سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارشی از وضعیت ناگوار آلودگی هوای خوزستان

مقام عراقی: ریزگردها روزانه خواهد شد! ویژه

معاون وزیر محیط زیست عراق می گوید به رغم تلاش‌ها برای احیای هورها، به احتمال زیاد عراق در بخش اعظم دهه آینده از طوفان ریزگردها رنج خواهد برد. در شرایط کنونی هیچ هفته‌ای نیست که عراق و به تبع آن ایران چند روز با طوفان ریزگرد مواجه نشوند. این طوفان‌ها به حدی قوی است که موجب اختلال در رانندگی و بروز تصادف و توقف پروازها و پر شدن بیمارستان‌ها از بیمارانی می‌شود که با مشکلات تنفسی مواجه هستند.

به گفته این مسئول عراقی در اواخر دهه ۱۹۷۰ بین ده تا ۱۵ طوفان ریزگرد در سال در عراق روی می داد ولی تعداد این طوفان ها و همچنین قدرت آنها بعد از آن که صدام حسین هورها را در اوایل دهه ۱۹۹۰ به منظور بیرون راندن قبایل مخالف حکومت وی از آنها

پیش بینی می‌شود در صورتی که اوضاع به همین شکل باقی بماند، تعداد روزهایی در آنها هوا غبار آلود است در دهه آینده به ۳۰۰ روز در سال برسد.

خشکاند، افزایش یافته است.

کمال لطیف به رویترز گفته که در سال ۲۰۰۸ دویست و هشتاد و سه روز از سال عراق آسمانی غبارآلود داشت و ۱۲۲ طوفان ریزگرد در آن سال روی داد. افزایش دمای هوا و نباریدن باران، هورها را همچنان خشک نگه خواهد داشت و پیش بینی می شود در صورتی که اوضاع به همین شکل باقی بماند، تعداد روزهایی در آنها هوا غبار آلود است در دهه آینده به ۳۰۰ روز در سال برسد.

هورها در دهه ۱۹۷۰ در حدود ۹۰۰۰ کیلومتر مربع از مساحت جنوب عراق را تشکیل می دادند ولی این مساحت در سال ۲۰۰۲ به فقط ۷۶۰ کیلومتر مربع کاهش یافت. البته حدود ۵۰ درصد مساحت اصلی هورها تاکنون با کمک ایران احیا شده است ولی این کار برای حل مشکل کافی نیست و لازم است صد درصد هورها احیا شوند و همچنین پوششی گیاهی در مناطق بیابانی شمال غرب عراق به منظور تقویت خاک و جلوگیری از وزش طوفان شن از این مناطق ایجاد شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد