سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

بررسی مشکلات شهری اهواز

آبگرفتگی، قصه تکراری خیابان‌های اهواز در روزهای بارانی
اهواز - خبرگزاری مهر: در حالی که مسئولان شهری از برگزاری جلسات متعدد در راستای رفع معضل آبگرفتگی و اتخاذ تمهیدات لازم خبر می دهند اما هرساله با شروع اولین بارش های پاییزی شهروندان اهواز با سناریوی تکراری آبگرفتگی معابر روبرو می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، صدای رعد و برق را که می شنوی توی دلت کلی ذوق می کنی، باران می زند، رحمتی که در شهر خشک شده همگان آمدنش را دعا کرده اند. بارها شنیده بودی مردمان همه سرزمین ها برای آمدن باران دعا می کردند با آمدن باران خدایشان را می ستودند، شکر می کردند و شاد بودند. با آمدن باران اشک شوق می ریختند و به یکدیگر تبریک می گفتند.

اما این شادی در این شهر دیری نمی پاید که به غصه مبدل شود، صبح می شود و می بینی که تمام شهر غرق شده است، مجبوری برای گذشتن ازکوچه ها و خیابان های شهر پاچه های شلوارت را بالا بزنی، دل به دریا بزنی و پا میان آب بارانی که با فاضلاب یکی شده است فرو کنی. استیصال کودکان برای گذر از این دریای فاضلاب تمام  ذوق شنیدن صدای باران را در دلت می پراند به این فکر می کنی که این بارانی که دعای آمدنش را داشتی چه به روز شهر آورده است.

دیگر مدتهاست عادت کرده ایم وقتی باران می بارد، به جای این که از این نعمت زیبای خداوند لذت ببریم، نگران نبود خودرو، دیر رسیدن به خانه یا محل کار، آبگرفتگی معابر و مصیبت عبور از میان دریاچه گل آلود وسط خیابانها و ساعت ها زندانی شدن درون خودروهای در ترافیک مانده خیابان های شهر باشیم.

اینکه چطور می شود با وجود اتخاذ تمهیدات لازم از سوی مسئولان و صرف هزینه های گزاف در خصوص معضل آبگرفتگی بار دیگر با کوچکترین بارش باران در شهر شاهد این مشکلات هستیم، جای سئوال دارد.
 
عکس تزئینی است

آبگرفتگی کوچه ها و معابر قصه تکراری شهروندان در نقاط مختلف است که گویا نمی توان پایانی بر آن متصور بود.
 
نارضایتی شهروندان از وضع موجود
 
رضا دانشجوی 23 ساله ساکن منطقه کمپلو شمالی اهواز درحالی که کیف خود را از ترس خیس شدن بالا گرفته و در حال گذر از خیابان است، با ناراحتی زیرلب غرولند می کند، علت را که جویا می شوم می گوید: همه ساله وضع همین گونه است و با کوچکترین بارندگی، اوضاع شهر به هم می ریزد. نمی دانم چرا کسی به فکر نیست؟ چرا شهرداری با وجود این همه اعتبارات  در زمینه خدمات شهری همچنان اینگونه عمل می کند.

وی می افزاید: یک ساعت است که از خانه خارج شده ام ولی همچنان برای پیدا کردن مسیری که من را به ایستگاه تاکسی برساند دور خودم می چرخم. جوابگوی این وضعیت کیست؟ آیا همه استان های دیگر با این بارش جزئی باران دچار این معضل می شوند؟

مادری در حالی که دست کودک دبستانی خود را گرفته و مستاصل به امید تاکسی گوشه خیابان آبگرفته ایستاده، می گوید: این اولین بارش باران در اهواز است که باعث این آبگرفتگی شده است. چرا مسئولان به فکر مردم نیستند؟ چرا با شروع فصل پائیز لایروبی فاضلابها و اقدامات تاثیرگذار برای جلوگیری از آبگرفتگی و جاری شدن این همه فاضلاب در خیابان صورت نگرفته است.

وی با اظهار نارضایتی از عملکرد مسئولان به ویژه شهرداری اهواز، ادامه می دهد: متاسفانه مسئله به همین آبگرفتگی ختم نمی شود و هر بار با تکرار این وضع مشکلات زیادی در زمینه رفت و آمد پیش می آید به طوری که تاکسی و اتوبوس کمیاب می شود و اکثر تاکسی ها به صورت دربستی و با مبالغ بالا اقدام به جابجایی مسافران می کنند.
 
برنامه ریزی برای دفع آبهای سطحی و آبگرفتگی معابر
 
این در حالی است که پیش از آغاز بارندگی ها در اهواز و سایر مناطق استان، اداره ‌کل هواشناسی خوزستان با اشاره ورود سامانه بارشی به کشور و شروع بارندگی ‌ها، از بیشترین تاثیر این سامانه در استان خوزستان و آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه‌ ها و احتمال جاری شدن سیل هشدار داده بود.

فرماندار اهواز در این زمینه به خبرنگار مهر می گوید: در راستای رفع معضل دفع آبهای سطحی و جلوگیری از آبگرفتگی معابر با توجه به شروع فصل بارندگی در ستاد مدیریت بحران برنامه ریزی شده است.
 
عکس تزئینی است

وی با  اشاره به وظایف دستگاه های ذی ربط، می افزاید: برخی از دستگاه ها مانند شهرداری، آبفا و شرکت توزیع نیروی برق به طور مستقیم در بارندگی ها ودفع آبهای سطحی فعالیت دارند و برخی دیگر از شرکتها مانند شرکت نفت، ملی حفاری و فولاد نیز با توجه به توان عملیاتی و تجهیزات خود با ستاد حوادث در دفع آبهای سطحی مشارکت می کنند.

فدعمی تصریح می کند: دستور تشکیل ستاد حوادث و سوانح غیر مترقبه در دستگاه های اجرایی ابلاغ شده و بر آمادگی همه دستگاه ها در به کارگیری امکانات در صورت بروز هرگونه حادثه احتمالی تأکید شده است.
 
وی با اشاره به تاکیدات صورت گرفته در خصوص لایروبی جوی و کانالهای فاضلاب، هرس درختان، تامین برق حوضچه های دفع آبهای سطحی و ترمیم سیل بندهای روستایی اظهار امیدواری کرد؛ در بارندگی های پیش رو با مشکلات کمتری در شهر مواجه شویم.
 
مشکل آبگرفتگی در اهواز به صورت جامع حل نمی شود
 
 از سویی  معاون خدمات شهری شهرداری اهواز در گفتگو با مهر اظهار می دارد: مشکل آبگرفتگی در شهر اهواز با توجه به هزینه های بالا به صورت جامع قابل حل نیست.

علیرضا عالیپور با بیان اینکه رفع این مشکل نیاز به دو هزار میلیارد تومان اعتبار دارد، می گوید: ازسویی با توجه به اینکه بیش از دو سوم تأسیسات فاضلاب های شهر اهواز فرسوده و نیاز به تعمیر و بازسازی دارند، دفع آبهای سطحی در اولویت تخصیص اعتبار قرار نمی گیرد.

وی اصلاح نقطه ای را از راهکارهای شهرداری در رفع معضل آبگرفتگی عنوان و می افزاید: در سال گذشته بیش از 20 نقطه در شهر اهواز اصلاح شده و 30 کیلومتر نیز لوله گذاری شده است.
 
عالیپور از حل مشکلات مناطق مختلف شهر و کاهش معضل آبگرفتگی در اهواز خبر می دهد و می گوید: در حالی که در 24 ساعت گذشته بیش از 21 میلیمتر بارندگی در اهواز صورت گرفته اما به جز مناطق معدودی از شهر معضل آبگرفتگی در مناطقی که سالهای گذشته با مشکلات متعدد مواجه بودند نداشتیم.

وی می افزاید: مناطقی از شهر از جمله بلوار پاسداران، مسیر فرودگاه، خیابان زاویه، شهرک دانشگاه، کوی سعدی، بلوار فنی و حرفه ای، میدان چهار اسب، کوی طاهر، خیابان خرداد، چمران و دیگر مناطق کیانپارس که سالهای گذشته با مشکل آبگرفتگی شدیدی مواجه بودند، با توجه به اقدامات انجام شده و اصلاح نقاط ، امسال مشکلی در آنها گزارش نشده است.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز تنها مشکل آبگرفتگی را مناطق کمپلو، خیابان انقلاب حد فاصل غزنوی تا جاده اهواز –خرمشهر در منطقه شش شهرداری اهواز عنوان می کند و می گوید: در این مناطق با توجه به اینکه فاضلاب آن از طریق منطقه شش تخلیه می شود، تاخیر در عمل تخلیه در بارندگی های بالاتر از 15 میلیمتر باعث آبگرفتگی در مناطق می شود.

وی با تاکید بر اینکه ماموران شهرداری در این مناطق نیز با نصب پمپهای سیار در راستای پایین بردن آبهای سطحی و بالا بردن سرعت تخلیه اقدام می کنند، تصریح می کند: رفع معضل این نقاط نیاز به پروژه جدید با مقیاس بزرگتر و مشارکت آب و فاضلاب دارد.

آبگرفتگی در شهرهای دارای 30 تا 40 میلیمتر بارندگی
 
مدیرکل حوادث غیرمترقبه استانداری خوزستان نیز می گوید: با توجه به بارندگی های اخیر شهرهایی که دارای بارندگی بیش از 30 تا 40 میلیمتر بوده اند، دچار آبگرفتگی معابر و خیابانها شده اند.

محمدرضا آملازاده  تصریح می کند: شهرهای بستان با 63.7 ، هندیجان با 55.9 و  بهبهان با 43 میلیمتر، بیشترین میزان بارندگی را در استان خوزستان داشته اند.

وی با اشاره به بارش 21 میلیمتر باران در اهواز، می افزاید: در شبانه روز گذشته شهرهای آبادان 3.8،امیدیه 37.1، ایذه 12.3، اندیمشک 2.05، شدگان 8.6، دزفول 24.5،دهدز15.4، رامهرمز22، شوشتر 15.3، ماهشهر31.6، مسجد سلیمان 16.3، آغاجاری 37، شوش 21.9 و گتوند 12.2 میلیمتر بارش باران داشته اند.

آملا زاده در خصوص خسارات ناشی از باران اظهار می دارد: تاکنون مشکلاتی مانند سیل، طغیان رودخانه، صاعقه و حادثه خاصی در شهرهای خوزستان گزارش نشده است.

شهر بدون آبگرفتگی در هنگام بارندگی، رویایی دست نیافتنی است که مسئولان شهری با دادن وعده به صفر رسیدن نقاط آبگرفته، شهروندان را دلخوش کرده اند. دردسرهای بارانی در اهواز اتفاق جدیدی نیست و شهروندان اهوازی و خوزستانی مدت هاست که به آن عادت کرده اند.اما واقعیت این است که آبگرفتگی های متعدد در سطح شهر همراه با ترافیک و راهبندان چند ساعته، رشد ناگهانی تاکسی های دربستی و قحطی وسایل نقلیه عمومی همگی بیانگر این است که مسئولان شهری هنوز آمادگی لازم را برای کنترل وضعیت شهر به هنگام بارندگی ندارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد