سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

لغو نشست سمفونی کارون/ یک اثر پرهزینه هنری  

سمفونی کارون از آثار پرهزینه و فاخر موسیقی کشور است که از ابتدا تاکنون مشکلات و حواشی زیادی را داشته و آخرین آنها لغو نشست خبری است که قرار بود قردا برگزار شود.

به گزارش خبرنگار مهر لغو نشست خبری سمفونی کارون که قرار بود فردا؛ دهم تیر برگزار شود و از پیش نیز اعلام شده بود که با عدم شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به عنوان پشتیبان مالی تولید و ساخت این اثر در این نشست همراه است اجرای سمفونی کارون را با حواشی بسیاری روبرو خواهد کرد.تأخیر بسیار در اجرای سمفونی از زمان تحویل آن موجب شد تا اعتراضات بسیاری را دنبال داشته باشد که دلیل آن کمبود بودجه شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران بود اما به نظر می رسد با این تأخیر اجرای خوشایندی برای سمفونی کارون رقم نخواهد نخورد.

درخواست لغو اجرای سمفونی

رییس مجمع ملی تشکل های کشاورزی کشور در راستای حمایت از کشاورزان استان خوزستان، خواستار لغو سمفونی «کارون» ساخته مجید انتظامی شد و به گفته وی به طور حتم لغو سمفونی کارون توسط استاد مجید انتظامی می تواند، اقدام معنوی در راستای حمایت از کشاورزان استان خوزستان باشد.

دومین درخواست

همچنین  در پی انتشار خبر برگزاری مراسم موسوم به "جشن خودکفایی صنعت سدسازی" با اجرای سمفونی کارون توسط استاد «مجید انتظامی» هنرمند برجسته ی کشور،‌ انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست شهرستان ایذه و دهدز که یکی از سه انجمن غیر دولتی فعال و برتر استان خوزستان با بیش از ده سال سابقه فعالتی محیط زیستی است، در نامه ای به خطاب به استاد مجید انتظامی خواستار لغو اجرای سمفونی کارون از طرف وی تا زمان ارائه تضمین های محیط زیستی لازم از سوی شرکت آب و نیرو شد.

متن کامل این نامه خطاب به انتظامی به شرح زیر است:

"هنر و هنرمندان همواره با الهام گرفتن از مزامین بکر و ناب روحانی طبیعت و عناصر آن، زیباترین آثار هنری را در پاسداشت کرامت و حرمت انسان و سپاسگذاری از خالق مهربان پدید آورده اند و چه بسیارند زیبایی های خلق شده توسط هنرمندان متعهدی که به اقتضای زمان، در خدمت به تعالی نوع بشر و البته دفاع از حقوق انسان ها به وجود آمده اند.

ایران عزیز و مردم شرافتمند و نوع دوست آن و همچنین طبیعت خداداد آن فرصت های کم نظیری را برای بروز و بلوغ خلاقیت ها و اندیشه های انسان دوستانه در اختیار داشته و خواهد داشت؛ بی شک هنر هنرمندان ایرانی، در طول تاریخ، همانند یک نغمه موسیقیایی بر سخت ترین صخره ها خودآرایی و خودنمایی نموده است و بر خود می بالیم که با الهام گرفتن از بیت معروف «چو عضوی به درد آورد روزگار / دگر عضوها را نماند قرار»، ایرانیان در جای جای این کره خاکی مدافع و منادی حقوق انسان ها و طبیعت پاک و روحنواز بوده اند.

در نیم قرن اخیر، سدهای زیادی بر رودخانه حیات بخش و تمدن ساز «کارون» در زاگرس میانی ساخته شده اند و پروژه های فراوان دیگری از طرف وزارت نیرو و شرکت انحصاری «آب و نیرو» به عنوان مجری بی رقیب سدسازی در ایران در حال اجرا یا در دست مطالعه است؛ این پروژه ها به رغم انباشت میلیاردها دلار سود سرشار در حساب سهامداران این شرکت و حامیان آن، عواقب محیط زیستی ناگوار و آسیب های انسانی فرهنگی اجتماعی جبران ناپذیری را در زاگرس میانی در پی داشته است. نیم قرن است دلخراش ترین صداها که همانا صدای خراشیدن قلب طبیعت و انسان های زاگرس میانی است، به گوش می رسد ولی شرکت آب و نیرو با تبلیغات گرانقیمت خود و با ساز کردن «سمفونی سدسازی» و کوبیدن بر طبل افتخاری موهوم و ضدانسانی، سعی دارد تراژدی های خلق شده در این خطه از ایران عزیز را از سایر هموطنان پنهان کند. بر آنچه می گذرد،‌ باید گریست و بدون شک خودداری شرکت آب و نیرو از جبران خسارات وارده به طبیعت و انسانها بذر ناشادی و ناخشنودی را در دل دوستداران طبیعت و انسانها برافروخته است؛ و اکنون به جای تجدیدنظر در روش و راه غیرعلمی و غیرانسانی خود، کوشیده است تا تحت عنوان سفارس خلق «سمفونی کارون» و با دستاویز قرار دادن «هنر»، بر خسارات وارده و معضلات ایجاد شده سرپوش نهد.

پیامدهای تلخ سدسازی بررودخانه حیات بخش و تمدن ساز کارون نظیر نابودی محیط زیست طبیعی و انسانی زاگرسی میانی و آوارگی دهها و صدها هزار نفر روستائیان و عشایر بختیاری، حرف جدید و تازه ای نیست و ذهن انسان های منصف و کارشناسان بی طرف و مردم نجیب و با فرهنگ و هنردوست ایران بی شک ستمی که بر همسایگان کارون رفته را فراموش نمی کنند.

بدین وسیله ضمن تعظیم به ساحت هنر موسیقی و نام آوران این هنر در ایران،‌ از جمله جنابعالی و همه اعضای محترم ارکستر سمفونیک تهران،‌ که می دانیم همسو با تمام ایرانیان، دل در گرو کرامت انسان دارید، از جنابعالی و گروه نوازدگان این سمفونی انتظار داریم، در اعتراض به رویه غیرعلمی، ضدطبیعت و غیر انسانی وزارت نیرو و شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، شجاعانه اعلام نمایید تا اطلاع ثانوی از اجرای این سمفونی خودداری می کنید؛ بدون شک اقدام شجاعانه و بشردوستانه شما برگ زرینی در کارنامه وطن دوستی شما و تمامی اعضای ارکستر بزرگ سمفونیک تهران خواهد بود؛ باشد که خودداری شما از اجرای این سمفونی باعث شود تا وزارت نیرو و شرکت آب و نیرو، نسبت به عملکرد خود در تخریب محیط زیست طبیعی و انسانی زاگرس میانی تجدیدنظر کنند و برای بند هفتم بیانیه توسعه هزاره مصوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تضمین های لازم برای «پایداری محیط زیست در پروژه های توسعه» و «توانمندسازی مردم بومی و جوامع محلی» را ارائه کنند. اکنون شما بر سر یک دوراهی تاریخی هستید و انتخاب شما و تک تک اعضای محترم ارکستر سمفونیک تهران در حافظه ایرانیان ثبت می شود و فرزندان ما و شما، برای انتخاب امروز ما، از ما بازخواست خواهند کرد.

امید که با انتخاب خود لبخند شادی را بر لبان طبیعت بکر و زیبای زاگرس میانی بنشانید؛‌ و نور امیدی در دل کودکانی بتابانید که پدرانشان جرو صدها هزار نفر روستائیان و عشایر بختیاری بودند که در جریان پروژه های سدسازی بر رودخانه کارون، به ناچار مجبور به وداع با سرزمین آباء و اجدادی خود شدند و در حاشیه شهرها به فقر و شرایط زیست غیرانسانی تن دادند. از شما و تک تک اعضای ارکستر سمفونیک تهران می خواهیم از اجرای این پروژه در تاریخ 16 و 17 تیر 1391 انصراف دهید و ساحت مقدس هنر موسیقی را به دامن ناپاک تخریبگران طبیعت و آواره کنندگان انسان ها آلوده نسازید. آیا می دانید در جریان آبگیری سد کارون 3 در ایذه و دهدز، پنج هزار هکتار از بکرترین جنگلهای بلوط برای همیشه نابود شد؟ آیا می دانید در جریان ساخت سد کارون 4 در دهدز و لردگان،‌ دویست هزار درخت بلوط به زیر آب رفت؟ اگر از حال «بلوط های زاگرس» بپرسید، به شما خواهند گفت: حال همه ما خوب است؛ اما تو باور نکن!‌ "

گزارش قبلی خبرگزاری مهر

طبق اعلام مصاحبه هایی که مسئولان  شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران داشتند سدهایی که روی کارون زده شده مهمترین اتفاق سد سازی ایران بوده است اما طبق مطلبی گزارشی که در خبرگزاری مهر با کد 6369 و در تاریخ 22 خرداد منتشر شد به نکته ای تاسف بار اشاره کرده بود که شیرهای سنگی بزرگ که جزو میراث فرهنگی هستند زیر آب می روند و می شوند شیرهای آبی!

و البته مردم روستاهای اطراف نیز دچار مشکلات بسیاری هستند و به طور میانگین هر روستا 700 خانوار دارد و با آبگیری مرحله سوم سد حدود 40 هزار روستایی آواره می شوند! این درحالی است که وزارت نیرو برای هر متر از خانه های روستایی 30 هزار تومان می دهد و بسیاری نیز هنوز بابت بی خانمان شدن پولی دریافت نکرده اند.

طی گفتگو با مسئولان و روستاییان مطلع شدیم که ساخت این سد 2500 میلیارد تومان هزینه داشته و مسئولان گفته بودند هزاران نفر اشتغالزایی می شوند ولی عملا هم اکنون تنها 150 نفر کار می کنند و هزاران روستایی هم بیکار و آواره شدند.

مسئولان سد و استانی گفته اند عرض این دریاچه به 10 کیلومتر خواهد رسید. که در این صورت شاهد زیر آب رفتن تمدن ایلمایی ها (دوره اشکانیان) که حاشیه این روستاها باقی مانده خواهیم بود.

انجام نامعلوم یک اثر هنری پرهزینه

تمام کارهای نشده به نظر می رسید دلیل غیاب مسئولان شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران که با جشن موسیقایی کارون به رهبری مجید انتظامی که آن هم بسیار طول کشید نگاه معترضان بیشتری را روی اجرای این سمفونی که رقم بالایی را نیز به تولید آن اختصاص داده است معطوف کند.

ساخت این سمفونی که هزینه بسیار بالایی را داشته و اکنون به عنوان یک اثر هنری فاخر از آن یاد می شود دچار وضعیت نامشخص اعتراضات مختلفی است که مشخص نیست چه سرنوشتی پیدا می کند و همین موضوع انجام برگزاری سمفونی را نیز زیر سوال می برد. لغو برگزاری نشست رسانه ای نیز مزید بر علت شده و بهتر است مسئولان مربوطه برای شفاف سازی نهایی و مشخص شدن تکلیف این اثر اقدام کنند پیش از آن که اعتراضات و شایعات جدیدی که در راه است به مقصد برسند.

-------------------

عباس کریمی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد