سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارشی از وضعیت نامطلوب آب در استان

بیانیه گروه آسماری برای لغو سمفونی کارون

استاد مجید انتظامی به سفارش شرکت توسعه منابع آب و نیرو و به دلیل آنچه که جشن خودکفایی صنعت سدسازی می خواند، اقدام به اجرای برنامه ای تحت عنوان سمفونی کارون خواهد کرد . انتشار خبر این برنامه موجب دلسردی و تاسف نخبگانی شد که طی چندسال اخیر تلاش نمودند تا با تشریح برخی از مصایب بی شمار سدسازی در جنوب غرب ایران تامل مسئولان را بر روند عنان گسیخته ی این صنعت برانگیزانند، از آنجا که بنظر می رسد، شرکت توسعه منابع آب و نیرو با سفارش و حمایت مالی از اجرای سمفونی کارون سعی دارد تا با توجیه پروژه های بحث برانگیز سدسازی در افکار عمومی پرداخته و صداهای مخالف را به حاشه براند گروه فرهنگی آسماری بختیاری با انتشار این بیانیه خواهان توجه بیشتر مسئولان به سرفصلهایی از حقایق سد سازی در حوزه زاگرس میانی است و میکوشد تا باتشریح برخی دغدغه های اجتماعی و فرهنگی در حوزه ی رودخانه کارون به یافتن چشم انداز و راه حلی انسانی و مردم مدار ، برای طرح های توسعه کشور کمک کند.

استاد مجید انتظامی به سفارش شرکت توسعه منابع آب و نیرو و به دلیل آنچه که جشن خودکفایی صنعت سدسازی می خواند، اقدام به اجرای برنامه ای تحت عنوان سمفونی کارون خواهد کرد .

انتشار خبر این برنامه موجب دلسردی و تاسف نخبگانی شد که طی چندسال اخیر تلاش نمودند تا با تشریح برخی از مصایب بی شمار سدسازی در جنوب غرب ایران تامل مسئولان را بر روند عنان گسیخته ی این صنعت برانگیزانند، از آنجا که بنظر می رسد، شرکت توسعه منابع آب و نیرو با سفارش و حمایت مالی از اجرای سمفونی کارون سعی دارد تا با توجیه پروژه های بحث برانگیز سدسازی در افکار عمومی پرداخته و صداهای مخالف را به حاشه براند گروه فرهنگی آسماری بختیاری با انتشار این بیانیه خواهان توجه بیشتر مسئولان به سرفصلهایی از حقایق سد سازی در حوزه زاگرس میانی است و میکوشد تا باتشریح برخی دغدغه های اجتماعی و فرهنگی در حوزه ی رودخانه کارون به یافتن چشم انداز و راه حلی انسانی و مردم مدار ، برای طرح های توسعه کشور کمک کند.

1.صنعت سدسازی در خوزستان از سال 1338 و با احداث سد دز آغاز بکارکرده است، از آن تاریخ تاکنون صدها اجتماع انسانی در حوزه ی تمدنخیز زاگرس به زیر آب رفته است و ده ها هزار انسان آواره شده اند، روستاییان و عشایر بختیاری، ساحل نشینان کارون در زاگرس مرکزی هستند ، ساحل نشینانی که امروز بر اثر مداومت 50 سال سدسازی، ناچار به توده هایی آواره ، بیکار ، با روانی زخم خورده و در حاشیه شهرهایی با هویتهای ناهمگون فرهنگی تبدیل شده اند، در عمق دریاچه سدهای دز، کارون3، کارون4گتوندعلیا، شهید عباسپور، کارون1 همه ی علایق معنوی و فرهنگی و هویتی و معیشتی ساکنان حاشیه رودخانه مدفون شده و هزاران روستا و سکونتگاه عشایری، ده ها ایلراه ، و هزاران هکتار از مزارع و مراتع مردم نابود و ظرف فرهنگی و هویت بومی عشایر بدون کوچکترین مطالعات مردمشناسی محو گردید.

2. کارون یکی از کهنترین مهدهای تمدن بشری است، اما در آبگیری سدهای حوزه این رودخانه، هزاران محوطه تاریخی و باستانی ، سنگ نگاره و یادمان ملی ثبت شده و ثبت نشده همراه با رازهای سر به مهر تمدن ناشناخته ی الیمایید، و تمدنهای اشکانی و هخامنشی بدون مطالعات باستانشناسی برای همیشه به زیر آب رفته است.

3. تاکنون در آبگیری سدهای خوزستان صدها یادمان و خاطره ی قومی به همراه عناصر فرهنگی بسیاری و المانهای بومی نظیر بردشیرها، بردگوریها و بردهای بالاسر و نقوش انسان و حیوانات اساطیری که نمونه هایی بی نظیر از هنر ناشناخته ی سنگتراشی بختیاری بود محو و نابود گردیده است.

4.طی بیست سال گذشته هزاران هکتار از پوشش گیاهی درختان جنگلی بلوط و کُنار و کلخنگ به همراه زیستگاه ها و ذخیرگاه های جانوری نابود و مغروق شده است.

5. برخلاف تبلیغاتی که شرکت آب و نیرو اغلب در هنگام احداث و افتتاح سدها عنوان می کند، طی بیست سال گذشته هیچ استفاده ای از آب انباشت شده در پشت دریاچه های سدها برای توسعه صنعت کشاورزی در خوزستان انجام نشده است و عدم ایجاد شبکه های آبرسانی و عملیات تسطیح اراضی دیم اطراف دریاچه ی سدها موید این موضوع است، (علی الظاهر تولید و فروش برق مهمترین هدف سدسازی بوده است) .

6. بنظر می رسد که بلندمرتبه سازی و ثبت رکوردهای جدید در صنعت سدسازی به نوعی مسابقه مهار گسیخته و در زیان انسان و طبیعت تبدیل شده است، بطورکه با مهار آب توسط سدها و کاهش آب ورودی کیفیت آب کارون در پایین دست، بشدت کاهش یافته و این رودخانه قدرت خود پالایی را از دست داده است.

نتیجه آنکه با محدود شدن محیط زندگی جوامع انسانی و مهاجرت اجباری ساکنان بیکار شده ی به سمت جنوب، فشار اجتماعی در پایین دست رودخانه افزایش یافته و علاوه بر نابودی یکی از دستنخورده ترین حوزه های فرهنگ ایرانی ، بدلیل تفاوتهای فرهنگی تعارضات فرهنگی و اجتماعی بیشماری برای مردم آواره در حاشیه شهرها و روستاهای پایین دستی بوجود آمده است.

لذا از اعضای محترم ارکستر تهران و جناب آقای مجید انتظامی انتظار میرود با عنایت به آنکه تلاشهای نخبگان خوزستان برای متقاعد کردن مدیران شرکت آب و نیرو برای تجدید نظر در احداث سدها راهی به جایی نبرده است مادامیکه به مسایل فنی و اجتماعی سدسازی از جمله مشکلات اخیر سد گتوند (به عنوان آخرین دستاورد شرکت آب و نیرو در منطقه) نظیر ریزش بخشهایی از دیوار حایل و تماس معدن نمک با آب کارون و قطع برق و آوارگی ساکنان4 روستای مخزن سد، بی توجهی می شود اجرای برنامه سمفونی کارون لغو و برگزاری آن به آینده موکول شود تا خدای ناکرده موج عظیم تبلیغاتی که در خصوص برنامه سمفونی کارون به راه افتااده است ، موجب فراموشی و غفلت مسئولین ذیربط نشود.

در پایان از استاد انتظامی بصورت اخص درخواست می گردد از آنجا که به عنوان یک هنرمند در قبال عطیه ای که خداوند به ایشان سپرده است و همچنین در قبال دوستدارانشان مسئولیت دارند، با شناخت و حساسیت بیشتری نسبت به مسایل منطقه اتخاذ تصمیم نمایند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد