سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار میراث استان

 
نماینده مردم اندیکا در مجلس:
اندیکا اداره میراث فرهنگی ندارد

خبرگزاری فارس: نماینده مردم اندیکا در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرستان اندیکا با داشتن آثار تاریخی بسیار زیاد از داشتن اداره میراث فرهنگی هم محروم است.

خبرگزاری فارس: اندیکا اداره میراث فرهنگی ندارد

دکتر اسماعیل جلیلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مسجدسلیمان اظهار داشت: شهرستان اندیکا دارای سابقه تاریخی و باستانی بسیار زیادی است ولی به دلیل نبود اداره میراث فرهنگی دارای مشکلات زیادی در این حوزه شده است.

وی با اشاره به مشکلات به وجود آمده در این شهرستان افزود: در این شهرستان به دلیل نبود متولی اصلی آثار تاریخی در حال ویرانی هستند و توجه به آثار تاریخی شهرستان اندیکا به حداقل تقلیل می‌یابد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اندیکا از داشتن ابتدایی‌ترین زیرساخت‌های گردشگری محروم است، تأکید کرد: شهرستان اندیکا از داشتن راه مناسب و دیگر امکانات لازم برای حضور گردشگر محروم است و به این دلیل باید کوشید تا این ابتدایی‌ترین زیرساخت‌های مورد نیاز تأمین شود.

جلیلی افزود: شهرستان لالی چند سالی است که مستقل شده و به شهرستان ارتقا پیدا کرده است ولی هنوز ادارات این شهرستان مستقل نشده است و به این دلیل تبدیل سرپرستی به اداره در این شهرستان در صدر برنامه‌ها قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد: استقلال ادارات باعث می‌شود تا روند کار و تلاش و پیگیری مشکلات در این شهرستان سرعت گیرد و به این دلیل این مهم در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از ادارات زیرساختی و خدمات رسان در این شهرستان نمایندگی مستقل ندارند، تأکید کرد: در شرایط کنونی این شهرستان نیازمند توجه بیشتر مدیران استانی است و به این دلیل در تلاش هستیم تا در مدت زمانی کوتاه برای تأسیس ادارات شهرستان اقدامی سریع شود.

جلیلی با اشاره به اینکه این اتفاق باید در سال‌های پیش انجام می‌شد، افزود: باید برای این مشکل از سال‌ها قبل اقدامی انجام می‌شد و به این دلیل در شرایط کنونی باید از اتلاف زمان جلوگیری شود و در این باره گام‌های بلندی برداشته شود.

وی افزود: شهرستان لالی از محرومیت‌های زیادی رنج می‌برد و به این دلیل در تلاش هستیم که گامی مثبت و زیربنایی برای رفع محرومیت این شهرستان برداشته شود.

شهرستان لالی جزئی از حوزه انتخابیه مسجدسلیمان در شمال خوزستان قرار دارد.

 
 
مدیر پایگاه سازه‌های آبی شوشتر:
پل بند میزان شوشتر مرمت می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر پایگاه سازه‌های آبی شوشتر گفت: پل بند میزان شوشتر در شرایط کنونی وضعیت بحرانی دارد و در نوبت مرمت قرار گرفته است.

خبرگزاری فارس: پل بند میزان شوشتر مرمت می‌شود

امین محمودزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شوشتر اظهار داشت: پل بند میزان شوشتر در شرایط کنونی در قسمت مغروق دچار خوردگی شده است و باید در اسرع وقت مرمت شود.

وی با اشاره به اینکه برای مرمت این پل بند مطالعات اولیه انجام شده است، افزود: برای مرمت این اثر تاریخی مطالعات اولیه انجام شده است و به این دلیل در تلاش هستیم تا در اسرع وقت کار مرمت این اثر تاریخی آغاز شود.

محمودزاده خاطر نشان کرد: پل بند میزان به دلیل وضعیت جغرافیایی و محل استقرار تأثیر بسیار زیادی در سازه‌های آبی تاریخی شوشتر دارد و به این دلیل مرمت این اثر تاریخی از اولویت بسیار زیادی برخوردار است.

وی افزود: با اعتبار ملی که از سازمان میراث فرهنگی در اختیار پایگاه سازه‌های آبی تاریخی شوشتر قرار گرفته است مرمت این بند تاریخی آغاز خواهد شد.

بند میزان شوشتر با توجه به شواهد و مدارک موجود در زمان شاپور ساسانی پایه گذاری شده است، این بند در جهت شرقی- غربی در شمال شوشتر و در نزدیک بقعه سید محمد گیاهخوار قرار دارد. در محل این بند رود کارون به دو شاخه شطیط یا چهار دانگه و گرگر یا دو دانگه تقسیم می‌شود.

این بند به نام‌های میزان و بند محمد علی میرزا شناخته می‌شود. به گفته برخی حدفاصل این بند تا پل بند شادروان بوسیله سنگ‌های تراش و بست های سربی کف رودخانه سنگ فرش شده است. به دلیل اینکه در زمان محمد علی میرزا دولت شاه این بند تعمیر شده بدین نام معروف شده است.

بند میزان با جهت شرقی – غربی رود کارون را به دو شاخه شرقی(گرگر) و غربی (شطیط) تقسیم می‌کند. در حقیقت این بند آب رودخانه کارون را به چهار به شش و دو به شش تقسیم می‌کند؛ به طوری که چهار قسمت آب به مسیر شطیط می‌رود که به آن چهار دانگه معروف می‌باشد و دو قسمت آن به سمت شرقی می‌رود که به دو دانگه یا گرگر معروف است.

 
با حضور مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان
نخستین باغ ایرانی در خوزستان افتتاح می‌شود

خبرگزاری فارس: نخستین باغ ایرانی در استان خوزستان با همت سرمایه‌گذار بخش خصوصی در شهرستان شوشتر به بهره‌برداری می‌رسد.

خبرگزاری فارس: نخستین باغ ایرانی در خوزستان افتتاح می‌شود

مدیر شرکت سرمایه‌گذاری سلمان امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در شوشتر اظهار داشت: نخستین باغ ایرانی در استان خوزستان با مشارکت بخش خصوصی در روزهای آینده در شهرستان شوشتر به بهره‌برداری می‌رسد.

روزبه سلمان افزود: این باغ ایرانی با همه شاخصه‌های باغ‌های ایرانی در کنار نهر داریون و مجاور آثار تاریخی بندخاک و پل بند لشکر و شاه‌علی شوشتر واقع شده است که وجود این آثار تاریخی در مجاورت این باغ زیبا بر جاذبه‌های این اثر تاریخی می‌افزاید.

وی تصریح کرد: برای احداث این باغ ایرانی تاکنون بیش از 2 میلیارد و 500 میلیون ریال از طرف شرکت سرمایه‌گذاری شده است و هنوز هم نیز برای بخش توسعه این باغ باید هزینه‌هایی انجام شود.

این سرمایه‌گذار با اشاره به مساحت این باغ زیبا تأکید کرد: این باغ ایرانی در شرایط کنونی 2 هزار و 500 متر مربع است ولی در طرح توسعه این باغ مساحت آن افزایش می‌یابد.

سلمان با اشاره به بخش‌های مختلف این باغ ایرانی گفت: این باغ دارای آب‌نماهای طبیعی و مصنوعی، شربت‌خانه و چای‌خانه است.

وی تأکید کرد: این نخستین باغ ایرانی است که در خوزستان محسوب می‌شود و نخستین باغ ایرانی است که در کشور به همت سرمایه‌گذار بخش خصوصی ساخته شده است.

سلمان افزود: این باغ زیبا در روزهای آتی با حضور مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان و برخی از مدیران ملی این سازمان افتتاح می‌شود.

 
 
با دستور استاندار خوزستان؛
اعتبارات میراث فرهنگی حذف شد

خبرگزاری فارس: فرماندار شوشتر گفت: با دستور استاندار خوزستان اعتبارات میراث فرهنگی حذف شده و همان وظایف به دستگاه‌های دیگری سپرده شده است.

خبرگزاری فارس: اعتبارات میراث فرهنگی حذف شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شوشتر، حیدر نجفی عصر امروز در جلسه کمیته برنامه‌ریزی شهرستان شوشتر، اظهار داشت: در سال‌جاری تلاش شده است که اعتبار به دستگاه‌هایی داده شود که توانایی کار داشته باشند و در این راستا دو ردیف از اعتبارات میراث فرهنگی شهرستان شوشتر از سرجمع اعتبارات این دستگاه حذف شد و به شهرداری شوشتر و بنیاد مسکن سپرده شده است.

وی با اشاره به این دو پروژه بدون اعلام میزان اعتبار آن‌ها گفت: در سال‌جاری قرار بود کمپ مهمانان شهرستان شوشتر با رقم اعتباری تقریبی 3 میلیارد ریال احداث شود که با نظر مساعد استاندار خوزستان به دلیل عدم توانایی میراث فرهنگی در این باره این اعتبار به شهرداری شوشتر پرداخت خواهد شد تا این مهم را برعهده بگیرد.

نجفی تاکید کرد: احیا و شناسایی بافت تاریخی دو روستای شهرستان شوشتر در سال‌جاری نیز در اعتبارات میراث فرهنگی شوشتر قرار داشت که بر این اساس این ردیف اعتباری از سرجمع اعتبارات میراث فرهنگی به بخش بنیاد مسکن جابجا شد و این دستگاه وظیفه اجرای ان را برعهده گرفته است.

رئیس کمیته برنامه‌ریزی شوشتر خاطرنشان کرد: برخی از دستگاه‌های اجرایی در شرایط کنونی هنوز برای جذب 100 درصدی اعتبارات سال 1390 خود اقدام نکرده‌اند و برخی از اعتبارات سال‌جاری آن‌ها در حال برگشت است و به این دلیل این دستگاه‌ها نباید انتظار اختصاص اعتبار در سال‌جاری را داشته باشند.

وی تاکید کرد: در سال جاری تلاش شده است تا ردیف‌های اعتباری در نظر گرفته شده برای شهرستان با کمترین جابجایی ابلاغ شود و هیچ جابجایی بین فصول بودجه در شهرستان شوشتر وجود ندارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد