سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار فرهنگی . هنری . ادبی

نمایشگاه لباس‌های سنتی و مدرن در اهواز برپا شد
فرهنگی و هنری  10:44:9 1391/04/26
914-18580-5 کد خبر
RSS :: پرینت

نمایشگاه گروهی لباس‌های سنتی و مدرن در نگارخانه افسانه اشراق حوزه هنری خوزستان افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از خوزستان این نمایشگاه شامل مانتوهای سنتی و مدرن، شال، روسری، کیف چرم و دست‌دوز و زیورآلات با طرح‌ها و نمادهای بومی خوزستان برگرفته از طبیعت است از بعد از ظهر دیروز یکشنبه (25 تیر 91) در نگارخانه افسانه اشراق حوزه هنری خوزستان افتتاح شد و تا چهارشنبه 28 تیر 91 دایر خواهد بود.

این نمایشگاه حاصل تلاش‌های فرزانه ذاکر و ساناز تهرانی است که آثار تولیدی خود را به نمایش در می‌آورند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه هر روز از ساعت 9 تا 12 و 17 تا 20 در بازه زمانی یاد شده به نگارخانه افسانه اشراق واقع در اهواز، خیابان شریعتی، طبقه بالای سینما اکسین مراجعه کنند

 

 

حضور خوزستانی‌ها در جشنواره شعر و داستان سوره
فرهنگی و هنری  10:47:58 1391/04/26
914-18680-5 کد خبر
RSS :: پرینت

چهار هنرمند خوزستانی به بخش مسابقه جشنواره شعر و داستان سوره راه یافتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از خوزستان در بخش داستان کودک "قلک" اثر سیده‌مهناز رستم‌پور، در بخش شعر کلاسیک آثار میثم خالدیان و زهرا شعبانی و در بخش شعر آزاد اکبر آزادپور موفق به راه‌یابی به بخش مسابقه جشنواره شعر و داستان سوره شدند.

این جشنواره از 25 تا 28 تیر 91 در ارومیه برگزار می‌شود.

 

 

سعید محمد پور؛ رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان

اهواز یک بار کاملا متروک و دوباره بنا شد

سعید محمد پور متولد سال 1350 خرمشهر است ولی تا 9 سالگی در خرمشهر زندگی کرد و با آغاز جنگ و آوراگی در چند شهر بالاخره با خانواده در اهواز ساکن شد. در سال 1368 در رشته اقتصاد اجتماعی دیپلم گرفت و در سال 1369 به سربازی می رود و پس از پایان سربازی در سال 1371 در سال 1376 وارد دانشگاه می شود و در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز در رشته حقوق تحصیل می کند. در سال 1381 در آزمون استخدامی سازمان میراث فرهنگی شرکت می کند و پس از قبولی از دی ماه سال 1381 رسماً در اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان مشغول بکار می شود.او چند سالی است در منطقه یک ساکن است و محل کارش نیز اخیرا به همین منطقه منتقل شده است و با او که یکی از دوستداران اصیل میراث فرهنگی است و تا کنون برای حفظ بافت تاریخی اهواز که عمدتا در مرکز شهر پراکنده می باشد گفت و گویی انجام داده ام که می خوانید.

چگونه به میراث فرهنگی علاقه مند شدید؟

از دوره نوجوانی مطالعات تاریخی داشتم و به تاریخ ایران علاقمند بودم. بعدها به حوزه آثار باستانی بعنوان قسمتی از تاریخ یا بن مایه اصلی تاریخ علاقمند شدم و با انگیزه آشنایی بیشتر و حفاظت از آثار تاریخی در امتحان استخدامی میراث فرهنگی شرکت کرده و قبول شدم.

برای شما  که دوستدار میراث فرهنگی هستی شهر اهواز دارای چه ارزش تاریخی و فرهنگی است؟

تا زمانی که وارد اداره میراث فرهنگی نشده بودم از تاریخ اهواز اطلاع خاصی نداشتم. پس از شروع به کار در اداره میراث فرهنگی و کسب اطلاع لازم با تاریخ اهواز آشنایی پیدا کردم. برابر مدارک موجود، اهواز شهری به یادگار مانده از تمدن باشکوه ایلام است که با فراز و نشیب بسیار و پس از متروک شدن کامل در قرن پنجم هجری مجدداً در اواخر دوره ناصرالدین شاه حیات مجدد خود را آغاز نمود. بنابراین این شهر از لحاظ تاریخی و فرهنگی بسیار با اهمیت و قابل توجه است.

رودخانه کارون که از میانه شهر اهواز عبور می کند تا چه حد در شکل گیری شهر اهواز موثر است؟

تحقیقات باستان شناسی مشخص کرده که از قدیم الایام تا امروز هر جا که آب بوده تجمع انسانی و آبادی و آبادانی نیز با محوریت آب شکل می گرفته، کما اینکه شهرهای تاریخی بزرگ در کنار رودهای بزرگ شکل گرفته اند. ایلامیان در محل کنونی اهواز و در کنار رود کارون شهری بنا کردند به نام اوژ یا اکسین که پس از قریب به سی قرن حرکت فرهنگی هم اکنون با نام اهواز شناخته و معرفی می شود. به احتمال زیاد اهمیت کارون برای کلیه تمدن ها و سلسله ها و دولت هایی که در کنار شهر ساخته شدند (و از جمله اوژ تاریخی یا اهواز کنونی) استفاده از این رودخانه بمنظور کشتیرانی و حمل و نقل مسافر و کالا ، استفاده از آب کافی بمنظور آبیاری اراضی کشاورزی و تامین آب آشامیدنی بوده است.

گردشگری اهواز تا چه حد مقبول افتاده است؟

در اهواز جاذبه های گردشگری یعنی اماکن و نقاطی که گردشگران داخلی و خارج مایل به بازدید از آنها هستند وجود دارد ولی گردشگری یعنی سیستمی که گردشگر را از لحظه ورود در شهر تا زمان خداحافظی با آن مدیریت و پشتیبانی کند بکلی وجود ندارد.جذب گردشگر و نگاه به گردشگری بعنوان یک علم که محصول آن بسیار فراتر از مرزهای یک کشور است در ابتدای کار نیازمند علم، دانش و فهم گردشگری، گردشگر و گردش می باشد که به نظر من شهر اهواز از همین ابتدای کار دچار مشکل است. مسئولین این شهر صرف چاپ مثلاً هزار نسخه نقشه گردشگری اهواز یا چاپ چند هزار پوستر و چند تا سخنرانی آتشین در مورد گردشگری را کافی برای احیاء سیستم گردشگری شهر اهواز می دانند که مایه تاسف است. شهر اهواز واقعا چند هتل استاندارد پنج ستاره، دستشویی مرتب و تمیز در سطح شهر یا رستوران قابل قبول دارد؟ تاکنون چه مسیرهایی برای گردشگری تعیین شده و زیر ساخت های آن فراهم گردیده است. البته تلاش هایی از سوی تنی چند از دوستداران میراث فرهنگی و گردشکری در اهواز صورت گرفته که قابل تقدیر است.

بافت مرکز شهر اهواز تا چه حد دارای غنائت فرهنگی است؟

پس از اعطای امتیاز کشتیرانی به انگلستان و آغاز کشتی رانی داخلی و بین المللی برروی کارون، بدلیل موقعیت خاص محل کنونی اهواز و استفاده از این منطقه طی قرون متمادی بعنوان شهری بندری و پایانه حمل و نقل کالا و مسافر، این منطقه اهمیت دوباره یافت و به مرور بر روی شهر باستانی هرمز اردشیر، شهری جدید با نام ناصریه که بعدها به اهواز تغییر نام یافت، شروع به رشد کرد. شهری با معماری خاص بومی و همگون با وضعیت طبیعی و اب و هوای این منطقه از خوزستان و با الهام از معماری شهرهای مجاور مانند شوشتر و دزفول . تا سال 1335 منطقه ای که هم اکنون بعنوان بافت تاریخی یا نقطه تاریخی یا نقطه آغاز ایجاد و شکل گیری آغاز کنونی تحت نظارت قوانین و مقررات ناظر بر حفاظت از اثار تاریخی- فرهنگی قرار داد، شکل گرفت. در سال 1380 سازمان میراث فرهنگی کشور برابر قانون برنامه سوم توسعه اقدام به شناسایی و معرفی بافت تاریخی شهرهای تاریخی کشور نمود که در همین راستا اهواز نیز بدلیل قدمت، معماری منحصر به فرد و بالاخص وجود معماری خاص دوره پهلوی که تلفیقی از معماری بومی و مدرن بوده و هم اکنون بعنوان بناهایی منحصر به فرد این دوره شناخته می شود، بعنوان یکی از شهرهای دارای بافت تاریخی کشور اعلام شد. بافت تاریخی اهواز یکی از زیباترین بافت های تاریخی کشور و نمونه بی بدیل از احیاء باز زنده سازی شهرهای تاریخی با معماری متاخر و تلاش برای حیات مجدد تاریخی می باشد.

انجمن تاریانا برای شناسایی و معرفی بافت مرکز شهر اهواز چه اقداماتی انجام داده است؟

انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان بعنوان تنها سازمان مردم نهاد فعال در حوزه میراث فرهنگی در مرکز استان از ابتدای شروع بکار دلیل تعرضات وسیع اشخاص حقیقی و حقوقی به یکی از زیباترین بافت های تاریخی شد تلاش وسیعی در جهت حفاظت از ریشه های تاریخی شهر اهواز به دو صورت موازی و همزمان آغاز نمود. جهت اول اطلاع رسانی و ارتقاء آگاهی عمومی نسبت به اهمیت بافت تاریخی اهواز و لزوم نگهداری و حفاظت از آن و جهت دوم نامه نگاری های وسیع و مذاکرات مکرر با مسئولین ذیربط با هدف هماهنگی برنامه های توسعه شهری با بافت تارخی اهواز. در سال 1388 پوستر هرمز اردشیر یا اهواز تاریخی جهت آگاهی عمومی منتشر شد. هم اکنون نیز در حال همکاری با سازمان نوسازی و بهسازی اهواز جهت حفاظت از بافت تاریخی اهواز می باشیم و امیدواریم که با تلاش های صورت گرفته حفاظت از بافت تاریخی اهواز را وارد روند صحیح خود بنماییم.

تشکیل اداره میراث فرهنگی برای اهواز تا چه حد ضرورت دارد؟

حفاظت از بافت تاریخی اهواز بعنوان یک مجموعه منسجم و یکپارچه و همچنین سایر بناهای تاریخی شهر نیازمند تدوین و اجرای برنامه ای منسجم و مدیریت کلیه دستگاه ها و نیروهای مربوطه و دخیل در آن در یک واحد مستقل با نام اداره میراث فرهنگی اهواز می باشد. فقدان اداره میراث فرهنگی در شهرستان اهواز تاثیرات نامطلوب و غیر قابل جبرانی بر روی موجودیت آثار تاریخی و فعالیت مرتبط با حفاظت از آثار تاریخی بر جای گذاشته است.توسعه شهر بر روی محوطه باستانی هرمز اردشیر، ساخت سیلو و جاده کمر بندی بر روی محوطه باستانی شرق اهواز، تخریب بسیاری از بناها را در پی داشته است که ناشی از نبود اداره میراث فرهنگی اهواز می باشد.

چه دلیلی دارد که بافت تاریخی اهواز در مرکز شهر که نیاز به نوسازی دارد حفظ شود؟

در خصوص نوسازی بافت فرسوده اهواز چند نکته را باید توجه کرد؛ اولاً: منطقه ای که هم اکنون بافت فرسوده شناسایی و اعلام شده است هسته مرکزی بافت تاریخی اهواز بوده و متاسفانه شهرداری اهواز به جای عمل به وظایف خود برابر بند 22 ماده 55 و ماده 102 قانون شهرداری ها مبنی بر همکاری با میراث فرهنگی جهت حفاظت از آثار تاریخی- فرهنگی شهر، در حال تخریب و نابودی هویت و تاریخ شهر اهواز می باشند. ثانیاً: چنانچه بر فرض محال این منطقه یعنی بافت تاریخی، بافت فرسوده نامیده شود آیا شهرداری تعریف صحیحی از نوسازی بافت فرسوده دارد که بنظر بنده ندارد. بافت فرسوده به معنای تخریب خانه های قدیمی و انبوه سازی و آپارتمان سازی با ظاهری مشمئز کننده و بدون تفکر علمی نیست بلکه به معنای انجام مطالعات و تطبیق ساخت و ساز و معماری با نیازها و احتیاجات ساکنین این گونه مناطق است. بازسازی بافت فرسوده بر اساس نیاز امروز و الگوی معماری الهام گرفته از معماری بومی و محلی می باشد. ساخت و سازهای موجود در بافت بافت تاریخی اهواز نشان می دهد که شهردار فرهیخته حتی یک درصد از ذوق هنری یک معمار در صد سال پیش را ندارد.

در بافت فرسوده اهواز چند بنای تاریخی وجود دارد و چگونه باید آن ها را حفظ کرد؟

هم اکنون در بافت تاریخی اهواز بین 200 تا 230 بنای تاریخی منحصر به فرد و قابل حفاظت وجود دارد که می توان به حمام جنت، حمام اسلامی، منزل دادرس، هتل قو، دبستان فردوسی، دبستان بهمن، دانشسرای مقدماتی، بیمارستان امام خمینی (ره)،سرای معین التجار و... اشاره کرد که بمنظور حفاظت و صیانت از آثار تاریخی- فرهنگی اهواز باید چند کار را انجام داد:

1.      تشکیل کار گروه مشترک میان سازمان میراث فرهنگی و شهرداری.

2.      انجام مطالعات شناسایی دقیق تعداد بناهای تاریخی بجای مانده

3.      انجام مطالعات مرمت و احیاء تعداد بناهای تاریخی شناسایی شده

4.      دعوت از بخشی خصوصی جهت تملک و احیاء بناهای تاریخی با دادن امتیازات لازم که اجای طرح را دارای توجیه اقتصادی نماید.

5.      تشکیل اداره میراث فرهنگی اهواز

6.       استفاده از سازمان های مردم نهاد جهت حفاظت از بناهای تاریخی

7.      تملک تعدادی از بناهای تاریخی توسط شهرداری و تبدیل آنها به مراکز فرهنگی. 

 

 

مستند "سینما آزادی" در دزفول بررسی شد
فرهنگی و هنری  11:24:19 1391/04/26

914-18880-5 کد خبر
RSS :: پرینت

سومین برنامه "طرحی نو" با حضور علاقه‌مندان، هنرجویان، هنرمندان و فیلم‌سازان استان خوزستان در سالن کتابخانه شاه رکن‌الدین دزفول برگزار شد .

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از خوزستان این برنامه به همت مرکز آفرینش‌های هنری دزفول وابسته به حوزه هنری خوزستان اجرا شد.

در "طرحی نو" به اکران فیلم مستند "سینما آزادی" ساخته مهدی طرفی، فیلم‌ساز خوزستانی، پرداخته شد .

در ابتدای این نشست سیدمرتضی سبزقبا در خصوص ساختار آموزشی و کارگاه جلسه "طرحی نو" گفت: طراحان و مجریان برگزارکننده این برنامه، ساختار آن را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که برخی از نواقص آموزشی و مشکلات نمایش و اکران سینمای کوتاه برطرف شود و مخاطبان این برنامه در فضایی صمیمانه اما کاملا علمی به بررسی قواعد سینمای مستند و داستانی بپردازند تا بخشی از مطالبات هنرجویان سینما فراهم و قسمتی از نیازهای آن‌ها برطرف شود .

در قسمت دوم برنامه فیلم 30 دقیقه‌ای "سینما آزادی" به نمایش درآمد و پس از آن مهدی طرفی در کارگاه نقد و بررسی "طرحی نو" حاضر شد تا با علاقه‌مندان، هنرمندان و سینماگرانی که در جلسه شرکت کرده بودند به بحث و تبادل نظر بپردازد.

مهدی طرفی از انگیزه‌ها و دغدغه‌هایی سخن گفت که او را برای ساخت این فیلم ترغیب کرده است. او سپس درباره شیوه تحقیقاتش درباره موضوع و سوژه "سینما آزادی" صحبت کرد و گفت: در همان آغاز مرحله تحقیق، صاحب سینما و شخصیت اول فیلم من درگذشت. پس از آن به دنبال راهی می‌گشتم تا فیلم را به شکلی دیگر اما به گونه‌ای تاثیرگذار روایت کنم. پس تحقیقات محلی‌ام را شروع کردم و با مردم شهر سوسنگرد درباره شخصیت "سید" و سینمایش مصاحبه کردم. کم‌کم به این نتیجه رسیدم که روح "سید" را به عنوان راوی فیلم انتخاب کنم و داستان را از زبان روح صاحب سینما تعریف کنم .

در ادامه علاقه‌مندان به سینمای کوتاه درخصوص ساختار دایره‌ای فیلم، روایت و انتخاب راوی، نقش دراماتیک روایت در فیلم، انتخاب موسیقی متن، ریتم و تدوین و تاثیر مثبت آن در فیلم، واقعیت در سینمای مستند، نقش خاطره و نوستالژی و ارتباط آن با فرم و ساختار این فیلم صحبت کردند.

 

 

محوطه باستانی ایوان کرخه وارد فاز دوم تعیین حریم می‌شود
فرهنگی و هنری  14:24:59 1391/04/26
914-19480-5 کد خبر
RSS :: پرینت

مدیر میراث فرهنگی دزفول خبر داد: پروژه تعیین حریم محوطه باستانی ایوان کرخه وارد فاز دوم می‌شود.

غلام‌علی باغبان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان اظهار کرد: این پروژه که شامل 2 فاز است فاز اول آن در سال 85 انجام شد و گمانه‌زنی آن صورت گرفت.

وی افزود: با توجه به این ‌که هم‌اکنون اسناد و مدارک و نقشه آن برای کارهای کتابخانه‌ای تهیه شده قرار است که برای فاز دوم آن هم قراردادی امضا شود و بعد از پایان آن نقشه‌ها و تعیین عرصه حریم‌های یک، دو سه را مشخص و آن‌ها را ابلاغ می‌کنیم.

 

 

 

«پل تمبی» دیده می‌شود
فرهنگی و هنری  14:39:31 1391/04/26
914-19580-5 کد خبر
RSS :: پرینت

مدیر روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان گفت: به زودی گردشگران می‌توانند پل قدیمی تمبی را در مسیر گردشگری شهرستان مسجد سلیمان ببینند.

  به گزارش ایسنا از خوزستان خوزستان افشین حیدری افزود: در حال حاضر کارشناسان میراث فرهنگی در حال مکان‌یابی  جهت استقرار این اثر تاریخی در مسیر گردشگری شهرستان مسجدسلیمان هستند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: پس از محصور کردن این اثر تاریخی با زنجیر به منظور معرفی آن و آشنا ساختن گردشگران با تاریخچه، نحوه ساخت و کاربری پل تابلویی در کنار این اثر در مسیر  تعبیه خواهد شد.

حیدری گفت: پل تمبی از نوع پل خرپایی دو دهنه است که با پیچ و مهره با مهار خرپایی نصب شده است . این پل فلزی در تاریخ 10 فوریه 1917 میلادی ساخته شد. دیواره‌های این بنا چهر متر و 35 سانتی متر و با مصالح سنگ و بتون با تزریق ساروج در پی که به تاریخ 12 مارچ 1917 سازه فلزی آن نصب گردیده بنا شد.

او ادامه داد: پل تمبی یادگاری از تاریخ کهن نفت در ایران بود و در تمامی این مدت راه ارتباطی مسجدسلیمان با حومه و هفتکل، گل‌گیر و ایذه بود.

وی بیان کرد: کارخانه سیمان کارون در منطقه گل‌گیر با ظرفیت تولید و صدور قابل توجه قرار دارد و پل تمبی در تمامی این سال‌ها بار سنگین بونکرهای پر از سیمان را بر گرده خود تحمل کرده است. خطوط نفت که با مشقت و مرارت زیاد به هم متصل شده و چاه‌های نفت را به ایستگاه‌های تفیک و پمپاژ متصل می‌کردند معمولا کوتاه‌ترین مسیر را برای عبور انتخاب می‌کردند اما عبور و مرور افراد و وسایل نقلیه همیشه به موازات خطوط لوله میسر نبود و ناگزیر جاده‌هایی برای اتصال مناطق مختلف ایجاد گردید.

مدیر روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان  اظهار کرد: در یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌ها از جنوب میدان نفتون به سمت میادین جدیدتر هفتکل و نفت سفید جاده‌ای شوسه احداث شد که در چند محل از روی دره‌های عمیق و رودخانه‌های فصلی می‌گذشت و راه‌سازان مجبور بودند در این محل‌ها به احداث پل مبادرت کنند. سازه‌های فولادی که با پیچ و مهره به هم متصل و عموماً بدون ستون میان آبی ساخته می‌شد راه عبور از این فرورفتگی‌ها بود که در عین حال نوع خاصی از پل‌سازی صنعتی را برای ایران به ارمغان آورده بود و پل تمبی یکی از این پل‌ها بود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد