سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

بهداشت و سلامتی

میزان مرگ‌ومیر ناشی از سرطان دهان بالاست
اجتماعی  11:30:43 1391/08/16

918-14114-5 کد خبر

 

یک متخصص بیماری‌های دهان و دندان با تصریح این که سرطان دهان از جمله سرطان‌هایی است که میزان مرگ و میر بالایی دارد، گفت: سرطان دهان به ضایعات بدخیمی گفته می‌شود که در ناحیه دهان و حلق مشاهده می‌شود. این بیماری در افراد بالای 40 سال و در ناحیه زبان، کف دهان، اوروفارنکس(ناحیه دهانی ـ حلقی) مشاهده می‌شود.

دکتر مریم رباتی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ اظهار کرد: مصرف تنباکو و الکل از دلایل ایجاد این بیماری است و همچنین عواملی که می‌توانند سرطان لب ایجاد کنند مانند تابش آفتاب، پوست روشن، پیپ کشیدن نیز در این سرطان موثرند. کمبود ویتامین A نیز ریسک ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: این ضایعات از نظر ظاهری برجسته یا فرورفته یا زخم‌مانند هستند و یا این‌که نواحی دچار تغییر رنگ می‌شوند و زمانی که بیماری پیشرفت کند درد نیز ایجاد می‌شود. در صورت ادامه سرطان علایمی مانند خشونت صدا، اختلال در بلع، زخم‌های مقاوم به درمان، خون‌ریزی، گرفتگی و بی‌حسی در ناحیه، لقی دندان و اختلال در باز کردن دهان نیز ممکن است ایجاد شود. البته این عوارض تنها مربوط به سرطان دهان نیست و ممکن است مربوط به مشکلات دیگری باشد که باید توسط پزشک بررسی شود.عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: برای تشخیص بیماری باید بر اساس بررسی‌های میکروسکوپی اقدام کرد. نقش دندان‌پزشک در تشخیص سریع بیماری بسیار مهم است زیرا هر چه زودتر متوجه بیماری شویم درمان نیز آسان‌تر خواهد بود.

وی ادامه داد: افراد در صورت مشاهده زخم‌های مشکوک و زخم‌هایی که پس از 14 روز بهبود نمی‌یابند به پزشک مراجعه کنند و همیشه چکاپ‌‌های دندان‌پزشکی را انجام دهند و تنها در صورت درد به پزشک مراجعه نکنند.رباتی عنوان کرد: سرطان دهان از بیماری‌هایی است که ریسک مرگ و میر بالایی دارد و میزان بقا بیماران پس از پنج سال 50 تا 60 درصد است و به همین دلیل باید برای درمان آن به موقع اقدام کرد.وی ادامه داد: به دلیل این‌که مصرف دخانیات و الکل در مردان بیشتر مشاهده می‌شود این بیماری نیز در مردان شایع‌تر است ولی تاثیر جنس در این بیماری اثبات نشده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد