سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از باغملک

فارس گزارش می‌دهد
برق باغملک پنکه روستاها را هم نمی‌چرخاند

خبرگزاری فارس: در کنار نیروگاه‌های آبی و حرارتی متعدد با ظرفیت بیش از 10 هزار مگاوات در خوزستان، برخی روستاهای فراموش شده باغملک تنها چند مگاوات ناقابل برای پایداری و روشن شدن کولرها می‌خواهند.

خبرگزاری فارس: برق باغملک پنکه روستاها را هم نمی‌چرخاند

به گزارش خبرگزاری فارس از شمال خوزستان، روستاهای «سرمورد» و «زیرمورد» از توابع بخش مرکزی شهرستان باغملک در جاده بخش صیدون قرار دارند. فاصله آنها تا مرکز شهر تقریباً  17 کیلومتر است و حدود 90 خانوار جمعیت دارند.

به همت دولتمردان، این دو روستا از امکاناتی نظیر آب، برق، گاز، تلفن و شبکه‌های تلویزیونی برخوردار شده‌اند اما یکی از مشکلاتی که چند سالی است اهالی این دو روستا را به ستوه آورده افت فشار برق به ویژه در فصل تابستان است؛ به طوری که در ساعات گرم شبانه روز قادر به استفاده از وسایل سرمایشی نیستند و مجبورند گرمای طاقت فرسای خوزستان را تحمل کنند.

 

تناقض گویی دو مسئول در یک اداره

حسن شریفی، دهیار روستای سرمورد نخستین می‌گوید: متأسفانه در شبکه برق مشکلاتی وجود دارد که جوابگوی نیاز روستاییان نیست.

وی در مورد پیگیری‌های انجام شده توسط شورای و اهالی روستاها در این زمینه اظهار می‌دارد: چندین بار به سازمان برق شهرستان مراجعه کرده‌ایم اما هیچ گونه اقدامی انجام نمی‌دهند و فقط بهانه می‌آورند. یکی از بهانه‌ها برق غیر مجاز در روستا بود و یا اینکه کابل‌های درون خانه‌ها ضعیف است.

دهیار روستای سرمورد تصریح می‌کند: اکنون کابل خود نگهدار نصب و سیستم شبکه را به صورت کامل عوض کرده‌اند و کسی نمی‌تواند اشتراک غیر مجاز داشته باشد با این حال باز هم این مشکل برطرف نشد. این بار در پاسخ به مراجعه بعدی ما، جواب دادند که کابل‌های کنتورها را تعویض و کنتور 3 فاز نصب کنید.

او ادامه می‌دهد: مشکل این است که در شهرستان باغملک کنتور 3 فاز موجود نیست باید از حدود 4 ماه قبل پول واریز کنیم و در نوبت قرار بگیریم و آن موقع هم معلوم نیست که بتوانیم تهیه کنیم.

شریفی به مراجعات اعضای شورای روستا به رئیس سازمان برق و تقاضای آنها برای تعویض ترانس روستا اشاره کرده و می‌گوید: چون تعداد اشتراک روستاها کم است این کار صورت نمی‌گیرد، این پاسخی بود که به ما دادند.

وی می‌افزاید: سازمان برق هنوز آماری دقیق از مشترکان روستا ندارد آماری که رئیس سازمان داد متناقض بود زیرا برق این دو روستا را دارای 67 اشتراک می‌دانست ولی امور مشترکین این آمار را 86 اشتراک بیان کرد.

این دهیار روستایی توضیح می‌دهد: وقتی تعداد مشترکان کم باشند ترانس را عوض نمی‌کنند این در حالی است که ما هم اکنون در شرایط بسیار بدی به سر می‌بریم.

شریفی می‌افزاید: با توجه به گرمای زیاد هوای خوزستان در فصل تابستان، برق روستا از ساعت 8 شب به بعد، جوابگوی نیاز اهالی روستاها نیست و نمی‌توانند از وسایل سرمایشی مانند کولرگازی و در برخی موارد حتی کولر آبی هم استفاده کنند.

رئیس شورای اسلامی روستای سرمورد در ادامه به تست گیری برق روستاها توسط مأموران سازمان برق اشاره کرده و می‌گوید: مأموران ساعت حدود 9 صبح این کار را انجام دادند در زمانی که هیچ دستگاه خنک کننده‌ای روشن نبود و فشاری روی کنتورهای خانگی و ترانس روستاها وارد نمی‌شد.

به گفته وی، روستای زیرمورد اصلا ترانس ندارد و یک ترانس، برق دو روستا را که حدود 90 خانوار در آنها زندگی می‌کنند تأمین می‌کند که همین باعث افت فشار و ایجاد مشکلاتی برای روستاییان  شده است.

 

مهاجرت‌های کوتاه به نواحی برق‌دار

علی شریفی وحید از جوانان ساکن روستای زیرمورد نیز در خصوص مشکلات روستاهای سرمورد و زیرمورد می‌گوید: برق این دو روستا به علت جمعیت زیاد دارای مشکلات فراوانی است زیرا ولتاژ برق آن قدر پایین می‌آید که تاکنون چندین دستگاه کولر آبی، گازی و یخچال سوخته و از رده خارج شده است.

وی ادامه می‌دهد: افت فشار برق آن قدر زیاد است که بیشتر اهالی این دو روستا نمی‌توانند از ساعت 11 صبح به بعد از کولر و وسایل خنک کننده استفاده کنند و با این وجود، فقط خانوارهایی که نزدیک ترانس برق هستند می‌توانند کولر روشن کنند.

وحید در ادامه به بیان مشکلات استفاده از وسایل سرمایشی در شب پرداخته و اظهار می‌دارد: در شب به دلیل اینکه نمی‌توانیم برای خنک کردن منازل از کولر استفاده کنیم به باغملک می‌رویم تا شب را در خانه فامیل و اقوام خود چند ساعتی استراحت کنیم.

وی ادامه می‌دهد: بیشتر اهالی و روستاییان، کشاورز هستند و بر سر زمین‌ها کار می‌کنند لذا انتظار دارند وقتی با تنی خسته از کار در زیر آفتاب شدید به خانه می‌آیند بتوانند برای خنک شدن از کولر استفاده و در زیر آن استراحت کنند.

 

کابل‌ها را عوض کنند

از سوی دیگر، البرز پورعابد مدیرتوزیع برق شهرستان باغملک عدم رسیدگی به موضوع را کاملا رد کرده و می‌گوید: در پی درخواست اهالی این دو روستا، کارشناسی برای ولتاژگیری فرستادیم که نتیجه بررسی‌های این متخصص نشان داد افت فشار برق در روستاهای سرمورد و زیرمورد وجود ندارد.

به گفته وی، هم اکنون کل شبکه انتقال برق دو روستا زیر پوشش کابل خودنگه‌دار قرار دارد چرا که پیش از این، انشعابات برق غیر مجاز زیادی داشتند.

پورعابد برای حل مشکل افت ولتاژ برق که از سوی روستاییان مورد اعتراض است پیشنهاد می‌دهد: ساکنان این روستاها کابل‌ها و کنتورهای 15 آمپر را افزایش ظرفیت دهند زیرا با توجه به وسایل استفاده شده در خانه‌ها، انرژی مورد نیاز بیشتر شده است.

مدیری توزیع برق شهرستان باغملک نبود کنتور 3 فاز در شهرستان را به کلی رد کرده، می‌افزاید: در این دو روستا حدود 60 اشتراک داریم که یک ترانس 125 یا 200 ولت جوابگو است و ترانسی که به کار رفته نیز 200 ولت است با این وجود درخواست افزایش ظرفیت ترانس این منطقه به شرکت برق منطقه‌ای داده شده است.

پورعابد تأکید می‌کند: اهالی این دو روستا ظرفیت انرژی درخواستی مورد نیاز منازل خود را با عوض کردن کابل و کنتورهای خانگی افزایش دهند اگر مشکل آنها حل نشد و شبکه باز هم جوابگو نبود، ما ترانس را عوض می‌کنیم.

.................................................

گزارش از: حسین یزدی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد