سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار مرکز استان

با گذشت 16 ماه از آبگیری سد گتوند؛
شوری آب اطراف سد 1100 و شوری آب اهواز 2500 میکروموس است
اقتصادی  14:36:59 1391/08/08
918-6474-5 کد خبر
RSS :: پرینت

معاون اجرایی سد و نیروگاه گتوند گفت: در حال حاضر EC آب در سد گتوند 1100 میکروموس است و میزان آن روزانه کنترل و مدیریت می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه‌خوزستان، محمدحسین معنوی‌فر در حاشیه بازدید خبرنگاران بدنه سد و سرریزهای سد گتوند و یکی از چشمه‌های آب شور اظهارکرد: کارون به خودی‌خود شور و نمکی است و سازند نمکی یک منبع شوری ناچیز در مقابل شوری رودخانه کارون می‌باشد.

وی افزود: 20 تا 25 درصد شوری آب کارون مربوط به چشمه‌های شوری است که در حد فاصل سد شهید عباس‌پور تا مناطق پایین‌دستی وارد رودخانه می‌شوند. 5 تا 6 چشمه از این نوع چشم‌گیر و بسیار اثرگذار در رودخانه کارون هستند که EC آب در این چشمه‌ها به 200 هزار میکروموس می‌رسد. چشمه‌های شور از گذشته تاکنون وجود داشته‌اند و وارد آب کارون می‌شدند.

معنوی‌فر ادامه‌داد: این چشمه‌ها یکی از علت‌های شوری ذاتی آب کارون هستند و شوری آب کارون ربطی به سد گتوند ندارد؛ البته 75 درصد شوری آب کارون ناشی از اقداماتی است که در پایین‌دست کارون انجام می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به ورود زه‌آب کشت و صنعت‌های نیشکر، کارخانجات صنعتی، ورود فاضلاب‌ها به کارون در مناطق پایین‌دستی به ویژه در اهواز اشاره کرد.

معاون اجرایی سد و نیروگاه گتوند بیان‌کرد: این سد با وجود تمام اقدامات انجام شده و پس از 16 ماه از گذشت آبگیری، EC آن 1100 است که در اهواز این میزان شوری آب در بهترین شرایط به 2500 میکروموس می‌رسد و ما باید بر عوامل موثر بر EC و کیفیت آب کارون تمرکز کنیم.

وی گفت: نگرانی‌ها در خصوص سد گتوند مربوط به سازند گچساران بوده که این نگرانی‌ها محدود و اثرات آن بر رودخانه کم است و بیشترین اثرگذاری مربوط به چشمه‌های بالادست و پایین دست می‌باشد.

معنوی‌فر در خصوص تملک اراضی اطراف سد نیز بیان‌کرد: در حال حاضر 90 درصد از اراضی محدوده سد توسط شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران تملک شده و بخش‌های دیگر به دلیل مشکلات هنوز به تملک شرکت در نیامده است؛ این مشکل مربوط به 8 خانه در روستای آب‌ماه‌یک است که اهالی آن قیمت کارشناسی شده از سوی شرکت را نپذیرفتند و در حال حاضر رسیدگی به این موضوع به دادگستری ارجاع و محول شده است.

معاون اجرایی سد و نیروگاه گتوند خاطرنشان‌کرد: در حال حاضر کار اجرایی بدنه سد به اتمام رسیده است؛ عمق آب دریاچه 110 است و از لحاظ ارتفاعی دوسوم و از لحاظ حجمی یک‌سوم سد آبگیری شده است. امیدواریم با بارندگی‌های پاییزی و زمستانی به تراز نرمال در سد یعنی 234 متر برسیم.

وی عنوان‌کرد:‌ در حال حاضر سه واحد نیروگاهی سد گتوند در حال بهره‌برداری است که یک واحد آن به‌طور مستمر در مدار است و واحد چهارم آن نیز در هفته‌های آینده تکمیل می‌شود. این سه نیروگاه‌ها با ظرفیت حدود 600 مگاوات بهره‌برداری شده‌اند و در صورت نیاز سراسری به برق این نیروگاه‌ها وارد مدار می‌‌شوند.

همچنین داریوش محجوب، مدیر امور عمرانی سد گتوند در ادامه گفت: تمام تلاش ما این است که انرژی و آب با کیفیتی تولید کنیم. 90 درصد آب‌های شور کف مخزن و در حجم مرده سد قرار دارد که از آب استفاده نمی‌شود.

وی با ابراز تاسف از این‌که هیچ وقت این پرسش مطرح نمی‌شود که چرا میزان شوری اطراف سد نسبت به اهواز این‌قدر اختلاف دارد، تصریح‌کرد: آلاینده‌های در اهواز و پایین دست وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد