سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش اقتصادی

شکوفایی صنعت لوله‌سازی در گرو پایان واردات
اقتصادی  10:1:37 1391/05/10
915-4274-5 کد خبر
RSS :: پرینت

صنعت لوله‌سازی از گذشته در جوامع مختلف و پیشرفته به یک صنعت مهم و پرکاربرد به‌شمار می‌رفت که عمده مصرف آن انتقال نفت و گاز و آب از نقاطی به نقاط دیگر بود. امروزه بسیاری از کارخانجات معتبر جهان برای رقابت در بازار تولید این محصول سعی در ارتقاء کیفیت محصولات خود دارند تا علاوه بر این‌که نامی برای خود دست و پا کنند، بتوانند محصولات خود را به‌فروش برسانند. ایران با داشتن چندین شرکت لوله‌سازی آن‌هم با برندهای جهانی باوجود قرار داشتن در تحریم به عنوان یکی از تولیدکنندگان این صنعت در دنیا به‌شمار می‌آید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه‌خوزستان، شرکت لوله‌سازی اهواز در سال 1346 با هدف احداث لوله‌های نفتی و گازی را‌ه‌اندازی شد و عمده فعالیت آن تامین لوله‌های نفت و گاز وزارت نفت بود؛ به همین دلیل این شرکت دولتی و تحت حمایت وزارت نفت و شرکت مناطق نفت‌خیز هدایت می‌شد تا این‌که در سال 1379 از حمایت بخش دولتی خارج و به بخش‌خصوصی واگذار شد.

بسیاری از کارکنان شرکت لوله‌سازی اهواز دلیل رکود و ورشکستگی این شرکت را واگذاری آن به بخش‌خصوصی و خارج شدن از حمایت شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب می‌دانند. خیلی از آن‌ها معتقدند که واگذاری این شرکت به بخش‌خصوصی دلایل منطقی نداشته و مهم‌تر از آن سهام این شرکت بر اساس رد دیون دولت و نه بر طبق قانون اصل 44 انجام شده است. بدین معنی که چون شرکت نفت زمانی به دولت بدهی داشته است بخشی از سهام شرکت لوله‌سازی اهواز را به بخش‌خصوصی واگذار کرده است.

در حال حاضر سازمان بازنشستگی کشوری با در اختیار داشتن 51 درصد سهام، صندوق سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی 30 درصد و همچنین صند.ق سرمایه‌گذاری نفت با داشتن 19 درصد از سهام‌داران این شرکت می باشند.

وقتی به‌دنبال دلیل تعطیلی بعضی از کارخانجات این شرکت می‌رویم، متوجه می‌شویم که علت اصلی این تعطیلی‌ها مشکلات مالی و عدم ارایه سفارش از سوی وزارت نفت و به‌دنبال آن مناطق نفت‌خیز جنوب است.

در جریان بازدید از کارخانجات شرکت لوله‌سازی اهواز‌ متوجه دستگاه‌های خاموش می‌شویم و این پرسش مطرح می‌شود که چرا کارخانجات شرکتی که به لحاظ ساخت لوله در این اوضاع تحریم، توان مقابله با کشورهای دیگر را دارد و به لحاظ کیفیت تولید دارای چهارمین برند جهانی است باید تعطیل باشد؟ چرا قراردادهای داخلی برای تامین لوله با شرکت‌های آلمانی، ایتالیایی، هندی و چینی بسته می‌شود؟ چرا وزارت‌خانه کار تولید لوله‌هایی که در کشور توان ساخت آن وجود دارد را به شرکت‌های خارجی واگذار می‌کند؟ آیا شرکت‌های با سابقه‌ای مثل لوله‌سازی اهواز توان تولید را ندارند؟ شرکتی که کار تولید خط لوله صلح بین ایران و پاکستان به متراژ 900 کیلومتر و یا پروژه‌های بزرگ نفتی همچون پارس جنوبی و طرح آب‌‌رسانی غدیر را انجام داده است.

قطعا اگر بخواهیم زمانی روی پای خود بایستیم و هیچ‌گونه نیازی به کشورهای خارجی نداشته باشیم، باید امروز کار را به دست متخصصان و تولیدکنندگان داخلی واگذار کنیم.

شرکت لوله‌سازی اهواز در چند سال اخیر با مشکلات بسیاری مواجه است که عمده‌ترین آن مسایل مالی بوده و در این خصوص بسیاری از کارکنان این شرکت بیکار شده‌اند؛ خبرنگار اقتصادی ایسنای خوزستان برای یافتن کم و کاستی‌های این شرکت به سراغ مدیرعامل لوله‌سازی اهواز رفته و مشکلات این شرکت را از وی جویا شده است.

علیرضا کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه‌خوزستان، اظهارکرد: لوله‌سازی اهواز اراده، ظرفیت و آمادگی آن را دارد که با تمام وجود نیازهای مناطق نفت‌خیز جنوب در بخش لوله و قطعات لازم برای این شرکت را تامین کند.

وی افزود: قطعا رونق بخشیدن به لوله‌سازی اهواز موجب اشتغال‌زایی شده و کمک به استان است؛ از طرفی این همکاری‌ها سبب می‌شود که تولید و فعالیت این شرکت ادامه یابد و مراکز تولیدی آن احیا شوند.

کاظمی با بیان این‌که واگذاری بخشی از لوله‌های مناطق نفت‌خیز جنوب به لوله‌سازی اهواز قطعا در راستای ادامه همکاری‌های گذشته و در جهت رونق بخشیدن به ظرفیت‌‌های تولید خواهد بود، تصریح‌کرد: امیدواریم که شاهد عقد قراردادهای نهایی بین دو مجموعه مناطق نفت‌خیز جنوب و لوله‌سازی اهواز باشیم، هر چند که در حال حاضر چندین قرارداد با این شرکت در حال اجرا و در مرحله انعقاد داریم.

مدیرعامل لوله‌سازی اهواز گفت: خوزستان استانی با پتانسیل‌های بسیار است و می‌تواند فعال‌تر و بهتر از ظرفیت موجود عمل کند و توان و اراده آن را دارد که حضور چشم‌گیری در پروژه‌های ملی داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا تولید لوله‌های گازترش به تولیدکنندگان خارجی واگذار می‌شود، اظهارکرد: لوله‌سازی اهواز به عنوان اولین و بزرگترین تولیدکننده لوله‌های گازترش در کشور به‌حساب می‌آید و از سال 72 تاکنون تولید 1100 کیلومتر لوله‌های گازترش در طرح‌های گوناگونی به ویژه فاز یک تا 5 پروژه پارس‌جنوبی را در کارنامه خود دارد؛ در این‌ راستا شرکت معتبر ‌توتال فرانسه با اهدا کاپ افتخار از خدمات و تولیدات باکیفیت شرکت لوله‌سازی اهواز تقدیر کرد اما با این وجود متاسفانه شاهد واردات بیش از 1000 کیلومتر لوله گازترش به کشور هستیم.

کاظمی ادامه‌داد: اخیرا هم شنیده‌ایم که قرارداد تولید بیش از 400 کیلومتر باقی‌مانده از لوله‌های مورد نیاز پروژه پارس‌جنوبی که بنا بود به لوله‌سازان داخلی واگذار شود، در حال انعقاد با شرکت‌های خارجی است. امیدواریم این حجم لوله که بنا است از خارج کشور فراهم شود، از داخل تامین شود و این چیزی جز دلسوزی و همت عالی مسئولان مربوطه را نمی‌طلبد.

وی تصریح‌کرد: تمام تلاش و توان ما این است که بگوییم ما می‌توانیم لوله‌های گازترش را همچون گذشته تولید کنیم اما این‌که چرا مسئولان باوجود کیفیت خوب و تعهد زمانی بسیار مناسب و ارزان بودن تولیدات داخلی نسبت به لوله‌های چینی، هندی و مشابه اروپا، به سراغ لوله‌سازان داخلی نمی‌روند جای سوال دارد.

مدیرعامل لوله‌سازی اهواز بیان‌کرد: برای ما جای سوال است که چرا با وجود شعار تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، سریال واردات لوله گازترش از خارج باوجود توان تولید داخلی ادامه دارد. ما سال‌گذشته جهادگونه حرکت کردیم و گفتیم ما می‌توانیم، امسال هم گفتیم می‌توانیم و توانستیم کارخانه لوله‌ اسپیرال را احداث کنیم و انتظار داریم مسئولان توجه بیشتری به تولیدکنندگان داخلی داشته باشند.

وی از احداث کارخانه تولید لوله‌های اسپیرال در شهریورماه امسال خبرداد و افزود: این کارخانه در یک زمان بسیار اندک راه‌اندازی شده و با ظرفیت تولید 230 هزار تن لوله در سایز 24 تا 100 اینچ، تامین‌کننده لوله‌های آب‌رسانی طرح بزرگ غدیر و دیگر پروژه‌های آب‌رسانی و نفتی است.

کاظمی ادامه‌داد: در کارخانه اسپیرال علاوه بر تولید لوله‌های آب‌رسانی توان تولید لوله‌های نفت و گاز و پتروشیمی وجود دارد. امیدوایم فاز دوم این کارخانه که محصول آن لوله‌های دارای پوشش پلی‌اورتان می‌باشد در بهمن‌ماه امسال به بهره‌برداری برسد.

وی در خصوص نحوه گرفتن پروژه‌های ملی گفت: اگر شرکت لوله‌سازی اهواز فرضا در 10 مناقصه حضور داشته باشد، ممکن است در 8 مناقصه برنده و در دو مناقصه دیگر بازنده شویم. البته این‌طور نیست که ما بگوییم باید حتما در تمام پروژه‌ها برنده شویم؛ بالاخره ظرفیت ما هم جوابگوی بخشی از تقاضای کشور است ولی انتظار داریم که عمده پروژه‌های نفتی به دلیل مجاورت با شرکت لوله‌سازی اهواز به این شرکت واگذار شود. قطعا این شیوه تفکر منفعت‌هایی به لحاظ کاهش هزینه و تعهدات به‌موقع در تولید برای شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب را خواهد داشت.

کاظمی با اشاره به این‌که لوله‌سازی اهواز توان آ‌ن را دارد که 45 درصد کل ظرفیت لوله‌ کشور را تولید کند، تصریح‌کرد: ما آمادگی آن را داریم که نیازهای مجموعه‌‌های نفتی را برآورده کنیم و سعی می‌کنیم حضور فعالی در مناقصه‌ها، نمایشگاه‌ها و سمینارها داشته باشیم. اما برای اختصاص سهمی از بازار به خود و موفقیت در گرفتن پروژه‌ها باید تلاش خودمان را مضاعف کنیم تا بتوانیم بخش عمده‌ای از این مناقصه‌ها را از آن خود کنیم.

وی افزود: مجموعه لوله‌سازی اهواز گام‌های بلندی در راستای خودکفایی برداشته و در تامین لوله‌های نفت و گاز کشور به ویژه مناطق نفت‌خیز جنوب پیشگام شده و سهم به‌سزایی داشته است. ما سعی می‌کنیم ظرفیت خود را تکمیل کرده و مازاد بر ظرفیت را از دیگر لوله‌سازها تامین کنیم.

مدیرعامل لوله‌سازی اهواز عنوان‌کرد: به عنوان یک لوله‌ساز از دیگر همکاران خود انتظار داریم که یک فضای رقابتی سالم را فراهم کنند تا در این فضای سالم هر مجموعه‌ای به تناسب ظرفیت و توانمندی خود سهمی از بازار لوله را از آن خود کند.

وی گفت: ما در شرایط تحریم قرار داریم و قطعا مجبور هستیم که بخشی از تجهیزات خود را بومی‌سازی کنیم؛ لذا آمادگی آن را داریم که بخشی از تکنولوژی و صنعت ساخت لوله، لوازم و قطعات را بومی کرده و در اختیار مناطق نفت‌خیز قرار دهیم. قرار است در آینده جلساتی با مناطق نفت‌خیز جنوب داشته باشیم و نیازهای آن‌ها را شناسایی و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم.

کاظمی اظهارکرد: انعقاد قرارداد بین لوله‌سازی اهواز و مناطق نفت‌خیز جنوب موجب می‌شود کارخانه تولید لوله‌های قطر بزرگ که دغدغه اصلی شرکت است فعال شود و بخش عمده‌ای را به اشتغال درآورد. توسعه ظرفیت تولید ما قطعا اشتغال‌زایی را به همراه خواهد داشت و به همان میزان که ظرفیت تولید بالا رود، می‌توانیم در بحث اشتغال‌زایی موفق باشیم. اگر بتوانیم از فولاد مبارکه اصفهان مواد‌خام کامل و نه به صورت قطره چکانی برای تامین لوله‌های PRW کارخانه یک و سه خود دریافت کنیم سطح اشتغال‌زایی بالایی در حدود 350 نفر در این کارخانجات ایجاد خواهد شد.

وی گفت: ما باید یک نگاه ملی به مجموعه لوله‌سازی اهواز داشته باشیم تا بتوان این مجموعه صنعتی را فعال کرد. رابطه ما با فولاد مبارکه اصفهان نسبتا خوب است و برخی مشکلات به دلیل مشکلات مالی و مدیریتی مربوط می‌شود.

همچنین ساجدی، مدیر تولید شرکت لوله‌سازی اهواز نیز به خبرنگار ایسنا گفت: با کارخانجات شرکت، توان افزایش ظرفیت تا تولید یک میلیون تن لوله را داریم اما در حال حاضر شاید با 20 درصد ظرفیت خود مشغول به‌کار هستیم و 80 درصد ظرفیت شرکت خالی است.

وی افزود: شرکت لوله‌سازی اهواز حدود 300 کیلومتر لوله را به کمک دریافت تسهیلات بانکی تولید کرده اما نتوانستا است این مقدار لوله را بفروشد و در حال حاضر با مشکل مالی مواجه شد. هم‌اکنون سفارشی که برای آ‌ن لوله تولید شده بود، موقتا حذف شده و لوله‌های تولید شده در شرکت مانده و با بدهی سنگین مالی مواجه شدیم.

وی تصریح‌کرد: وجود مشکلات مالی موجب می‌شود که ما نتوانیم LC باز کنیم و با بانک‌های طرف حساب خود گردش مالی داشته باشیم؛ این مشکل موجب پایین آمدن ظرفیت تولید شرکت شده به‌طوری که دیگر نمی‌توانیم سفارش دریافت کنیم. انتظار ما این است که سفارشات شرکت‌های گاز، نفت و پتروشیمی از لوله‌سازی اهواز تامین شود تا ظرفیت تولید ما افزایش یابد.

مدیر تولید شرکت لوله‌سازی اهواز تصریح‌کرد: متاسفانه کارخانه مادر شرکت که کار تولید لوله‌های با سایر 24 تا 56 اینچ را انجام می‌دهد و خط صلح را به طول 900 کیلومتر با موفقیت پشت سر گذاشته،‌ هم‌اکنون بیش از 6 ماه است که هیچ پروژه‌ای را برای تولید ندارد و غیرفعال می‌باشد.

وی در خصوص پروژه آغازدلان افزود: پروژه آغازدلان که تولید لوله‌های گازترش است در سال 72 به وسیله این شرکت تولید شد و مجددا توان تولید آن در شرکت فراهم شد اما متاسفانه سفارش این نوع لوله به کشور آلمان واگذار شده است. از مسئولان تقاضا داریم که این پروژه را به دست تولیدکنندگان داخلی واگذار کنند. البته این احتمال وجود دارد که خود کشور آلمان نیز مثل گذشته بخشی از تولید این پروژه را به شرکت لوله‌سازی اهواز واگذار کند.

ساجدی ادامه‌داد: قطعا تولید لوله‌های نفتی و گازی در این جا به لحاظ اقتصادی و حمل و نقل به صرفه‌تر است اما متاسفانه این اتفاق رخ نمی‌دهد.

وی با بیان این‌که فعال کردن ظرفیت تولید لوله‌سازی اهواز موجب اشتغال‌زایی در استان خواهد شد، اظهارکرد: مسئولان خوزستان باید برای پر کردن ظرفیت‌های خالی استان تلاش کنند. این موضوع باید یک سیاست کلی برای مسئولان باشد تا بتوانیم استان خود را حفظ کنیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا خوزستان، برای افزایش توان تولید داخلی خود باید از شرکت‌هایی که در این زمینه گام مثبت بر می‌دارند حمایت همه جانبه شود تا تولیدکنندگان داخلی میل و رغبتی به تولید داشته و رقابتی سالم بین آن‌ها ایجاد شود. اگر امسال به سال حمایت از تولید ملی نامگذاری شده، قطعا این مساله وجود داشته که برخی از تولیدات ما بی‌جهت رنگ و بوی خارجی به خود گرفته است، در حالی که در داخل توان تولید آن وجود دارد. انتظار می‌رود مسئولان پیام رهبری را دغدغه اصلی خود بدانند و تولیدکنندگان داخل را به سمت تولید با کیفیت تشویق کنند؛ نه این‌که با واردات کالاهایی که توان تولید آن در داخل وجود دارد، یاس و ناامیدی را بر پیکره تولیدکنندگان داخلی وارد کنند.

گزارش از خبرنگار ایسنای خوزستان؛ محمد شاکری یوسفی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد