سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار فرهنگی . هنری . ادبی

گذرها و دالان های تاریخی بافت قدیم دزفول مرمت شد

 
دزفول- مدیر سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول از مرمت بناهای تاریخی گذر و دالان های سرپوشیده موسوم به ساباط در بافت قدیم دزفول خبر داد.
 
' عبدالحسین پور رکنی ' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا این گذرهای سرپوشیده با مععماری بسیار زیبا که در دوران گذشته با هدف در امان بودن از تابش گرمای خورشید ورهایی از گرمای تابستان طراحی و اجرا شده اند هر یک قدمتی مربوط به دوره قاجاریه دارند.
وی گفت: با توجه به ارزش تاریخی این بناها در بافت قدیم دزفول کار مرمت و نیز تعویض تاسیسات فرسوده آبرسانی قدیمی بمنظور دفع خطر ورطوبت، برداشت الحاقات اضافی نظیر آسفالت کف گذر و حذف سیمان های بدنه، استحکام بخشی جرزهای باربر و ترمیم کول ها و طاق ها، ساماندهی شبکه برق رسانی از طریق اداره برق و تامین سیستم روشنایی انجام شده است.
وی ، تقویت بین طاق ها ، بندکشی بدنه و سقف ، نماسازی و مرمت هواکش ها و کفپوش گذاری ازنوع آجر20 در20 را از دیگر اقدامات انجام شده برای مرمت این بناهای تاریخی دانست.
پوررکنی گفت: هزینه بهسازی این بناها افزون بر 100 میلیون ریال بوده که ازمحل اعتبارات استانی تامین شده است.
وی خاطر نشان کرد که بخشی از این بنا درسال 82 توسط سازمان نوسازی و بهسازی با هماهنگی و نظارت سازمان میراث فرهنگی در چند مرحله مورد مرمت و حفاظت قرار گرفت که در اثربی توجهی در نگهداری و عوامل طبیعی نظیر رطوبت ، فرسودگی مصالح ، ترک خوردگی و غیره برای ساکنین محله ایجاد خطر می کرد لذا سازمان نوسازی و بهسازی با حمایت شهرداری و نظارت دفتر فنی و مهندسی در سال جاری از خرداد ماه شروع به مرمت ساباط های دزفول کرد.
وی افزود: عملیات مرمت در مدت 45 روز پس از آسیب شناسی و شناخت عوامل تخریب با نظارت سازمان میراث فرهنگی انجام شد.
مدیر سازمان نوسازی بهسازی شهرداری دزفول اظهار داشت: یکی ازاین بناهای تاریخی درمحله پیرنظر از محله های قدیمی بافت قدیم دزفول با داشتن 18 متر طول ، 60/2 مترعرض و ارتفاع پنج متر یکی از زیباترین آثار بجای مانده از دوره قاجاریه بشمار می رود.
مهندس پوررکنی افزود: بنای یاد شده مانند بسیاری از ساباط های بافت کهن دزفول دارای تمامی ویژگی های معماری نظیر عمق ، طاق ، هواکش (دریزه) وآرایه های آجری است که نقش هواکش در بخش انتهایی آن بدلیل ایجاد کوران هوا و تهویه طبیعی جریان هوای سرد و گرم در فصل تابستان بسیار حائز اهمیت است.
گذرها یا ساباط ها بنایی گنبدی شکل بوده و پشت بام آن مورد استفاده واحدهای همجوار نیز قرار گرفته که در برخی از آنها به صورت اتاقی مشرف به کوچه جلوه گر می شود.
درگذشته برخی از کوچه های بن بست ساباط اجرا می شده که این گونه فضا را 'دربند' می نامیدند و در مجموع در افزایش امنیت ساکنان کوچه وسایه اندازی برای استراحت وآسایش عابرین بسیار مناسب بوده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد