سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک تهدید امنیتی سایبری

سرور غیر ایمن با “http://” شروع می‌شود 

اداره اجتماعی پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا در گزارشی عنوان کرد که استفاده از رایانه‌های شخصی در جامعه امروز امری اجتناب‌ناپذیر است اما گاهی اشتباهاتی از سوی دارندگان این وسایل رخ می‌دهد که سبب بروز خسارت مادی و معنوی به آنان می‌شود، اما چه باید کرد که این خطرات و تهدیدها را به حداقل رساند.

 به گزارش سرویس «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا در گزارشی اعلا م کرد که استفاده از رایانه‌های شخصی و همراه در جامعه امروز امری اجتناب‌ناپذیر است اما گاهی اشتباهاتی از سوی دارندگان این وسایل رخ می‌دهد که سبب بروز خسارت مادی و معنوی به آنان می‌شود، اما چه باید کرد که این خطرات و تهدیدها را به حداقل رساند که دراین راستا توصیه‌ها و هشدارهایی را به دارندگان رایانه‌های شخصی و همراه ارائه کرده و از آنان خواسته هر گاه کامپیوتر خود را برای کاری رها می‌کنند آن را در حالت Lock قرار دهند یا در ویندوز XP آن را Log off کنند چراکه رهاکردن سیستم برای چند دقیقه نیز برای سرقت اطلاعات کافی است.

 براساس این گزارش، هیچگاه نباید در دسکتاپ کامپیوتر یک میانبر به اطلاعات شخصی و محرمانه قرار داد و کاربران وقتی از کامپیوتر خود استفاده نمی‌کنند، اتصال خود با اینترنت را قطع کنند به ویژه کسانی که از تکنولوژی DSL یا ADSL یا اینترنت سرعت بالا استفاده می‌کنند، چرا که دیده شده این افراد معمولاً مدت زیادی کامپیوتر خود را در این وضعیت قرار می‌دهند که ریسک بالایی دارد و ممکن است در پی آن خرابکاران و ویروس‌ها دائماً شبکه‌ها و اینترنت را برای شناسایی کامپیوتر قربانی اسکن می‌کنند و حال اگر کامپیوتر شما مدام به اینترنت متصل باشد احتمال نفوذ به آن بسیار بیشتر است.

 - زمانی که به اینترنت متصل هستید از فعال بودن فایروال خود اطمینان حاصل کنید.

 - تنظیمات حفاظتی خود را ارزیابی کنید. بیشتر نرم‌افزارها از قبیل مرورگرها، برنامه‌های چک ایمیل و … که در اینترنت استفاده می‌شوند همواره تسهیلاتی ارائه می‌دهند که به شما کمک می‌کند نیازهای امنیتی خود را مدیریت کنید. فعال‌کردن برخی قابلیت‌های این نرم‌افزارها باعث راحتی در استفاده از آنها می‌شوند اما ممکن است آسیب‌پذیری کامپیوتر شما را افزایش دهند.

 - تنظیمات امنیتی ( Security Setting ) نرم‌افزارهای خود را حتماً چک کنید.

 - نرم‌افزارهای زیادی وجود دارند که می‌توانند اطلاعات یک فولدر را در عرض چند ثانیه مخفی و دوباره با واردکردن یک رمز عبور آشکار کنند. اگر اطلاعات حساسی دارید می‌توانید از این نرم‌افزارها استفاده کنید. یکی از این نرم‌افزارها که کارایی بالایی دارد Folder Lock است. البته بهتر است نرم‌افزارهای مختلف را تجربه کنید. چون برای نرم‌افزارهای معروف راه‌های شکستن رمز عبور بیشتری وجود دارد.

  - در سایت‌های شخصی یا در هنگام chat اطلاعاتی مانند آدرس خود یا شماره تلفن خود را در اختیار دیگران قرار ندهید.

 - اگر chat می‌کنید یا با شخصی بوسیله e-mail ارتباط دارید و به او اطمینان کامل ندارید منطقه مورد سکونت خود را به او اطلاع ندهید.

 - اطلاعات شخصی از قبیل آدرس یا شماره حساب بانکی یا شماره کارت اعتباری را در emailها وارد نکنید یا آنها را در فیلدهای خواسته شده در یک سایت غیر ایمن وارد نکنید. بنابراین همیشه قبل از دادن این اطلاعات مطمئن شوید در یک سایت ایمن هستید و بعد شماره کارت اعتباری خود را برای خرید وارد کنید. تشخیص یک سایت ایمن از غیرایمن معمولاً بسیار ساده است زیرا یک سرور ایمن با “https://” در فیلد آدرس ظاهر می‌شود و حال آنکه یک سرور غیر ایمن با “http://” شروع می‌شود. سرورهای ایمن اطلاعات شما را به رمز در می‌آورند. بنابراین هیچ‌کس به غیر از شما و کامپیوتری که در سمت دیگر است، نمی‌تواند این اطلاعات را دریافت کند.

 - از یک ویروس‌یاب استفاده کنید و از سایت‌های غیر مطمئن یا emailهای مشکوک فایلی Download نکنید. حتی اگر یک ویروس‌یاب دارید، خیلی مواظب باشید زیرا ممکن است با ویروس جدیدی مواجه شوید که نرم‌افزار ضدویروس شما نتواند آن را تشخیص دهد برای یک حفاظت خوب همیشه آنتی‌ویروس خود را up to dateبه روز نگهدارید.

  - مطمئن شوید که صفحه ورود ایمیل و انتقال اطلاعات ایمیل‌تان از رمزگذاری SSL استفاده می‌کند.

 - زمانی که ضمیمه‌های یک نامه (Attachment) را باز می‌کنید و فایل‌هایی را از جانب خانواده و دوستان دانلود می‌کنید یا ایمیل‌های ناشناخته را می‌پذیرید، مراقب باشید.

 - اگر از برنامه پیغام‌رسان فوری (مانند یاهو مسنجر) برای ارتباط با دوستان و خانواده استفاده می‌کنید، هنگام ارسال اطلاعات شخصی‌تان مراقب باشید. با استفاده از نام مستعار در پیغام‌رسان فوری از خودتان محافظت کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد