سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار فرهنگی . هنری . ادبی

پیکرتراش مشهور کشور برای نجات مجسمه‌اش به اهواز سفر کرد

خبرگزاری فارس: «فرزانه اسعدی» برای حل مشکل مجسمه اهدایی خود به مردم شهید پرور اهواز، به این شهر سفر کرد.

خبرگزاری فارس: پیکرتراش مشهور کشور برای نجات مجسمه‌اش به اهواز سفر کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، مجسمه اهدایی فرزانه اسعدی پیکرتراش مشهور کشور به مردم اهواز، بعد از سه ماه از ساحل کارون برداشته شده است.

این پیکرتراش که از طریق هوادارانش از جابه‌جا شدن این مجسمه از محل نصب، مطلع شده امروز به قصد مذاکره با مدیران شهری و حل مشکل به اهواز سفر کرده است.

فرزانه اسعدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز گفت: این مجسمه را به شکل یک زن و  پرنده‌اش که نماد یک مادر و فرزند شهیدش است ساختم و به مردم بومی اهواز هدیه دادم.

وی با تأکید بر اینکه این مجسمه ارزش معنوی بسیاری برای من دارد افزود: این اثر را به دلیل شاخص‌های این شهر در ایستادگی، مقاومت و از جان گذشتگی شهروندانش در طول دوران دفاع مقدس به تمام آنها هدیه کردم.

این مجسمه‌ساز با ابراز گله‌مندی از جابه‌جایی این اثر بدون اطلاع پدید آورنده، اظهار کرد: این مجسمه توسط مدیران شهرداری به عنوان متولیان شهر اهواز نصب شد، بنابراین انتظار داشتم توسط این مدیران از دلیل و نحوه جابه‌جایی این مجسمه با خبر شوم، نه از طریق مردم اهواز.

وی شایعات موجود درباره شباهت این اثر به مجسمه آناهیتا را به شدت رد کرد و گفت: متاسفانه حاشیه‌ها و شایعاتی در این مورد وجود دارد که نمی‌دانم از کجا نشأت می‌گیرد، هیچکدام از این شایعات صحت ندارد و بهتر بود مسئولان به جای این شایعات به توضیحات سازنده اثر توجه می‌کردند.

اسعدی برداشتن مجسمه اهدایی از محل نصب آن را نوعی توهین به این هدیه دانست و تأکید کرد: اجازه توهین به اثرم را که به مثابه کودکم است، نمی‌دهم و در صورت نیاز این مجسمه را به همراه خود باز می‌گردانم.

اسعدی افزود: به قصد دیدار با مسئولان شهری و مذاکره در مورد این اثر به اهواز آمدم اما مدیرعامل سازمان زیباسازی به دلیل بیماری قادر به ملاقات نبود و با وجود انتظار چند ساعته در دفتر شهردار موفق به دیدار وی نشدم، در نهایت اگر چه با معاون فرهنگی اجتماعی شهردار دیدار کردم اما نتیجه‌ای حاصل نشد.

فرزانه اسعدی مجسمه‌ساز و پیکرتراش مشهور کشور دو مجسمه خود را مردم اهواز هدیه کرد. یکی از مجسمه‌ها به شکل یک زن و پرنده‌اش که نماد مادر و فرزندان شهیدش بود اخیرا و بعد از گذشت سه ماه از نصب به دلایل نامعلومی از ساحل کارون برداشته شده است. ارزش ریالی این مجسمه بیش از100 میلیون تومان است که از سنگ یکپارچه به وزن حدود 16 تن ساخته شده و در ‌‌نهایت به حدود 12 تن رسیده است. اسعدی به تنهایی این مجسمه 4 متری با پایه یک و نیم متری را ساخته است.

این هنرمند فارغ‌التحصیل کار‌شناسی در رشته گرافیک است که به دلیل فعالیت‌های تخصصی موفق به کسب دکترای افتخاری از مرکز هنرهای تجسمی و وزارت فرهنگ و ارشاد شده است، این هنرمند از اعضای هیئت مؤسس و هیئت مدیره انجمن مجسمه‏سازان ایران است که بسیاری از آثارش در میدان‌های شهر و تماشاگاه‌ها نصب شده‌اند.سه اثر در مجتمع اندیشمندان در کردان، دو اثر در ورودی فرهنگسرای نیاوران، پنج نیم تنه مشاهیر در کتابخانه گفت‌و‌گوی تمدن‌ها، یادمان زلزله بم در ارگ جدید بم و تندیس پروفسور حسابی (کیش) از مشهور‌ترین آثار این هنرمند است. 

 

 

 

دریافت پیامک اخبار خبرگزاری مهر روی خطوط همراه اول

هم زمان با ایام الله دهه فجر، امکان دریافت پیامک اخبار خبرگزاری مهر روی خطوط تلفن همراه اول فراهم شد.

به گزارش مهر سامانه دریافت پیامکی اخبار خبرگزاری مهر هم زمان با فرارسیدن دهه فجر برای خطوط همراه اول راه اندازی شد.با فعال کردن سامانه دریافت پیامکی اخبار خبرگزاری مهر، مشترکین همراه اول  از این پس می توانند سرخط اهم اخبار این خبرگزاری و سایر رسانه ها را ازطریق تلفن همراه خود دریافت کنند.

نحوه دریافت

برای دریافت سرخط اخبار خبرگزاری مهر به صورت پیامکی، مشترکین همراه اول می توانندعبارت  mehr را به شماره 7020 ارسال کرده و مشترک اخبار این خبرگزاری به روی تلفن همراه خود شوند.هزینه ها
هزینه دریافت هر بسته خبری 350 ریال است که شامل 300 کاراکتر می باشد(5 پیامک). مشترکین جهت لغو عضویت از سرویس اخبار باید عبارت   off mehr را به 7020 ارسال کنند.

دریافت برای ایرانسل

همچنین مانند گذشته برای دریافت سرخط اخبار خبرگزاری مهر به صورت پیامکی، مشترکین ایرانسل می توانندعبارت ozv mehr را به شماره 8282 ارسال کرده و مشترک اخبار این خبرگزاری به روی تلفن همراه خود شوند.
هزینه دریافت هر بسته خبری 350 ریال است و مشترکین جهت لغو عضویت از سرویس سرخط اخبار باید عبارت laghv mehr را به شماره 8282 ارسال کنند.گفتنی است امکان دریافت اخباردر حوزه های اختصاصی نیز به زودی انجام خواهد شد.

 

 

 

جشنواره فرهنگی هنری 'عروسک های من' در اهواز برگزار شد

 
اهواز- برای دومین سال متوالی جشنواره فرهنگی هنری 'عروسک های من' روز شنبه همزمان با انجام فعالیت های تابستانی سال 1391 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره 5 اهواز برگزار شد.
 

به گزارش خبرنگار ایرنا ، این جشنواره با حضور بیش از 50 نفر اعضای کودک و نوجوان این مرکز در سالن مطالعه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شماره 5 اهواز اجرا شد. در آغار این جشنواره مربیان مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره 5 اهواز با اجرای فعالیت کتابخوانی از شروع تابستان 1391 ،کودکان و نوجوانان را به ساخت عروسک شخصیت های کتاب های مطالعه شده در کانون به منظور شرکت در دومین جشنواره 'عروسک من' تشویق کردند. در این برنامه برای ساخت عروسک ها از بچه ها خواسته شد با هر شیوه ای که دوست دارند عروسک ها را بسازند و محدودیتی در شیوه ساخت برای آنان قائل نشدند. خانم 'لیلا رحمانیان' مسوول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره 5 اهواز ، هدف از برگزاری این جشنواره را علاقه مند کردن اعضا به کتاب و کتابخوانی ، شرکت در فعالیت های گروهی و پرورش خلاقیت های آنان بیان کرد و گفت: زمان برگزاری این چشنواره یک روزه بود که بچه ها با عروسک های زیبایشان در آن شرکت داشتند و مربیان کانون برای همه عروسک های ساخته شده بچه ها ، کارت عضویت هر عروسک را به سازنده آن اهدا کردند. اولین جشنواره 'عروسک های من' شهریور ماه سال 1390 با حضور 26عضو دختر در این مرکز برگزار شده بود 

 

 

آبادانی‌ها نقاشی را در قالب هنر دینی بررسی می‌کنند
فرهنگی و هنری  10:58:43 1391/05/08
915-4480-5 کد خبر
RSS :: پرینت

نشست تخصصی نقاشی با موضوع هنر دینی در دفتر واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری‌ آبادان برپا می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از خوزستان این نشست روز شنبه (14مرداد91) ساعت 19 با همت دفتر واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری آبادان برگزار می‌شود.

نشست تخصصی نقاشی سومین نشست از سلسله نشست‌ها با بررسی هنرهای دینی و مذهبی به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی (ع) است.

سمیه آزادی و مولود اسفندیاری کارشناسان این نشست هستند که در جمع بهنرمندان آبادان و خرمشهر صحبت خواهند کرد.

بعد از این نشست ضیافت افطاری گسترده می‌شود.

پرسه در هفتکل
فرهنگی و هنری  10:25:15 1391/05/08
915-4380-5 کد خبر
RSS :: پرینت

شهرستان هفتکل از لحاظ جغرافیایی تقریبا در مرکز استان خوزستان قرار دارد.

به گزارش ایسنا از خوزستان این شهر تا اهواز مرکز استان خوزستان ۹۰ کیلومتر، تا رامهرمز ۳۵ کیلومتر تا باغملک ۳۹ کیلومتر تا مسجدسلیمان ۸۰ کیلومتر، تا ایذه ۸۵ کیلومتر و تا شوشتر نیز ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد. محور اهواز، هفتکل، باغملک، ایذه به شهرکرد اصلی‌ترین محور ارتباطی استان خوزستان به استان‌های چهارمحال و بختیاری و اصفهان محسوب می‌شود.

وجه تسمیه

در گذشته به هفتکل "طوف سفید" می‌گفته‌اند که صدها سال محل قشلاق بختیاری‌ها بود و در زمان حکومت صمصام‌السلطنه بختیاری طایفه لرکی از ایل قشقایی در دشت طوف سفید ساکن شده و به کار دامپروری پرداختند اما همواره از دست اشرار آسایش نداشتند. در یکی از این دستبردها اشرار تعدادی از احشام گله‌داران را به سرقت برده و باعث ترس زنان و کودکان شدند. سواران قشقایی به تعقیب سارقان پرداخته و هفت نفر از آنها را کشته و برای ایجاد ترس دیگر اشرار بر بلندای تپه‌ای هفت سنگ (کل) برافراشتند و از آن به بعد آن تپه و نواحی اطراف آن را "هفتاکل" نام نهادند و به مرور زمان نام "هفتاکل" و "هفت کل" به جای "طوف سفید" به کار برده شد.

هفت کل و صنعت نفت

کنسرسیوم نفتی دارسی در حدود سال ۱۳۰۶ خورشیدی در این شهر ساختمان‌های بسیاری را برای کارشناسان انگلیسی و کارگران بومی خود بنا نهاد. در بافت این منازل مسکونی ساختمان‌های آموزشی، سینما، باشگاه، استخر، درمانگاه و بیمارستان و آتش نشانی پیش‌بینی شد. بخشداری هفتکل در سال ۱۳۱۰ و شهرداری نیز در سال 1346 تشکیل شدند. این شهر دارای ۵۵۰ دستگاه خانه کارگری، ۱۲۰ دستگاه کارمندی، سه باشگاه، سه استخر شنای مدرن، 2 دبیرستان، و 13 دبستان بوده است . همچنین شهر دارای یک فرودگاه نیز بوده ‌است.

آثار تاریخی و دیدنی

از آثار تاریخی و قدیمی، می‌توان به این موارد اشاره کرد: دبیرستان رودکی، مهمانسرای شرکتی، بقایای پالایشگاه، حمام قدیمی، سینمای 70 ساله هفتکل، باشگاه نیرو، خانه‌های کارگری و کارمندی بنگله، اقامتگاه پیترسن و دفتر کار جیکاک، یونیت‌های نفتی و چاه‌های نفت، منطقه‌های نفتی فلوتین و ماماتین که نخستین چاه نفت ایران در آن جا حفاری شد ولی به نفت نرسید، روستاهای آسماری، سرتیوک و سد و چشمه آب شیرین آن و آبشار ملارانی که در کنار آسیاب‌های آبی به جا مانده از دوران کهن است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد