سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار مرکز استان

سرانه فضای سبز اهواز چگونه محاسبه می‌شود؟
اجتماعی  10/4/1391  15:54:16
914-6214-5 کد خبر
RSS :: پرینت

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: سرانه فضای سبز استاندارد آن میزان فضای سبزی است که در پاکی هوا تاثیر داشته باشد.

علیرضا عالی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)_منطقه خوزستان_اظهار کرد: در سال 90 عملیات احداث 15 پارک در مناطق مختلف شهر اهواز انجام و فضای سبز شهر اهواز ارتقا یافت؛ این فضاها پس از احداث به صورت مستمر نگهداری می‌شوند.

وی با بیان اینکه فضاهای سبز به دو بخش فضای سبز اکولوژیکی و فضای سبز با کاربری‌ شهری تقسیم می‌شوند، افزود: در طرح تفصیلی شهر اهواز فضاهای سبز با کاربری شهری با رنگ سبز مشخص شده است؛ این فضاها کاربری تفریحی دارند و در این تقسیم‌بندی، چمن نیز به عنوان فضای سبز محسوب می‌شود.

عالی‌پور تصریح کرد: در تقسیم‌بندی زیست‌محیطی، فضایی که دارای درخت است و این درختان عمل جذب دی‌اکسید کربن و آزادسازی اکسیژن را انجام می‌دهند به عنوان فضای سبز محسوب می‌شوند که می‌تواند شامل فضاهای خصوصی، عمومی، منازل و دانشگاه‌ها باشد.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز خاطرنشان کرد: در محاسبه سرانه فضای سبز برای هر شهر، تنها تاج پوشش درختان در کاربری‌های شهری به حساب می‌آید و بقیه فضاها مانند آیلندها و رفیوژها محاسبه نمی‌شوند. همچنین فضاهای سبز موجود در ادارات، شرکت‌ها و مناطق مسکونی در این محاسبه قرار نمی‌گیرد. کمربند سبز شهرها نیز جزء سرانه فضای سبز اکولوژیکی است و جزء سرانه فضای سبز شهرها محسوب نمی‌شود.

وی ادامه داد: برای تامین فضای سبز هر شهر یک تیم کارشناسی قوی، علمی و دقیق تشکیل می‌شود که کارشناسان این تیم با بررسی موقعیت شهر سرانه فضای سبز مورد نیاز را محاسبه می‌کنند؛ سرانه فضای سبز استاندارد آن میزان فضای سبزی است که در پاکی هوا تاثیر داشته باشد.

عالی‌پور تصریح کرد: در صورتی که درختان موجود در فضای سبز به آب نیاز نداشته باشند، عمل فتوسنتز هم انجام نمی‌شود یا بسیار کم صورت می‌گیرد و اکسیژن کمتری هم تولید می‌شود؛ لذا نوع درختان در میزان کاهش آلاینده‌ها و تولید اکسیژن بسیار موثر است و سرانه استاندارد زیست محیطی یک شهر می‌تواند تابعی از این عوامل باشد.

وی اظهار کرد: برای شهری مانند اهواز با این میزان آلاینده‌های هوا لازم است درختانی با نیاز آبی بالا در شهر کاشته شوند که عمل فتوسنتز بیشتر انجام شود. البته برخی چمن‌ها نیز عمل فتوسنتز را انجام می‌دهند و در پاکی هوا تاثیر بسزایی دارند. درختانی مانند کهور و کنه‌کارپوس و برخی درختان کم‌آب در تهویه هوا تاثیر زیادی ندارند ولی در اهواز به دلیل مشکل تامین آب خام از این درختان استفاده می‌شود. درختانی که نیاز آبی بیشتر دارند تصفیه هوا را به نحو بهتری انجام می‌دهد. 

 

 

 

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز:
سرقت تجهیزات نورپردازی بیش از 30 میلیون تومان خسارت در پی داشته است

 

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز گفت: شهر اهواز با پول شهروندان ساخته شده و آسیب رساندن به اموال عمومی و تجهیزات زیباسازی علاوه بر نامناسب کردن چهره شهر، در واقع ضرر رساندن به خود شهروندان است. ارسلان شهنی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسنای خوزستان اظهار کرد: ‌سرقت کابل‌ها و پروژکتورهای نصب شده برای نورپردازی پل‌ها و جزیره‌های میان رودخانه کارون که مکرر اتفاق می‌افتد، در چند روز اخیر بیش از 30 میلیون تومان به سازمان زیباسازی شهرداری اهواز خسارت وارد کرده است. وی افزود: شهر اهواز زمانی زیبا می‌شود که شهروندان در زیباسازی این شهر مشارکت داشته باشند و از پروژه‌هایی که در سطح شهر اجرا می‌شود مراقبت کنند، در غیر این صورت انجام مکرر پروژه‌هایی با هزینه‌های گزاف، مدیران شهری را از قید انجام این کارها رها می‌سازد. شهنی تصریح کرد: کلان‌شهر اهواز و استان خوزستان سابقه فرهنگی چندهزار ساله دارد و از شهروندان انتظار می‌رود از اموال عمومی مراقبت کنند، نه اینکه مجبور باشیم برای تجهیزات و وسایل نصب شده برای زیبایی شهر نگهبان تعیین کنیم. مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی افراد با بی‌مسئولیتی در قبال اموال عمومی و تجهیزات زیباسازی برخورد می‌کنند که شهروندان باید در خصوص تذکر به چنین افرادی و آگاه ساختن آنها همراهی و همکاری داشته باشند.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد