سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارشی از وضعیت نامطلوب آب در استان

گزارش فارس از روستاهای غرب کرخه

روستائیان غرب کرخه شب‌ها را با رویای آب و گاز صبح می‌کنند

خبرگزاری فارس: روستاییان غرب کرخه تقریبا هر ماه میزبان میهمانانی هستند که برای حل مشکلاتشان آنها را به روزهای خوش نوید می‌دهند.اکنون چند دهه گذشته اما هنوز بی‌آبی و بیکاری روستاییان شوش حل نشده است.

خبرگزاری فارس: روستائیان غرب کرخه شب‌ها را با رویای آب و گاز صبح می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از شمال خوزستان، بعد از اینکه میهمانان از خانه بزرگ روستا بیرون آمدند چهره بی‌تفاوت یکی از جوانان توجه مرا جلب کرد. گفت: درست نمی‌دانم در چند سال اخیر این صحنه چند بار تکرار شده است، هر از چند گاهی هیئتی از مسئولان برای سرکشی می‌آیند، تا با مردم گفت‌وگو ‌کنند. ما هم از آنها پذیرایی می‌کنیم و آنها ما را دلگرم می‌کنند و می‌روند. اما با گذشت بیش از چند دهه هنوز همه چیز به حال خود مانده است، نه آب شرب، نه گاز، نه پل و نه...

در روزهای گذشته فرماندار شهرستان شوش به همراه نماینده مردم در مجلس و دیگر مسئولان محلی از روستاهای غرب کرخه بازدید کردند. روستاهایی که آب لوله کشی ندارند و مردم آب شرب خود را از کرخه تامین می‌کنند.

عبدالرضا سعیدی‌نیا تنها راهکار را استفاده از اعتبارات ملی دانسته و می‌افزاید: همه ساله برای مشکلات این روستا از اعتبارات استان استفاده می‌شود اما این اعتبارات پاسخ نیاز آنها را نمی‌دهد و حدود 7 میلیارد تومان اعتبار برای آبرسانی به این روستاها نیاز است.

وی اعتبارات استانی را برای آبرسانی به روستاهای غرب کرخه بسیار کم دانسته و تاکید می‌کند: برای تاسیسات آبرسانی خسرج نیاز به اعتبارات ملی است.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی هم در ارتباط با پروژه آبرسانی روستاهای مگرن می‌گوید: این پروژه به دلیل اهمیت بالایی که دارد در جلسه‌ای با حضور استاندار مطرح شد و جزو مصوبات اخیر سفر استاندار به شهرستان شوش قرار گرفته است و در آینده نزدیک اجرایی می‌شود.

سید راضی نوری تسریع در آبرسانی به روستای مگرن را خواستار شده و می‌افزاید: با توجه به وضعیت به وجود آمده و بیماری‌هایی که از طریق آب منتقل می‌شوند باید برای تسریع در اجرایی کردن این پروژه اقدام کرد و دو یا سه ماه آینده شاهد بهره‌برداری از این پروژه باشیم.

اما ارائه درخواست به مجلس و استفاده از اعتبارات ملی، هم زمان‌بر است و هم احتمال رد شدن آن در مجلس وجود دارد. چرخه درخواست و پاسخ در مجلس زمان زیادی را به دنبال دارد. از سویی به گفته فرماندار اعتبار استانی هم پاسخ به این مشکل را نمی‌دهد.

بی‌آبی، بیکاری

شغل اغلب مردم این روستاها کشاورزی و دامداری است، در زمستان گندم می‌کارند و در تابستان لوبیا و ماش و صیفی‌جات دیگر. با کم آب شدن رودخانه کرخه مردم در تابستان نیز اجازه کشت تابستانه نداشتند.

سعیدی‌نیا درباره مشکل کشاورزان نیز توضیح می‌دهد: در بازدیدی که از این روستاها از جمله روستاهای مگرن داشتیم، در مورد توسعه دامداری در این حوزه پرونده‌هایی تشکیل شد تا کشاورزان با مراجعه به بخش مربوطه در فرمانداری از تسهیلات در نظر گرفته شده برای اشتغال و توسعه دامداری استفاده کنند.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی نیز که در این بازدید حضور داشت خواستار رفع کامل مشکل اشتغال روستاییان این شهرستان شده و تاکید می‌کند: باید با توجه به کشاورزی مشکلات اشتغال مردم در این روستاها رفع شود.

سید راضی نوری در دیدار با اهالی روستای مگرن به آنها نوید می‌دهد که طرح تسهیلات اشتغالزایی بخش کشاورزی برای روستاییان پیش‌بینی شده که با هماهنگی‌هایی که با رئیس بانک کشاورزی شهرستان شوش انجام گرفته تمام مشکلات و موانع اداری این تسهیلات برداشته شده است و روستائیان می‌توانند از این تسهیلات بهرمند شوند.

بابا آب، نان داد؟

بچه‌های این روستاها برای ادامه تحصیل مجبورند 40، 50 کیلومتر آن طرف‌تر بروند. وقتی پسرها از خیر این کار می‌گذرند، تکلیف دخترها معلوم است. هر چند هستند پدرانی که هر روز دختران درسخوانشان را ترک موتور می‌گذارند و به عبدالخان می‌برند تا در دبیرستان‌های آنجا درسشان را ادامه بدهند و هستند بچه‌های تیزهوشی که از همین کلاس‌های مدرسه کانتینری سر از دانشگاه‌های اروپا در آوردند.

چندی پیش نیز با خبر شدیم که محمدحسین فرحبخش مدیر کل نوسازی، توسعه وتجهیز مدارس استان بازدیدی از مدرسه کانتینری روستای مگرن داشت، او وعده نوسازی مدرسه این روستا را به اهالی آنجا داد.

در این بازدید مدیرکل نوسازی استان به همراه مسئولان شهرستان و بخش شاوور پس از مشاهده وضعیت مدارس مجتمع دانیال نبی نسبت به ساخت مدرسه روستای مگرن قول مساعد داد.

نماینده مردم شوش نیز چند روز گذشته از این مدرسه بازدید کرد و اظهار داشت: تاسیس مدرسه در مگرن در دستور کار نوسازی مدارس قرار گرفته، مدرسه امام رضا(ع) این روستا از سال 73 کلاس‌های خود را به دلیل نداشتن محلی مناسب در کانکس برگزار می‌کند و با وجود گرما و سرمایی که در این بخش وجود دارد عملا مشکلاتی برای دانش‌آموزان به وجود آمده است.

می‌خواهند بگذرند

مجموع اهالی روستایی که مجبورند برای رفت و آمد از دوبه استفاده کنند، حدود 8 هزار نفر است. دهیار روستای مگرن می‌گوید: نه خانه بهداشت داریم، نه گاز و نه آب. برای درمان بیمارانمان باید 50 کیلومتر مسیر را طی کنیم تا به شهر برسیم. زن باردار یا زنی که تازه بچه به دنیا آورده باشد، تقریبا هر چند روز یک بار خودش یا فرزندش نیاز به مراقبت پزشکی دارند و باید به پزشک مراجعه کنند. اما رفت و آمد در این مسیر طولانی واقعا عذاب آور است. گویا اخیرا قرار است برای تردد آنها پل شناوری نصب شود.

نماینده شهرستان شوش در این باره می‌گوید: با توجه به اینکه راه دسترسی مردم به جاده اصلی طولانی است، احداث پلی برای کوتاه شدن این مسیر و دسترسی سریع‌تر مردم به جاده ترانزیتی را از طریق قرارگاه خاتم الانبیاء باید پیگیری کرد.

گویا اداره راه و شهرسازی تاکنون برای مشکل تردد اهالی روستاهای غرب کرخه روستاهای مگرن برنامه‌ای در نظر ندارد.

به دلیل مشکل تردد برای اهالی این روستا، چهار نفر به دلیل دوری مسیر قبل از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داده‌اند. اگر کسی نخواهد از دوبه استفاده کند مجبور است مسیر طولانی عبدالخان- حمیدیه را دور بزند تا به این روستا برسد.

فرماندار شوش نیز درباره راه این روستاها می‌گوید: برای راه اندازی پل شناور بر روی کرخه جانمایی صورت گرفت و با قرارگاه خاتم الانبیاء نیز وارد گفت وگو شدیم.

سعیدی‌نیا می‌افزاید: در نهایت یا برای این مسیر پلی شناور نصب می‌شود یا اینکه مسیر دیگری را برای تردد آنها در نظر می‌گیریم.

چشم انتظار گرمای هیزم

نزدیک به فصل سرما است و سرمای سوزان خوزستان پوست را بر تن می‌خشکاند. در اینجا خبری از گاز هم نیست و برای سرد کردن خودت اگر گاز بوتان گیر نیامد باید بروی و به دنبال هیزم بگردی. در این روستاها گازکشی وجود ندارد و اهالی از کپسول‌های بوتان یا هیزم استفاده می‌کنند.

در کنار این روستاها، روستاهای دیگر با نام‌های مگرن دو (گصاد)، مگرن سه (عشیره خلف) و... نیز وجود دارند که در فصل زمستان از دیگر مشکلات مشترک همه این روستاییان جمع‌آوری هیزم است.

جنگل‌های انبوه کرخه که در گذشته زیستگاه شیر و گوزن زرد بود، رو به نابودی است. یکی از جوانان روستا می‌گوید حتی برای هیزم جمع‌ کردن هم مشکلاتی داریم و محیط زیست به ما اجازه این کار را نمی‌دهد.

شهرستان شوش دانیال 219 روستا دارد. 155 روستای این شهرستان آب دارند. 83 درصد روستاها از آب شرب و بهداشتی بهره‌مند هستند. در حال حاضر از 4 هزار و 15 روستای خوزستان یک هزار و 118 روستا فاقد آب هستند و 302 روستا به وسیله تانکر آبرسانی می‌شوند.

اهالی روستاهای غرب کرخه می‌گویند: در سال‌های گذشته نماینده پیشین مجلس هم بارها از اینجا بازدید کرد و ما هم مثل همیشه پذیرایی کردیم. هم اکنون نیز بازدیدها یکی پس از دیگری را شاهدیم. اما مشکل ما بازدید نیست. می‌خواهیم از حق طبیعی‌مان بهره ببریم.

.......................................

گزارش: قاسم منصور آل کثیر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد