سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار مرکز استان

مشکل انتقال بنکداران از مرکز شهر از کجا آب می‌خورد؟  

با این‌که ماه‌ها از فرصت خروج بنکداران از هسته مرکزی شهر اهواز می‌گذرد اما هنوز آن‌طور که باید شاهد تغییر و دگرگونی در این خصوص نبوده‌ایم و گویا این موضوع تنها در حد حرف و شعار از سوی مسئولان بوده است.

هر چند وظیفه یک خبرنگار نوشتن، اطلاع‌رسانی و پی‌گیری جریانات و مشکلات شهروندان است اما بعضی مواقع یک موضوع به قدری تکراری می‌شود که دیگر حتی کسی به آن مشکل فکر نمی‌کند و از ذهن همه پاک می‌شود.

از موضوع گرد و غبار، مشکلات آب شرب مناسب و دیگر مشکلات که بگذریم به جریان انتقال بنکداران از هسته مرکزی شهر می‌رسیم که سال‌هاست از زمان مطرح شدن آن می‌گذرد ولی کماکان هیج اتفاقی رخ نداده است و انبارهای بنکداران به راحتی در هسته مرکزی کلانشهر اهواز، جایی که باید نماد این شهر باشد مشغول فعالیت هستند و مزاحمت‌های گوناگونی برای ساکنان و اهالی آن مناطق ایجاد می‌کنند.

 

 از بوق‌های مکرر خودروها گرفته تا ترافیکی که در هسته مرکزی شهر ایجاد می‌‌کنند همه و همه دست به دست هم داده تا ساکنان آن مناطق دیگر تحمل‌شان به سر آید و بارها این موضوع را از طریق مراجع قانونی پی‌گیری کنند اما چه فایده که جوابی دریافت نمی‌کنند.

 

وقتی در خیابان‌های سلمان‌فارسی، طالقانی و امام‌خمینی‌(ره)‌ قدم می‌زنیم و ترافیک‌ کاذب خودروهای سواری را که تنها به دلیل تخلیه بار از کامیون و وانت‌بار معطل شده‌اند مشاهده می‌کنیم، ناخوداگاه به یاد قول‌های مکرر مسئولان می‌افتیم که بارها اعلام کردند " بنکداران باید هسته مرکزی شهر را ترک کنند و در جای معین مستقر شوند" اما متاسفانه بعد از گذشت 7 ماه از سال هنوز این مصوبه اجرایی نشده است.

 

در گزارش ایسنای خوزستان در تاریخ 24 خردادماه آمده بود که بنکداران باید تیرماه امسال هسته مرکزی شهر را ترک کنند، در غیر این صورت انبارهایشان پلمپ می‌شود؛ اما نه‌تنها این موضوع جدی گرفته نشد بلکه تاکنون این روند ادامه داشته است. در آن گزارش از سوی مسئولان اعلام شده بود که اگر بنکداران در تاریخ معین، یعنی یکم تیرماه در مجتمع جدید مستقر نشوند درب مغازهایشان بسته می‌شود. فرماندار اهواز نیز گفته بود که حضور بنکداران تا 20 خردادماه در هسته مرکزی شهر ممنوع است و در صورت مشاهده، ابتدا تذکر داده می‌شود و سپس کار پلمپ را آغاز می‌کنیم.

 

“بنکداران باید در تاریخ تعیین شده از هسته مرکزی شهر خارج شوند“

 

در این‌باره سیدجعفر حجازی، استاندار خوزستان به خبرنگار ایسنای خوزستان  گفت: بنکداران موظف هستند در تاریخ تعیین شده از هسته مرکزی شهر خارج شوند، البته ما اصراری بر این‌که در کجای شهر مستقر شوند نداریم. آن‌ها می‌توانند ابتدا از هسته مرکزی شهر جدا و سپس برای خود جایی دست و پا کنند.

 

وی افزود: ‌فرمانداری اهواز مسئول این امر است و باید در این موضوع وارد شود. با توجه به شکایت‌های مردم در طول سه، چهار سال‌گذشته از ورود کامیون‌ها و ترافیکی که ایجاد می‌کردند و مهمتر از آن ناراحتی بیمارستان‌هایی مثل اروند که در هسته مرکزی شهر قرار دارند، لذا شورای ترافیک مصوب کرد که خروج بنکداران از هسته مرکزی شهر هرچه سریع‌تر اتفاق افتد.

 

حجازی تصریح‌کرد: متاسفانه مقاومت‌ها و حمایت‌هایی که از این بخش صورت می‌گیرد، موجب انجام نشدن این کار شده است. هیچ جای کشور حتی در شهرهای کوچک تر مرکز تولیدی عمده‌ای در هسته مرکزی شهر وجود ندارد اما متاسفانه در اهواز هنوز این طرح اجرایی نشده است.

 

“بنکداران جزو مشاغل مزاحم هستند و باید مرکز شهر را ترک کنند

 

از سوی دیگر عبدالعزیز فدعمی، فرماندار اهواز نیز در خصوص لزوم تسریع در اجرای مصوبه شورای ترافیک در خصوص انتقال بنکداران از هسته مرکزی شهر اهواز، گفت: بیش از پنج سال است درگیر موضوع انتقال بنکداران از هسته مرکزی شهر اهواز هستیم. اشکال اساسی کار این است که بین اعضای اتحادیه بنکداران اهواز برای منتقل شدن به خارج از محدوده شهر اختلافات فراوانی وجود دارد که این امر باعث تعلل در اجرای این مصوبه شده است.

 

وی افزود: اتحادیه برای انتقال اعضای خود، شهرکی در شرق اهواز در نظر گرفته که ما زیرساخت‌های مورد نیاز آن از جمله آب، برق، گاز، تلفن و سایر امکانات را فراهم کرده‌ایم و این مکان هم‌اکنون آماده حضور بنکداران است.

 

فدعمی با بیان این‌که بنکداران جزو مشاغل مزاحم هستند و باید مرکز شهر اهواز را ترک کنند، عنوان‌کرد: برای ما مهم نیست آن‌ها به چه مکانی بروند مهم این است که آن‌ها باید هسته مرکزی شهر را تخلیه کنند. حالا چه شهرک غرب و یا هر جای دیگری که می‌‌خواهد باشد.

 

وی با بیان این‌که به ماشین‌های سنگین تحت هیچ شرایطی در طول 24 ساعت اجازه ورود داده نمی‌شود، خاطرنشان‌کرد: تمام بنکداران مشروط بر این‌که از هسته مرکزی شهر خارج شوند، می‌توانند پیگیری‌های خود را مبنی بر احداث شهرک غرب اهواز انجام دهند و ما هم مساعدت لازم را با آن‌ها خواهیم داشت.

 

فرماندار اهواز تصریح‌کرد: ما این آمادگی را داریم که برای انتقال بنکداران همه نوع امکانات را در اختیار دستگاه‌های متولی قرار دهیم. برای فرمانداری اهواز هم مهم است که این قانون به سرعت اجرا شود تا هسته مرکزی شهر اهواز به سرعت از وجود مشاغل مزاحم که باعث ایجاد ترافیک و کلافگی برای مردم شده، پاکسازی شود.

 

“با استفاده از ابزار قانونی اقدام به تخلیه بنکداران می‌کنیم“

 

منصور کتانباف، شهردار اهواز نیز چندی‌پیش در گفت‌وگویی با اشاره به این‌که موضوع انتقال بنکداران به خارج از محدوده هسته مرکزی شهر مدت‌هاست که در دستور کار شهرداری قرار دارد، گفته‌بود: خوشبختانه تاکنون 104 واحد از بنکداران از هسته مرکزی شهر اهواز خارج شده‌اند و 100 واحد دیگر نیز در مجتمع بنکداران شرق اهواز در حال ساخت هستند.

 

وی در خصوص عدم خروج برخی از بنکداران از هسته مرکزی شهر اهواز نیز عنوان‌کرده‌بود: برای انتقال بنکداران از هسته مرکزی شهر اهواز با اتحادیه بنکداران وارد مذاکره شدیم ولی مشکل این‌جا بود که برخی از بنکداران فعال بدون داشتن مجوز اتحادیه در حال کسب و کار بودند که اتحادیه بنکداران باید از طریق راه‌های قانونی نسبت به پلمپ آن‌ها اقدام می‌کرد که البته این کار را نکرد.

 

کتانباف در خصوص این‌که تاکنون چه عواملی باعث شده که شهرداری در برخورد قاطع با بنکدارانی که اقدام به تخلیه مکان خود در هسته مرکزی شهر اهواز نکرده‌اند، اقدامی نکند، بیان‌کرده‌بود: البته ما هم ملاحظاتی برای برخورد با این افراد داشته‌ایم، زیرا برخورد با این کار، اقتصاد شهر را به هم می‌ریخت و شهر لطمه می‌خورد. همچنین نگران برخی حرکت‌های فردی بودیم و نمی‌خواهیم این موضوع به یک نگرانی برای شهر تبدیل شود.

 

شهردار اهواز تاکیدکرده‌بود: اخیرا اقدامات فراوانی از سوی شهرداری برای مقابله با بنکداران هسته مرکزی شهر صورت گرفته که از جمله می‌توان به ممنوعیت ورود کامیون به این نقطه از شهر اهواز اشاره کرد به گونه‌ای که هم‌اکنون در طول شبانه‌روز حتی 10 کامیون نیز وارد منطقه بنکداران نمی‌شوند.

وی اظهارکرده‌بود: دلیلی وجود ندارد که شهرداری برای برخورد با بنکدارانی که تاکنون اقدام به تخلیه مکان خود نکرده‌اند، تعلل کند و به زودی با استفاده از ابزار قانونی اقدام به تخلیه بنکداران خواهیم کرد.

کتانباف تصریح‌کرده‌بود: بنکداران به خصوص آن‌هایی که عضو اتحادیه هستند باید سه اخطار در فاصله زمانی مشخص دریافت کنند و بعد در صورت عدم اجرای قانون، نسبت به پلمب واحدهای تجاری بنکداران باقی‌مانده اقدام خواهیم کرد. ما برای رفتن به مکانی خاص به آن‌ها فشار وارد نمی کنیم، بلکه آن چیزی که اهمیت دارد این است که هیچ بنکداری نباید در هسته مرکزی شهر به فعالیت خود ادامه دهد.

شهردار اهواز خاطرنشان‌کرده‌بود: در صورت عدم اجرای اخطار سوم از سوی بنکداران باقی‌مانده در هسته مرکزی شهر، پلمپ واحدهای تجاری آن‌ها توسط سازمان میادین شهرداری اهواز آغاز می‌شود.

 

80 درصد کار اجرایی مصوبه شورای ترافیک انجام شده است

 

از سوی دیگر عادل مجدمی، رییس پلیس راهور خوزستان در خصوص مصوبه شورای ترافیک مبنی بر عدم ورود کامیون به داخل شهر به خبرنگار ایسنا گفت: در حال حاضر تقریبا 80 درصد کار اجرایی این مصوبه انجام شده و مابقی آن به برخورد شدیدتر مسئولان قضایی نیاز دارد.

وی بیان‌کرد: گشت‌های ما همچون گذشته مشغول به فعالیت هستند و از ورود کامیون‌ بدون مجوز به داخل شهر جلوگیری می‌کنند اما واقعا دیگر ما نمی‌توانیم به طور شبانه‌روز گشت بگذاریم تا کامیون‌های بنکداران وارد شهر نشود.

مجدمی ادامه‌داد: وقتی همه چیز محیای اجرای مصوبه شورای ترافیکی است و 80 درصد کار صورت گرفته، دیگر نیاز به برخورد قضایی است. تاکنون هر چه توانستیم تذکر دادیم و مدت زمان زیادی از مهلت خروج‌ بنکداران می‌گذرد و دیگر قابل پذیرش نیست. وظیفه ما برخورد با متخلفان است و تنها می‌توانیم از تردد خودروها جلوگیری کنیم؛ وگرنه کار پلمپ کردن بر عهده دستگاه قضایی است.

رییس پلیس راهور خوزستان افزود: متاسفانه حضور کامیون‌ها در شهر به مراتب باعث ترافیک گسترده خواهد شد. تاکنون تعداد زیادی کامیون را توقیف کرده‌ایم و به طور کلی این موضوع به کار هر شب ما تبدیل شده است.

حال نوبت به شنیدن حرف‌های اعضای اتحادیه است؛ کتانی، گلی، سلحشور و لطفی از اعضای اتحادیه بنکداران هستند که خبرنگار ایسنا به گفت‌وگو با آن‌ها پرداخته است. البته این‌بار هم علی‌رغم پیگیری‌های خبرنگار ایسنا، رییس اتحادیه حاضر به مصاحبه نشد.

 

اکنون در مجتمع جدید احساس راحتی می‌کنیم

 

حسین کتانی از اعضای اتحادیه بنکداران گفت: از 3 و 4 سال پیش به خاطر این‌که مرتب جلوی کامیون‌های ما را می‌گرفتند، از هسته مرکزی شهر خارج و در مکان جدید مستقر شدیم و واقعا اکنون احساس خوبی داریم.

وی بیان‌کرد: این مکان مورد تائید مسئولان است و آن‌ها این نقطه از شهر را تعیین کردند. ما از سازمان محیط زیست، شهرداری، راه و شهرسازی استعلام گرفتیم و آن‌ها استقرار در این مکان را بلامانع اعلام کردند.

وی افزود: عده‌ای از بنکداران به دلیل این‌که به‌صورت نقدی اقدام به فروش می‌کنند، تمایلی به خروج از هسته مرکزی شهر ندارند و معتقدند اگر در مجتمع جدید مستقر شوند، مشتری‌هایشان به سراغ دیگر بنکداران در هسته مرکزی شهر می‌روند. عده‌ای هم که اصلا توزیع‌کننده و بنکدار نیستند و توانایی حضور در مجتمع جدید را ندارند.

گلی، دیگر عضو اتحادیه نیز گفت: مجتمع جدید بنکداران اهواز بسیار مجهز و به لحاظ کیفی و کمی بسیار خوب و آماده است؛ حالا این‌که عده‌ای در آن مستقر نمی‌شوند، به خاطر میل و سلیقه‌شان است و ما نمی‌توانیم آن را به‌زور در مجتمع جدید مستقر کنیم. شاید آن‌ها دوست دارند به جایی دیگری بروند.

وی ادامه‌داد: انتظار می‌رود ارگان‌های مربوطه به آن عده از افرادی که در نقطه‌ای دیگری از شهر زمینی خریداری کرده‌اند مجوز دهد و آن‌ها نیز در آن مکان مستقر شوند. قرار گرفتن دو مجتمع تجاری در دو نقطه از شهر بسیار خوب و مفید است و بار ترافیکی شهر را کاهش می‌دهد.

گلی خطاب به آن عده‌ای که می‌گویند مجتمع جدید بنکداران به خاطر مجاورت با صنایع فولاد آلوده می‌باشد، افزود: اگر آن عده معتقدند که این منطقه آلوده به مواد سرب است باید درخواست خود را به صورت کتبی به محیط زیست و بهداشت ارسال کنند تا آن‌ها آلوده بودن این منطقه را تایید کنند؛ در غیر این‌صورت شفاها و با حرف و جنجال که نمی‌توان یک موضوع را بیان کرد.

وی گفت: قطعا اگر همه بنکداران دور هم جمع باشند، خیلی بهتر است ولی اگر هم در دو نقطه از شهر باشند هیچ مشکلی ندارد و حتی برای کسانی که از شهرستان‌های دزفول، اندیمشک و یا شوشتر به اهواز می‌آیند آسان‌تر است و دیگر نیازی نیست که به نقطه دیگری از شهر مراجعه کنند؛ مثل بازار آهن که در دو نقطه از اهواز دایر است.

این عضو اتحادیه خاطرنشان‌کرد: ممکن است اختلافاتی در سیلقه‌ها وجود داشته باشد ولی در اصل هیچ یک از بنکداران با هم اختلافی ندارند و بسیاری از اختلاف‌نظرها موجب پیشرفت هم می‌شود.

همچنین تورج سلحشور در این خصوص گفت: انتظار می‌رود شرایطی محیا شود تا سایر دوستان انبارهای خود را از درون شهر خارج کنند. تعدادی از بنکداران چون سال‌ها پیش در مجتمع شمال سرمایه‌گذاری کرده‌اند، دیگر نمی‌توانند در جای دیگری سرمایه‌گذاری کنند.

وی بیان‌کرد: طبق گفته مسئولان تا یکی‌دو ماه آینده مجوز ساخت واحدها در مجتمع شمال اهواز صادر می‌شود. البته باید گفت که دانشگاه علوم پزشکی از حضور بنکداران در مجتمع شرق اهواز به دلیل آلودگی محیط زیست ممانعت کرده و دیگر مجوز نمی‌دهد.

این عضو اتحادیه بنکداران افزود: تجارت و سودآوری کار بازاری‌ها است، لذا اگر آن‌ها تشخیص می‌دادند که سایت شرق اهواز می‌تواند برایشان سودآور باشد قطعا در آنجا مستقر می‌شدند. اما چون احساس می‌کنند که این مجتمع نمی‌تواند جوابگوی نیاز آن‌ها باشد از حضور در آنجا استقبال نمی‌کنند؛ وگرنه خودشان هم از حضور در هسته مرکزی شهر ناراضی هستند.

سلحشور عنوان‌کرد: تمام دوستان بنکدار معتقد هستند که باید هسته مرکزی شهر را ترک کنند و در جای دیگری مستقر شوند، اما من معتقدم اگر بنکداران اهواز در چند نقطه از شهر مستقر شوند، بار ترافیکی شهر کاهش می‌یابد.

 

استاندار حضور بنکداران در مجتمع شمال را تایید نکرده است

 

اصغر لطفی، دیگر عضو اتحادیه بنکداران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهارکرد: شهرداری اهواز با حضور بنکداران در مجتمع شمال شهر موافقت کرده است اما متاسفانه استاندار هنوز این موضوع را تایید نکرده است.

وی یکی از دلایل عدم حضور بنکداران در مجتمع شرق را آلوده بودن منطقه به مواد سربی دانست و افزود: حدود 150 نفر در این مجتمع اقدام به خرید زمین کرده‌اند، اما هنوز مجوز ساخت آن‌ها صادر نشده است. این در حالی است که سازمان محیط زیست معتقد است حضور در مجمتع جدید به دلیل آلودگی به سرب ممنوع است.

این عضو اتحادیه افزود: تمام همکاران‌ ما قبول دارند که باید هسته مرکزی شهر را ترک کنند، زیرا خیابان‌های مرکز شهر تنگ و دارای بافت قدیمی هستند و تنها راه حل مشکل ترافیکی خروج اصناف از درون شهر است.

وقتی به صحبت‌های تعدادی از بنکداران که در این گزارش بیان شد، دقت کنیم به این نتیجه می‌رسیم که تمام اعضا معتقد هستند باید هسته مرکزی شهر را ترک کنند، اما این‌که چرا این موضوع تحقق پیدا نمی‌کند واقعا سوالی است که بسیاری از شهروندان منتظر جواب آن هستند. شاید در بین اعضای اتحادیه اختلافاتی وجود داشته باشد اما همگی آن‌ها بر این باورند که حضورشان در هسته مرکزی شهر موجب افزایش بار ترافیکی شده است. حال این‌که چرا بنکداران در مجتمع شرق مستقر نمی‌شوند و چرا مجوز ساخت واحد در مجتمع دیگر صادر نمی‌شود همه و همه مواردی است که برای خواننده این شبهه را ایجاد می‌کند که شاید دست‌هایی پشت‌ پرده وجود دارد که مانع از انجام این کار می‌شود. اما در هر صورت امیدواریم که این طرح که حدود پنج سال از مدت اجرایی شدن آن می‌گذرد سرانجام به سر منزل مقصود برسد. 

 

65درصد بازنشستگان خوزستانی کمتر از پنج میلیون ریال مستمری می گیرند

رییس هیات مدیره کانون بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی خوزستان گفت: 65درصدبازنشستگان استان ماهانه کمتر از پنج میلیون و 35درصد بالای پنج میلیون ریال حقوق و مستمری دریافت می کنند.

حسین آنجیلی روز پنج شنبه به مناسبت 20آبان روز بازنشستگان افزود: با توجه به تورم موجود ، میزان دریافتی مستمری بازنشستگان استان به هیچ وجه جوابگوی نیاز آنان نیست از این رو باید سقف مستمری افزایش یابد.وی شمار بازنشستگان ، بازمانده و کارافتاده خوزستان را 125هزار نفر عنوان کرد.

رییس هیات مدیره کانون بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی خوزستان در ادامه فراهم کردن بیمه تکمیلی برای بازنشستگان را از اقدام های مهم به منظور پوشش درمانی بهتر و کاراتر توصیف کرد و از افراد زیرپوششی که به هر دلیل مایل نیستند از بیمه تکمیلی استفاده کنند خواست انصراف خود را به صورت مکتوب به کانون بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام کنند.

وی پیگیری پرداخت سه هزار فقره وام 10میلیون ریالی برای سه هزار نفر از بازنشستگان استان توسط بانک رفاه در سال جاری از دیگر از اقدامات کانون بازنشستگان استان بیان کرد.

انجیلی ، اشتغال فرزندان بازنشستگان در واحدهای تولیدی و صنعتی را از خواسته های اصلی عموم بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی خوزستان برشمرد.

وی اجرای کامل بند 39 بودجه سال 1388 ، افزایش حقوق و مزایا بر اساس ماده 96قانون تامین اجتماعی ، افزایش سرانه بودجه سفرهای زیارتی و سیاحتی ، استفاده خانواده های زیرپوشش از امکانات فرهنگی ، آموزشی ، علمی استان و ساخت خانه مهر ، استفاده از تسهیلات بانکی با سهولت از بانک های استان ، استفاده بهینه از تجربه بازنشستگان ، صدور کارت منزلت و سلامت و خرید کالابرای تمامی بازنشستگان و کارافتادگان ، ساخت و تجهیز درمانگاه برای شهرهای فاقد بیمارستان و تجهیز دفاتر کانون های شهرستانی را از دیگر خواسته های کانون بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی خوزستان عنوان کرد.

هم اکنون 14کانون بازنشستگان در شهرهای خوزستان فعال هستند.

محمد شاکری یوسفی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد