سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار اقتصادی استان

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر استفاده بیشتر از ظرفیت‌ها:
به دنبال احداث شهر صنعتی نفت و گاز در خوزستان هستیم

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امسال سالی حساس برای تولید کشور محسوب می‌شود و بنابراین لازم است که با هشیاری و توانایی بیشتری به تولید ملی توجه کنیم.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه‌خوزستان، محسن رضایی در دیدار با صنعتگران استان خوزستان، اظهارکرد: کشورهای بیگانه بی‌رحمانه و ناجوانمردانه ملت ما را تحریم کرده‌اند و تحریم‌ها یک سد تحمیلی در مسیر پیشرفت ملت ایران است.وی افزود: کشورهای بیگانه به بهانه انرژی هسته‌ای، اقتصاد، زندگی ملت و مسیر پیشرفت و تعالی کشوری را هدف قرار داده‌اند و موضوع هسته‌ای برای آن‌ها بهانه‌ای بیش نیست.رضایی تصریح‌کرد: کشورهای بیگانه نمی‌خواهند ملت ایران در شمال خلیج فارس و در میان چاه‌های نفت و گاز منطقه تبدیل به یک قدرت، فرهنگ و تمدن بشود و این‌ها از این موضوع می‌ترسند و نگران هستند.دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان‌کرد: برخی کشورهای اروپایی در گذشته از سه جزیره سخن می‌گفتند، اما حالا نام خلیج عربی را به زبان می‌آورند. در حالی که اسناد و مدارک چند هزار ساله برای خلیج فارس وجود دارد؛ قصد آن‌ها کاملا روشن است، آن‌ها نمی‌خواهند ملت ایران پیشرفت کند.

 وی ادامه‌داد: وقتی ما با تحریم اقتصادی مواجه هستیم نباید به خودتحریمی هم دچار شویم. اگر در کنار تحریم اقتصادی، خودتحریمی نیز وجود داشته باشد، کارآفرینان و صنعت ما همزمان 2 فشار را تحمل خواهند کرد.رضایی بیان‌کرد: چند مشکل جدی در خوزستان وجود دارد، اقتصاد این استان از قدیم دولتی بوده‌است؛ دولتمردان باید کمک کنند که در این استان به سمت اقتصاد تعاونی، خصوصی و کارآفرینی حرکت کرد. برای تحقق این امر باید مردم وارد صحنه شده و توانمند شوند.دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مردم خوزستان گناهی نکرده‌اند که در این‌جا نفت و گاز پیدا شده است و به همین دلیل اقتصاد اینجا اقتصادی دولتی است.وی افزود: علاوه بر مشکل دولتی بودن اقتصاد استان، مشکل دیگر این است که معمولا تغییر و تحولات در قدرت‌های سیاسی موجب بی‌ثباتی در مدیریت استان شده است و کسانی که در مرکز هستند آشنایی با اقتصادهای منطقه‌ای ندارند. در مجموع 15 استان که خوزستان نیز یکی از آن‌هاست هیچ گروه لابی‌گر یا رایزن درستی در تهران ندارند و بسیاری از فعالان سیاسی این مناطق چون همواره چشم به جاهای دیگر دوخته‌اند نمی‌توانند به‌درستی از حق استان خود دفاع کنند. 

رضایی تصریح‌کرد: مردم استان باید خود را باور کنند و تا زمانی که خودشان را باور نکنند همواره چشم به آسمان دیگران داشته باشند، این مشکلات را خواهند داشت. مردم استان شایستگی‌ها و لیاقت‌های بیشتری دارند و بنابراین باید افق دید خود را بالا ببرند.وی بیان‌کرد: ما باید قبول کنیم که خوزستانی‌ها در خیلی از زمینه‌ها شایستگی دارند و باید کمک کرد تا از ظرفیت‌های استان خوزستان استفاده بیشتری کرد. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اقدامات جدی در بحث گمرک و واردات، گفت: قرار است کالاهایی که در گمرک است، سریعتر ترخیص و در بحث استاندارد کالاهای وارداتی نیز بازنگری شود و در ماه‌های آینده فضای فعالیت اقتصادی راحت‌تر و تسهیل خواهد شد.

رضایی افزود: البته باید مراقبت کرد کالاهایی را وارد کنیم که واقعا در کشور تولید نمی‌شود. اگر از تحریم‌ها استفاده منطقی داشته باشیم این تحریم‌ها منجر به تحول اقتصادی، صنعت و کشاورزی کشور می‌شود. به‌هرحال واردات را نمی‌توان تعطیل کرد و باید کالاهای مورد نیاز بخش تولید را در اولویت واردات قرار داد، اما باید سعی کنیم که کالاهای مصرفی را خودمان تولید کنیم.وی اظهارکرد: پیشنهاد من این است که یک شهر نه شهرک صنعتی با ویژگی مناطق ویژه برای صنعت نفت و گاز در خوزستان احداث شود. به عنوان مثال در اطراف آنکارای ترکیه چنین شهری وجود دارد؛ فرق شهر صنعتی با شهرک صنعتی در این است که شهر صنعتی مانند یک موجود زنده است و این شهر تمام مسایل شهری همچون بانک، بیمارستان و پلیس را در خود جای می‌دهد و ما به دنبال اجرا و عملی شدن شهر صنعتی نفت و گاز در استان هستیم.

 در ادامه این نشست علی کرانی، رییس انجمن سازندگان تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی خوزستان با اشاره به توانمندی‌های صنعت، گاز و پتروشیمی گفت: ظرفیت‌های سازندگان صنعت، گاز و پتروشیمی باید به فعل تبدیل شود و اگر از این فرصت‌ها به خوبی استفاده کنیم، می‌توانیم بخش عظیمی از نیازهای حفاری، نفت و گاز داخل را تولید کرده و صادرات هم داشته باشیم.وی افزود: نیازمند ایجاد یک شهرک صنعتی ویژه ساخت تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی در استان هستیم و این درخواست بارها از طریق رسانه‌ها عنوان شده است؛ البته قصد ما این نیست که تنها صنعتگران خوزستانی در شهرک صنعتی نفت و گاز مستقر شوند، بلکه ما معتقدیم همه صنعتگران برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و ما فضای لازم را برای همه سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنیم.کرانی عنوان‌کرد: به دلیل نزدیکی استان خوزستان به خلیح فارس و کشور عراق به خوبی می‌توانیم از فرصت‌ها استفاده کنیم و حتی صادرات هم داشته باشیم و ارزآوری یکی از مزیت‌های صادرات کالا خواهد بود.

 همچنین در ادامه محمدی احمد‌زاده، عضو هیات مدیره انجمن سازندگان نفت و گاز خوزستان، گفت: علی‌رغم تحریم‌های مختلفی که تاکنون در صنعت مخصوصا صنعت نفت وجود داشته است، صنعتگران اجازه نداده‌اند چرخی از صنعت از گردش باز ماند. عزم همه ما صنعتگران این است که بتوانیم بر مشکلات فائق شویم و شرایط این را می‌طلبد که سیاستمداران و مسوولان حکومتی نیز در این زمینه همکاری داشته باشند.وی افزود: در چند سال اخیر ما صنعتگران با مشکلاتی مواجه شده‌ایم. کالا را به کارفرمایان دولتی خود، یعنی شرکت نفت، حفاری، فولاد ، پتروشیمی و کشت و صنعت تحویل می‌دهیم اما کارفرمایان در چند سال اخیر پول کارمان را به ما تحویل نداده‌اند. بعضا بالای یک تا سه سال می‌شود که کارفرمایان دولتی به ما پول نداده‌اند و این معضل باعث شده که توان بالقوه و بالفعل صنعتگران آرام آرام کاسته و در نهایت انگیزه‌ها کم‌رنگ‌تر‌ شود.احمد‌زاده خواستار تسریع در پرداخت‌ها تسهیلات و به‌روز شدن آن شد.

 ایمان علیرضایی، مدیرعامل شرکت الکترومکانیک پارسیان و سازنده قطعات صنایع نفت و گاز، نیز اظهارکرد: توانایی تولیدکنندگان داخلی در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات صنایع نفت و گاز بسیار بالاست و کالاهای تولیدی داخلی در این بخش از نظر قیمت و کیفیت در حد کالاهای تولیدی غربی می‌باشد و این سازندگان قدرت رقابت با کالاهای غربی را دارند.وی افزود: امسال از سوی مقام معظم رهبری سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامیده شده است، اما با این وجود بعضا شاهد بی‌مهری مسوولان مربوطه نسبت به تولیدکنندگان داخلی هستیم.علیرضایی بیان‌کرد: برخی مواقع نمایشگاه‌های بی‌محتوایی تحت عنوان دستاوردهای استان برگزار می‌شود که به جز هزینه‌های غیرقابل برگشت و ناامیدی چیزی برای صنعتگر و تولیدکننده دربر ندارد؛ البته منظور ما نمایشگاه‌های نفت و گاز و پتروشیمی نیست. این سازنده قطعات صنایع نفت و گاز تصریح‌کرد: در چند سال گذشته تعداد زیادی از کارگران بخش صنعت به دلیل مشکلات مالی اخراجی شده‌اند؛ واحدهای صنعتی و تولیدی یکی پس از دیگری تعطیل یا ورشکسته شده است. آیا مسوولان استان از بانک‌ها آمار واحدهای تملک شده را گرفته‌اند و دلیل آن را می‌پرسند؟ مسوولان استان خوزستان همواره در مطبوعات حمایت خود را از بخش تولید و صنایع بومی استان اعلام می‌دارند، اما در واقعیت این‌گونه نیست.

وی افزود: رفع معضل بیکاری و ناامنی و افزایش درآمدهای کشور و استان و حتی زیباسازی شهرمان تنها با رفع ریشه مشکلات صنعت امکان‌پذیر است؛ امیدواریم تمام مسوولان کشور این موضوع را در راس برنامه‌های خود قرار دهند.علیرضایی گفت: ما با پایتخت کشور ارتباطی نداریم و همواره این موضوع یکی از دلایل ضایع شدن حقمان بوده است. انتظار داریم یک کرسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام و در تهران برای خوزستانی‌ها قرار داده شود.

 غلامرضا نورآبادی یک تولیدکننده اتصالات PVC نیز در ادامه گفت: گسترش صنایع کوچک یکی از راهکارهای توسعه صنعتی و ایجاد اشتغال است. یک واحد تولیدی برای دوام خود نیاز به توسعه دارد و برای توسعه نیز نیازمند ایجاد تشکل است تشکل‌های صنعتی در استان ما متاسفانه خیلی ضعیف هستند.وی افزود: برخی شرکت‌های بزرگ مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین‌دستی را در تحت عنوان بورس عرضه می‌کنند اما عملا این مواد را در بازار ازاد عرضه می‌شود.نورآبادی نبود تشکل، دریافت مواد اولیه گران‌تر، سود بانکی 20 درصد را مشکلات موجود صنایع دانست و خاطرنشان‌کرد: این مشکلات موجب فرار سرمایه از بخش تولید به بخش‌های خدماتی و دلالی می‌شود و انتظار داریم که به تشکل‌های صنعتی و مساله آموزشی بهای بیشتری داده شود.

 در ادامه تفضلی، مدیرعامل کارخانه فولاد پایا، اظهارکرد: امیدواریم برای خوزستانی‌ها استثناهایی در قوانین بیمه‌ای و مالیاتی، تنظیم قراردادها و دیگر موارد وضع شود. وی در خصوص تسهیلات بانکی بیان‌کرد: متاسفانه به دلیل اقتصادی که صورت گرفت بانک‌ها فشار بی‌امانی به تولیدکنندگان وارد می‌کنند و این روند جز تعطیلی تولید در استان چیزی به دنبال ندارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد