سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار فرهنگی . هنری . ادبی

 

تمبر مربوط به افتتاح ژل خرمشهر که در سال ۱۳۳۸ منتشر شده است

 

مجتبی گهستونی: در سال 1318 تعمیرات خطوط تلگرافی خط بوشهر به بهبهان- اهواز و دزفول به طول 695 کیلومتر در دستور کار قرار گرفت. در همین سال ساختمان اداره پست اهواز واقع در امانیه که دیوار کشی زمین ساختمان پستل انجام شده بود اعتباری بالغ بر 63000 ریال برای آن در نظر گرفته شده بود که برآورد می شود کل هزینه مورد نیاز برای احداث 68145 ریال باشد. در همین سال مقرر شد که دفتر پست جانکی از توابع اهواز در شرف تاسیس قرار گیرد.

همچنین در روز دوشنبه 7 بهمن 1319 جلسه ای در خزانه داری کل تشکیل شد تا 9 عکس که به تائید نمایندگان مجلس شورای ملی رسیده بود تا به صورت تمبر منتشر شود که یکی از این عکس ها پل پیاده رو اهواز (منظور پل سیاه است) بود.

در نامه ای که وزارت پست و تلگراف و تلفن به امضای ابراهیم علم در سال 1319 به نخست وزیر وقت می نویسد در بخشی از این نامه به نبود راه شوسه بین اهواز و بوشهر اشاره می کند و می نویسد: در زمستان قابل رفت و آمد نیست. زیرا دشت های میان راه گل شده و رودخانه ها که بدون پل می باشند طغیان می کنند و وزارت راه برای شوسه نمودن آن اقدام کند.

در سیزدهم شهریور 1320 از وزارت پست و تلگراف و تلفن به ریاست دفتر مخصوص شاهنشاهی گزارش می رسد که با توجه به دایر شدن سیم خرمشهر، کنسولگری انگلیس در اهواز و خرمشهر اظهار داشته اند فقط از طرفین تلگرافاتی که به زبان انگلیسی نوشته شده بایستی مخابره گردد و تلگراف فارسی قبول نشود. به رئیس پستل اهواز تلگراف شد با تلگرافچیان آنها مذاکره نماید تلگرافات فارسی را هم قبول نماید.

 

نبش قبر یکی از سادات به قصد یافتن گنجنبش قبر یکی از سادات در شهر باستانی شوش، دست‌گل تازه حفاران غیرمجاز است. خیال یافتن گنج که خواب شبانه را هم از حفاران ربوده، این‌بار قاچاقچیان را راهی تپه جعفرآباد شوش کرد اما کلنگ به قبر ''سید تفاخ'' خورد.

در ادامه کاوش‌های غیرمجاز در شهر و محوطه‌های باستانی شوش، این‌بار کلنگ حفاران غیرمجاز به قبر یکی از سادات این شهر در تپه جعفرآباد خورد. در پی این اقدام، سنگ قبر شکسته و حفره‌ای در دل تپه به وجود آمده‌است.

به گزارش CHN حفاری‌های غیرمجاز در شوش، به یک روند سریالی رسیده‌است. هربار یک‌جای شوش کنده می‌شود و هنوز یگان پاسداران میراث فرهنگی این شهر باستانی اقدام در خور توجهی نکرده‌اند. با این‌حال خیال یافتن گنج خواب از حفاران غیرمجاز گرفته و شبانه حتی به قبر سادات هم یورش می‌برند.

«مجتبی‌ گهستونی»، سخنگو و دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان درباره حفاری‌های تازه در شوش به CHN‌ گفت: «این‌بار نوبت به حفاری‌ها در محوطه مهم جعفر آباد به عنوان یکی از مهمترین استقرارگاه‌های دشت شوشان در هزار پنجم قبل از میلاد مسیح و دیگر آثار مجاور آن رسیده است؛ اما این‌بار کلنگ حفاران غیرمجاز به قبر یکی از سادات خورد.»

وی در ادامه گفت: «داستان از این قرار است که در مقبره یکی از سادات مهم منطقه به نام "سید تفاخ" که روی تپه‌های جعفر آباد قرار دارد گودال عمیقی کنده شده و حتی سنگ قبر سید را نیز از جا درآورده و به کناری انداخته‌اند، شواهد نشان می‌دهد که مسببین این کار به خیال گنج به کلنگ به قبر سید زده‌اند.»

به گفته گهستونی البته کار به همین جا ختم نشده و متجاوزان در نزدیکی این مدفن حفاری دیگری صورت داده‌اند که گودالی به عمق حدود 10 متر را ایجاد کرده‌ که در نوع خود بی‌سابقه است و حتی تصور اینکه چگونه کسی خود را به انتهای گودال برساند نیز خطرناک است.

حفاری‌های غیرمجاز مدت‌هاست در شوش ادامه دارد و پیش از این حتی خود تپه شوش که تحت نظارت کامل پایگاه میراث فرهنگی شوش است، مورد تعرض قرار گرفت.

تپه جعفرآباد به سه دوره تاریخی تقسیم شده‌است. دوره اول معماری چینه‌ای و خشتی دارد. چند خانه از دوره دوم نیز حفاری شده که دیوارهای خشتی داشته‌اند و کف آنها نیز با خشت چیده شده بود.

ادوات سنگی گوناگونی مانند هاون،سنگ ساب، تیغه، رنده و غیره از این تپه بدست آمده‌است.

 از سال 1969 تا 1978 هشت فصل کاوش توسط هیات باستان‌شناسی فرانسه در ایران به سرپرستی ژنوییودلفوس در تپه‌ها ی جوی، جعفر آباد و بندبال انجام شد. در طی این کاوش‌ها کهن‌ترین آثار و بقایای فرهنگی در تپه جعفرآباد به دست آمده‌است.

این تپه به عنوان شاخص مراحل گوناگون فرهنگ‌های دوران مختلف ده‌نشینی در حوزه فرهنگی شوش است. برای نخستین بار در دوره روستانشینی قدیم (5000- 4800 پ . م) در محوطه باستانی جعفر آباد شوش سفال‌های نخودی دشت شوشان تولید شدند. زیست‌گاه اولیه آن حدود 2000 متر مربع مساحت داشت و سه بار به طور عمده تجدید بنا شده بود.

معماری این فاز متشکل از اتاق‌های مسکونی بزرگ یا تالارهایی است که با انبارهای کوچک‌تر در بافت زیست‌گاهی بسیار هسته‌ای قرار گرفته است. به همین دلیل فضای باز محوطه کم است. یک کارگاه سفال‌گری در جعفرآباد در یک مقطع زمانی که این محوطه مسکونی نبود سفال تولید می‌کرده است.

در این محوطه باستانی سفال‌های منقوش ظریف، پیکرک‌ها، حلقه‌های سفالی و گل میخ‌ها یا مخروطی سفالی سوراخ شده یافت شده است. این اشیا در بندبال نیز در لایه‌های هم دوران به دست آمده است و احتمالا به نجیب‌زادگان یا کنش‌های آیینی مربوط می شود. کوره سفال‌پزی و احتمالا کارگاه پیکره‌سازی تنها مدارک حاکی از وجود فعالیت‌های صنعتی است.

گورهای متعلق به دو نوزاد و یک کودک به دست‌آمده که احتمالا در گوشه ساختمان‌های متروک جعفرآباد قرار داشته‌اند.

شوش یکی از مهمترین محوطه‌های باستانی ایران و جهان است که مدت‌ها توسط هیات مختلف خارجی و ایرانی حفاری باستان‌شناسی شده‌است. این شهر باستانی از 5 هزار سال قبل تا دوران هخامنشیان پایتخت ایران بوده و نقش مهمی در تحولات سیاسی و اقتصادی منطقه داشته‌است.

 

شعرهای لری و بختیاری خداداد شهبازی کتاب شد

 

خداداد شهبازی مجموعه‌ای از شعرهای لری و بختیاری خود را در دفتری با نام "فرهنگ ماندگار" چاپ کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از خوزستان این دفتر 160 صفحه‌ای 2 شعر فارسی و 58 شعر با گویش‌های لری و بختیاری دارد که انتشارات گفتمان اندیشه معاصر در 1500 نسخه آن را منتشر کرده است.این دفتر موضوعات متنوعی از جمله ویژگی‌های جغرافیایی و اسطوره‌ای منطقه‌ بختیاری، مضامین عاشقانه و وطنی را شامل می‌شود. خداداد شهبازی علاوه بر این دفتر فرهنگ‌نامه بختیاری را آماده چاپ دارد.

 

پیرترین سینمای کشور همچنان فیلم نمایش می‌دهد!
 

پیرترین سالن سینمای کشور که در مالکیت صنعت نفت مسجدسلیمان قرار دارد با اکران یک فیلم جدید به چرخه خدمت بازگشت.

 به گزارش ایسنا از خوزستان این سینمای پیر کشور پس از چندین سال سکون و سکوت با همت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و با اکران فیلم «قلاده‌های طلا » بار  دیگر به چرخه خدمت درآمد.  سینمای باشگاه مرکزی صنعت نفت مسجدسلیمان که به دنبال اکتشاف نفت در این شهر احداث شد تا چند سال پیش جدیدترین فیلم‌ها را همزمان با تهران برای علاقه‌مندان نمایش می‌داد ولی به دلیل فرسودگی و کهنسالی این سالن از چرخه خدمت بازماند ولی در 2 سال پیش به همت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان این سالن و مجموعه آن مورد مرمت و بازسازی کلی قرار گرفت و بار دیگر به خدمت شهروندان این شهر درآمد.

امیر نادری با فیلم "دونده" میهمان همشهریان خود می شود
آبادان - خبرگزاری مهر: فیلم خاطره انگیز "دونده" ساخته امیر نادری فیلمساز برجسته آبادانی در نشست هفتگی نمایش فیلم دفتر هنرهای تصویری حوزه هنری مرکز آبادان به نمایش در می آید.

به گزارش خبرنگار مهر، این فیلم محصول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و نخستین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب است که مورد توجه محافل هنری و جشنواره های سینمایی جهان قرار گرفت.

بهرام بیضایی کار تدوین این فیلم را انجام داده است. «دونده» در 86 دقیقه محصول سال 1363 است.نشست های هفتگی نمایش فیلم واحد هنرهای تصویری حوزه هنری آبادان روز های دوشنبه از ساعت هفت بعد از ظهر برگزار می شود. 
 
 
حال و روز «ورشوسازی» هم زیاد تعریفی نیست
 

یک ورشوساز گفت: وضعیت هنر ورشوسازی زیاد تعریفی نیست زیرا دیگر کسی تمایلی به این هنر ندارد.

رحمان گل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان بیان کرد: در زمینه هنر ورشوسازی اگر کسی از ما تقاضا کند و یا سفارش بدهد حتما کار می‌کنیم. در هنگام برپایی جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها نیز کارهای‌ خود را ارایه می‌دهیم که در این مواقع فروش خوب است چراکه مردم صنایع دستی سبک و ارزان قیمت را خریداری می‌کنند.وی افزود: میراث فرهنگی نیز حمایت‌هایی از قبیل ارزان کردن بیمه و دادن وام را از هنرمندان ورشوساز اعمال می‌کند.گل یادآور شد: آلیاژ ورشو به علت زود اکسید شدن و تغییر رنگ دادن نزدیک به 40 سال است که تولید نمی‌شود و هنرمندان ورشوساز از آلیاژ‌هایی مثل مس و برنج استفاده می‌کنند.


یک دوستدار میراث فرهنگی:
گرد و غبار گردشگران را فراری می‌دهد
 

یک دوستدار میراث فرهنگی گفت: با توجه به زیان‌های گرد و غبار و حتی بیماری‌های ناشناخته‌ای که در آن وجود دارد کسانی که علاقه‌مند به گردشگری هستند از بازدید این استان سر باز می‌زنند.

هادی سرابی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان اظهار کرد: معمولا در فصل تابستان تعداد گردشگرانی که خارج از استان هستند و برای بازدید می‌آیند به علت گرمای هوا کم است.وی افزود: بیش‌تر گردشگران استان خوزستان در فصل زمستان که هوا مناسب و خوب است می‌آیند که اخیرا به خاطر وجود گرد و غبار به این استان سفر نمی‌کنند.سرابی ادامه داد: برای پیش‌گیری از گرد و غبار باید اقداماتی صورت گیرد از جمله پیشنهادات آقای کردوانی که بحث ریگ‌پاشی و طبیعت‌سازی را مطرح کرد و این‌ که ریگ‌پاشی بهتر از مالچ‌پاشی است زیرا ماندگاری بیش‌تری دارد. البته درخت‌کاری و ایجاد فضاهای طبیعی نیز بسیار مفید است.وی تصریح کرد: از علت‌های وجود گرد و غبار می‌توان به سدسازی‌ها در عراق، خشک شدن هورها و اثراتی که از جنگ و تخریب درختان منطقه به جا مانده اشاره کرد.

حال و روز «ورشوسازی» هم زیاد تعریفی نیست
 

یک ورشوساز گفت: وضعیت هنر ورشوسازی زیاد تعریفی نیست زیرا دیگر کسی تمایلی به این هنر ندارد.

رحمان گل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان بیان کرد: در زمینه هنر ورشوسازی اگر کسی از ما تقاضا کند و یا سفارش بدهد حتما کار می‌کنیم. در هنگام برپایی جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها نیز کارهای‌ خود را ارایه می‌دهیم که در این مواقع فروش خوب است چراکه مردم صنایع دستی سبک و ارزان قیمت را خریداری می‌کنند.وی افزود: میراث فرهنگی نیز حمایت‌هایی از قبیل ارزان کردن بیمه و دادن وام را از هنرمندان ورشوساز اعمال می‌کند.گل یادآور شد: آلیاژ ورشو به علت زود اکسید شدن و تغییر رنگ دادن نزدیک به 40 سال است که تولید نمی‌شود و هنرمندان ورشوساز از آلیاژ‌هایی مثل مس و برنج استفاده می‌کنند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد