سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از دزفول

قیمت پیاز؛اشک کشاورزان دزفولی را درآورد

نماینده مردم دزفول در مجلس با اشاره به قیمت پایین پیاز خریداری شده توسط دولت، گفت: کشاورزان منطقه به دلیل قیمت پایین و نداشتن صرفه اقتصادی از برداشت محصول صرفه نظرکرده و با شخم زدن پیازها از آن به عنوان کود سبز استفاده کردند.

 عباس پاپی‌زاده  با بیان این‌که  ۸۰ درصد مردم منطقه از طریق  کشاورزی امرار معاش می کنند، گفت: بیشتر محصولات از جمله پیاز سیب زمینی، خیارو گوجه فرنگی در این منطقه کشت می‌شود.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی  با بیان این‌که کشت پیاز در این منطقه بسیار صورت می‌گیرد، تصریح کرد: محصول پیاز شهرستان دزفول در فصول مختلف نیاز غرب تا شمال غرب و همچنین نواحی استان مرکزی را تأمین می‌کند.

وی با اشاره به افزایش قیمت پیاز در بازار، ضمن یادآوری قیمت خرید آن توسط دولت، عنوان کرد: ۲ ماه پیش پیاز دزفول کیلویی ۵۰ تومان بود و دولت در بخش خرید تضمینی از کشاورز کیلویی ۱۱۰ تومان آن را خریداری کرد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس نهم با بیان این که کشاورز هزینه زیادی را برای کشت پیاز  متحمل شده است، افزود: مزد کارگر و هزینه‌های بسته بندی و انتقال محصول به مراکز تعیین شده در استان بسیار بیشتر از قیمت تعیین شده دولت است.

پاپی‌زاده با اشاره به این‌که ۱۰ تا ۱۵ هزار تن از پیازهای منطقه به دلیل قیمت‌گذاری پایین دولت از بین رفته است، گفت: ۲۰ هزار تن پیاز نیز به دلیل عدم خریداری و صرفه نداشتن در زمین‌های کشاورزی ماند و برداشت نشد.

نماینده مردم دزفول در مجلس نهم با بیان‌این ‌که بخش‌دولتی تا حدی پیاز کشاورزان را خریداری کرد و مدت آن نیز محدود بوده است،خاطرنشان کرد: قیمت ۱۱۰ تومان برای هر کیلو پیاز شاید برای کشاورزی که هزینه کارگر نداده و یا هزینه حمل و نقل نداشته صرفه اقتصادی داشته باشد اما برای سایر کشاورزان این‌ گونه نیست.

وی با اشاره به این که کشاورزان به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی پیاز خود را شخم زده و به عنوان کود سبز از آن استفاده کرده‌اند، گفت: متأسفانه کشاورزان زیادی در منطقه خسارت دیده‌اند.

نماینده دزفول در مجلس نهم همچنین اقدامات تعاون روستایی را مثبت ارزیابی کرد و افزود: وزارت  جهاد کشاورزی متأسفانه امکانات کمی در اختیار تعاون روستا قرار داده است ضمن این‌که اعمال برخی محدودیت‌ها باعث شده کشاورزان خسارت زیادی متحمل شوند.

 سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی، گفت: طبق دستورالعملی که با تأکید وزیر جهاد کشاورزی صادر شده امسال تنها پیازهایی از کشاورزان خریداری شد که ازکیفیت بالایی برخوردار بودند.

نماینده مردم دزفول در مجلس این برنامه وزارت جهاد کشاورزی را اشتباه دانست و گفت: در این زمینه نیز ضعف اساسی به عملکرد وزارت جهاد کشاورزی برمی‌گردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد