سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارش کم آبی در استان

70 روستای آبادان آب آشامیدنی ندارند
اینجا آب را به تمنا می‌خرند 

خبرگزاری فارس: امروز وضع در روستاهای آبادان به گونه‌ای است که 70 روستا در این شهرستان از بی‌آبی و نبود آب آشامیدنی در رنج هستند و مسئولان دولت باید در اسرع وقت فکری برای حل این مشکل آنها از خود نشان دهند.

خبرگزاری فارس: اینجا آب را به تمنا می‌خرند 

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، تأمین آب یکی از بدیهی‌ترین اقداماتی است که مسئولان می‌توانند در راستای رفاه حال و استفاده عموم شهروندان در نظر بگیرند.

برق، گاز، آسفالت، هوا، تنفس و زندگی نیز از دیگر اولویت‌های زندگی شهری برای مردم است که در همه جای دنیا ارزش و اهمیت داشته و به آسانی قابل تأمین هستند.

آبادان نیز از شهرها و مناطق دیگر مستثنی نبوده و مردم آن برای گذراندن امور جاری زندگی خود علاوه بر اکسیژنی که خداوند به‌طور رایگان در اختیار انسان‌ها قرار داده از دیگر نعمات رفاهی و آسایشی زندگی محرومند.

البته در اغلب روزها همین هوای قابل استثمام به ذراتی معلق و دلخراش آلوده می‌شود و تاب و تحمل شهروندان منطقه را گرفته آنها را با خود به کام بیماری می‌کشاند.

تابستان در شهرمان بسیار گرم است و در بسیاری از روزهای این فصل به دمای بالای 60 درجه و رطوبت 70 درصدی می‌رسد که تنها برای مردم این مرز و دیار قابل درک است.

گرمایی که با روزی چند بار آب‌تنی و زیر کولر گازی نشستن هم دردی از دل‌ شهروندان دوا نمی‌کند!

با این حال اگر با قطعی آب و یا برق مواجه شویم دیگر زندگی به‌طور کامل مختل شده و نایی برای نفس کشیدن هم نمی‌ماند؛ زیرا همیشه چارچوب زندگی بر پایه "آب مایه حیات است" بنا بوده، هست و خواهد بود.

چندی پیش با تماس‌های تلفنی برخی ساکنان روستاهای آبادان متوجه قطعی مکرر آب و نبود آب شبکه‌گذاری در این مناطق مواجه شدیم، روستاهایی که هنوز که هنوز است از طریق تانکرها، به تأمین آب مصرفی و مورد نیاز خود و خانواده‌شان می‌پردازند!

تانکرهای آب با حجمی کم و محدود

تصور کنید این شرایط زندگی با ماه پربرکت رمضان گره معنوی خورده و سفره‌های بی‌ریای افطار بدون آب پهن شود!

و مردم بار دیگر در این میان تنها بازندگان سرنوشت و تقدیرند...

* وزارت نیرو آب را به روستاهای آبادان برساند

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: شهر آبادان به علت جاری بودن رودخانه‌های مهم و پر آب بهمنشیر و اروندرود یکی از شهرهای پر آب استان خوزستان و کشور به حساب می‌آید اما مردم این شهرستان و روستاهای آن، برای تأمین آب آشامیدنی که حداقل شرایطی است که دولت برای شهروندانش ایجاد می‌کند در تنگنا هستند.

وی افزود: نخست اینکه مردم شهر آبادان هنوز مثل روزگاران قدیم آب را با بشکه‌های 20 لیتری از فروشندگان دوره گرد می‌خرند و این موضوع هزاران خطر برای شهروندان آبادانی ایجاد کرده است.

محمد سعید انصاری عنوان کرد: در روستاها هم وضع به مراتب سخت‌تر است زیرا در این مناطق حتی آب آشامیدنی وجود ندارد و مردم برای تأمین آب شرب خود با مشکل مواجه هستند این در حالی است که زمانی در همین روستاهای آبادان، نهرهایی با آب گوارا و پرحجم وجود داشت ولی امروز مردم برای اندکی آب در تنگنا هستند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم روزه‌دار 70 روستای آبادان حتی آب آشامیدنی در روستای خود در این شرایط سخت گرمای هوا را ندارند، گفت: امروز وضع در روستاهای آبادان به گونه‌ای است که 70 روستا در این شهرستان از بی‌آبی و نبود آب آشامیدنی در رنج هستند و مسئولان دولت باید در اسرع وقت فکری برای حل این مشکل آنها از خود نشان دهند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تحمل این شرایط به خصوص در شهری مثل آبادان که گرمای شدیدی را تجربه می‌کند واقعاً سخت است، افزود: وظیفه وزارت نیرو این است که آب را در سریع ترین زمان ممکن به این روستاها برساند.

وی در پایان اظهار کرد: کاش مسئولانی که در آب و هوای مطلوب تهران زندگی می‌کنند برای یک روز خود را به جای مردم روستاهای آب با این گرمای وحشتناک قرار دهند تا ببینند این مردم که ولی نعمت ما هستند چگونه در این شرایط زندگی می‌کنند.

* شبکه آب روستایی آبادان 33 سال سن دارد

بخشدار اروندکنار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان در مورد این معضل چنین اظهار کرد: برای تأمین آب روستاهای این منطقه با مشکل مواجه هستیم زیرا بسیاری از خطوط شبکه آبرسانی روستاها فرسوده و مربوط به دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

وی افزود: البته در سال‌های اخیر از طریق سازمان آبفار آبادان اقدامات مطلوبی در راستای رفع مشکلات بی‌آبی روستاهای آبادان صورت گرفته که استقرار "ایستگاه پمپاژ شهدای آبادان" یکی از این موارد است.

حیایی اهوازی خاطرنشان کرد: با استفاده از این ایستگاه، آبرسانی روستاهای اروندکنار و چوئبده تقویت می‌شد و شهروندان موفق به تأمین آب آشامیدنی و مصرفی خود می‌شدند.

وی با بیان اینکه البته در سال‌های پیش همین امر سبب ایجاد نوسان و قطعی آب مکرر در روستاها بوده، گفت: از آنجا که تنها یک خط برای تأمین آب چندین روستا کشیده شده بود در توزیع و آبرسانی با مشکل قطعی‌های مکرر برمی‌خوردیم.

بخشدار اروندکنار اضافه کرد: حتی زمانی که تغییرات فنی در حال انجام بود باید همه سیستم آبرسانی از مدار خارج می‌شد که دوباره به قطعی آب روستاها منجر می‌شد.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر کارهای بزرگی برای آبرسانی به روستاهای آبادان صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: از سال گذشته با اختصاص اعتبار 500 میلیون تومانی به امر شبکه‌گذاری در روستاهای این منطقه در راستای رفع مشکلات پیش‌روی ساکنان در امر آبرسانی در تلاش هستیم.

حیایی اهوازی با بیان اینکه اروندکنار بین 18 تا 20 هزار نفر جمعیت دارد، ادامه داد: امسال نیز با تأمین اعتباری مشابه سال 90 در راستای شبگه‌گذاری روستاهای شهرستان اقدام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در اجرای بسیاری از پروژه‌ها، با انجام عملیات زیرساخت با شکستگی لوله‌های آب مواجه می‌شویم که این خود معضل بزرگی است، گفت: انجام عملیات زهکشی، آبیاری اراضی کشاورزی و انجام کارهای عمرانی خود دلیلی دیگر برای کاهش و قطعی آب در برخی روستاهای شهرستان است.

بخشدار اروندکنار همچنین عنوان کرد: کج‌دار مریض با شبکه‌های فرسود آب روستاهای آبادان سر می‌کنیم و در این میان تنها چشم امیدمان به حمایت مسئولان و اختصاص اعتبارات ویژه در شهرستان است.

* نیازمند اختصاص اعتبار هستیم

تنها مطلبی که از گفت‌وگوی رئیس آب و فاضلاب روستایی آبادان در این خصوص عایدمان شد نیز این بود: "شبکه آبرسانی روستایی آبادان فرسوده بوده و نیازمند اختصاص اعتبار برای بهسازی و نصب است."

نکته: رودخانه بهمنشیر که هم‌اکنون در آبادان جاری است پر آب‌ترین دهانه رود کارون و شاخه اصلی این رود بوده که در شمال جزیره آبادان قرار دارد و طول این رود 85 کیلومتر است و به خلیج ‌فارس می‌ریزد؛ البته در شرایط فعلی آبی در این رودخانه نمانده که به خلیج فارس بریزد و آب شور خلیج فارس بر آب شیرین بهمنشیر غلبه کرده است.

* و اما

شبه جزیره آبادان که روزی شهره آبادانی‌اش دل از دیده می‌برد امروز در فقر امکاناتی بدیهی و اولیه غرق شده و تنها نیم‌نگاهی به نظر و دست مسئولان پرلطف ریز و درشت شهری، استانی و ملی دارد.

مریم خبازی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد