سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از دزفول

یک سنگواره با قدمت 550 میلیون سال در دزفول شناسایی شد

دزفول - رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول از شناسایی یک سنگواره با قدمت 550 میلیون سال در کوههای شمال این شهرستان خبر داد.

ˈفرهادقلی نژادˈ روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود:این سنگواره که اهالی محلی به آن ˈ برد کژدم ˈ می گویند از نوع ماکرو فسیل با شکل ظاهری شبیه عقرب بوده که دارای طولی حدود 75 تا 95 سانتی متر و 14جفت بازو به ضخامت هر بازو چهار سانتی متر می باشد.

وی گفت: سنگواره مذکور در ارتفاع یک هزارو 250 متری از سطح دریا در دامنه لنگر کوه در بخش شهیون دزفول کشف و شناسایی شده است.

قلی نژاد گفت :شکل این سنگواره ،ستون فقرات و قفسه سینه نشان می دهد که سنگواره متعلق به یک مهره دار بزرگ آبزی دوران اول زمین شناسی است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول موقعیت جغرافیایی این سنگواره را در فاصله 90 کیلومتری دزفول در تنگه کول کژدم عنوان کردو گفت:در لنگر کوه دره ها و کول های متعددی وجود دارد که در آنها سنگواره های کوچک بسیاری مانند حلزون ،ستاره دریایی و صدف مشاهده می شود.

وی بر ضرورت حفاظت از این سنگواره و منطقه کوه لنگر تاکید کرد و گفت: تخریب سنگواره توسط اهالی و افراد ناآگاه ،فرسایش ،جمع آوری میکرو فسیل های منطقه توسط افراد محلی و عشایر ،حوادث طبیعی از جمله عوامل آسیب زننده به این سنگواره ها می باشند که باید با انجام اقدامات حفاظتی از این آثار زمین شناسی حفاظت کرد.7278/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد