سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار وگزارشات سیاسی و اقتصادی و تحلیل

به گزارش مشرق به نقل از آنا، سعدالله زارعی کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه در دومین نشست جبهه جهاد سایبری مرصاد در تشریح آخرین تحولات سوریه اظهار داشت: این کشور حدود 400 هزار کیلومتر مربع وسعت و 22 میلیون نفر جمعیت دارد و با برخورداری از موقعیت دریایی دو استان لاذقیه و طرطوس دارای موقعیت ساحلی هستند که سوریه را به مدیترانه وصل کرده اند.

همچنین سوریه از نظر همسایگان بیشترین مرز را با ترکیه دارد و مرز دوم آن با عراق است که تقریبا در جنوب و شرق سوریه واقع شده و همچنین با اردن و لبنان مرز دارد و فلسطین اشغالی هم در جنوب غربی سوریه دارای حدود 100کیلومتر مرز با این کشور است بنابراین سوریه از نظر جغرافیایی به دلیل ارتباط با دریای مدیترانه منطقه عربی مجاورت با رژیم صهیونیستی و با ترکیه بعنوان یک کشور بزرگ مسلمان غیر عرب دارای موقعیت ویژه ای است و با توجه به اینکه سوریه در ارتفاعات واقع شده است و رژیم صهیونیستی در دامنه آن سوریه موقعیت برتری را ازاین لحاظ دارد.

وی افزود: سوریه دروازه جهان عرب و غرب است‌، در جنگ های بزرگ در صدر اسلام و قرون وسطی، جنگ‌های صلیبی و حتی قرن اخیر بین مسلمانان و اروپایی‌ها سوریه نقش کانونی داشته و همچنین نقش کلیدی درباره فلسطین و بیت‌المقدس که سوری‌ها در سال 1460 میلادی آن به فرماندهی صلاح‌الدین ایوبی آزاد کرده‌اند و پس از تأسیس رژیم صهیونیستی نیز سوریه جنگ‌های بزرگی را با هدف باز پس‌گیری فلسطین انجام داده و جزو معدود کشورهای عربی که آزادسازی فلسطین را در دستور کار خود دارد.

زارعی تصریح کرد: سوریه از نظر تاریخی نیز موقعیت ویژه‌ای داشته و از سال 40 تا 132 هجری مقر امپراطوری اسلامی و مرکز خلافت آن بوده و اگر چه بعدها تضعیف شده اما نقطه ثقل مرکزی خود را حفظ کرده، این کشور قبلا بعنوان شامات شامل سوریه فعلی، لبنان، فلسطین، و اردن بوده و امروز هم بعنوان نقطه کانونی منطقه حرف اول را می‌زند.

*سوریه، عامل شکست اسراییل و آمریکا در جنگ 33 روزه

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: مسائل این روزهای سوریه دارای دو منشأ و مبنا و نقطه آغازین است که به صورت شکلی و عملی هستند که صورت شکلی آن در انقلابات کشورهای عربی است که مسائل سوریه را در امتداد یکی از آن کشورها قرار می دهد اما به لحاظ عملی با ماجرای جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان در سال 1385 -تابستان 2006- آغاز شده که با شکست اسرائیلی ها کمیته 80 نفره ای به نام لینونگراد از طرف رژیم صهیونیستی و آمریکا تشکیل شد تا عامل شکست آمریکا و رژیم صهیونیستی را در جنگ مشخص کند. شش ماه بعد از آن این کمیته گزارش خود را در دو بخش آشکار و محرمانه اعلام کرد که درنهایت در بهمن ماه 86بخش آشکار آن منتشر شد و به صراحت یکی از عوامل پیروزی حزب الله لبنان پشتیبانی جدی سوریه از نظر تسلیحاتی در حین جنگ شناخته شد.

وی افزود: این مسئله که سوریه عامل شکست اسرائیل است در همان مقطع مشخص شد و عوامل جنگ 33 روزه تصمیم گرفتند با این عامل مهم پیروزی حزب الله را از میان بردارند که این قضیه تا فروردین سال 90 که مسائل سوریه آغاز شد و شاهد یک سلسله اقدامات خاص برای عملیات علیه سوریه بودیم ادامه داشت.

*عملیات اسراییل در یونان و صحرای النقیب، بازسازی عملیات در سوریه

زارعی تصریح کرد: شش ماه قبل از آغاز انقلابات در کشورهای عربی بین تیر و مرداد 89 مانور مشترک اسرائیل و یونان و در واقع کشورهای ناتو برگزار شد و نیروی هوایی رژیم صهیونیستی عملیات هلی برد را که به منظور غافلگیرکردن نیروهای انسانی پشت دشمن انجام می شود صورت دادند و در همان مقطع این سوال مطرح شد که این عملیات برای چه انجام می شود و اسرائیل چرا در یونان عملیات می کند و جغرافیایی مانور آن با منطقه تطبیق می کند. این منطقه شباهت زیادی به سوریه دارد و بعدها در مقالات مختلفی در ایران و جهان نوشته شد که این عملیات آماده سازی برای واقعیت سازی آن منطقه با سوریه است.

کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: اقدام دیگر اسرائیل برگزاری مانور جامع یک ماهه در استان جنوبی فلسطین یعنی صحرای النقیب بود که بعنوان یک محیط بزرگ جغرافیایی درنظر گرفته شده بود و در این مانور از ملیت های مختلف ازجمله بخشی از ضد انقلاب ایرانی حضور داشتند. کما اینکه قاتل شهید شهریاری یعنی جمالی فشی در اعترافات خود گفت که بخشی از نیروهای ایران مخالف نظام به فلسطین اشغالی آورده شده و درآن مانورها عملیات علیه سوریه را تمرین می کردند. این ماجرا به حدود دو و نیم سال قبل یعنی بهمن و اسفند 88 برمی گردد ضمن اینکه به غیراز این اعترافات اسناد دیگری هست که مانور یک ماهه النقیب در رابطه با سوریه انجام شد. آمریکایی ها به دنبال فرصت مناسبی برای اجرای این برنامه بودند و همچنین عربستان سعودی، قطر، انگلیس، فرانسه و ترکیه نیز در طرح مشترک مانور با آمریکا و اسرائیل حضور یافتند و از ظرفیت آنها استفاده شد.

*هماهنگی کامل اسرائیل و ارتجاع عرب در جنگ 33 روزه و 22 روزه

وی افزود: در میانه جنگ 33 روزه و زیرجنگ رژیم صهیونیستی جان پالوتز گفت که در این جنگ هماهنگی کاملی با کشورهای عربی داریم و یک کشور عربی قبل از آغاز جنگ هزینه کامل آن را به ما پرداخت کرده و در همان مقطع رسانه های اسرائیل مانند هاآرتص، اشاره کردند که این کشور عربستان سعودی است و در حالی که این اتهام بزرگی به عربستان بود و منتظر تکذیب این خبر بودیم ازسوی سعودی‌ها و نه در سطح رسانه‌ای و نه در سطح دیپلماسی این مسئله تکذیب نشد لذا نشان داد که جنگ 33 روزه در پشت پرده بسته شده است.

زارعی تصریح کرد: در همان مقطع قطری‌ها نیز نقش دوگانه‌ای را بازی می‌کردند و این مسئله مورد سوال بود که از یک طرف تلویزیون عربی الجزیره قطر پوشش خبری جنگ را به نفع مقاومت می‌داد و از سوی دیگر خبرهایی مبنی بر تماس دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل و قطر و سفر مقامات صهیونیست به دوحه می‌رسید. این تناقض میان رسانه‌ها و سیاست رسمی قطر یک نقشی برای این کشور بود به این معنا که در سطح رسمی و سیاسی از اسرائیل حمایت کند و در بخش رسانه ای و اجتماعی به دلیل اینکه اصلا نمی شد افکار عرب ها را در یک جنگ اسرائیل با یک طرف عربی به نفع اسرائیل تنظیم کرد علیه رژیم صهیونیستی بود. البته صحنه طوری نشد که با وجود نقشه یک سری تبلیغات به نفع اسرائیل بتوانند از شبکه الجزیره درآن مقطع علیه مقاومت استفاده کنند اما بعدها ارتباط اطلاعاتی اسرائیل و قطر فاش شد.

کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: در جریان جنگ 22 روزه رژیم صهیونیستی علیه حماس در منطقه غزه فلسطین باز هم مسئولان اسرائیلی اعلام کردند که دیدارهایی میان مقامات اطلاعاتی و نظامی آنها با برخی از کشورهای عرب در خلیج عقبه اتفاق افتاده که کشورهای عرب شرکت کننده در این دیدار اصرار داشتند که اسرائیل ریشه مقاومت مانند حماس و جهاد اسلامی را از فلسطین بکنند یعنی این مسئله اول خواست عربی بود و بعد خواست اسرائیلی ها. درآن مقطع اسرائیلی ها اعلام کردند که عربستان و قطر حدود دو میلیارد دلار حتی بیش از هزینه جنگ را در اختیار اسرائیل قرار داده است اما به برکت خون و مقاومت فلسطینی ها راه به جایی نبردند این مسئله هم ازسوی عربستان و قطر تابه امروز تکذیب نشده است.

* شکست بزرگ محور عربی- غربی در سوریه

زارعی اظهار داشت: بنابراین همانها که در جنگ 33 روزه و 22 روزه علیه مقاومت قرار گرفتند مسئله اسقاط نظام سوریه را در دستور کار قرار دادند و برنامه‌های خود را برای چنین روزی آماده کردند لذا در صحنه عمل قطر، عربستان، ترکیه و رژیم صهیونیستی بعنوان محور منطقه و آمریکا، فرانسه و انگلیس بعنوان محور خارجی از 16 ماه پیش مخصوصا از مهرماه سال 90 به این طرف که عملیات نظامی در کشور سوریه آغاز شد همه ظرفیت‌های خود را به‌صورت علنی به صحنه آورده و با جسارت زیاد وارد این عرصه شدند تا به هر قیمتی نظام سوریه سقوط کند.

وی افزود: ملک عبدالله پادشاه عربستان در یک جلسه رسمی صحبت از دادن یک هزار و 200 میلیون دلار برای ساقط کردن نظام سوریه و قطری‌ها نیز میلیاردها دلار کسب کردند و اخیرا نیز 22 میلیارد دلار پول دادند تا در پروژه هالیوودی درشهر نوادا آمریکایی‌ها یک دمشق کامل را از لحاظ ساختمان ها، خیابان ها، نحوه نفوذ فرار وضربه زدن به این مراکز را درفضای واقعی بازسازی کنند و با وجود افشای این خبرها بازهم قطری ها آن را تکذیب نکردند و معلوم است که اینها خیلی بیشتر از این پول می دهند. البته این پول های حرام نتوانسته خیلی معجزه کندو نظام سوریه را ساقط کند. این مسئله در رسانه ها افشا شده و آنها پولهایی زیادی برای رسیدن به اهداف خود خرج کرده‌اند.

وی افزود: آمریکایی‌ها علی رغم ژست‌های دیپلماتیک در مبارزه با تروریسم در صحنه رسمی توسط وزیر امور خارجه هیلاری کلینتون اعلام کردند که تجهیز و مسلح کردن مخالفین بشار اسد وظیفه جامعه بین المللی است و البته در این میان عربستان، قطر و ترکیه را بسیار جلوتر از خود می‌دانند. این واقعیت جنگ فعلی سوریه درمبنا و مقصد و مسیر اصلی این جنگ است.

کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که تا اینجای کار در سوریه برنده و بازنده کیست، گفت: اروپا، آمریکا، ارتجاع عرب، رژیم صهیونیستی و ترکیه همه ظرفیت‌های خود را گذاشته‌اند تا نظام سیاسی در اندازه سوریه را که فقط 400 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و اقتصاد سالیانه‌اش با 18 میلیارد دلار یعنی حدود یک سوم بودجه نظامی رژیم صهیونیستی بسته می‌شود، ساقط کنند.

زارعی تصریح کرد: کشوری با این وضعیت اقتصادی، در 40 سال گذشته پس از جنگ ژوئن 1967 با اسرائیل از لحاظ سیاسی و امنیتی تا امروز وضعیت فوق‌العاده بوده زیرا بین اسرائیل و سوریه صلحی اتفاق نیافتاده و قراردادی امضا نشده و در آتش بس در حالت ناپایدار است. این فضا برای مردم وضعیت سختی را بوجود آورده و از سویی دیگر در مرز بلندی های جولان اسرائیلی ها و سوری ها همیشه درحالت آماده باش هستند.

وی اظهار داشت: کشورهای عربی نیز همیشه درصدد ضربه زدن به سوریه بوده اند و سوریه همیشه کشوری جدا از کشورهای دیگر عربی بوده و نزدیک به یک سال است که این همه لجستیک به میدان آمده تا یک نظامی را با این وضعیت ضعیف تغییر دهد. بنابراین این شکست بزرگی برای آنهاست که تا به حال نتوانسته اند به هدف خود برسند و بازنده شده اند.

*سقوط رژیم‌های آمریکایی، باقی ماندن دوستان ایران

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: یکی از نشریات اروپایی نوشته است که این مسئله فقط مسئله سوریه نیست و این جنگ تعیین کننده ماندن قدرت غرب در خاورمیانه است لذا با وجود اینکه غربی ها از همه ظرفیت ها و انواع طرح های مانند آنچه در یمن، لیبی، عراق، افغانستان، بالکان و سومالی استفاده کرده و در سوریه همه این طرحها را امتحان کرده است اما هیچ کدام نتوانسته در بسته سوریه را به روی آنها باز کند و تا همین الآن برای آنها به منزله شکست بوده است زیرا پرونده ای که آمریکا، انگلیس و فرانسه پای آن بیایند باید یک هفته ای تمام شود و هنگامی که پرونده سوریه 16ماه به طول انجامیده معلوم می شود که آمریکا دیگر قدرت یک سره کردن مانند گذشته را ندارد.

زارعی تصریح کرد: آمریکا برای مقابله با مسئله کوچک باید همه را پای کار بیاورد که شکست آنها در سوریه شکست آمریکا در منطقه و رسوا کننده است و بدین معناست که هرگاه یک رژیم آمریکایی در منطقه مانند رژیم های بن علی و مبارک در خطر قرار بگیرد به راحتی سقوط می کند اما اگر یک نظام دوست جمهوری اسلامی ایران درخطر قرار بگیرد باقی می ماند و اگر این فرمول درذهن مردم منطقه صورت بگیرد دیگر نمی توان در افکار عمومی جهان مسئله را جمع کرد.

کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: متأسفانه جمهوری اسلامی ایران هنوز یک کنفرانس منطقه ای با حضور روسیه، چین، سوریه، لبنان، الجزایر، سودان، عراق، عمان، کویت، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، و دیگرکشورهای دوست ما در سطح منطقه ای و بین المللی حدود 60 الی 70 کشور را به میدان بیاوریم و کنفرانسی را در تهران یا بغداد یا جای دیگری برگزار کنیم. وحتی در برابر تهدیداتی که علیه بشار اسد مطرح شده ما هیچ حرفی نزدیم و حتی مانورهای مشترک و ارسال تجهیزات علنی که محور غربی عربی انجام داده را تا به حال لازم نبوده که صورت دهیم یعنی ایران با تسلط بر سلسله اعصاب خود با این قضیه برخورد کرده و حتی رهبری و رئیس جمهور یک خط درمیان اسم سوریه را نمی آورند اما با این وجود تاکنون سوریه سقوط نکرده است.

زارعی افزود: اگر این فرمول در دنیا جا بیافتد که نظام‌های هوادار ایران سقوط نمی کنند برای مردم دنیا خیلی جذاب می شود و استقبال می کنند که این مسئله موجب فروپاشی امپراطوری غرب در خاورمیانه باشد و می تواند مسئله سوریه مبدأ مهمی برای تغییر وضعیت سیاسی در صحنه جهانی شود.

*مراحل سیاسی، نظامی و تروریستی علیه ملت سوریه

وی با اشاره به اینکه اتفاقات اخیر سوریه تا به حال مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته است، گفت: مرحله اول مرحله سیاسی بود و در فروردین 90 تا مهر 90 ادامه پیدا کرد. در این مقطع آمریکا و کشورهای غربی امیدوار بودند حرکت مردمی اتفاق بیافتد و نظام سیاسی سوریه در دریای اعتراضات مانند کشورهای دیگر مثل مصر و تونس غرق شوند. دراین مرحله کمتر شاهد عملیات نظامی بودیم که البته این روند موفق نبود.

کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: مرحله دوم استراتژی نظامی از مهر 90 تا 12 اسفند 90 بود که شامل عملیات نظامی، حضور گروه های مسلح، گروگانگیری، حمله به ماشین ها، ومراکز ایست و بازرسی پلیس در جاده ها، مراکز دولتی، و ...بود و در همین مرحله سلاح های زیادی از لبنان، طرابلس، ترکیه و اردن وارد می شد. اما در 12 اسفند ارتش سوریه ضربات سختی را به تروریست ها وارد کرد و مقر اصلی آنها در منطقه باب عمر در استان حمص را سرکوب کرد و بدین ترتیب فاز نظامی به بن بست انجامیده و پرونده مرحله نظامی در سوریه بسته شد. بنابراین از 18 اسفند کوفی عنان نماینده سازمان ملل طرح 6ماده ای خود را مطرح کرد تا مخالفین ازفشار قبلی خارج بشوند و مرحله دیگری شروع شود.

زارعی اظهار داشت: مرحله سوم مرحله امنیتی بود که اقداماتی از سوی گروه های خاص نامعین بعنوان اقداماتی انفجاری در مراکز حساس دولتی و غیردولتی انجام شد. بدین معنا که عملیات انفجاری تروریستی یعنی فرد در خیابان و جاده ها اسلحه به دست نمی گیرد بلکه با نفوذ در جایی به بمب گذاری و عملیات تروریستی دست می زند. مانند انفجار های شهر حوله و چند شهر دیگر که از اواسط فروردین آغاز شد و به یک معنا تا کنون در این مرحله هستیم.

وی تصریح کرد: این بخش مرحله امنیتی و انفجارهای تروریستی به دو قسمت تقسیم می شود یکی قبل از ورود ارتش که در این مرحله کوفی عنان مرتب رفت و آمد می کند و روسیه برای موفق شدن طرح عنان فشار می آورد و گروه های مختلف کنفرانس هایی را در تونس، استانبول، و پاریس علیه ملت سوریه برگزار می کنند و گروه های مسلح را حمایت کرده و عملیات محدودی را انجام می دهند اما قسمت دوم بعد از ورود به مخالفین به مرحله عملیات تروریستی است که ارتش ورود جدی به صحنه پیدا می کند و تقریبا دو هفته قبل از انفجار 28 تیر در مرکز اطلاعات سوریه ارتش، به پاکسازی مناطق آلوده مشغول شده است که تا به امروز ادامه دارد.

زارعی تصریح کرد: البته تروریست‌ها در داخل شهر دمشق نیستند بلکه در باغ‌های اطراف شهر هستند که امروز پاکسازی دمشق تمام می ‌شود و ارتش مشغول پاک‌سازی تروریست‌ها در حلب‌، حمص و حمار است اما با این وجود و به احتمال زیاد عملیات تروریستی علیه ملت سوریه با افق محدودتر و بسته‌تر استمرار پیدا می‌کند.

کارشناس مسائل خاورمیانه هدف از اقدامات تروریستی در سوریه را تشریح کرد و گفت: هدف این است که بگویند پرونده سوریه بسته نشده و نظام سیاسی آن بر اوضاع مسلط نیست و حتی وست روله وزیر خارجه آلمان گفته که اسد دیگر نمی توند بگوید من بر کل سوریه مسلط هستم و باید کشورهای غربی علیه نظام سوریه وارد عمل شوند.

*تقسیم پست های حکومتی میان طوایف مختلف سوریه

زارعی درباره ساختار قومیتی سوریه و خاندان اسد اظهار داشت: سوریه چهار گروه جمعیتی دارد که یک گروه علوی ها هستند که بخش عمده آنها در استان ساحلی لاذقیه حضور دارند آنها شیعیانی هستند که تفاوتشان با شعیه جعفری این است که ما سیستم مرجعیت دینی و مرجع تقلید داریم و مقید به احکام فقهی و فروع دین هستیم اما علوی ها این سیستم روحانیت را ندارند و حالت مرید و مرادی و مسئله معنوی در آنها بیشتر است تا فقهی و علوی ها بسیار کمتر از شیعیان جعفری پایبندی و تقید به احکام شرعی اسلامی دارد. آنها در سوریه حدود سه میلیون نفر یعنی 15 درصد جمعیت را تشکیل می دهند.

وی افزود: جمعیت های دیگر، مسیحیان سوریه بین 1.5 تا دو میلیون نفر یعنی 7 تا 10 درصد جمعیت و کردهای سنی کمتر از سه میلیون نفر یعنی حدود 10 تا 12 درصد جمعیت را تشکیل می دهند و فرقه دیگری به نام دروزی ها نیز هستند که ادعای مسلمانی، شیعه بودن و پیروی از پیغمبر اسلام را دارند اما سیستم آنها قطب گونه مانند صوفیان است که همه چیزشان با مسلمانان فرق می کند نه نماز نه روزه ونه حج دارد و به سختی می توان آنها را مسلمان خواند. این فرقه عمدتا در لبنان و عده ای از آنها نیز در ترکیه و سوریه حضور دارند که در سوریه خیلی کم هستند و تقریبا 3 درصد جمعیت را تشکیل می دهند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: این جمعیت های اقلیت در طول تاریخ سوریه در وضع مشابهی قرار داشتند زیرا در برابر اکثریت سنی های عرب قرار می گیرند که حدود 65 درصد جامعه سوریه را سنی های عرب تشکیل داده و بیشتر در استان های دیرازور ، حمص، حما، دمشق، حلب، درعا و استان های جنوبی قمیطره، سویدا حضور دارند.

زارعی افزود: سیستم سیاسی سوریه توافق نانوشته ای بین قومیت هاست مثلا رئیس جمهور سوریه علوی است معاون او سنی است یا اینکه وزارت دفاع همواره سعی شده در دست مسیحی ها باشد و همین وزیر دفاعی که اخیرا کشته شد نیز مسیحی بود بنابراین سعی شده تا حکومت بین طوایف مختلف تقسیم شود و اکثرا نیز سنی ها در حکومت حاضر هستند.

* سلامت اقتصادی و جایگاه ویژه بشار اسد در میان رهبران عربی

وی تاکید کرد: حافظ اسد به عنوان مظهر استقلال و به نوعی رهبر استقلال سوریه محسوب می شود. به عنوان فردی که جهادی و معتقد به مقاومت بوده و برای سوری ها در حد جمال عبدالناصر بود وخاندان اسد در سوریه هرگز به عنوان خاندان آلوده ای مطرح نبوده و اگر آنها حساب هایی داشته اند قاعدتا باید در فرانسه بسته می شد و این کشور اعلام می کرد که دارایی های خاندان اسد را بلوکه کرده ایم کما اینکه درباره بن علی، مبارک و قذافی اعلام شد پس معلوم می شود که فساد مالی درباره اسد مطرح نیست.

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: اگر در عرصه سیاسی، انتخابات را یک شاخص بدانیم این انتخابات را بشار اسد برگزار کرد و 57 درصد مردم به طرح او رای دادند و در مقطع دوم در سوم خرداد 91 مردم در انتخابات بیش از 51 درصد رای دادند که نشان می دهد سیستم سیاسی سوریه از طرفداران زیادی برخوردار است و حتی در یک انتخابات کاملا آزاد با حضور چند کاندیدا برگزار شود مطمئنا بشار اسد پیروز است و او تنها رهبر عربی است که از این حالت برخوردار است.

*در صورت وقوع جنگ مستقیم در سوریه، جنگ تعیین سرنوشت خواهد بود

زارعی درباره احتمال وقوع جنگ مستقیم در سوریه اظهار داشت: پیش بینی من این است که در یکی دو سال آینده این جنگ اتفاق نمی افتد و حتی آن چه که آمریکایی ها در مورد جنگ داخلی بین مذاهب به سوریه گفتند نیز اتفاق نمی افتد اما ممکن است اتفاقات تروریستی ادامه پیدا کند.

وی تصریح کرد: اگر جنگی هم در سوریه اتفاق بیفتد جنگ تعیین سرنوشت است که این مسئله مورد وفاق همه طرف هاست. وستروله وزیر خارجه آلمان گفته است که مسئله سوریه نقطه عطفی برای جهان و جنگ تعیین سرنوشت است. لاوروف وزیر خارجه روسیه هم در نقطه مقابل این درگیری را به نقطه سرنوشت تشبیه کرده و در تعبیر جمهوری اسلامی ایران هم جنگ سوریه جنگ تعیین سرنوشت خواهد بود یعنی مشخص می کند که در خاورمیانه چه کسی باید برود و چه کسی باید بماند.

*در صورت لزوم باید برای حمایت از سوریه دخالت کنیم

زارعی گفت: قضیه سوریه یک همچنین ابعادی دارد بنابراین ما یا باید تسلیم شویم و نفوذ منطقه ای خود را در عراق، سوریه، لبنان و شمال آفریقا از دست بدهیم و تمام دوستان خود را به تیغ بلا بسپاریم و ناظر باشیم هر بلایی بر سر سوریه آمد، کاری انجام ندهیم یا بایستی تمام ظرفیت خود را پای این کار بیاوریم تا این اتفاقات نیفتد.

کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: به گفته رهبر معظم انقلاب اسلامی موقعیت امروز ما در منطقه طلایی است و ایشان نکات بسیار مهمی را در برابر کسانی که واقع گرایی را به معنای تسلیم دانسته اند مطرح فرمودند زیرا جریان فتنه و یک جریان خاص دیگر که تعبیر واقع گرایی را تسلیم در برابر غرب می دانند به همدیگر رسیده اند اما حضرت آقا گفتند که واقعیت این است آمریکا و اسرائیل تضعیف شدند ولی برخی افراد واقعیات را وارونه می کنند و از شعب ابی‌طالب صحبت می‌کنند در حالی که به فرموده آقا ما سختی و مشکلات داریم اما با امید به آینده و گام به گام به سمت حل آنها پیش می رویم در حالی که غربی ها مانند اتوبوسی هستند که در زیر بهمن گرفتار شده اند.

زارعی گفت: واقعیت این است که ما توانسته‌ایم فلسطین را پس از سی سال که خواستند از بین ببرند سرزنده و سرپا نگه داریم و قطعا امید به پیروزی فلسطینیان خیلی بیشتر از سال 57 است این یک موفقیت بزرگ بوده یعنی پرچم بزرگ فلسطین و قلوب مسلمین را نگه داشتیم که به معنای عمق موفقیت سیاسی و امنیتی برای ما است.

وی افزود: ما با عراق توانستیم بگوییم که جمهوری اسلامی ایران یعنی چه که در مقابل 300 هزار نیروی نظامی غرب که ایران 300 نفر هم به میدان نیاورده توانسته ایم صحنه سیاسی را بچینیم و همچنین با لبنان و پیروزی حزب الله در جنگ 33 روزه و با پیروزی حماس در جنگ 22 روزه بعد از 5 سال محاصره آب و غذا و دارو در غزه دنیا فهمید که ایران یعنی چه و جز این نبود که یک دستی این ها را مدیریت می کرد.

وی تصریح کرد: البته دفاع ما از مردم سوریه است نه یک دولت خاص ضمن اینکه مخالفین دولت اسد مردمان زیادی نیستند که اگر بودند باید در دمشق هم تظاهرات می‌کردند ولی این طور نبود از سوی دیگر دشمنان سوریه پنهان نیستند و از ده‌ها سال گذشته عربستان، آمریکا، اسرائیل، انگلیس و فرانسه دشمنان فعلی شناخته شده رسمی سوریه هستند.

*سیستم سیاسی سوریه، کودتاپذیر نیست

وی درباره احتمال کودتا در سوریه با توجه به قرار داشتن اکثر پست های حکومتی در اختیار سنی ها اظهار داشت: اگر امکان کودتا وجود داشت در چهل سال اخیر حکومت حافظ اسد و بشار اسد اتفاق افتاده بود. در همین ارتش امروزی سوریه تلاش بسیاری را برای این امر انجام داده اند اما احتمال آن بسیار ضعیف است زیرا در 40 سال گذشته سیستم سیاسی سوریه نشان داده که کودتا را در درون دفع می کند و کودتا پذیر نیست.

*تفاوت اخوان المسلمین مصر و اخوان سوریه

زارعی درباره تفاوت اخوان المسلمین سوریه و مصر گفت: اخوان المسلمین در سوریه فاقد تشکیلات اما در مصر مستقل هستند ضمن اینکه اخوانی ها در سوریه تا حد زیادی وابسته به قطری ها هستند نه اردوغان. همچنین اخوان المسلمین در مصر متاسفانه در چارچوب سیاست منطقه ای عمل می کند نه در یک چارچوب داخلی و به همین دلیل می گوییم که اگر در سوریه آشی هم پخته شود برای اخوان مصر نخواهد بود.

*بمب گذاری ها نشانه قدرت نیست

این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: برخی ها می گویند که مخالفین تا بیخ گوش بشار اسد با این انفجارها پیش رفته اند در حالی که این درست نیست زیرا اگر این مسئله نشانه نفوذ بود در ایران منافقین با انفجارهای تابستان 60 سران قوای جمهوری اسلامی را ترور کردند ولی راه به جایی نبردند لذا بمب گذاری نمی تواند نشانه قدرت باشد زیرا حتی یک کودک می تواند یک کیف بمب گذاری را در جایی قرار دهد.

زارعی تصریح کرد: سیستم سیاسی سوریه منحصر به فرد نیست اگرچه شاکله آن ریاستی است، رئیس جمهور رئیس حزب است دولت تعیین می کند و جایگاه ویژه دارد اما قطعا در سوریه هم فرد و هم سیستم در حال مقاومت هستند که اگر غیر از این بود قطعا سیستم سقوط می کرد اما حتی آمریکایی ها هم اذعان کرده اند که سقوط فرد به معنای سقوط سیستم سوریه نیست.

وی درباره صحبت هایی که مبنی بر حضور سپاه قدس ایران در اتفاقات سوریه و کشته شدن فرمانده آن شده اظهار داشت: درباره سردار حاج قاسم سلیمانی همگان دیدیم که ایشان صحیح و سلامت در دیدار با رهبری حضور داشتند و از سویی دیگر حرف هایی که درباره حضور ایران در سوریه زده می شود از یک طرف راست است زیرا ما هر جا لازم شده ظرفیت هایمان را به کمک مردم سوریه آورده‌ایم و از سویی دروغ است زیرا هنوز لازم نشده که نیرو، تجهیزات و ... به سوریه بفرستیم اما غربی‌ها همه امکانات و طرح‌های خود را در آنجا به کار گرفته‌اند که موفق هم نشده‌اند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد