سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش اجتماعی

بیمارستان شفا اهواز؛
پیچ و خم راهروهای غمگین یک بیمارستان خاص

 

در نزدیکی بیمارستان گلستان اهواز، بیمارستان کوچک دیگری هم هست که پیشترها یکی از بخش‌های بیمارستان گلستان بود و بعدها بیمارستانی مستقل شد. بیمارستان شفا جایی است برای کسانی که درد می‌کشند و با سرطان دست و پنجه نرم می‌کنند. کسانی که یک عمر با تالاسمی و هموفیلی ساخته‌اند. بیمارانی که جانشان به خون‌های اهدایی بند است.

 

وارد بیمارستان که می‌شوی آدم‌هایی را می‌بینی که روی چمن‌های آبیاری شده منتظر نشسته‌اند، آدم‌های زیادی هم رفت و آمد می‌کنند و عده زیادی از آنها همراه بیمارند.

 

دکتر علی احسان‌پور، رییس بیمارستان شفای اهواز، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان اظهار کرد: در گذشته میزان مراجعه به این بیمارستان بسیار کم بود و به همین دلیلی نیاز به توسعه فیزیکی حس نمی‌شد، ولی امروزه به دلیل شناخته شدن این بیمارستان به عنوان بیمارستان تخصصی سرطان و بیماری‌های خونی و همچنین افزایش وسایل تشخیصی و امکان تشخیص بیشتر سرطان‌ها در این مرکز درمانی، بار بیمارستان نیز افزایش یافته است. در گذشته بیماران سرطانی شاید تنها تا چند روز زنده می‌ماندند ولی با افزایش امکانات، امروزه گاه تا چندین سال می‌توانند زندگی کنند. در همه این چندسال نیز بیمار نیاز دارد از خدمات درمانی استفاده کند و به همین دلیل هم به این بیمارستان مراجعه کرده و بار بیماران افزایش می‌یابد.

 

وی افزود: در بخش تالاسمی بیمارستان شفا در گذشته تختی وجود نداشت و تنها بیماران مراجعه کرده و خون دریافت می‌کردند ولی امروز 20 تخت در این بخش قرار گرفته که بیماران با مراجعه به این بخش می‌توانند خون را همان جا دریافت کرده و استفاده کنند. همین موجب شده که همه بیماران تالاسمی برای دریافت خون به این بیمارستان مراجعه کنند در حالی که در گذشته تنها تعداد کمی از این بیماران مراجعه می‌کردند.

 

احسان‌پور تصریح کرد: بخش ICU نیز با توجه به نیاز گسترش یافته و در حال تکمیل است و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد. با افزایش تعداد بیماران بستری تعداد تخت‌های این بخش نیز افزایش یافته است.

 

رییس بیمارستان شفا گفت: در حال حاضر ماهانه 5 هزار بیمار به این بیمارستان مراجعه می‌کنند که شامل بیماران سرطانی، هموفیلی و تالاسمی است. به همه بیماران نیز خدمات‌رسانی می‌شود و این تعداد نیز رو به افزایش است. این بیماران هر یک شرایط خاصی دارند، یک بیمار تالاسمی یا هموفیلی باید به مقدار زیادی خون دریافت کنند و چنین بیمارانی قدرت کار ندارند. به همین دلیل نمی‌توان از آنها هزینه‌ای دریافت کرد. بیماران سرطانی نیز اصولا همه زندگی خود را برای خرید دارو و مواد مورد نیاز درمان هزینه کرده‌اند و واقعا نمی‌توانند مبلغی را به بیمارستان پرداخت کنند. به همین دلیل شرایط این بیمارستان خاص است و باید به آن توجه شود.

 

احسان‌پور ادامه داد: در حال حاضر برای انجام شیمی‌درمانی 10 هزار تومان از هر بیمار دریافت می‌شود که آن هم با مشکلاتی همراه است و برخی بیماران توانایی پرداخت همین مقدار را هم ندارند. ولی بیمارستان مجبور است این مبلغ را دریافت کند تا سرپا بماند.

 

وی گفت: انجام شیمی‌درمانی در مراکز خصوصی با هزینه 250 هزار تومان انجام می‌شود و اگر بیمارستان شفا نباشد شاید برخی بیماران نتوانند چنین هزینه‌ای را بدهند و پروسه درمان انجام نمی‌شود و بیمار فوت می‌کند که این روند برای کادر درمانی و جامعه ناخوشایند است.

 

احسان‌پور عنوان کرد: تجهیزات و امکانات مربوط به درمان نیز بسیار گران است و با تورم موجود هم قیمت‌ها چندین برابر شده است و تهیه تجهیزات برای بیمارستان سخت است. آمپولی که در گذشته 30 هزار تومان خریده می‌شد امروز به 165 هزار تومان افزایش یافته و همین یک مورد بسیاری از هزینه‌ها را همراه خود دارد.

 

وی تصریح کرد: مشکل دیگر این است که تعرفه‌ها با پرداخت‌ها همسانی ندارد. بیمارستان برای انجام یک نوبت شیمی‌درمانی باید 150 هزار تومان هزینه کند در حالی که در تعرفه‌هایی که توسط وزارت بهداشت و بیمه‌ها انجام شده 90 هزار تومان به آن اختصاص یافته است و همین موارد موجب شده تا هزینه‌های بیمارستان افزایش یابد.

 

رییس بیمارستان شفا گفت: البته مسئولان به بیمارستان شفا نگاه دیگری دارند و کمک‌هایی می‌کنند. سازمان‌ها و ارگان‌های زیادی هستند که برای کمک به بیمارستان اقدام کرده و هر یک هزینه‌هایی را تقبل می‌کند که از این میان، مهمترین ارگان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز است. سازمان‌های بیمه‌گر نیز با این بیمارستان همکاری خوبی دارند و هیچ بدهی به این بیمارستان ندارند. این نشان می‌دهد که مسئولان نیز اوضاع بیمارستان و بیماران را درک می‌کنند و به فکر بیماران هستند. بیمارستان شفا باید باشد تا بیماران سرطانی و تالاسمی و هموفیلی استان خدمت بگیرند و مجبور نباشد هزینه‌های زیادی برای رفتن به دیگر استان‌ها برای درمان پرداخت کنند.

 

احسان‌پور بیان کرد: مشکل مالی تنها یک مشکل کوچک در این بیمارستان است. مشکل بزرگ بیمارستان شفا تامین پرسنل است. تنها 10 درصد پرستارهای شفا حاضرند این‌جا کار کنند و بیشتر آنها خواهان رفتن به بیمارستان دیگری هستند. برخی پرسنل غیردرمانی نیز نمی‌توانند جو این بیمارستان را تحمل کند. هر روز مشاهده صحنه‌هایی که کودکان و نوزادان بیمار به بیمارستان مراجعه کنند و شیمی‌درمانی می‌شوند یا این‌که مشکلات دیگری دارند واقعا سخت است و تحمل آن از عهده خیلی‌ها خارج است. بیماران سرطانی واقعا خاص هستند و باید خاص هم با آنها برخورد کرد. همین موضوع موجب می‌شود و بسیاری از پرستاران بیمارستان‌های دیگر را ترجیح دهند.

 

وی افزود: برخی بیماران سرطانی نیز در پایان راه هستند و می‌دانند که چند روز دیگر بیشتر زنده نیستند و ممکن است دست به هر کاری بزنند. پرستار هم نمی‌تواند چنین چیزی را تحمل کند و یک جو بد به وجود می‌آید و به این ترتیب شرایط کار در این بیمارستان هم خاص می‌شود . در حال حاضر بیمارستان شفا می‌تواند 15 پرستار جدید استخدام کند، در حالی که هیچ پرستاری حاضر به انجام این کار نیست و تا به حال نتوانسته‌ایم حتی یک پرستار نیز جذب کنیم و این یک مشکل بزرگ برای یک بیمارستان تخصصی است.

 

احسان‌پور با اشاره به مشکلات اقامت همراهان بیماران این بیمارستان عنوان کرد: خیرین سلامت در این بیمارستان یک محل اقامت ایجاد کرده‌اند تا همراهان بیماری که از شهرهای دیگر می‌آیند در آن اقامت داشته باشند و مجبور نباشند در گرمای هوا در محوطه آزاد منتظر بمانند. در این مکان همه امکانات وجود دارد و از ساعت 8 صبح تا 8 شب دایر است ولی پس از آن به دلیل مسایل خاص نمی‌توان از این اقامتگاه استفاده کرد. این اقامتگاه بسیاری از مشکلات مربوط به همراهان را حل کرده ولی با این حال هنوز مشکلات دیگری نیز دیده می‌شود.

 

رییس بیمارستان شفا ادامه داد: ‌با وجود چنین محلی هنوز هم بسیاری از همراهان در چمن‌های محوطه نشسته و منتظر می‌مانند که این مشکل باید از نظر فرهنگی رفع شود. بسیاری از همراهان نیز در محوطه آشغال و زباله ریخته و محیط را کثیف می‌کنند با توجه به وضعیت مالی بیمارستان در روز سه بار این محیط‌ها تمیز می‌شود ولی هنوز هم زباله در محیط دیده می‌شود که هزینه‌ای اضافی برای بیمارستان در بر دارد که باید همراهان به آن توجه کنند.

 

وی افزود: نمی‌توان به همراهان بیماران خاص گفت که به بیمارستان نیایند، چرا که بیمارشان ممکن است تنها چند روز دیگر زنده باشد و همراهان می‌خواهند برای آخرین بار او را ببینند و در این حالت، شرایط بیمارستان در این مورد خاص است و باید به آن توجه شود.

 

احسان‌پور خاطرنشان کرد: بیمارستان باید به محیط بیرون نیز تعهد داشته باشد. مواد و وسایلی که برای شیمی‌درمانی یا درمان‌های دیگر استفاده می‌شوند نباید همراه دیگر زباله‌ها دور ریخته شوند. به همین دلیل نیز یک مرکز برای امحا زباله ساخته شده که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد. در این مرکز زباله‌های عفونی بیمارستان تفکیک شده و دردستگاه قرار گرفته و تا حد زیادی از مواد عفونی آن‌ها کاسته می‌شود و وقتی به مرحله بی خطر رسید می‌توان آن را با زباله‌های دیگر بیمارستان برای دفن در مکان مخصوص به شهرداری تحویل داد.

 

وی افزود: آزمایشگاه ژنتیک این بیمارستان اولین آزمایشگاه ژنتیک است که در خوزستان احداث شد و مورد استفاده قرار گرفت. در این آزمایشگاه با هزینه بسیار کم تشخیص بیماری‌های ژنتیکی مانند تالاسمی انجام می‌شود. آزمایش تالاسمی را می‌توان پیش از ازدواج، پس از ازدواج و در حین بارداری انجام داد و در صورت تشخیص زودهنگام بیماری، جنین را سقط کرد تا یک بیمار تالاسمی دیگر به دنیا نیاید و هزینه‌ها و مشکلات خاص او ایجاد نشود.

 

رییس بیمارستان شفا تصریح کرد: این آزمایشگاه تنها آزمایشگاه ژنتیک بخش دولتی است و بقیه آزمایشگاه‌ها خصوصی هستند و در صورتی که آزمایشی را نتوان در آن انجام داد به بخش خصوصی ارجاع داده می‌شود. ولی باید برای سرپا ماندن این آزمایشگاه نیز تلاش کرد چرا که در آزمایشگاه‌های خصوصی هزینه‌ بالا است و فردی که شک دارد که فرزندش تالاسمی خواهد شد ممکن است به خاطر هزینه به آزمایشگاه خصوصی مراجعه نکرده و یک بیمار تالاسمی به دنیا بیاید که مشکلات زیادی ایجاد می‌شود.

 

وی ادامه داد: در این آزمایشگاه، آزمایش‌های دیگری نیز انجام می‌شود و از لحاظ آموزشی نیز بسیار حایز اهمیت است و پژوهش‌های زیادی در آن انجام شده است. با این وجود به دلیل تورم، تهیه وسایل آزمایشگاه‌ واقعا سخت است و در کار کندی ایجاد کرده است ولی با این حال آزمایشگاه کار خود را انجام می‌دهد. آزمایش‌های مربوط به کشف سرطان‌ها و چگونگی بروز برخی سرطان‌هایی که با ژنتیک مرتبط هستند نیز قرار است در برنامه کاری این آزمایشگاه قرار گیرد و آزمایشگاه در این زمینه توسعه یابد. کشف ژنتیک و چگونگی دخالت آن در برخی سرطان‌ها می‌تواند از بروز بسیاری از سرطان‌ها در اطرافیان بیمار یا بیماران دیگر جلوگیری کند که برای جامعه بسیار مفید است.

 

احسان‌پور گفت: این بیمارستان در حال حاضر 140 تخت دارد و باز هم نمی‌تواند جواب‌گوی بیماران باشد و حتی پیش آمده که بیماری نتواند بستری شود و مجبور باشد روز بعد مراجعه کن که. به همین دلیل باید فضای توسعه داده شود. به همین منظور بخش بزرگسالان افزایش 30 درصدی تخت‌ها را داشته و از 50 تخت به 68 تخت ارتقا یافته و در بخش‌های دیگر نیز کارهایی انجام شده است.

 

وی ادامه داد: 90 درصد درمان‌های مربوط به سرطان‌ در این بیمارستان انجام می‌شود و هر بیماری که مراجعه کند، می‌تواند تحت درمان قرار گیرد. برخی درمان‌ها نیز بسیار تخصصی هستند و برای کشور صرفه مادی ندارد که در همه بیمارستان‌ها توانایی ارایه آنها را داشته باشند. برخی وسایل مربوط به این درمان‌ها گران هستند و خرید آنها در حد یک یا دو عدد نیز برای کشور سخت است و به همین دلیل تنها یک یا دو مرکز در کشور این درمان‌ها را انجام می‌دهند.

 

رییس بیمارستان شفا گفت: در حال حاضر درمان‌های مربوط به مغز استخوان در اهواز انجام نمی‌شود و تنها بیمارستان شریعتی تهران و بیمارستان شیراز چنین مرکزی دارند و بیمار برای درمان به این مراکز ارجاع می‌شود. البته سال گذشته ساخت مرکز پیوند مغز استخوان در بیمارستان شفای اهواز نیز آغاز شد و تا به حال نیز پیشرفت بسیار خوبی داشت ولی به دلیل افزایش قیمت‌ها و مشکلات مربوط به خرید وسایل، اندکی در آن وقفه افتاده است که با کمک ارگان‌های مختلف می‌توان این موضوع را حل کرد.

 وی افزود: گفته شده که تا دو سال آینده مرکز پیوند مغز استخوان بیمارستان شفای اهواز ساخته می‌شود و در اختیار بیمارستان قرار خواهد گرفت. در حال حاضر کارهای مربوط به زیرسازی انجام شده است و با ساخت این مرکز دیگر نیاز نیست بیماران برای درمان‌ به شهرهای دیگر مراجعه کنند و همین جا تحت درمان قرار خواهند گرفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد