سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارشی از تخریب محیط زیست در خوزستان

بیشه گُبیر در اهواز مورد تعرض شدید کشاورزان بومی قرار گرفت/ تصاویر

افرادی که بیشه گبیر یک را مورد تعرض قرار دادند ظاهرا مدعی شده اند که مجوز لازم را برای تخریب بیشه داشته اند که با پیگیری های لازم از سوی اداره منابع طبیعی اهواز و باز شدن پرونده قضایی در دادگستری خوزستان وجود هرگونه مجوزی که اجازه تخریب بیشه را بدهد منتفی می شود
بیشه گُبیر در اهواز مورد تعرض شدید کشاورزان بومی قرار گرفت

خوزنیوز/ مجتبی گهستونی :
دهها هکتار از بیشه ای در شهرستان اهواز مورد تعرض افراد محلی قرار گرفت و به یکی از مهم ترین اراضی طبیعی اهواز آسیب جدی وارد شد.

به گزارش خوزنیوز، این بیشه که در مسیر تصفیه شکر و محدوده روستای گبیر یک و بین سیل بند و رودخانه کارون قرار دارد به گفته روستائیان 200 هکتار اما به گفته مسئولین منابع طبیعی بالغ بر 100 هکتار وسعت دارد که با تعرض افراد محلی به این بیشه بیش از 40 هکتار آن آسیب جدی دیده است.

افرادی که بیشه گبیر یک را مورد تعرض قرار دادند ظاهرا مدعی شده اند که مجوز لازم را برای تخریب بیشه داشته اند که با پیگیری های لازم از سوی اداره منابع طبیعی اهواز و باز شدن پرونده قضایی در دادگستری خوزستان وجود هرگونه مجوزی که اجازه تخریب بیشه را بدهد منتفی می شود.

بیشه گُبیر در اهواز مورد تعرض شدید کشاورزان بومی قرار گرفت

بیشه گُبیر در اهواز مورد تعرض شدید کشاورزان بومی قرار گرفت
گزارش افراد محلی که مخالف تخریب بیشه بوده اند حکایت از این دارد که از همان ابتدای شروع تخریب بیشه با تلاش یگان حفاظت منابع طبیعی اهواز از تخریب های بعدی جلوگیری آمد و با طرح شکایت در مراجع قضایی رای توقیف عملیات تخریب دریافت شد.

بر اساس پیگیری های به عمل آمده با اینکه چندین بار از افراد تخریب کننده برای جلوگیری از تخریب های بیشتر در پاسگاه منطقه عنافچه اهواز تعهد گرفته شد اما افراد خاطی با سه دستگاه لودر به بیش از 40 هکتار از بیشه آسیب جدی وارد کرده اند.

با پیگیری های به عمل آمده، ادره منابع طبیعی صدور هرگونه مجوز برای تخریب بیشه گبیر یک را رد می کند و نگهداری و جلوگیری از تخریب این عرصه های طبیعی را مهم و جز وظایف ذاتی اداره منابع طبیعی می داند.

در بیشه گبیر یک علاوه بر وجود گونه های مختلف جنگلی گز، پده، کهورک حیواناتی مثل گراز، خرگوش، روباه و... را در خود جای می دهد. این بیشه همچنین محل تخم گذاری انواع پرندگان است.

خوزستان با شش میلیون هکتار مساحت بیش از 4.7 میلیون هکتار منابع طبیعی دارد که در اهواز 800 هزار هکتار اراضی منابع ملی اهم از جنگل دست کاشت، مراتع و بیشه وجود دارد.

با اینکه بیشه های اهواز متمرکز نیستند و یگان حفاظت منابع طبیعی از لحاظ نیرو و امکانات از کمبودهایی رنج می برد اما آنها تمام تلاش خود را برای جلوگیری از هرگونه مداخله در عرصه های منابع طبیعی به کار می گیرد به همین دلیل ضرورت دارد یگان حفاظت منابع طبیعی برای کنترل هرگونه تعرض به اراضی ملی و منابع طبیعی ارزشمند از هر لحاظ تقویت شود.

تا پیش از دهه 70 خورشیدی به این سو توسعه کشاورزی باعث شد مردم روستاها به احیا زمین های ملی و غیر ملی رویکرد مثبتی نشان بدهند که بعضی از کشاورزان علاوه بر احیا زمین های خود، تعرض به اراضی طبیعی و ملی را مدنظر قرار دادند و به همین دلیل پدیده زمین خواری نیز به اراضی قابل کشاورزی هم سرایت کرد.

تعرض به بیشه گبیر در حالی صورت گرفت و با درایت بعضی افراد محلی و دست اندرکاران منابع طبیعی اهواز کنترل شد که پیش تر معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان خوزستان اعلام کرده بود با نظارت های انجام گرفته، زمین خواری از منابع طبیعی خوزستان کاهش چشمگیر یافته است و در سال گذشته هیچ گونه مورد زمین خواری در استان گزارش نشده است.

عبدالکریم حردانی در این خصوص اظهار داشت: در سال گذشته زمین خواری در منابع طبیعی استان انجام نشده اما بزرگ ترین زمین خواری که در سال های پیش در استان اتفاق افتاد در منطقه خرمشهر و دشت آزادگان بوده است.

وی گفت: زمین خواری که در خرمشهر و دشت آزادگان انجام گرفت در سطح وسیعی افزون بر ۸۰۰ هزار هکتار بود که با کمک دستگاه قضایی و شورای حفاظت استان این زمین ها باز پس گرفته شد.

بیشه گُبیر در اهواز مورد تعرض شدید کشاورزان بومی قرار گرفت


این مقام مسوول با اشاره به تعرض بعضی کشاورزان در زمین های قابل کشت که دون مجوز آن را قطعه بندی کرده و به زیر کشت برده بودند بیان داشت: کشاورزانی که قصد کشاورزی درزمینی را دارند باید با اداره کل منابع طبیعی هماهنگی کنند و پس از گرفتن مجور زمین مورد نظر را زیر کشت ببرند و به طور حتم این اداره کل همکاری لازم را با کشاورزان به عمل می آورد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان گفت: در حال حاضر زمین هایی که در حومه شهر قرار دارند از ارزش زیادی برخوردارند و بیشتر مورد زمین خواری قرار می گیرند واز این رو باید تحت نظارت بیشتر قانونی قرار بگیرند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد