سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار فرهنگی . هنری . ادبی

پیشنهاد خوزستانی‌ها؛
13 تیر به عنوان «روز ملی رودخانه کارون» در تقویم ملی ثبت ‌شود
فرهنگی و هنری  12:22:2 1391/04/11
914-7080-5 کد خبر
RSS :: پرینت

انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان (تاریانا) پیشنهاد کرد که روز 13 تیر به عنوان "روز ملی رودخانه کارون" نام‌گذاری و در تقویم ملی کشور ثبت شود.

سعید محمدپور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان بیان کرد: رودخانه کارون رودخانه تمدن‌سازی است که در طول هزاران سال حضورش در طبیعت خوزستان تمدن‌های بزرگی در کنار آن به وجود آمده، بالنده شده و اکنون به عنوان یکی از ستون‌های فرهنگ بشری همچون شوش است.

رییس هیات مدیره انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان اظهار داشت: مسایل و مشکلاتی که در سال‌های اخیر برای رودخانه کارون به وجود آمده و قدمت فرهنگ‌ساز رودخانه کارون انجمن دوستداران را بر آن داشت تا یک روز را به عنوان روز ملی کارون و به منظور پاسداشت نقش تمدن‌ساز این رودخانه نام‌گذاری کند.

وی خاطرنشان کرد: توجه به مسایل و موضوعات مرتبط با کارون از اهداف پیشنهاد ثبت نام کارون در تقویم ملی است. به همین منظور در نظر داریم در روز 13 تیر 91 همایش مردمی داشته باشیم. در این همایش شورای شهر، هیات دوچرخه‌سواری و هیات ورزش‌های همگانی همکاری دارند.

محمدپور یادآور شد: این همایش ساعت 19 روز سه‌شنبه (13 تیر 91) در ساحل شرقی کارون از پارک لاله تا روبه‌روی مسجد عامری با اجرای برنامه‌های پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری همگانی و پرواز بادبادک‌ها برپا می‌شود.

او، در خصوص دلایل اختصاص روز 13 تیر به نام رودخانه کارون، گفت: تیرماه گرم‌ترین ماه سال است و از دیرباز رودخانه کارون در این ماه تمام آبادی‌ها و اراضی اطراف خود را مشروب می‌کرد و هم آب آشامیدنی و هم کشاورزی آن‌ها را تامین کرده است. مردم احترام زیادی برای این موضوع قایل بودند و در این روز برای آن جشن می‌گرفتند.

رییس هیات مدیره انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان تاکید کرد: مردم ساکن حوالی کارون در دوران تاریخی در روزی از ماه تیر، یعنی سیزدهم، که اسم روز و ماه یکی می‌شود جشن می‌گرفتند.

وی یادآور شد: این روز هنوز به ثبت نرسیده است. ما در نظر داریم طوماری را به امضای شرکت‌کنندگان در همایش برسانیم و نامه‌ای را که به رییس جمهور نوشته‌ایم روز سه‌شنبه روی سایت اینترتی خود قرار دهیم. این پیشنهاد نیز همان روز رسما اعلام می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد