سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار کشاورزی خوزستان

فارس گزارش می‌دهد
قوت غالب مردم غذای دام‌ها شد

خبرگزاری فارس: دیدن منظره‌ای در این روزهای پاییزی فضای ذهنم را زمستانی کرده، خروار خروار دانه‌های طلایی گندم به جای رفتن سمت نانوایی‌ها، خوراک دام عشایر می‌شود.

خبرگزاری فارس: قوت غالب مردم غذای دام‌ها شد 

به گزارش خبرگزاری فارس از شمال خوزستان، شاید همین پنج ماه پیش بود که نماینده‌های خوزستان داد سخن دادند که وضعیت کشاورزان با قیمت مشخص شده برای خرید تضمینی گندم در حال بحرانی و معیشت آنها به خطر افتاده است. در همان زمان نماینده مردم اهواز در مجلس به خبرگزاری فارس گفته بود قیمتی که از طرف دولت مشخص شده، حتی هزینه‌های جاری کشاورزان را هم تأمین نمی‌کند.

سید شریف حسینی گفته بود: در حالی که کود شیمیایی به کشاورزان داده نشده و کشاورزان کودهای شیمیایی را با 10 برابر قیمت خریداری می‌کنند، قیمت خرید تضمینی گندم افزایش نیافته است و این معیشت گندم‌کاران را تهدید می‌کند.

به گفته این نماینده مجلس، از ابتدای سال گذشته کشاورزان گازوئیل دولتی استفاده نکرده‌اند و کشاورزان با این شرایط در سال آینده زراعی رغبتی برای کاشت گندم نخواهند داشت.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز از عدم کارشناسی بر مسائل خرید تضمینی در کشور انتقاد کرده و وزارت جهاد کشاورزی را مقصر اصلی در این زمینه معرفی کرد.

عباس پاپی‌زاده نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی گفته بود: طبق آمار ارائه شده توسط وزارت جهاد کشاورزی ایران 5.5 تن گندم برای صادرات دارد ولی در شرایط کنونی ایران در حال وارد کردن گندم و خروج ارز است.

به گفته وی، در شرایط کنونی که مسائل اقتصادی و ارزی مشکلاتی را برای اقتصاد کشور ایجاد کرده حمایت از کشاورزان باید در دستور کار دولتمردان قرار گیرد تا چنین مسائلی به وجود نیاید، زیرا بسیاری از کشاورزان گندم خود را به امید فروش گرانتر به سیلوها نفروخته‌اند و اکنون از آن برای مصارف دیگری استفاده می‌‌کنند.

 علوفه نایاب شد

شاید این سئوال پیش بیاید که چرا دامداران و عشایر باید از گندم به جای علوفه استفاده کنند بهترین پاسخ به این پرسش را نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی داده است که اصلا علوفه نایاب شده است.

سید شکرخدا موسوی می‌گوید: قیمت خرید تضمینی گندم420 تومان در هر کیلو و 550 تومان به صورت آزاد است. قیمت علوفه بسیار کمتر از نرخ گندم است اما به دلیل نایاب بودن علوفه عشایر مجبور به تغذیه دام خود با گندم شده‌اند و این خود جای تاسف است.

از سوی دیگر، مدیر کل امور عشایر خوزستان با اذعان به برخی مشکلات عشایر برای تغذیه دام‌ها در مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌ها از فروش دام‌های عشایر خبر داده و گفته بود: از مشکلات عمده‌ای که این روزها عشایر با آن مواجه هستند تامین علوفه است و دامداران به دلیل کمبود خوراک دام مجبورند دام‌های خود را بفروشند.

به گفته علی رحم کریمی، با توجه به این‌که 95 درصد از زندگی عشایر وابسته به دام است، اگر مشکل کمبود علوفه حل نشود، درآمد دیگری نخواهند داشت.

وی علت اصلی مشکلات را خشکسالی‌های اخیر عنوان کرده که عشایر را با کمبود آب برای شرب و دام‌ها مواجه کرده و در همین حال فراهم کردن امکاناتی برای آن‌ها را نوید داده که به گفته شخص این مسئول، «امکانات جوابگو نیست و نیازمند حمایت بیشتری هستند».

کریمی در این باره می‌گوید: برای رفع مشکل علوفه عشایر در حال رایزنی برای واردات هستیم و در این زمینه اقداماتی نیز انجام شده است.

مدیر کل امور عشایر خوزستان در عین حال توپ را به زمین دیگران انداخته و خاطر نشان می‌کند: نیازمند کمک دستگاه‌های دیگر هستیم و اداره کل صنعت، معدن و تجارت می‌تواند بسیار برای رفع این مشکل کمک کند.

 مقصر؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت

فروش گندم بیش از قیمت تعیین شده تضمینی برای خوراک دام عشایر مشکلی است که امسال به وجود آمده است. شاید در ابتدا ریشه مشکل در وزارت جهاد کشاورزی به نظر برسد اما  نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد که مقصر اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

حجت‌الاسلام سیدمحمد سادات ابراهیمی می‌گوید: عشایر اصلی‌ترین تولید کنندگان گوشت کشور هستند و 21 درصد گوشت خوزستان را تامین می‌کنند، واحد دام و پشتیبانی وزارت صنعت، معدن و تجارت باید از این دامداران حمایت و یارانه به آن‌ها پرداخت کند.

وی می‌افزاید: در سال‌جاری تنها تولیدکنندگان شیر یارانه دریافت کرده‌اند و هیچ توجهی به تولیدکنندگان گوشت نشده است این چنین است که آنها برای تغذیه دام خود به روش‌های دیگری روی آورده‌اند.

نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: در مدتی از نیمه دوم سال که عشایر در خوزستان حضور دارند بیش از 7 هزار تن علوفه برای دام‌های آنها نیاز است و تامین این میزان علوفه در خوزستان کاری بسیار دشوار است زیرا خشکسالی مشکلات زیادی برای مراتع به وجود آورده است.

وی می‌افزاید: خوزستان محل کوچ عشایر هشت استان است و بیش از یک میلیون و 950 هزار راس دام سبک با این عشایر به خوزستان می‌آید. این آمار 37 درصد کل دام‌های سبک خوزستان و 9 درصد دام‌های سبک کشور است که برای سیر کردن این دام‌ها باید علوفه مناسب در اختیار عشایر قرار گیرد.

مقصر اصلی وزارت جهاد کشاورزی باشد یا وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص نیست ولی آنچه در این بین مبرهن است گندمی است که به جای علوفه استفاده می‌شود و دامی است که علوفه کافی برای خوردن ندارد.

گزارش: مجتبی نارنج‌پور

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد