سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

تاریخ جنگ تحمیلی

نبرد ذوالفقاری آبادان، حماسه ای سرنوشت ساز در جنگ تحمیلی

آبادان- نهم آبان ماه، مصادف است با سالروز حماسه غرورآفرین ذوالفقاری در آبادان، حماسه ای که اجرای آن سرنوشت جنگ را تغییر داد و مانع از اشغال بخش های وسیعی از سرزمین میهن اسلامی توسط دشمن بعثی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا روزهای آغازین جنگ تحمیلی در سال 59 بود که نیروهای ارتش بعث عراق پس از تصرف کامل خرمشهر، جاده ی آبادان به اهواز و نیز اشغال روستای مارد به سمت جاده ماهشهر، آبادان به حرکت درآمدند و با تصرف این جاده عملاً جزیره آبادان را بطور کامل از زمین در محاصره قراردادند.

بعثی ها سعی داشتند که از جاده قفاس پیشروی و با ایجاد پلی بر روی رودخانه بهمنشیر و منطقه ذوالفقاری و جاده استراتژیک خسروآباد را نیز به تصرف خود در آورند.

نیروهای متجاوز بعثی با این کار خود می کوشیدند تا راه تدارکات به رزمندگان و مدافعان در آبادان را سد و زمینه را برای اشغال آبادان مهیا کنند.

در این بین وقتی هیچکس فکرش را نمی کرد و از نقشه های شوم دشمن آگاه نبودند و همه نیروها سرگرم دفاع و نبرد در جبهه های دیگری با دشمن بودند گروه هایی از نیروهای عراقی پس از احداث پلی بر روی بهمنشیر موفق به عبور از آن شده بودند که ˈدریاقلی سورانیˈ یک اوراقچی ساده در محله کوی ذوالفقاری آبادان از نفوذ دشمن به این سوی بهمنشیر و خطر نفوذ به آبادان اطلاع یافت.

وی با دوچرخه ای کهنه 20 کیلومتر نفس زنان رکاب زد تا خبر نفوذ دشمن به کوی ذوالفقاری آبادان را به نیروهای ایرانی دهد که همین طور شد و درآن وقت خود را به سرهنگ ˈمنوچهر کهتریˈ فرمانده گردان 153 پیاده از لشکر 77 پیاده خراسان که در آن زمان مسوول دفاع از آبادان بود رساند.

تمام نیروهای نظامی موجود شهر آبادان از ارتشی ، سپاهی ، بسیجی ، جهادگر ، ژاندارمری و شهربانی سابق در یک کلام همه مردم با بدرقه مرحوم آیت الله جمی امام جمعه وقت شهر به منطقه ذالفقاری اعزام شدند تا حماسه ای بزرگ رقم بزنند این نیروها موفق شدند تا غروب آفتاب عراقیها را شکست دهند.

این نخستین پیروزی رزمندگان و مدافعان ایران اسلامی و نخستین شکست عراق در روزهای آغازین جنگ بود و اگر چنین نمی شد شهر آبادان سقوط کرده و روند جنگ و به دنبال آن مسیر تاریخ دفاع مقدس تغییر می کرد.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه آبادان از حماسه ذوالفقاری به عنوان نجات خلیج فارس یاد کرد و گفت: حماسه ذوالفقاری پایه و اساس عقب ماندگی دشمن بود و اگر چنین نمی شد معلوم نبود ما اکنون در کجای تاریخ بودیم.

سید ˈولی اله موسوی ˈ با تاکید بر بیان واقعیت ها و رشادتهای هشت سال دفاع مقدس افزود: حماسه ذوالفقاری کلاس درسی برای نسل سومی های انقلاب اسلامی است.

سالهاست که دریاقلی به شهادت رسیده است او پس از این کار قهرمانانه اش لباس رزمندگی به تن کرد و در عملیاتهای مختلف تا آخرین نفس در برابر دشمن بعثی در دفاع از کیان اسلامی ایستاد و شهید شد.

اکنون که دریاقلی در میان ما نیست اما یاد و خاطره او و اقدام شجاعانه و میهن دوستانه اش در دفاع از ناموس و خاک وطن در دلها زنده و در تاریخ این سرزمین جاویدان مانده است.

یاد دریاقلی و دلاوران و رزمندگان شجاع حماسه ذوالفقاری آبادان گرامی باد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد