سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک هشدار بهداشتی برای خانواده های خوزستانی

رئیس مرکز بهداشت خوزستان:
مرگ ناشی از زایمان در سنین پایین بیشتر است

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: مرگ ناشی از زایمان در سنین پایین به مراتب بیشتر از مرگ زنان در سنین بالاست.

خبرگزاری فارس: مرگ ناشی از زایمان در سنین پایین بیشتر است

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، شهرام رفیع ظهر امروز در همایش تنظیم خانواده در محل دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز اظهار کرد: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، بارداری و زایمان در طول دوران جوانی به معنای بارداری و زایمان‏هایی است که بین 10 تا 19 سال رخ می‌‏دهند که در این سنین، خطرات زیادی را به بار می‌‏آورد.

رفیع ادامه داد: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 1998، احتمال مرگ ناشی از زایمان زنان 15 تا 19 سال دو برابر و در زنان زیر 15 سال، پنج برابر بیشتر از زنان 20 ساله است.

وی به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای افزایش مراقبت‌ها از مادران باردار و بازدید از مراکز مختلف اشاره کرد و ادامه داد: در این زمینه تاکید ویژه‌ای روی آموزش‌های قبل و پس از ازدواج داریم.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: در بسیاری از کشور‌ها، افزایش میزان بارداری در دوران جوانی با توجه به خطرهای مرتبط با زایمان در سنین پایین، هشدار دهنده است، در حقیقت 11 درصد از 15 میلیون زایمان در سال به زنان جوان مربوط می‌‏شود که در سراسر دنیا علت اصلی مرگ زنان در این سنین را عوارض بارداری تشکیل می‌‏دهد.

رفیع بیان کرد: چنین مرگ‏هایی را می‌‏توان اثر مستقیم فراوانی بارداری در سنین پایین دانست، در این راستا تأخیر در اولین زایمان و تمرکز تلاش بر تغییر انگیزه‏های شخصی و اجتماعی بارداری ضروری است.

وی در تعریف سلامت باروری اضافه کرد: سلامت باروری شرایطی است که فرآیند باروری در یک وضعیت خوب بودن کامل فیزیکی، ذهنی روانی و اجتماعی قرار داشته و صرفا به معنی نبودن بیماری یا اختلال در فرآیند باروری نیست.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان، توانمند سازی خانواده‌ها برای انتخاب تعداد فرزندان و زمان فرزند آوری، پرهیز از بارداری‌های زیر 18 سال و بالای 35 سال، پرهیز از بارداری‌های با فاصله زمانی کمتر از سه سال و پرهیز از بارداری‌های بیش از چهار بار را از جمله اهداف برنامه تنظیم خانواده برشمرد.

رفیع ادامه داد: پیشگیری از بارداری‌های پرخطر، پیشگیری از بارداری‌های ناخواسته و کاهش تصمیم به سقط‌های غیر قانونی از دیگر اهداف برنامه تنظیم خانواده به شمار می‌آیند.

وی پیامد بارداریهای برنامه ریزی نشده را عدم مراجعه برای مراقبت‌ها، مراجعه پس از سه ماهه اول، انجام رفتار آسیب رسان به جنین، وزن کمتر از 2500 گرم در زمان تولد، مرگ کودک در سال اول زندگی، مورد سوء استفاده قرار گرفتن کودک و تامین نشدن خدمات بهداشتی اولیه عنوان کرد.

رفیع به طرح مراقبت از مادران باردار و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: این طرح در دو استان البرز و خوزستان به اجرای آزمایشی گذاشته شده است. بر اساس این طرح تمام اطلاعات مادر مربوطه تحت نظر یک ماما قرار می‌گیرد و مراقبت‌های مربوطه برای وی انجام می‌شود.

وی افزود: در این طرح اگر مادر بارداری در گروه افراد پرخطر باشد، مراقبت‌های لازم برای وی انجام می‌شود و نوع بیمارستان نیز برای زایمان وی مشخص می‌شود، در صورت موفقیت این طرح در دو استان مذکور در سال 92 و با اجرای برنامه پزشک خانواده به سراسر کشور گسترش می‌یابد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان از آموزش مردم برای برخورداری از بهداشت باروری و تولد فرزندان سالم برای داشتن نسلی قوی، سالم، موثر و عالم سخن خبر داد و ادامه داد: مردم باید بدانند که باید فاصله تولد فرزندانشان حداقل 3 تا 5 سال باشد و بارداری قبل از 15 سالگی و بعد از 35 سالگی خطرناک است.

این همایش در آستانه 25 تیر (15 ژولای) روز جهانی جمعیت انجام شد. شعار این روز در سال جاری «دسترسی همگانی به خدمات، سلامت خانواده و باروری» است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد