سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار اجتماعی اهواز

سینا، بیمارستان دورافتاده اهواز
اجتماعی  14:17:29 1391/08/03

918-3314-5 کد خبر

 

بیمارستان سینای اهواز در جنوب شهر و در منطقه حد فاصل روستاهای اهواز از جمله کوت سیدصالح و کوی شهید دیناروندی واقع شده است. با این‌که این بیمارستان تقریبا خارج از منطقه شهری اهواز است ولی جزو بیمارستان‌های اهواز محسوب می‌شود. این بیمارستان از مرکز شهر دور است و تنها به مردم همان منطقه خدمت‌رسانی می‌کند و با توجه به قدمت 34 ساله‌اش شاید نتواند آن گونه که باید خدمات داشته باشد.

 در این زمینه دکتر ‌شکرالله سلمان‌زاده، رییس بیمارستان سینا، درگفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)‌ ـ‌منطقه خوزستان ـ اظهار کرد: این بیمارستان از سال 1347 کار خود را آغاز کرده است و پیش از آن نیز به صورت درمانگاه و برای درمان افراد مسلول استفاده می‌شده است.

 سلمان‌زاده بیان کرد: بخش زنان بیمارستان توسعه یافته و یک زایشگاه بسیار مجهز به آن افزوده شده است و بسیاری از استانداردها نیز در این بیمارستان اجرا شده. به همین دلیل نیز این بیمارستان به عنوان دوست‌دار مادر شناخته شده است. این نام از سوی وزارت بهداشت تنها به هشت بیمارستان در سراسر کشور اختصاص یافته است. در استان خوزستان نیز تنها بیمارستانی هستیم که این لقب را دریافت کرده‌ایم. وی افزود: در این بیمارستان به دلیل انجام زایمان فیزیولوژیک و بدون درد، مادران به زایمان طبیعی ترغیب می‌شوند و تا آنجا که می‌شود از سزارین‌های نابجا جلوگیری می‌شود. برای ترغیب مادران آموزش‌هایی ارایه و کلاس‌هایی برگزار می‌شود. به این ترتیب خودبه‌خود آمار سزارین بیمارستان کاهش یافته و بدون در نظر گرفتن سزارین‌های اضطراری، آمار سزارین در این بیمارستان 16 درصد است که آمار قابل‌قبولی است. رییس بیمارستان سینا گفت: فضای زایشگاه نیز بسیار مناسب ساخته شده و برای ترغیب مادران بسیار مفید است. وی ادامه داد: در کنار این بخش نیز بخش NICU ساخته شده است. کمبود چنین تخت‌هایی در استان حس می‌شد و بیمارستان‌های امام خمینی(ره) و ابوذر بار زیادی را تحمل می‌کردند. بخش NICU  بیمارستان سینا 16 تخت فعال دارد و قرار گرفتن آن در کنار بخش زایمان است تاثیرات مثبتی دارد. 

سلمان‌زاده عنوان کرد: ‌با توجه به این‌که این منطقه از مرکز شهر اهواز دور است نیاز بود تا بخش قلب بیمارستان نیز فعال‌تر باشد، به همین دلیل نیز بخش CCU دو در این بیمارستان ساخته شد. در حال حاضر در بیمارستان دو CCU فعال و یک پستCCU موجود است و وقتی که از بیمار CCU خارج می‌شود مدت یک شبانه روز در این بخش نگهداری می‌شود. وی افزود: کار دیگری که در بیمارستان انجام شده راه‌اندازی مرکز ترک اعتیاد است. این تنها مرکز آموزش ترک اعتیاد و در خوزستان است و از سوی وزارت بهداشت،این مرکز به عنوان بهترین مرکز آموزش ترک اعتیاد کشور معرفی شده است. پیش از ایجاد این مرکز، پزشکان برای آموزش ترک اعتیاد به شیراز، تهران یا شهرهای دیگر می‌رفتند که اکنون در همین مرکز و زیر نظر اساتید دانشگاه آموزش دیده و مراکزی را در استان ایجاد می‌کنند. این مرکز از لحاظ فیزیکی و کامل بودن امکانات آموزشی حرف اول را می‌زند و آموزش در کنار درمان، به صورت تئوری و عملی انجام می‌شود. همچنین از روش‌های جدید ترک اعتیاد مانند ارایه شربت اوپیوم در این مرکز استفاده می‌شود.سلمان‌زاده گفت: سال گذشته چهار دوره برای آموزش پزشکان برگزار شد و در سال جاری نیز تا به حال دو دوره برگزار شده و یک دوره نیز برای کارشناسانی که در مراکز ترک اعتیاد فعالیت می‌کنند برگزار می‌شود.رییس بیمارستان سینا افزود: افتتاح درمانگاه تخصصی نیز از برنامه‌های بیمارستان برای آینده است، که با توجه به ظرفیت منطقه‌ می‌تواند جوبگوی مردم باشد. این فضا در حال بازسازی است و اقدام بعدی نیز ساخت اورژانس جدید است تا بتوان اورژانس‌ها مختلف را از یکدیگر جدا کرد. وی ادامه داد:‌ با توجه به نیاز استان به تخت‌های ویژه، بخش دوم ICU نیز در این بیمارستان ساخته شده است. این بخش دارای هفت تخت است و می‌تواند از بار کاری ICU پیشین که دارای هشت تخت است، بکاهد. سلمان‌زاده گفت: در تقسیم‌بندی‌های کشوری این منطقه جزء اهواز محسوب می‌شود و در هنگام تقسیم نیروهای متخصص می‌گویند که نیروی تعلیقی ‌نباید در اهواز فعالیت کند. در حالی که بیمارستان سینا در حاشیه شهر است و متخصصان رغبتی به آمدن به این مکان ندارند و به همین دلیل نیز با کمبود نیروهای متخصص مواجه هستیم. البته تا حدودی توانسته‌ایم برخی کمبودها را جبران کنیم. در بخش تنفس داخلی کمبود نیرو داشتیم که دو نیرو به این قسمت افزوده شد و در حال حاضر عمده کمبودها مربوط به بخش زنان است. فعلا تنها یک متخصص زنان استخدام رسمی در این بیمارستان فعالیت می‌کند و بقیه پرسنل قرارداد ساعتی دادند.  

وی افزود: درمانگاه قلب بیمارستان سینا نیز به زودی افتتاح می‌شود و در صورت جذب متخصص، درمانگاه پوست نیز ایجاد می‌شود.رییس بیمارستان‌ سینا گفت: این بیمارستان جمعیتی معادل 200 هزار نفر را تحت پوشش قرار داده که  جمعیت زیادی است و مراجعه اولیه نیز به این بیمارستان زیاد است ولی بیمارستان سینا با توجه به امکانات، توانیی پوشش این جمعیت را دارد.

 وی افزود: بیمارستان سینا به توسعه نیاز ندارد و باید کیفیت خدمات این مرکز درمانی را ارتقا داد. به عنوان مثال اورژانس این بیمارستان فعال است و خدمات خود را ارایه می‌دهد و در هر شیفت نیز پزشک عمومی وجود دارد. این بخش به توسعه نیاز ندارد ولی ارتقا فضای فیزیکی در بهبود کیفیت خدمات موثر است.

 وی تصریح کرد: اکنون اورژانس بیمارستان سینا فضای تریاژ مناسبی ندارد، در فضای تریاژ بیماران با توجه به وضعیتشان تقسیم می‌شوند که درصددیم چنین فضایی در اورژانس ایجاد شود ولی تاکنون موفق نشده‌ایم و این وضعیت رضایت‌بخش نیست. البته بخش بستری تحت نظر و بخش ایزوله به اورژانس بیمارستان افزوده شده و بیماران عفونی در این مکان مستقر می‌شوند.

 سلمان‌زاده عنوان کرد: به جز هزینه‌های پرداختی از سوی بیماران که صرف بیمارستان می شود، دانشگاه نیز به بیمارستان کمک می‌کند. البته پرداخت بیمه‌ها مناسب نیست و همیشه با تاخیرهای هفت، هشت ماهه انجام می‌شود. با توجه به این‌که این مرکز یک مرکز دولتی است و تعرفه درمان نیز در این بیمارستان، دولتی است و مواد اولیه‌ای چون کیت آزمایشگاهی و فیلم رادیولوژی گران شده‌اند پرداخت چنین هزینه‌هایی برای بیمارستان سخت است. همین تعرفه‌های دولتی نیز توسط سازمان‌های بیمه‌گر با تاخیر پرداخت می‌شود و به همین دلیل نیز بیمارستان‌ها واقعا تحت فشار هستند.

 وی افزود: یکی از معضلات بیمارستان سینا این است که این منطقه جزو‌ مناطق محروم اهواز است و برخی بیماران از عهده پرداخت همان 10 درصد هزینه درمان که باید پرداخت کنند برنمی‌آیند و با توجه به مشکل مردم، بیمارستان نیز نمی‌تواند پولی از آن‌ها دریافت کند. پس نه هزینه‌ای از مردم دریافت می‌شود و نه از بیمه‌ها و اگر بیمه‌ها تنها درصدی از درآمد بیمارستان را نقد پرداخت می‌کردند بسیاری از مشکلات حل می‌شد.سلمان‌زاده گفت: متاسفانه گاه بیماران معتاد به بیمارستان مراجعه کرده و درخواست مواد دارند و مزاحمت‌هایی را ایجاد می‌کنند. البته برخی همراهان بیمار نیز هنگام مراجعه به بیمارستان و در اورژانس فحاشی و حتی کتک‌کاری می‌کنند که البته به خاطر اضطراب این افراد است. با این وجود پرستاران یا پرسنلی که رفتار مناسبی با بیماران ندارند توبیخ و حتی اخراج می‌شوند. رییس بیمارستان سینا افزود: ‌100 مددجو در این بیمارستان تحت پوشش هستند که به شیوه‌های مختلف درمان ترک اعتیاد آنها انجام می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد