سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار کشاورزی استان

نخلستان های اروندکنارو بخش مرکزی آبادان درمعرض نابودی است
 
آبادان-بخش اعظم نخلستان های بخش اروندکنار و بخش مرکزی آبادان بر اثر شوری آب رودخانه های اروند و بهمنشیر در معرض نابودی قرار دارند.
 
به گزارش خبرنگار ایرنا کم آبی و خشکسالی حاکم در منطقه درسال های اخیر که کاهش دبی رودخانه های کارون، فرات و دجله در کشور عراق را موجب شده است شوری آب رودخانه های اروند و بهمنشیر را درپی داشته است .
به زعم کارشناسان همچنین با توجه به اینکه در آبیاری باغ های نخیلات از پدیده جز و مدی استفاده می شود و همه ساله در این فصل و در اوج تابستان در حین محصول دهی نخیلات منطقه ، باغات موجود با شوری آب فراوان مواجه می شوند ضرر و زیان فراوانی به زیر بخش های کشاورزی بخصوص کشت میانه کاری و نخلستان های بهره برداران وارد می شود.
مدیر جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگارایرنا آبادان دراین باره گفت: با توجه به نمونه برداری از آب های رودخانه های اروند و بهمنشیر متاسفانه در هنگام مد و آبیاری نخیلات شوری آب بیش از دو هزار میکروموس بوده است.
مهندس 'سید محمد ادریس پور' خاطرنشان کرد: این موضوع اگر توسط مسوولان کنترل نشود زیان و فاجعه بزرگی بوجود خواهد آورد.
وی افزود: از مسوولان محترم شهرستان و بویژه فرماندار ویژه آبادان و دستگاه های مسوول درخواست عاجزانه داریم که در این خصوص دستورات لازم برای کاهش شوری آب را صادر کنند.
ادریس پور اظهار داشت: شوری بیش از 20 هزار میکروموس آب رودخانه اروند و بهمنشیر در سال های گذشته تمام زیر ساخت های کشاورزی منطقه را ازبین برده است.
وی افزود:با توجه به شوری آب رودخانه اروند و بهمشنیر نخلستان های منطقه در معرض نابوی قرار گرفته اند.
مدیر جهاد کشاورزی آبادان با اشاره به مشکل کشاورزان اروندکناری و بهمنشیری برای تامین آب زمین‌های زراعی گفت: سال های گذشته برای تامین آب نخلستان های حاشیه اروند از رودخانه بهمنشیر استفاده می شد که امسال متاسفانه آب هر دو رودخانه برای نخلستان هاقابل مصرف نیست و نزدیک به سه میلیون اصله نخل در معرض از بین رفتن قرار دارند.
ادریس پور بالا رفتن شوری آب این رودخانه ها را ناشی از کاهش ورودی آب کارون و دجله و فرات درعراق دانست.
وی آب مطلوب برای آبیاری نخیلات را در حد دو هزار تا سه هزار میکروموس دانست و گفت: با شوری آب بیش از دو هزار میکروموس امکان آبیاری نخیلات و میانه کاری های منطقه ممکن نیست.
ادریس پور اضافه کرد:شوری آب رودخانه اروند و بهمنشیر بیش از هفت هزار بهره بردار را خانه نشین و متضرر کرده است.
وی از بهره برداران خواست برای کنترل آب شور همیشه با کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی و مراکز دایر در دهستان ها هماهنگی نزدیکی بعمل آورند.
ادریس پور همچنین تاکید کرد که دریچه انهار درجه دو فقط در لحظات اول ورودی مد رودخانه ها استفاده شود و سپس دریچه ها بسته شوند تا شوری بیش از اندازه آب وارد باغ ها و مزارع نشود.
وی آبادان را یکی از منابع عمده تامین کننده محصولات کشاورزی استان خوزستان تا قبل از جنگ تحمیلی ذکر کرد.
ادریس پور اظهار داشت:این شهرستان در سال‌های قبل از جنگ تحمیلی تغذیه کننده استان در زمینه محصولات کشاورزی بود و گاهی اوقات محصولات آن به خارج از استان صادر می شد.
وی با اشاره به ازبین رفتن ساختار کشاورزی و باغی منطقه دردوران جنگ تحمیلی گفت: باید برای بازسازی این ساختارها تلاش کنیم تا آبادان را به دوران قبل از جنگ برگردانیم.
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیر درگفت وگو با خبرنگارایرنا گفت: آب رودخانه‌های بهمنشیر و اروند در حال حاضر شور و غیر قابل استفاده است و سبب نابودی زمین‌های زراعی مردم شده است.
'محمد سعید انصاری' با هشدار نسبت به ادامه این وضعیت افزود:امیدواریم استاندار خوزستان وارد عمل شود و با تمهیدات لازم هر چه زودتر مردم روزه‌دار روستاهای آبادان از بی‌آبی نجات یابند.
هم اکنون از سه میلیون اصله نخل بارور در آبادان حدود یک میلیون اصله در اروندکنار قرار دارد که سالانه به طور میانگین 25 هزار تن خرما به ارزش بیش از 80 میلیارد ریال تولید می‌کند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد