سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

بررسی یک مشکل ورزشی در خوزستان

فوتبال برزیلی خوزستان در بند چیست؟
ورزشی  9:6:41 1391/08/14

918-10681-5 کد خبر
 

زمانی خوزستان را به مهد فوتبال کشور می‌شناختند و فوتبال آن را به فوتبال برزیلی تشبیه می‌کردنند. بازیکنان آن خواهان زیادی داشتند و سهم‌شان در تیم‌ملی قابل توجه بود، تماشاگران پرشور آن نیز در کل کشور معروف بودند؛ اما خیلی وقت است که دیگر خوزستان هیچ کدام از این‌ها را ندارد. به راستی چرا سهم بازیکنان خوزستانی در تیم‌ملی کم شده است؟ چرا تیم‌های خوزستانی نه در لیگ برتر و نه در جام‌حذفی مدعی نیستند؟ چرا تیم لیگ برتری ما باید از سقوط ترس داشته باشد؟ چرا هواداران دیگر رغبتی برای آمدن به ورزشگاه ندارند و ده‌ها چرای دیگر که پاسخ‌های بی‌شماری دارند. به گزارش خبرنگار بخش ورزشی ایسنا از خوزستان، فوتبال،  همان ورزش نام‌آشنا و دوست‌داشتنی که بیشتر مردم خوزستان با علاقه و تعصب بسیار خاصی آن را دنبال می‌کنند، متاسفانه طی چند سال اخیر در استان دچار افت شده است و این موضوع مورد تایید برخی از بازیکنان، مربیان و پیشکسوتان استان نیز می‌باشد.

 مهرداد جماعتی بازیکن تیم فولادخوزستان با تایید این مطلب می‌گوید «در سال‌های گذشته چندین بازیکن از تیم فولاد ملی‌پوش بودند که در آن زمان فولاد توانست قهرمان لیگ برتر هم شود. این بازیکنان که به تیم‌ملی راه پیدا کردند، همان جوان‌های با استعدادی بودند که از شهرستان‌ها شناسایی شدند؛ پس می‌طلبد تیم‌های خوزستانی بازهم مانند چند سال گذشته از پتانسیل‌های استان بهره ببرند چرا که در این صورت می‌توانیم شاهد نتیجه‌گرفتن تیم‌های استان و حضور دوباره فوتبالیست‌های خوزستانی در تیم‌ملی باشیم.»

 ** نقش افزایش کاذب قراردادها

 به اعتقاد برخی از کارشناسان و اهالی فوتبال، تزریق پول‌های بی‌رویه باعث بی‌انگیزگی بازیکنان و در نتیجه افت فوتبال شده است. رحیم حلفی، کاپیتان سابق تیم‌ملی جوانان و امید یکی از این افراد است که در این زمینه توضیح می‌دهد «نباید بی‌حساب و کتاب به بازیکنان پول داد؛ دستمزد هر بازیکن باید با برنامه‌ریزی و باتوجه به تلاش و شایستگی او تعیین شود و معتقدم توجه‌نکردن به این موضوع به ضرر فوتبال استان است.»

  همچنین مجید باقری‌نیا یکی از پیشکسوتان فوتبال خوزستان در این باره معتقد است «این موضوع که گاهی پول‌های بی‌رویه پرداخت می‌شود، حرف درستی است. به نظرم هزینه‌کردن این پول‌ها در بخش‌های دیگر فوتبال، می‌توانست به پیشرفت این رشته منتهی شود؛ امیدوارم برای هزینه‌کردن این پول‌ها به منطقی درست دست پیدا کنیم.»

  برخلاف این دسته از پیشکسوتان و کارشناسان، برخی از بازیکنان ازجمله مهرداد جماعتی (بازیکن فولادخوزستان)، عباس مرداسی (بازیکن نفت آبادان) و  امید شریفی‌نسب (کاپیتان سابق نفت آبادان) این موضوع را رد می‌کنند. جماعتی با طرح این پرسش که «بازیکنان باشگاه‌های عربی چندین برابر ما پول دریافت می‌کنند، پس چرا آن‌ها بی‌انگیزه نمی‌شوند و افت نداشته‌اند؟» مبلغ قرارداد بازیکنان را علت افت فوتبال خوزستان نمی‌داند.

 همچنین امید شریفی‌نسب که هم‌نظر با مهرداد جماعتی می‌باشد، معتقد است «فوتبال ورزش سختی است و باتوجه به این‌که بازیکن مدت زمان بسیاری را در اردوها به سر می‌برد، لازم است که چنین پول‌هایی در اختیارش قرار بگیرد تا با آسودگی خاطر به کار خود ادامه دهد.»

 ** ضعف و عدم‌ثبات مدیریت

 از دیگر مواردی که می‌تواند عامل افت فوتبال خوزستان باشد می‌توان به ضعف و عدم‌ثبات مدیریت اشاره کرد که همیشه به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل در ضعف یک مجموعه به شمار آمده است و به نظر می‌رسد در فوتبال خوزستان نیز وجود دارد.  به اعتقاد باقری‌نیا «ما باید مبنایی درست برای انتخاب فردی که قرار است به عنوان مدیر کار کند، داشته باشیم؛ یعنی فرد منتخب، در کنار دانش کار، تجربه کافی را نیز داشته باشد چرا که در صورت قرار داشتن این دو شاخصه در کنار یکدیگر است که می‌توانیم به درست اجراشدن برنامه‌های‌مان امیدوار باشیم.»  وی معتقد است «ما نباید فقط به دنبال فردی باشیم که بتواند برای فوتبال‌مان پول بیاورد و به دلیل توانایی وی در پول‌آوری، به آشنانبودن آن با فوتبال و مدیریت توجهی نکنیم چرا که در این صورت با مشکل روبه‌رو می‌شویم.»

 ** نقش باشگاه‌ها

 در این میان نباید از نقش باشگاه‌ها به سادگی گذشت؛ باشگاه‌ها نقش اساسی در رشد یا عدم‌رشد فوتبال دارند. آن‌ها با اقداماتی ازجمله ایجاد آکادمی فوتبال، سرمایه‌گذاری روی پتانسیل‌های بومی و توجه به زیرساخت‌ها می‌توانند از افت فوتبال جلوگیری کنند. ارتباط باشگاه‌ها با هیات فوتبال استان برای بررسی نقاط ضعف و ارایه راه‌کار برای رفع آن‌ها، می‌تواند باعث موفقیت فوتبال خوزستان شود.  باقری‌نیا، سنتی کارکردن بسیاری از باشگاه‌های استان را از علل ضعف فوتبال خوزستان عنوان می‌کند و می‌گوید «تا این روند کاری بر باشگاه‌های ما حاکم است و ساختار سنتی تغییر نکند و تفکر جدید و نویی که براساس اصول باشد، جایگزین آن نشود، راهی پیش نخواهیم برد.»

 ** توجه‌نشدن به زیرساخت‌ها

 اگرچه وجود استعداد، نقش مهمی در پرورش و موفقیت افراد دارد، اما مهیابودن زیرساخت‌ها راه شکوفاشدن این استعدادها را هموارتر می‌کند. در این خصوص می‌توان به شهرستان خرمشهر اشاره کرد که علی‌رغم این‌که پتانسیل‌ خوبی در رشته فوتبال دارد اما متاسفانه در زمینه امکانات با مشکلات جدی روبه‌رو است. به طور حتم نبود شرایط و امکانات لازم در عدم‌رشد و هرز رفتن استعدادها تاثیر قابل توجهی دارد.

 در این خصوص مرداسی می‌گوید «به زیرساخت‌های فوتبال استان توجهی نشده است به صورتی که تیم‌های لیگ یکی استان که می‌توانند کمک بسیاری به فوتبال خوزستان کنند، به سختی تمرین می‌کنند و امکانات لازم را در اختیار ندارند.»همچنین حلفی معتقد است «ما باید از سرمایه‌های بومی استان بهره ببریم و نباید بگذاریم به راحتی سرمایه‌هایی که ساخته و پرداخته خوزستان هستند به استان‌های دیگر بروند. متاسفانه ما در حالی بازیکنان غیربومی درجه دو یا سه را به خدمت می‌گیریم که استان‌مان سرمایه‌های بومی بسیاری دارد و در صورت به کارگیری آن‌ها، می‌توانیم نتایج بهتری به دست آوریم.

 به گزارش ایسنا، در فوتبالی که نام‌ها و پول‌ها آن را محصور کرده‌اند، توقع این است که به بزرگی همین نام‌ها و پول‌ها شاهد فوتبالی زیبا، جذاب و تماشاگرپسند باشیم. اکنون فوتبال خوزستان با روزهای اوجش فاصله گرفته است و این موضوع در عملکرد تیم‌هایش و نارضایتی هواداران به چشم می‌خورد. اگر اهالی فوتبال استان خواهان بازگشت فوتبال خوزستان به دوران خوب گذشته هستند، باید به دور از هرگونه حاشیه، به درد آن بپردازند و اقدامات اساسی و ریشه‌ای انجام دهند. در این میان نباید فراموش کنیم که ارتباط خوب باشگاه‌ها و هیات فوتبال، رسیدن به هدف را تسریع می‌بخشد.

 گزارش از پریسا زنگنه‌منش

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد