سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار حوادث

جاده مرگ بار دیگر در خوزستان قربانی گرفت/ کشته شدن 13 نفر در یک هفته

اهواز - خبرگزاری مهر: در ادامه سریال تصادفهای خونین در جاده آبادان - ماهشهر با وقوع تصادف رانندگی و کشته شدن چهار نفر، شمار قربانیان این جاده در هفته جاری به 13 نفر رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که مدتها پیش وزارت راه وعده دوبانده کردن جاده آبادان - ماهشهر را به طول تنها 40 کیلومتر داده بود، اما متاسفانه تاکنون این وعده تحقق نیافته است.

این جاده یکی از مسیرهای ترانزیتی استان خوزستان به شمار می رود که همواره کامیونهای سنگین در آن در حال عبور و مرور هستند. همچنین به علت وجود صنایع پتروشیمی در ماهشهر همواره کارگران فراوانی در این جاده در حال عبور و مرور هستند.

جاده آبادان - ماهشهر که به دلیل بالا بودن حوادث در آن و تلفات سنگین جانی به جاده مرگ مشهور است، عرض کمی دارد و همیشه محل بروز تصادفات سنگین بوده است.

درحالی که دولت همواره وعده حل این مشکل را با دوبانده کردن جاده داده و تاکنون چندین مصوبه به دوبانده کردن این جاده اختصاص یافته است، اما همچنان مشکل پابرجاست. به طوری که دولت وزارت نفت را به عنوان تامین کننده اعتبار و اداره کل راه استان را به عنوان مجری انتخاب کرده ولی به غیر از بخش شادگان به بندرامام خمینی(ره) سایر نقاط این جاده همچنان یک بانده و حادثه خیز است.
افزایش شمار قربانیان جاده مرگ به 1329 قربانی
از سویی شمار قربانیان این جاده در اوائل هفته گذشته با وقوع یک حادثه رانندگی و تصادف یک دستگاه پراید و یک دستگاه پژو که منجر به مرگ 9 نفر از مسافران شد، به یک هزار و 325 نفر رسیده بود، که کشته شدن چهار خوزستانی دیگر در این جاده، قربانیان جاده مرگ در استان خوزستان را به یک هزار و 329 در سالهای گذشته و 13 نفر در هفته گذشته افزایش داد.
براین اساس ظهر پنجشنبه در یک تصادف رانندگی در جاده آبادان - ماهشهر چهار نفر کشته و دو نفر مجروح شدند. این حادثه که دومین تصادف مرگبار این جاده در هفته جاری بوده، به دلیل برخورد یک دستگاه پژو 405 با یک کامیون به وقوع پیوسته است.
جاده آبادان - ماهشهر سالهاست که به قتلگاهی برای مسافران تبدیل شده و هر از چندگاهی وقوع حادثه ای در آن دل مردم این استان را به درد می آورد. این جاده تاکنون خانواده‌ های بسیاری از شهرهای ماهشهر، آبادان، شادگان، سربندر و خرمشهر را داغدار کرده است.

20 سال اهمال در تعریض جاده آبادان - ماهشهر
پروژه تعریض و بهسازی جاده آبادان ـ ماهشهر افزون بر 20سال است که در دستور کار دولت بوده و هنوز به اتمام نرسیده است.

تمیمی نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی در خصوص این جاده می گوید: تاریخچه این پروژه به وزارتخانه راه و ترابری سابق برمی ‌گردد و در این میان در هر دوره وزارتخانه، مسئولان مربوطه اعلام کرده‌اند که به‌دلیل کمبود قیر و سوخت یا کمبود و خرابی دستگاه ‌ها با مشکل مواجه هستند و با وجود جلسات متعددی که با وزارت نفت برای رفع مشکل برگزار کرده‌ اند، اما به نتیجه‌ای نرسیده ‌اند.
از سویی محمد سعید انصاری نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح می کند: این جاده به یک کشتارگاه واقعی تبدیل شده و هر چند وقت یک بار خبری در خصوص فوت برخی از شهروندان به خصوص کارگرانی که به صورت روزانه در این مسیر تردد می کنند، شنیده می شود.
وی با انتقاد از عملکرد مسئولان و وعده های عملی نشده در راستای تکمیل این جاده، می افزاید: 20 کیلومتر از این جاده هنوز یک بانده است و اغلب حوادث در همین نقطه انجام می شود که علت عدم تسریع در احداث و تکمیل آن واقعا جای سئوال دارد در حالیکه شاهد هستیم هر مدت یک خانواده به علت تصادف در این جاده داغدار می شود.
انصاری وزیر راه و شهرسازی و استاندار خوزستان را موظف به پاسخگویی به این حوادث می داند و می گوید: وضع سایر جاده های خوزستان نیز چندان مناسب نیست به گونه ای که در مدت اخیر تصادفات فراوانی در این جاده باعث عذا دار شدن خانواده های فراوانی شد به همین دلیل از دولت، وزارتخانه راه و شهرسازی و استانداری خوزستان انتظار داریم بی تفاوتی در قبال جاده خوزستان را تمام و این نقاط حادثه خیز را اصلاح کنند.
وعده جدید؛ تکمیل جاده در 40 روز آینده
جاده ای که پس از گذشت 20 سال و با وجود گرفتن قربانیان بیشمار هنوز تکمیل نشده بنا به وعده وزیر راه و شهرسازی ظرف 40روز آینده تکمیل و بهره برداری می شود.
نماینده مردم شهرستان آبادان درمجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات نمایندگان خوزستان به منظور تکمیل این جاده، می افزاید: با تذکر جدی تمام نمایندگان استان، وزیر نفت با اختصاص 10 میلیارد ریال برای تکمیل دو بانده کرده این مسیر موافقت کرد.
انصاری می گوید: در این زمینه وزیر راه نیز با اختصاص مبلغ 30 میلیارد ریال و ضمن تامین قیر مورد نیاز برای آسفالت این جاده بلافاصله از پیمانکار این پروژه خواست که این طرح ظرف 40 روز آینده تکمیل و به بهره‌ برداری برسد.

وی با بیان اینکه جاده آبادان – ماهشهر به یک طلسم تبدیل شده و بیش از 20 سال است که مردم وعده تکمیل و افتتاح این جاده بسیار هموار را می‌شنوند، ولی در عمل هیچ اتفاقی نیافتد، تصریح می کند: این جاده باید 10 سال پیش افتتاح می ‌شد، اما سهل انگاری دولت ‌های سابق و حتی مدیران فعلی سهل‌ انگاری منجر به ریختن خون افراد بی گناه و داغدار شدن خانواده های زیادی شد.

همچنین موسوی معاون فرماندار آبادان در این خصوص می گوید: سالانه تعداد زیادی از شهروندان و هم استانی‌های ما در خوزستان و آبادان در رفت‌ و آمد بین این جاده یا جان خود را از دست داده و یا دچار نواقص عمده جسمانی می‌شوند.
وی می افزاید: در همین راستا پروژه تکمیل جاده فوق بین کارفرما، پیمانکار، مجری طرح، وزارت راه و وزارت نفت تقسیم شده که این دو وزارتخانه باید هرچه سریعتر پروژه را تکمیل کنند.
موسوی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط فرماندار ویژه شهرستان برای تکمیل و اتمام پروژه می گوید: فرماندار شهرستان آبادان جلسات متعددی را با مسئولان استانی و وزارتخانه‌ های فوق برای تکمیل جاده آبادان ـ ماهشهر برقرار کرده است.
20 سال گذشت در حالی که خانواده های زیادی داغدار شدند و افراد بیشماری آرزوهای خود را به جاده مرگ سپردند.می گویند علاج واقع قبل از کار باید کرد . جان قربانیان جاده مرگ به زندگی بر نمی گردد و داغ خانواده های آنان به سردی نمی گراید، اما هنوز هم دیر نیست برای علاج واقعه و جلوگیری از قربانی شدن عزیزانمان. امید که 40 روز دیگر جاده مرگ برای همیشه قربانی جاده ایمن شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد