳ که نیروهای انگلیسی و دیگر متفقین، تهران را اشغال کرده بودند، یک سرباز انگلیسی به یک افسر نظامی ایرانی، سیلی محکمی می‌زند. «حسین گل گلاب»، پس از دیدن این صحنه، با چشمان اشک‌آلود به دیدن روح الله خالقی، موسیقیدان می‌رود و ماجرا را تعریف می‌کند و می‌گوید: کار ما به اینجا رسیده که سرباز اجنبی توی گوش نظامی ایرانی می‌زند؟

کد خبر: ۲۸۶۷۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۰

شاید شما هم هر بار که با شنیدن سرود «ای ایران،‌ ای مرز پرگوهر»، احساس غرور و بزرگی کرده‌اید و نیرویی حماسی، سراپای وجودتان را در بر گرفته باشد؛ مشتاق شده‌اید تا بدانید این سرود از سروده‌های کیست و چگونه و در چه چهارچوب سیاسی و اجتماعی شکل گرفته است.

امروز دوم آذر ماه است؛ سالروز درگذشت حسین گل گلاب، سراینده سرود‌ ای ایران؛ ‌ای مرز پر گهر.

به گزارش «تابناک»، نقل شده است، در شهریور ۱۳۲۳ که نیروهای انگلیسی و دیگر متفقین، تهران را اشغال کرده بودند، حسین گل گلاب در خیابان هدایت می‌بیند که یک سرباز انگلیسی در حال کتک زدن و فحاشی به یک بقال ایرانی است. حتی به یک افسر نظامی هم که به قصد مداخله وارد ماجرا می‌شود، سیلی محکمی می‌زند. گل گلاب، پس از دیدن این صحنه، با چشمان اشک‌آلود به دیدن روح الله خالقی، موسیقیدان می‌رود و ماجرا را تعریف می‌کند و می‌گوید:

«کار ما به اینجا رسیده که سرباز اجنبی توی گوش نظامی ایرانی می‌زند؟» روح الله خالقی می‌گوید: ناراحتی تأثیری ندارد. بیا کاری کنیم و سرودی بسازیم.‌‌ همان جا مرحوم گل گلاب شروع به زمزمه شعری می‌کند که با تکمیل آن خالقی موسیقی را می‌نویسد. بنان نیز آن را می‌خواند. ظرف یک هفته، تصنیف ای ایران با یک ارکستر بزرگ ساخته می‌شود. ای ایران بار‌ها در زمان زندگی خالقی و شاعرش، گل گلاب، اجرا شد؛ آن هم در ارکستری که بیشتر توسط هنرجویان هنرستان موسیقی در دوره مدیریت خالقی تشکیل شده بود و چهره‌های آشنایی چون ارفع اطرایی، هوشنگ ظریف، افلیا پرتو، گلنوش خالقی و انوشیروان روحانی در آن بودند و حتی پای این سرود به سینما هم کشیده شد.

این قطعه را روح الله خالقی آهنگساز نامدار روی شعری از حسین گل گلاب ساخت. ویژگی شعر ‌ای ایران آن است که همه واژگان آن به زبان فارسی است و واژگان بیگانه در آن راه نیافته و در فضایی حماسی و در آواز دشتی ساخته شده است.

گفته می‌شود، ملودی اصلی و پایه‌ای کار از برخی نغمه‌های موسیقی بختیاری ـ که از فضای حماسی برخوردار است، گرفته و با پرداخت و تنظیم حرفه‌ای زنده یاد خالقی، این سرود در اجرای نخست به صورت کر خوانده شد، اما ساختار محکم شعر و موسیقی آن سبب شد تا در دهه‌های بعد، خوانندگان آن را تک‌خوانی اجرا کنند.

حسین گل گلاب کیست؟

حسین گل‌گلاب، ادیب و ترانه‌سرا و سازنده سرود معروف «ای ایران،‌ای مرز پرگهر» در سال ۱۲۷۶ در تهران متولد شد و تحصیلات را در مدرسه علمیه و دارالفنون گذراند.

او فرزند ابوتراب خان (مصورالملک)، نقاش زمان قاجار بود که به ادامه تحصیل فرزندش بسیار علاقه داشت.

حسین گل‌گلاب با همکاری کلنل کاظم وزیری و علینقی خان وزیری به کار موسیقی پرداخت و برای تعلیم تار به کلاس او می‌رفت.

همچنین چند تن از معلمین دارالفنون فرانسوی بودند که گل گلاب نزد آن‌ها فرانسه آموخت و چون شاگرد برجسته‌ای بود، به همراه تحصیل به کار تدریس هم پرداخت.

حسین گل‌گلاب، نخستین نویسندهٔ کتاب درسی طبیعی در ایران بود. او از سال ۱۳۰۴ تا سال ۱۳۱۷ دوازده جلد کتاب در رشته جغرافیا و طبیعی نوشت که در مدارس تدریس می‌شد. حسین گل‌گلاب از سال ۱۳۰۷ مسئول تحقیقات علمی گیاه‌شناسی شد و از زمان تاًسیس دانشگاه تهران تا سال ۱۳۴۵ به تدریس اشتغال داشت و هیچ گاه گرد سیاست و تجارت نگشت.

حسین گل‌گلاب در فرهنگستان ایران عضویت داشت و لغات بسیاری به ویژه در رشته علوم طبیعی پیشنهاد کرد که تصویب شد و اکنون در زبان فارسی رواج کامل دارد.

وی همچنین آثار گرانبهایی از خود به یادگار گذارده است.

حسین گل‌گلاب در ۸۶ سالگی به تنظیم فرهنگ‌نامه و بیولوژی و گیاهان ایران اشتغال داشت که عمرش وفا نکرد و معلوم نیست که مطالعات او به کجا رسید. گل‌گلاب اسفند ماه ۱۳۶۳ در ۸۷ سالگی درگذشت.



ای ایران ای مرز پر گهر
ای خاکت سرچشمه هنر
دور از تو اندیشه بدان
پاینده مانی و جاودان
ای … دشمن ار تو سنگ خاره‌ای من آهنم
جان من فدای خاک پاک میهنم
مهر تو چون شد پیشه‌ام
دور از تو نیست اندیشه‌ ام
در راه تو ، کی ارزشی دارد این جان ما
پاینده باد خاک ایران ما


سنگ کوهت دُر و گوهر است
خاک دشتت بهتر از زر است
مهرت از دل کی برون کنم
برگو بی مهر تو چون کنم
تا … گردش جهان و دور آسمان بپاست
نور ایزدی همیشه رهنمای ماست
مهر تو چون شد پیشه ام
دور از تو نیست، اندیشه ام
در راه تو، کی ارزشی دارد این جان ما
پاینده باد خاک ایران ما


ایران ای خرم بهشت من
روشن از تو سرنوشت من
گر آتش بارد به پیکرم
جز مهرت بر دل نپرورم
از … آب و خاک و مهر تو سرشته شد دلم
مهرت ار برون رود چه می شود دلم
مهر تو چون شد پیشه ام
دور از تو نیست اندیشه ام
در راه تو، کی ارزشی دارد این جان ما
پاینده باد خاک ایران ما

 یویورک تایمز:

چرا درگیری در غزه به نفع ایران تمام شد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نیویورک تایمز نوشت: در قسمتی از اتوبان شلوغ نیایش در غرب پایتخت ایران، بیلبوردی عظیم نصب شده تا توانایی موشکی ایران به رانندگان یاد آور شود. بر روی این بیلبورد موشکی سبز وجود دارد و به فارسی نوشته شده است: مقصد: تل آویو.
به گزارش سرویس بین الملل انتخاب Entkekhab.ir، عده ای اندکی به این تابلو توجه می کنند، چراکه ایرانی ها در حال دست و پنجه نرم کردن با افزایش قیمت ها هستند. موشک های ایران و تکنولوژی تسلیحاتی ایران صدها مایل انطرف تر در غزه توجهات زیادی را به خود جذب کرده است و این خبری خوب برای ایرانی که سال نه چندان خوبی را پشت سر گذاشته، به ارمغان آورده است.حمله ی اسرائیل به تنگه ی ساحلی غزه در فلسطین و پاسخ های حماس با موشک های ایرانی که برای نخستین بار به شهر های بزرگ اسرائیل رسید، شرایط را کاملا به سود ایران تغییر داد.

با اعلام آتش بس در غزه و تحسین و تمجید از محمد مرسی رئیس جمهور مصر برای ایجاد توافق بین گروه های فلسطینی و اسرائیل، میزان شادی و رضایت تهران از وضعیت فعلی کاهش یافته است. اما دستاوردهای دیپلماتیک ایران از این ماجرا همچنان باقی خواهد ماند.پیش از درگیری در غزه، ایران با تعدادی شکست مواجه شد که محدود به تحریم های غرب نمی شد.
ایران چندی پیش با سخنان مرسی در تهران که از این کشور به دلیل حمایت از سوریه انتقاد می کرد مواجه شد. حتی حماس شریک طولانی مدت ایران اشکارا رویش را از تهران و دمشق بازگرداند و با کشورهای سنی مذهب علیه دولت سوریه کنار آمد.سپس، یک هفته ی پیش، اسرائیل به غزه حمله کرد. در طول منازعه، موشک های ایرانی فجر 3 و 5 به حماس و دیگر جنبش ها در غزه اجاره داد که قلب اسرائیل را نشانه بروند. همین مسئله باعث فرار ساکنان فلسطین اشغالی به پناهگاه ها شد.در حالیکه کمک های سیاسی و مالی به فلسطین انجام می شد اما رهبران گروه های فلسطینی می گفتند که کمک نظامی ایران کمک بزرگتری است.نیویورک تایمز در پایان نوشت: درگیری های اخیر در غزه چهره ی منطقه ای ایران را که به دلیل درگیری ها در سوریه دچار خدشه شده بود را ترمیم کرد. 
 
 

بولتون: نیروی هوایی اسرائیل در مقابل ایران در شرایط سختی قرار خواهد گرفت/ایران، اسرائیل را از شمال، جنوب و شرق محاصره کرده است

 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir)
جان بولتون سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل گفت که او معتقد است، منازعه اسرائیل و فلسطین در غزه نتیجه ی مستقیم آزمایش توانایی اسرائیل توسط ایران برای مقابله با حملات در چندین جبهه است.به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، وی در گفتگو با فاکس نیوز گفت: این ایران است که می خواهد نشان دهد که می تواند (اگر نیاز باشد) در واکنش به حمله ی اسرائیل به تاسیسات نظامی هسته ای تهران از حماس و حزب الله استفاده کند.این مقام سابق آمریکایی اضافه کرد: اگر اسرائیل تصمیم به انجام اقدامی در خصوص برنامه هسته ای نظامی ایران بگیرد، نیروی هوایی اسرائیل در شرایط سختی قرار خواهد گرفت، چراکه نمی تواند در آن واحد در 3 محل باشد. بولتون با بیان اینکه "نیروهای هوایی اسرائیل نمی توانند بر فراز ایران، غزه و دره بقاع حضور داشته باشند" اظهار داشت: ایران عمدا حماس را تحریک کرد تا نشان دهد، توانایی ایجاد تهدید مستقیم علیه اسرائیل را از طریق موشک هایی که برای حزب الله و حماس فراهم کرده را دارد.وی اضافه کرد: دولت اوباما ترجیح می دهد که واقعیت و آنچه در خاورمیانه در حال وقوع است را نادیده بگیرد و برای توافق با ایران مذاکره کند.سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل تاکید کرد: فکر می کنم، اوباما معتقد است که می تواند راهی برای مذاکره با ایران بر سر برنامه هسته ای پیدا کند.وی افزود: ایران ضعف و اسیب پذیری را در اسرائیل حس می کند. ایران می خواهد مشخص سازد که اسرائیل را محاصره کرده است، از شمال با حزب الله و از جنوب با حماس و از شرق توسط توانایی هایش. 
 
 
 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد