سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار اقتصادی استان

گزارش فارس از وضعیت مسکن در خوزستان
سقف‌هایی که دورند از دست آرزو

خبرگزاری فارس: صبح شده؛ تا آخر این ماه بیشتر وقت ندارد؛ از این بنگاه به آن بنگاه رفتن کار هر روزش شده اما هنوز نتوانسته خانه‌ای مناسب پیدا کند؛ داشتن سقفی مستقل دیگر به یک آرزو می‌ماند؛ حتی آرزو هم دستش به آن نمی‌رسد.

خبرگزاری فارس: سقف‌هایی که دورند از دست آرزو

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، بعد از بالا رفتن قیمت سکه و ارز، تب زیادی در این زمینه ایجاد شد و با نشستن تب افزایش قیمت سکه، طلا و ارز بار دیگر پول‌های سرگردان به سمت بازار مسکن سرازیر می‌شود؛ این موضوع در گران شدن مسکن بی تاثیر نیست.

«آپارتمان 75 متری که دو ماه گذشته کمتر از 30 میلیون تومان فروختیم، حالا 50 میلیون تومان قیمت دارد»؛ این گفته یکی از بنگاه‌داران منطقه پردیس اهواز است، منطقه‌ای در انتهای بلوار گلستان که قیمت املاک در آن منطقه به طور متوسط از سایر مناطق شهر ارزان‌تر است.

* گرانی در گرانی

هوشنگ فاضلی، یکی از بنگاه‌داران اهوازی افزایش قیمت مواد اولیه و مصالح ساختمانی و افزایش نرخ ارز را از دلایل گرانی و افزایش قیمت‌های مسکن عنوان می‌کند و می‌افزاید: قیمت مصالح ساختمانی از جمله میلگرد و تیرآهن پی در پی در حال افزایش است.

او می‌گوید: بازار مسکن گران است و گران‌تر هم خواهد شد و از مهرماه تاکنون بهای اجاره، خرید و فروش مسکن سیر صعودی داشته است. عده‌ای از مردم به امید افزایش قیمت مسکن پول و سرمایه خود را در راه ساخت و ساز هزینه می‌کنند.

به گفته وی اگر تثبیت‌سازی قیمت در بازار مصالح به وجود بیاید، قیمت تمام شده مسکن، تعدیل و از افزایش بی‌رویه قیمت مسکن جلوگیری می‌شود.

فاضلی می‌افزاید: معمولا افزایش قیمت مسکن بر اثر سیاست‌های متغیر ساخت و ساز ایجاد می‌شود و مولفه‌های بسیاری سبب این گرانی هستند، گران شدن مصالح که به گران شدن کارگر منجر می‌شود، افزایش قیمت زمین به دلیل بحث‌های اقتصادی که در جامعه هست و سرمایه‌های سرگردانی که در اقتصاد ما هر بار به سوی یک بخش می‌روند و باعث اشباع در آن بخش می‌شود و ... بنابراین عوامل متعددی در قیمت مسکن دخیل هستند.

وی با اشاره به این‌که قیمت زمین در اهواز از آغاز سال جاری تاکنون 40 درصد افزایش یافته است، می‌گوید: مردم از ترس بی‌ارزش شدن پول‌هایشان در بانک‌ها اقدام به خریداری زمین یا ملک می‌کنند.

فاضلی با بیان این‌که قیمت مسکن در آینده همچنان افزایش خواهد یافت زیرا مطمئنا نیاز مردم کاهش پیدا نمی‌کند ادامه می‌دهد: افزایش قیمت مصالح، افزایش قیمت‌های سوخت و انرژی، افزایش قیمت عوارض شهرداری و افزایش در تمامی کالاها بعد از به انجام رسیدن هدفمندی یارانه‌ها و واریز وجه نقد به حساب مردم و پایین آمدن نرخ سود بانک و به صرفه نبودن سرمایه‌گذاری در بانک‌ها را از جمله دلایل گرانی مسکن عنوان می‌کند.

فاضلی می‌گوید: ما نمی‌توانیم وقتی مشتری به خانه نیاز دارد به او بگوییم که این آپارتمان مثلا گران است. به هر حال قیمت را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند و مشاوران املاک دخالتی در این خصوص ندارند. ما فقط تلاش می‌کنیم که اختلاف نظر فروشنده با خریدار یا اجاره کننده را به حداقل برسانیم؛ چون یک اصل وجود دارد که فروشنده دوست دارد ملکش را به گران‌ترین قیمت بفروشد و خریدار نیز دوست دارد، آپارتمان را به کمترین قیمت بخرد و ما وظیفه داریم علاوه بر بررسی همه شرایط برای عقد قرارداد، این اختلاف نظر را به حداقل برسانیم.

* تعادل پشت پرده

البته در حالی که بنگاه‌های معاملات مسکن از افزایش بی‌رویه قیمت مسکن در خرداد و تیرماه اظهار نگرانی می‌کنند، رئیس اتحادیه مشاورین املاک خوزستان، قیمت بازار مسکن را متعادل اعلام کرده و معتقد است: قیمت‌های واقعی اجاره‌بها و خرید و فروش مسکن با آغاز جابه‌جایی‌ها تیرماه مشخص می‌‌شود.

«در حال حاضر بساز و بفروش‌ها مسکن خود را با قیمت‌های واقعی ارائه می‌دهند اما در این میان فروشندگان غیرواقعی یعنی کسانی که به صورت واقعی قصد فروش ندارند، قیمت‌های غیرواقعی و بالایی را برای مسکن خود در نظر می‌گیرند.» این را بهرام نوذری می‌گوید و ادامه می‌دهد: تلاش همه مشاوران املاک این است که نرخ‌های مختلف در بازار مسکن را کاهش دهند.

وی می‌گوید: هرچه قیمت اجاره‌ و خرید و فروش مسکن ارزان‌تر باشد به نفع مشاوران املاک است؛ زیرا این موضوع سبب افزایش قدرت خرید مردم و افزایش مراجعه مردم به بنگاه‌داران می‌شود.

نوذری می‌افزاید: هر ساله از نیمه اسفند تا نیمه فروردین‌ماه وضعیت بازار مسکن بهتر می‌شود. در این فصل، میزان معاملات خرید و فروش یا اجاره سیر نزولی پیدا می‌کند اما از اوایل تیرماه با تعطیلی مدارس و آغاز جابه‌جایی‌ها، معاملات خرید و فروش یا اجاره مسکن رونق می‌گیرد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک خوزستان با اشاره به کاهش تعداد معاملات و قراردادهای اجاره و خرید و فروش مسکن در این روزها، ادامه می‌دهد: در این ماه‌ها هیچ مستاجری جابه‌جا نمی‌شود.

* پلک‌هایی که از بار گرانی سنگین می‌شوند

در حال حاضر آنچه مشهود است فاصله چشمگیر درآمدها به‌خصوص در میان کارمندان و کارگران جامعه با میزان قیمت و اجاره‌بهای مسکن است، گرچه نابرابری عرضه و تقاضا و متراژ مسکن نیز از مهم‌ترین دغدغه متقاضیان مسکن است ولی باید دید سیاست‌گذاران در بخش مسکن برای برابری قیمت، اجاره‌بها و درآمد متقاضیان آن، چه تصمیم‌هایی را اتخاذ می‌کنند.

.....................................

گزارش از ایناس عبدالخانی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد