سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار فرهنگی ، هنری و ادبی

سنت ورشو‌سازی یکی از سنت‌های امروزی مردم دزفولی به‌شمار می‌رود. علاقه این مردم به نگهداری آثار قدیمی تا جایی پیش رفته که برخی ابزارها و اشیاء تبدیل به اشیاء هویتی مردم شهر دزفول شده است.

زنان دزفولی غالبا بخش عمده‌ای از وسایل لوکس از جنس‌های مختلف را نزد خود نگه می‌دارند تا بعدها برای اجرای مراسم آئینی از آن‌ها استفاده کنند. آئینی که گفته می‌شود وداع با این وسایل است. زنان دزفول هر کدام کلکسیونی از این وسایل را نزد خود دارند. البته همین نوع فرهنگ با اندکی تفاوت در میان زنان بهبهانی نیز دیده می‌شود.

برای جستجودر فرهنگ غیرمادی، یکی از بهترین شیوه‌ها مردم‌نگاری و توصیف فرهنگی است. امروزه این توصیف را از خلال تجربه میدانی بدست می‌آورند. به‌طورکلی مردم نگاری با عنوان توصیف فرهنگی و تمرکز بر موضوعی خاص اهمیت بالایی پیدا کرده است.

در این میان پژوهش‌ها در رابطه با فرهنگ‌ معنوی مردم بسیار اندک بوده‌است. اگر پژوهشی هم صورت گرفته بیشتر روی لهجه‌های مردم بوده‌است. به‌عنوان مثال، علی بلوکباشی در کتاب‌ فرهنگ‌های موجود در ایران تنها به گویش و ادبیات مردم دزفول می پردازد. شاید این پرداختن‌ها به دلیل قدمت این گویش باشد اما نباید فراموش کرد که بعضی سنت‌ها فولکلور هستند، اما تمام صورت‌های فولکلور سنت نیست. در واقع بین مردم، گاه پیش می‌‌آید که سنتی جدید ایجاد و تولید شود.

یکی از سنت‌های امروزی مردم دزفول علاقه مفرط زنان به نگهداری آثار قدیمی است.

زنان دزفولی وسایلی از جنس ورشو، مس، استیل، را فخفور می‌نامند و غالبا از آن‌ها به‌عنوان دکور نگهداری می‌کنند. این زنان همچنین علاقه وافری به نگهداری نعلبکی، استکان‌های کوچک، قندان استیل، لگن استیل که استکان‌ها را در آن می گذارند، قوری‌های استیل و فخفور دارند. حتی صندوق های موسوم به "صندیق" را با دقت خاص تحت محافظت قرار می‌دهند.

مردم دزفول حتی استیل دزفول را از استیل همدان بیشتر می پسندند و تمایل آنها به ظروف شهرشان بیشتر است.

این تنها بخشی از فرهنگ معنوی مردم دزفول است که مجموعه ای از این مولفه‌های فرهنگی و معنوی فرهنگ دزفول را تشکیل می دهد. درواقع تا زمانی‌که همه مولفه‌های فرهنگی یک گروه از انسان‌ها معرفی نشود نمی‌توان تعریف مشخصی از فرهنگ آن در دست داشت و در حال‌حاضر احساس تعلق خاطر به این وسایل نزد مردم دزفول سبب شده برخی ابزارها و اشیاء تبدیل به اشیاء هویتی این مردم شود.

حتی این حس علاقه به وسایل مختلف تا جایی پیش رفته که بر فرهنگ نامگذاری مردم هم تاثیری کاملا مستقیم گذاشته است. به‌طوری که در میان نسل‌های گذشته با نام‌هایی چون مش بره (بره به معنای کفگیر)، وسیله (نام دختر)، گلیبند (گردنبند)، فخفور(ظروف با جنس چینی) و بسیاری نام و نام های خانوادگی دیگر را به وضوح می‌توان دید.

تاکنون تمرکزی روی عادات مردم کشور و استان خوزستان صورت نگرفته و تاکید بر فرهنگ مادی و گذشته بیش از پیش در میان مردم ما دیده می‌شود، چنانچه توجه به میراث‌معنوی همواره در سایه قرار گرفته است.

به‌اعتقاد صاحب نظران، انسان‌شناسی و فرهنگ به‌مثابه یک علم بیش از هر مسئله‌ای بر کار میدانی و نتایج و داده‌های حاصل از آن مبتنی است. در این بین مردم نگاری را می توان سنگ بنا و مرحله آغازین انسان شناسی و فرهنگ دانست.

مطالعه فرهنگ معنوی خرده فرهنگ‌های متنوع سرزمین ایران همواره مورد کم عنایتی قرار گرفته است، این در حالی است که فرهنگ معنوی ارتباط مستقیمی با زندگی روزمره انسان ها دارد و اگر نیاز باشد مردمی را به بهترین شیوه شناخت، یکی از مهمترین مسائل، مطالعه بر روی فرهنگ غیرمادی و معنوی آنها است.
قاسم منصور آل کثیر/ CHN 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول خبر داد
برگزاری جشن ثبت ملی موسیقی 24 مقوم در دزفول

خبرگزاری فارس: رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول از برگزاری جشن ثبت ملی شدن موسیقی 24 مقوم دزفولی خبر داد و گفت: این مراسم در دزفول برگزار می‌شود.

خبرگزاری فارس: برگزاری جشن ثبت ملی موسیقی 24 مقوم در دزفول

به گزارش خبرگزاری فارس از دزفول، غلامعلی تاج در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در هفته‌های گذشته موسیقی 24 مقوم دزفولی در شورای ثبت آثار معنوی به ثبت ملی رسیده است و در حال حاضر در حال تدارک برگزاری جشن این اتفاق بزرگ هستیم.

وی افزود: موسیقی 24 مقوم اصالتا دزفولی است و در این باره اسناد تاریخی و شواهد زیادی در اثبات این موضوع وجود دارد که پس از ارائه به شورای ثبت این اثر به ثبت ملی در آثار معنوی ایران رسیده است.

وی با اشاره به اینکه این همایش قرار است در شهر دزفول برگزار شود، تأکید کرد: قرار است این جشن در شهرستان دزفول و با حضور فرهنگ دوستان این شهرستان برگزار شود و از فعالان در این عرصه خطیر به دلیل تلاش‌های انجام شده در این راستا تقدیر می‌شود.

تاج با تاکید بر اینکه این همایش باشکوه با حضور هنرمندان و موسیقی‌دانان زیادی برگزار می‌شود، خاطر نشان کرد: این جشن قرار است شامگاه روز جمعه 19 آبان ماه در مجتمع فرهنگی و سینمایی شهرستان دزفول برگزار شود.

وی خاطر نشان کرد: اساتید بزرگی در راستای این اتفاق فرهنگی بزرگ تلاش کرده‌اند که در این مراسم از آن‌ها تجلیل خواهد شد و موسیقی 24 مقوم نیز اجرا خواهد شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول تاکید کرد: این همایش با حضور عموم مردم برگزار می‌شود و محدودیتی در حضور عمومی وجود ندارد.

تاج پیش‌بینی کرد: استقبال از این مراسم بسیار زیاد خواهد بود و احتمالا در این جشن با کمبود شدید جا برای حضور مردم مواجه خواهیم شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، در ماه‌های گذشته برخی موسیقی‌دانان شوشتری نیز سه همایش تخصصی در باره موسیقی 24 مقوم برگزار کرده‌اند. 

 

 

«الرماد» باوی‌ساجد در «قرطاج» تونس
فرهنگی و هنری  9:56:50 1391/08/20
918-14980-5 کد خبر
RSS :: پرینت

مستند "الرماد"ساخته حبیب باوی‌ساجد در بخش مسابقه بیست وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم قرطاج در تونس به نمایش درمی‌آید.

به گزارش ایسنا از خوزستان مستند الرماد زندگی انسان‌های عراقی را روایت می‌کند که در خوزستان و نقطه صفر مرزی ایران و عراق زندگی می کنند و جنگ که زخمی بر شانه آن‌ها است.

باوی ساجد که بیشتر در مستندهایش به تأثیر جنگ بر مردم خوزستان می‌پردازد در مستند "الرماد" بخش دیگری از جنگ را به تصویر می‌کشد.

"الرماد"بیش از این جایزه انسانی بخش آیسسکو جشنواره بین‌المللی رشد، جایزه بهترین مستند جشنواره وارش، جایزه بهترین مستند جشنواره طلای سرخ و جایزه بهترین کارگردانی مستند از جشنواره ستایش را دریافت کرده و در آمریکا، اتریش، اسپانیا، بحرین، لبنان، جشن تصویر سال و جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمده است.

باوی‌ساجد (داستان‌نویس و مستندساز)تاکنون مستند "قلمرنج"(درباره نویسنده برجسته معاصر فارسی احمد محمود)و مستند "لالایی جنگ"را کارگردانی کرده است.

بیست وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم قرطاج از 27 آبان تا هفت آذر 91 در تونس برگزار می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد